POLITIKA: My nejsme ten správnej tým
Výlet ke hvězdám začal hrozit velkou havárií. Lidovci a Starostové si za to mohou sami
Třetí síla měla jepičí život, trvající jen pár týdnů. Koalice KDU-ČSL a hnutí Starostové a nezávislí (STAN) nepřežila prvních pár nepříznivých průzkumů veřejného mínění. Ve hře tak zůstává již jen buď zapsání kandidátů STAN na lidovecké listiny, nebo samostatná kandidatura obou subjektů, ba pouze jednoho, poněvadž ze STAN nyní znějí rozhořčené hlasy: kandidujme sami, či dokonce: vycouvejme z celostátních voleb vůbec, když jsou ti lidovci takoví zbabělci.
Na celém projektu, respektive na způsobu, jak k němu lidovci i „stanisté“ přistoupili, každopádně zaráží především podivná pasivita, až amatérismus. Zastánci volební koalice nadšeně hovořili o synergickém efektu, který oba sdružené subjekty raketově „vystřelí“ někam k patnácti až dvaceti procentům. Kýžený efekt se ale nedostavil, a tudíž padly i argumenty ve prospěch uskupení, jež by jako koalice dvou stran muselo překonat desetiprocentní laťku. Výlet ke hvězdám začal hrozit velkou havárií.
Rozpaky ohledně identity
Nicméně synergický efekt zpravidla nenastává sám od sebe, nepadá z nebe, musí se mu trochu pomoci. Pavel Bělobrádek s Petrem Gazdíkem mu ale pomohli spíše do hrobu. Nechali natočit „skautský“ klip, který však vyvolal hlavně posměch ohledně sexuální orientace obou lídrů. Ale i formálně šlo o banální reklamní kýč. Inu, co chcete od Filipa Renče, nositele prezidentské medaile Za zásluhy (o výstavbu zemanské moci v Čechách a na Moravě). Na sociálních sítích i v trojrozměrném prostoru se pak dala zaznamenat jakási nemastná neslaná propagace, zaštítěná „nápaditým“ logem vypůjčeným z přehrávacích elektrospotřebičů, kde něco podobného označuje ovladač pro regulaci zvuku. A to bylo plus minus všechno. Neodstartovala žádná intenzivní kampaň, jež by nové spojení prezentovala veřejnosti, představila nějak blíže či invenčně osoby kandidujících politiků, zdůraznila zajímavé programové body. Bez ní ale těžko očekávat „synergický efekt“.
Není tedy divu, když v červnovém průzkumu agentury STEM označilo ještě 0,4 procenta respondentů odhodlání hlasovat pro již neexistující uskupení TOP 09 s podporou Starostů, dokonce více než pro novopečenou alianci Starostů s lidovci. Tu prý totiž neoznačil nikdo, k čemuž příslušná zpráva zmíněné agentury konstatuje: „KDU-ČSL stojí před úkolem objasnit veřejnosti obecnou politickou vizi a konkrétní cíle koalice se Starosty. Ve výzkumu se na preference ptáme otevřenou otázkou a odkaz na koalici lidovců se Starosty zatím respondenti neudávají. Sílu koalice tak nelze odhadnout.“
Marketing navíc není radno zužovat na pouhé použití určitých technických prostředků k oslovení spotřebitelů (voličů). Nestačí natočit hezké video, natisknout barevné letáky, polepit okolí dálnic billboardy. Jde o marnou snahu, pokud zadavatel neví, co a komu chce vlastně sdělit. Faktická neviditelnost či unylost propagace koalice KDU-ČSL a STAN proto možná odrážela především rozpaky ohledně identity onoho nyní zmírajícího svazku. Kým dohromady chtěli nebo měli být, co výlučného představují, co vlastně nabízejí? Moc nám toho, krom obecných frází, na uvedené téma neřekli, možná už ani neřeknou a já to za ně rozhodně vymýšlet nebudu. Konstatování, že se jedná o výhodné spojení, poněvadž lidovci jsou silní na Moravě, zatímco STAN spíše v Čechách, není program, natož atraktivní nabídka pro voliče. Součet jednoduše není vždy funkční. Je prostě otázka, zda spojením pěti hokejistů a šesti fotbalistů opravdu vznikne, slovy Michala Davida z jiné, trochu starší, leč rovněž nepovedené kampaně, „ten správnej tým“, zvláště když mnohým (potenciálním) voličům hnutí STAN lidovci coby „zakuklení klerikálové“ zrovna nevoní.
A hra na třetí sílu coby Antibabiše byla od začátku ztracená, jelikož lidovci již čtvrtým rokem působí ve vládní koalici s hnutím ANO a nijak se netajili tím, že v ní víceméně hodlají pokračovat.
První liga chce něco víc
Osud „lidostanu“ tudíž mimo jiné opět potvrzuje, že celostátní politika a politika komunální či krajská prostě znamenají dosti odlišné soutěže. Lidovci v minulosti dovedli v komunální politice i v krajských volbách docela úspěšně „koalovat“ s různými subjekty typu STAN. Ovšem voliči na úrovni města nebo kraje, byť zejména v krajských volbách se hodně projevují rovněž celostátní preference, patrně dovedou ocenit pragmatickou, ba účelovou vazbu, zvláště pokud nabízí praktické řešení lokálních problémů. Pro celostátní politiku je to však málo, první liga vyžaduje ještě něco navíc: silnou ideu, či především silný „spasitelský příběh“, něco ve stylu „vymeteme tuneláře“, prezentovaný silným lídrem. Že je předchozí věta zbytečně dlouhým eufemismem pro populismus? Je, ale zdejší lid není na něco složitějšího zralý. Některé jeho segmenty sice ano, avšak k jejich obhospodařování tu máme pár subjektů v pásmu tří až sedmi osmi procent, nikoliv patnácti až dvaceti.
Autor je politolog
LN, 21.7.2017