POLITIKA: Kulturní a vzdělanostní deficit ODS?
Nejsilnější česká pravicová strana se chystá na svůj celostátní kongres. Právě ODS svým současným nekulturním image způsobuje množství pravicově orientovaných občanů dilema. K tradičnímu klausovskému despektu vůči intelektuálům a „moralizování“ se totiž přidružilo topolánkovské hulvátství. Dospělo to tak daleko, že dnes vize a ideje v české politice postrádá i Václav Klaus. Nakolik jsou kulturnost, vzdělanost a věda současnou reprezentací ODS ignorovány, dokládá jak absence vlastní koncepce v těchto oblastech, tak i přezíravý postoj a vyhýbavé odpovědi v souvislosti s protesty vyvolanými Topolánkovými reformními záměry v oblastech vědy a vysokého školství. Je ODS zcela lhostejné, že nejtalentovanější vědci a umělci z Česka odcházejí? Zhoršující se podmínky pro vědeckou a uměleckou práci tento trend ještě posílí. Nevnímá ODS tento fakt jako ochuzování této země? Vyklízí ODS na poli vědní a kulturní politiky prostor levicovým stranám?
Vzdělání ODS vnímá nikoliv jako užitečné, ale jako využitelné. Ilustruje to i tzv. plzeňská aféra. Nepodstatné množství politiků činných ve státní a komunální správě si vysokoškolský titul jednoduše "pořídilo". Umožnilo jim to korupcí prolezlé, s politicko-lobbistickými kruhy provázané prostředí některých nedávno založených vysokých škol a fakult pochybných kvalit. Vysoké školy fungující jako privátní firmy a dodávající poptávané zboží jsou přitom cílem topolánkovské reformy českého vysokého školství, kterou v tzv. Bílé knize formuloval sociolog Petr Matějů. Tato „reforma“ je dvojčetem rovněž Topolánkovou vládou připravené "reformy" vědy a výzkumu v ČR. V duchu neoliberálních tendencí devadesátých let mají být česká věda a vysoké školství komercializovány a podřízeny tržním principům. Reálné riziko, že důsledkem této „privatizace vzdělanosti“ bude především primitivizace společnosti si čeští skalní „transformátoři" nepřipouštějí.
Představitelé ODS velmi často hovoří o "národních zájmech", "národní identitě", "národních prioritách". Co si pod těmito pojmy představují však zřejmě není jasné ani jim samotným. Neformují národní identitu především tradice a výsledky talentu a práce tvůrčího ducha? Nebylo by tudíž žádoucím právě tento nehmotný kapitál patřičně opečovávat? Lze skutečně zredukovat českou národní identitu pouze na pivo, fotbal a hokej? Těm, kdo vnímají pojmy kulturnost a morální hodnoty s oním klausovským despektem, doporučuji zavzpomínat na vlastní prarodiče a praprarodiče a uvědomit si, jakými hodnotami žila česká společnost před osmdesáti a více lety. Zejména nad tím by bylo žádoucí se dvacet let po listopadu 1989 zamyslet.