Středa 17. července 2024, svátek má Martina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLITIKA: Meze politického marketingu a ANO

diskuse (26)

Klesající preference hnutí ANO zřetelně ukazují na meze politického hnutí, jehož strategie je založena pouze na marketingu.

Výsledkům průzkumů různých agentur sice nemusíme věřit, důležitější jsou vždy tendence, a ty v tomto případě ukazují jednoznačný pokles.

Podle nedělního volebního modelu agentury Kantar by si ANO pohoršilo o 2 procentní body na 25,5 procenta. Podle agentury STEM ze středy by si ANO pohoršilo o 2,5 procentních bodů na 32,5. A podle rovněž ve středu zveřejněného výsledku průzkumu agentury Median by ANO získalo 29 procent hlasů, což je o 1,5 procenta méně než v minulém měsíci.

Důvod tohoto poklesu preferencí nelze ale hledat jen jako důsledek protestů proti premiérovi a ve výsledcích předběžných auditů, protože jeden z průzkumů byl proveden před masovou demonstrací na Letné, tudíž i před zprávou z Bruselu a i před vehementní kritikou premiéra v nejčtenějším bulváru Blesk, který vyšel minulý týden, a příčinu je proto třeba hledat někde jinde.

Za nejúspěšnější prvek vládnutí ANO je nejčastěji označován marketing, na kterém je ANO postaveno, a proto bude třeba si vysvětlit, co tento pojem znamená.

Marketing označuje způsob zjišťování potřeb zákazníka, kterému se podle získaných skutečností nabízí zboží, které co nejvíce vyhovuje jeho potřebám. Úspěšnost se dá velmi brzy měřit reakcí trhu: buď zboží tyto požadavky zákazníka bezprostředně splňuje, a proto je zákazník kupuje, nebo zjistí, že byl podveden a nekupuje ho.

Použijeme-li ale stejnou logiku v politickém marketingu, situace je zásadně odlišná. Zákazník, tedy občan, nemá nikdy stejnou šanci bezprostřední kontroly kvality nabízených slibů lepší budoucnosti, a proto nutně k posouzení potřebuje mnohem delší čas, většinou několik let, aby sliby mohl posoudit, zvlášť když třeba jako v našem případě hnutí ANO chybí klasický politický program.

A zřejmě tady někde lze hledat ten nejpodstatnější důvod poklesu preferencí hnutí ANO: Lidem postupně dochází, že nedošlo k žádné radikální strukturální změně politiky, která je naopak stále závislejší na automobilovém průmyslu a ten má velké cyklické propady, ani k odstranění korupce, ale naopak, že celá politika vlády je založena na korupci jedné skupiny voličů, a to důchodců.

Zvýšení důchodů má jen zastřít neochotu provést důchodovou reformu a je jen vzkazem: O příjmy se důchodci postarejte sami. A podobně je to s fiskální politikou, jak nedávno řekl děkan Fakulty ekonomiky a statistiky VŠE: Fiskální politika této vlády, která chtěla být vládou pro všechny, je namířena v budoucnu proti všem.

Že marketingová politika nic neřeší, víme již od června 2016, kdy zastánci brexitu s heslem „Přišel čas vzít si naši zemi zpátky“ ani po třech letech nedokázali odchod z EU v zemi s nejstarší demokracií připravit. Marketing vyhrál, ale země prohrává. Tuto skutečnost jen potvrzuje věta, kterou často citují filozofové: lidé dělají dějiny, aniž by věděli, jaké dějiny dělají.

Autor je publicista

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Neviditelný pes
17. 7. 2024

Milují vaši psi vodu? Nebo bahýnko?

Aston Ondřej Neff
17. 7. 2024

Nedávná změna vzezření Psa se chystala delší dobu. Do zákulisí nevidím, jen mohu usuzovat, že s...

Ivo Fencl
17. 7. 2024

Bachmač je vylíčením hrdinových prožitků na vojně a odehrává se v podhůří Nízkých Tater na konci...

SÝR ZDARMA
17. 7. 2024

Subjektivní výběr informací vztahujících se k atentátu na Donalda Trumpa z různých zdrojů, neboť...

Lubomír Stejskal
17. 7. 2024

Zní to málo pravděpodobně, ale je to tak. Inspirací pro ostatní může být Ella Waweya, arabská...

Aston Ondřej Neff
15. 7. 2024

Událost vyvolala celosvětovou odezvu. Naši političtí předáci reagují lidsky a věcně, přinejmenším v...

Aston Ondřej Neff
16. 7. 2024

Je až pozoruhodné, jak malou pozornost vyvolalo v našich médiích oznámení Roberta Fica z minulého...

Marian Kechlibar
16. 7. 2024

Ve špionážní klasice Fredericka Forsytha Šakal se nachází scéna, která musela až do včerejška na...

Aston Ondřej Neff
17. 7. 2024

Nedávná změna vzezření Psa se chystala delší dobu. Do zákulisí nevidím, jen mohu usuzovat, že s...

Lukáš Kovanda
15. 7. 2024

Český Green Deal je tu, Fialova vláda ho chce schválit bez pozornosti médií nyní v čase dovolených....

Josef Kopecký
17. 7. 2024

Kabinet Petra Fialy odkládá rozhodnutí o trojici materiálů souvisejících s naplňováním Green Dealu....

Lidovky.cz, ČTK
17. 7. 2024

Běloruský vůdce Alexandr Lukašenko podpořil návrh, který zavádí bezvízový režim pro občany 35...

Lidovky.cz, ČTK
17. 7. 2024

Europoslanci ve středu v první rezoluci schválené po červnových volbách do Evropského parlamentu...

jic Jiří Čihák, vp Vojtěch Povejšil
17. 7. 2024

Fotbalová Slavia se se srbskou Crvenou zvezdou Bělehrad dohodla na přestupu Petera Olayinky, který...

Lukáš Kovanda
17. 7. 2024

Reálné mzdy v Česku stále výrazně padají, bez zrušení superhrubé mzdy by to ale bylo ještě horší. V...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz