25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POLITIKA: Návod, jak školou vychovat stádo

Čím víc se úřady snaží ve školství o prosazení uniformity a rovných příležitostí, tím víc se rozmáhá – neváhám to tak označit – diskriminace, mezi dětmi se rozevírají nůžky a slušné vzdělání se stává luxusním zbožím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 24.4.2017 23:39

A ještě

"Děti jsou donuceny věnovat nejvíc času předmětům, v nichž nejsou a nikdy nebudou dobré, namísto toho aby rozvíjely svůj talent v tom, v čem mohou vyniknout. Všichni pak končí jako průměrní.".

Ale houby - na gymplu jde o vzdělání všeobecné a i na průmyslovkách jde o základ rozhledu v jiných oborech. Jsou-li děti dobré, rozvinou krom toho i svůj specifický talent, mají-li jaký, nejsou-li dobré, pak ovšem se neměly mocímermo cpát na školu, pro níž nemají předpoklady.

A co se učí - prý c. a k. systém biflování v době Wikipedie - tohle neváhám označit za názor pošetilce. Wiki dodá mnohé - ale jednak zdaleka ne vše a v patřičné kvalitě a jednak musím mít něco nabiflováno, abych měl pojem, co mám hledat a taky abych pochopil, co jsem našel. Rovněž je zpravidla rychlejší vědět než hledat, zvlášť není-li problém triviální.

A samozřejmě ne všude je Wiki a když vidím středoškoláky, co kladou Žižku do 17. století, kdy bojoval s Turkem, a konec Velké války (pokud vůbec ví, co to bylo) kladou leckams, zpravidla ale nejpozději do roku 1945 a bez kalkulačky nespočtou objem válce, neboť jednak neznají vzorec a jednak nejsou schopni početních úkonů zpaměti, říkám si, že národ blbne.

A ovládání IT není žádné kouzlo - převážné procento humanitních oborů vystačí s textovým a tabulkovým procesorem, mailem a s ovládáním internetu a případně nějakého specifického softu - třeba vkládat příspěvky do školského systému nebo tak. Ekonomové pak se ještě naučí nějaký účetní soft. No a u techniků a přírodovědců k tomu přibude zase specifický software a základy programování - to podle oboru. Ne všichni budou ajťáky ... a ksichtoknihu a takové podobné učit ani netřeba.

J. Jurax 24.4.2017 23:36

Nesouhlas.

Hezky se to čte, nicméně autorka se v mnohém mýlí.

Třeba státní maturita - čeština, cizí jazyk, matematika - to je snad minimum pro to, aby maturitní vysvědčení nebylo jen výučním listem. Ostatně nároky ve státních maturitách - soudě podle zveřejněných testů - jsou trapně nízké, aby prolezl i učební obor s maturitou. To není uniformita, ale společné naprosté minimum. Mírně přehnáno má autorka za uniformitu, když se všichni učí vyňatá slova a trojčlenku.

Kdo má talent na matematiku, může se bez problémů nabiflovat češtinu natolik, aby aspoň prolezl. S talentem na češtinu a biflováním matematiky je to stejné s tou výhradou, že tam je dobré nebiflovat, ale porozumět.

P. Portwyn 24.4.2017 21:43

K 5. a 6. odstavci

Ono není tak úplně pravda, že by se děti hrnuly na víceletá gymnázia proto, aby se naučily více. Ano, často je tam z toho důvodu hlásí rodiče, a je to tak správně. Mimochodem většina VG je stejně "státních", jako ty proklaté základky, takže v tom to asi nebude.

Je tu početná skupina průměrných dětí, které se na VG hlásí, a pokud se na něj dostanou, mají tam velké problémy s prospěchem. U nich asi také nepůjde o to, že by chtěly být originálněji vzdělávány... nestíhají ani tu "obyčejnou" klasiku. Popravdě na VG je výuka často méně pestrá, než na ZŠ, mj. proto, že kantoři jsou zvyklí na studenty, ne na jedenáctileté děti.

Proč tedy průměrné děti chtějí na VG? Protože nemohou vydržet mezi asociálními spolužáky. Základní školy byly našimi reformátory dány do rukou chátry. Na asociální jedince na ZŠ nikdo nemůže.

Z gymplu asociála můžeme s jistými potížemi dostat pryč pro neplnění studijních povinností nebo hrubé porušení školního řádu. Proto se tam lépe žije studentům i učitelům.

I. Babková 25.4.2017 10:02

Re: K 5. a 6. odstavci

Díky za vaše příspěvky. Konečně tu píše někdo, kdo ví jak to na školách chodí.

P. Portwyn 25.4.2017 19:49

Re: K 5. a 6. odstavci

Nojo... Já na ZŠ kdysi učil. Zbaběle jsem prchl na gymnázium.

I. Babková 25.4.2017 20:01

Re: K 5. a 6. odstavci

Nic si z toho nedělejte. Já mám taky z nedávné doby velmi špatnou zkušenost s prací na ZŠ a jsem teď opět na SŠ a odtamtud už neodejdu, leda v truhle. Nejhorší je, že hrstka nevychovaných raubířů dokáže otrávit atmosféru na celé škole, kolegové na té ZŠ byli fajn, vedení jakbysmet a většina dětí taky O.K.

Z. Frys 24.4.2017 16:18

Škola je místo

k indoktrinaci dětí etatismem. Nejvyšší čas zrušit státní (stádní) školství. http://1url.cz/ntssP

J. Jurax 24.4.2017 23:44

Re: Škola je místo

No, ten odkaz ukazuje na názor svobodomyslného, leč pošetilého jedince mírně anarchistického typu.

P. Portwyn 25.4.2017 19:56

Re: Škola je místo

Jste velmi smířlivý.

Mimochodem tady je vidět, že mezi libertariánem a anarchistou není velký rozdíl.

P. Portwyn 25.4.2017 19:59

Re: Škola je místo

Ten odkaz je boží :o) Děkuji!

"Celý systém veřejného vzdělávání obsahuje prvek násilím vnucené autority; děti jsou nuceny podrobovat se učitelům, jež si samy nevybraly." atd. atd.

Mne by fakt zajímalo, jak si autor představuje školu, která by se mu líbila. Předpokládám, že tříleté dítě podle něj dostane možnost vybrat si učitelku na MŠ (a pokud se mu nechce, tak do MŠ nepůjde), a takhle to půjde pořád dál.

Pochopitelně ani rodiče mu do toho nemají co mluvit, neboť ani rodiče si dítě nevybralo. Bude si kojenec vybírat pediatra? :o)

V nesmyslech, které z autorovy maximy "dítě do ničeho nenutit" plynou, by se dalo pokračovat, ale nadále je to myslím zbytečné.

V. Petřík 24.4.2017 16:16

Rozhořčení cloumající majestátem

Obávám se, že byste si měl Vy zopakovat učivo základní školy, Vaše závěry jsou naprosto zmatečné a nelogické.

P. Papež 24.4.2017 20:20

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

V čem jsou závěry autorky naprosto zmatečné a nelogické?

Spíše mně připadá, že jste článek naprosto nepochopil nebo jste přímo zaměstnán na ministerstvu školství či v některém z mnohých výzkumných ústavů ministerstva školství, žroutů státních peněz na kraviny typu povinná mateřská škola, potraviny ve školách či inkluze.

J. Jurax 24.4.2017 23:45

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

V mnohém. Jsou takové módní, leč nezřídka pošetilé.

Až na tu oktrojovanou inkluzi - tam bych s autorkou opatrně souhlasil.

F. Lesniak 24.4.2017 21:02

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

Že by Šichtařová byl nakonec chlap? Nebo jak jste to vašnosto myslel?

P. Portwyn 24.4.2017 15:37

Rozhořčení cloumající majestátem

vedlo k drobnému logickému lapsu.

"Proč si stát myslí, že budoucí jaderný inženýr musí umět stejně dobře česky jako budoucí televizní moderátor, a budoucí moderátor musí umět stejně dobře počítat jako budoucí astrofyzik?"

Já se teda zeptám - ono se jako vzdělání na Fakultě jaderné neliší od toho na Fakultě humanitních studií?

Pokud ano, tak je to samozřejmě hloupost. Dosud ale měl za to, že společné vzdělávání debilního šaš... ehm moderátora s jaderným inženýrem končí pět let před promocí.

Jinak teda co jsem potkal jaderné inženýry, tak mluvili o dost lepší češtinou, než "moderátoři". A kromě toho věděli, kam se dává moderátor ;o)

I. Schlägel 24.4.2017 16:09

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

Ano, společné vyučování pět let před promocí končí, což je ovšem dost pozdě. A o tom autorka píše, tak že k drobnému logickému lapsu u ní, soudím, nedošlo. Možná u Vás?;-)

P. Portwyn 24.4.2017 21:28

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

V každém případě se ani v tom zlořečeném českém školství po jaderném inženýrovi NECHCE, aby ovládal češtinu na úrovni absolventa FF UK. Rovněž se po moderátorovi NECHCE, aby ovládal matematiku jako jaderný inženýr. Tudíž článek v tomto bodě potírá něco, co neexistuje.

Paní autorka nemluví o tom, zda brzo, nebo pozdě. Píše "stejně dobře" :-)

P. Portwyn 24.4.2017 15:13

Byflování

kdo to vimislel?

Že Vás to praštilo do očí?

A hledali jste pravopis na Wikipedii?

Ne? No ale FUJ! Vy to víte jako ZPAMĚTI? Jako že jste to kdysi NABIFLOVALI?

;o)

A. Alda 24.4.2017 13:56

S první polovinou článku souhlasím.

Tedy s prvními pěti odstavci. Dále už rozhodně ne.

Inkluse je zločin, zatímco speciální školství je projevem humanity. Když komunisti v roce 1948 zaváděli jednotné školství, uznali v § 60 zákona č. 95/1948 Sb. nutnost existence speciálních škol. A postupně jejich úroveň zvýšili a systém dobře rozpracovali, aby každé dítě bez ohledu na jeho zdravotní a sociální stav mělo šanci získat vzdělání co nejvíce odpovídající jeho reálným schopnostem.

Po pádu komunistů lze již od cca od roku1993 sledovat útok na kvalitu školství, snahu o zničení vysoké úrovně vzdělávacího systému.

J. Řezák 24.4.2017 14:02

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Vím, že mě národ ukamenuje, ale přesto si myslím, že zdravotnictví a školství bylo předtím lepší. Ne obsahem, proboha (!!!), ale formou. S velkou slávou jsme zrušili OUNZy a KUNZy, teď aby člověk chodil prosit, jestli najde stomatologa, gyndíře, pederasta nebo dokonce obvoďáka. Pardon, rodinného lékaře. Například systém dětské péče od nás opisovali a záviděli i na západě. Byli jsme první (!) země, která zlikvidovala dětskou obrnu pomocí Sabinovy vakcíny (Sabin byl Kanaďan !!!) a dále bychom mohli pokračovat. Podobně ve školství.

A. Alda 24.4.2017 14:07

Jo, i to je pravda.

Například naprostá devastace hygienické služby počátek milénia, ačkoli městské hygieny se u nás rozvíjely už od šestnáctého století (!), bylo odporným zvěrstvem. Kvůli tomu dnes máme mnohem více zákazových a příkazových předpisů a výrazně nižší úroveň hygienického dozoru na pracovním prostředím, veřejným stravováním a klasickými komunálnězdravotními záležitostmi.

A s tím školstvím je to ale podobné. Aby narostla atraktivita školství soukromého a rodiče byli ochotni platit za vzdělání svých dětí podnikatelům v oboru školství, bylo nutno nejprve vysokou úroveň státního školství zničit.

M. Prokop 24.4.2017 14:48

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Před čím?

Jestli před plyšákem, tak doporučuji česnek na občerstvení paměti.

Pamatujete význam zkratky OÚNZ? Odevzdej Úplatek Nebo Zhyň! A v nemocnicích to nebylo jiné (pokud člověk neměl známé, což trochu pomáhalo).

J. Řezák 24.4.2017 14:57

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Ano, myslel jsem před Velkou Listopadovou Sametovou Revolucí. A vzpomínal jsem na formu, nikoliv obsah (a zdůraznil třemi vykřičníky). Btw, nemáte pocit, že dříve se tomu říkalo úplatek, nyní sponzorský dar?

I. Procházková 24.4.2017 20:11

Re: S první polovinou článku souhlasím.

OÚNZ jsme překládali taky jako "Odevzdej úplatek, nebo zemřeš".:-)) Lidi, kteří vzpomínají na socialistické zdravotnictví, mají nejspíš těžkou sklerózu nebo patřili mezi vyvolené pacienty (kulichy). Mohla bych vyprávět příběhy lidí, kteří zemřeli zbytečně kvůli nedostatku léků nebo zanedbání základní péče. Minulý týden jsem viděla v tv pořad o ÚHKT (Ústav hematologie a krevní transfuze) v Praze a zírala jsem, jak to mají teď zrekonstruované a vybavené (prohlídla jsem si i jejich webové stránky s fotogalerií). Pracovala jsem tam v letech 1965/66 a to se nedá srovnat. Nejen zmiňovaný ÚHKT, ale hodně zdravotnických zařízení je na mnohem lepší úrovni, než dřív. A ty OÚNZy apod. - to taky nebyla žádná selanka, spíš průšvih.

A socialistické školství? Pokud mělo dítě dobrý třídní původ, ničím zvlášť nevynikalo (požadován byl průměr) a učitelka byla v rámci možností rozumná, pak to šlo. Byly ovšem i učitelky, které měly radši zlobivé děti a ty hodné zesměšňovaly a pronásledovaly. My měli jednu takovou v naší škole a nikomu bych to nepřála. O vlivu komunistické ideologie na školství a zdravotnictví se pro jistotu radši ani nezmíním, na základku jsem chodila v 50. letech. ;-)

M. Valenta 24.4.2017 15:34

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Myslíte tu krásnou dobu co jsme se dožívali v průměru 7 let méně?

J. Řezák 24.4.2017 19:43

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Myslíte, že to bylo právě systémem organizace zdravotní péče, kterou jsme úspěšně zlikvidovali?

J. Jurax 24.4.2017 23:50

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Vy chodíte prosit, jestli najdete pederasta?

Pederastie je pohlavní úchylka charakterizovaná homosexuálním vztahem k chlapcům. Tak nevím, co si o Vás myslet ... :-)

J. Řezák 25.4.2017 0:42

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Tak pro ty méně chápavé: kromě významu, který zde byl tak dobře a odborně kolegou vysvětlen, ve zdravotnické hantýrce je to přezdívka pro pediatra neboli odborníka pro choroby dětského věku a dospívání. Asi jako dermatologovi se někdy řekne koželuh, neurologovi nervák, chemikovi šemík, chirurgovi řezník, gynekologovi píčař, oftalmologovi brejlař, diabetologovi cukrář a další. Samozřejmě to ovšem vyžaduje alespoň molekulu smyslu pro humor.

J. Jurax 25.4.2017 3:52

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Houby molekulu smyslu pro srandu - spíš znalost zdravotnické hantýrky, aby si jeden srandovno vychutnal ... a cukrář se říká spíš diabetikovi, kdežto gynekologovi se říká kunďák ...

J. Řezák 25.4.2017 10:25

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Ano, je jistě více variant. Na Moravě se například říká puškař, protože "puška" je, ale to jistě víte, co. A víte, co je akušér?