Pondělí 13. ledna 2025, svátek má Edita
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLITIKA: Meze politického marketingu a ANO

diskuse (26)

Klesající preference hnutí ANO zřetelně ukazují na meze politického hnutí, jehož strategie je založena pouze na marketingu.

Výsledkům průzkumů různých agentur sice nemusíme věřit, důležitější jsou vždy tendence, a ty v tomto případě ukazují jednoznačný pokles.

Podle nedělního volebního modelu agentury Kantar by si ANO pohoršilo o 2 procentní body na 25,5 procenta. Podle agentury STEM ze středy by si ANO pohoršilo o 2,5 procentních bodů na 32,5. A podle rovněž ve středu zveřejněného výsledku průzkumu agentury Median by ANO získalo 29 procent hlasů, což je o 1,5 procenta méně než v minulém měsíci.

Důvod tohoto poklesu preferencí nelze ale hledat jen jako důsledek protestů proti premiérovi a ve výsledcích předběžných auditů, protože jeden z průzkumů byl proveden před masovou demonstrací na Letné, tudíž i před zprávou z Bruselu a i před vehementní kritikou premiéra v nejčtenějším bulváru Blesk, který vyšel minulý týden, a příčinu je proto třeba hledat někde jinde.

Za nejúspěšnější prvek vládnutí ANO je nejčastěji označován marketing, na kterém je ANO postaveno, a proto bude třeba si vysvětlit, co tento pojem znamená.

Marketing označuje způsob zjišťování potřeb zákazníka, kterému se podle získaných skutečností nabízí zboží, které co nejvíce vyhovuje jeho potřebám. Úspěšnost se dá velmi brzy měřit reakcí trhu: buď zboží tyto požadavky zákazníka bezprostředně splňuje, a proto je zákazník kupuje, nebo zjistí, že byl podveden a nekupuje ho.

Použijeme-li ale stejnou logiku v politickém marketingu, situace je zásadně odlišná. Zákazník, tedy občan, nemá nikdy stejnou šanci bezprostřední kontroly kvality nabízených slibů lepší budoucnosti, a proto nutně k posouzení potřebuje mnohem delší čas, většinou několik let, aby sliby mohl posoudit, zvlášť když třeba jako v našem případě hnutí ANO chybí klasický politický program.

A zřejmě tady někde lze hledat ten nejpodstatnější důvod poklesu preferencí hnutí ANO: Lidem postupně dochází, že nedošlo k žádné radikální strukturální změně politiky, která je naopak stále závislejší na automobilovém průmyslu a ten má velké cyklické propady, ani k odstranění korupce, ale naopak, že celá politika vlády je založena na korupci jedné skupiny voličů, a to důchodců.

Zvýšení důchodů má jen zastřít neochotu provést důchodovou reformu a je jen vzkazem: O příjmy se důchodci postarejte sami. A podobně je to s fiskální politikou, jak nedávno řekl děkan Fakulty ekonomiky a statistiky VŠE: Fiskální politika této vlády, která chtěla být vládou pro všechny, je namířena v budoucnu proti všem.

Že marketingová politika nic neřeší, víme již od června 2016, kdy zastánci brexitu s heslem „Přišel čas vzít si naši zemi zpátky“ ani po třech letech nedokázali odchod z EU v zemi s nejstarší demokracií připravit. Marketing vyhrál, ale země prohrává. Tuto skutečnost jen potvrzuje věta, kterou často citují filozofové: lidé dělají dějiny, aniž by věděli, jaké dějiny dělají.

Autor je publicista

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Jan Bartoň
13. 1. 2025

Trump vyloučil, že využije vojenskou sílu k připojení Kanady.

Modrý pták
13. 1. 2025

Konečný stav klidu nebude nikdy dosažen. Pokaždé se objeví rušivé faktory.

Stanislav Křeček
13. 1. 2025

Lidé nepotřebují informace, ale radikální kroky k dostupnému bydlení.

Ivo Fencl
13. 1. 2025

Moji rodiče-učitelé „ujížděli“ na Škvoreckém.

Aston Ondřej Neff
10. 1. 2025

Přílepek §318a má mnoho společného s nápadem honit Okamuru.

Aston Ondřej Neff
11. 1. 2025

Celoživotně, od dětství, jsem zelený jak hlávka zelí.

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Chechtavej tygr
11. 1. 2025

Moje žena je divná, myslí si, že jsem blázen.

Ladislav Jakl
10. 1. 2025

Demokracie se přežila. Dobro bylo vždy vyšší hodnotou než demokracie.

Lidovky.cz, ČTK
13. 1. 2025

Německý kancléř Olaf Scholz v pondělí odmítl návrh nastupujícího amerického prezidenta Donalda...

ČTK, hal Miloslava Hálová
13. 1. 2025

Provozovatel restaurace U Kojota v Mostě Miloslav Čech dnes ve svém vyjádření na Facebooku uvedl,...

Pavel Kalina
13. 1. 2025

Češi někdy vnímají dění na Slovensku z jakési podivně nadřazené pozice. Jsou ale chvíle, kdy si...

Zdeněk Lukeš
13. 1. 2025

Vídeň není jen město Straussových valčíků a významných historických památek, ale je také metropolí...

ČTK, Lidovky.cz
13. 1. 2025

Slovenská parlamentní delegace znovu navštíví Rusko, prohlásil šéf Slovenské národní strany (SNS) a...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz