POLITIKA: Na důvěru není 30 dní
Ústava stanoví, že vláda je povinna předstoupit před Poslaneckou sněmovnu do 30 dnů po svém jmenování a požádat ji o důvěru (čl. 68 odst. 3). Jednací řád pak stanoví, že předseda Sněmovny zařadí žádost vlády o vyslovení důvěry na schůzi Sněmovny tak, aby mohla být projednána do 30 dnů od jmenování vlády (§ 82 odst. 1). To jsou ale úkoly pro vládu a předsedu Sněmovny!
Jde o to, aby ani vláda, ani předseda Sněmovny nemohli svévolně bránit Sněmovně v jejím možná nejdůležitějším úkolu, tedy projednání otázky důvěry vládě. Ale v žádném předpise není ani náznak, že by Sněmovna měla omezenu délku svého jednání o tak důležitém bodu. Ústava totiž správně předpokládá, že Sněmovna je v této věci suverén a délku jejího jednání nelze omezit.
Navíc i z dalších ustanovení ústavy je patrné, že vždy, když ústava předpokládá, že nějaká lhůta je pro určitý ústavní orgán nepřekročitelná, pak také zcela jasně stanoví fikci, co v případě překročení takové lhůty platí (viz čl. 44 odst. 2, nevyjádříli se vláda do 30 dnů k návrhu zákona, platí, že se vyjádřila kladně, či čl. 46 odst. 3, nevyjádří-li se Senát do třiceti dnů k návrhu zákona postoupeného Sněmovnou, pak je návrh přijat).
Zvláště zajímavé by bylo ptát se v duchu výše zmíněných ustanovení mých oponentů, co že si tedy představují, že se po marném uplynutí 30denní lhůty stane? Je důvěra vyslovena? Z analogie ostatních ustanovení, která předpokládají kladné stanovisko při překročení lhůty, by to tak mohlo vypadat! To je samozřejmě vtip, ale asi stejně blízko pravdy jako předpokládat, že důvěra vyslovena nebyla.
A poslední praktická poznámka. Naše ústava i jednací řády obou komor jsou postaveny na teorii vůle většiny při ochraně práv menšin. Opravdu si je někdo v celém kontextu našeho ústavního systému schopen představit, že by obstrukční projevy jakékoli menšiny v poslední den této smyšlené lhůty mohly vést k fikci nevyjádření důvěry v rozporu s vůlí většiny? To se mi zdá opravdu hodně za vlasy přitažené vnímání úlohy Poslanecké sněmovny.
Osobně bych dokonce v dnešním absurdním a zablokovaném stavu 100:100 jako nejrychlejší a nejčistší cestu k novým volbám (navíc nejdoucí přes nějaké umělé pokusy o trojí vytváření vlád nebo rychlou novelu ústavy) viděl právě vládní blokační polovinu, která požádá o důvěru, současně předloží zákon spojený s otázkou důvěry a současně zablokuje jejich projednání na dobu tří měsíců a tím umožní prezidentu republiky vyhlásit předčasné volby.
Právo, 26.9.2006
poslanec PČR za ODS