24.4.2024 | Svátek má Jiří


POLITIKA: Konflikty mezi ODS a TOP 09 škodí oběma

6.8.2015

Pochopit iracionální chování politiků je někdy nad lidské síly. V tomto ohledu je na ministru financí Andreji Babišovi poznat, že si počíná jako manažer, který se nemíní zdržovat a vysilovat neefektivními kroky. Veřejné mínění válcuje marketingovými kampaněmi, ovšem podporu svému návrhu státního rozpočtu získává promyšlenou diplomacií. Díky ní má nyní na své straně jak prezidenta Zemana, tak – byť s připomínkami – sociální partnery z tripartity.

Úplně jiné představení nám v minulém týdnu naservírovaly ODS a TOP 09. První navrhla zrušit silniční daň, která se vztahuje na vozidla používaná k podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, druhé to zavání populismem.

První místopředseda topky Miroslav Kalousek uvedl, že při snižování daňové zátěže by měly mít přednost přímé odvody vázané na pracovní místa. Naopak daň z převodu nemovitostí nebo silniční daň patří podle něj k těm, o kterých by měla být řeč až na posledním místě.

Občanské demokraty to pobouřilo. Jejich první místopředseda Jan Zahradil připomněl, že to byl Kalousek, kdo za společné vlády daně zvedl, ovšem politický účet za to prý zaplatila ODS.

„Proto se teď vracíme, na rozdíl od pana Kalouska, ke skutečné pravicové politice,“ dodal Zahradil. A protože Kalousek musí mít vždy poslední slovo, jen suše opáčil, že „ODS zaplatila za kmotrovskou politiku“.

Nad jednou z mnoha virtuálních přestřelek můžeme mávnout rukou. Nakonec stejně není vyloučeno, že TOP 09 ve Sněmovně návrh ODS podpoří. Předvedenou etudou ale mohla obě uskupení přijít o další voliče.

Nepamatují si snad špičky pravice, že právě rozmíšky uvnitř minulé koalice byly hlavním důvodem odlivu sympatizantů ke stranám, které vládnou dnes? Andrej Babiš by jim v tom mohl dát školení. On je navíc teď symbolem technokratické pravice, prosazující minimální stát, úsporné hospodaření a škrty ve výdajové části rozpočtu. Zároveň jsou však ministři za ANO realisty, kteří si uvědomují jak význam investic, tak priority voličů. Babišův ministr dopravy Dan Ťok tudíž poznamenal, že výpadek z fondu dopravní infrastruktury by se těžko nahrazoval.

Dusno mezi ODS a TOP 09 se dá vysvětlit jejich volebními preferencemi stagnujícími pod deseti procenty. Nezdá se, že by byly v roce 2017 s to vrátit se ke kormidlu. Úspěch pro ně bude, pokud vůbec tu a tam proniknou příští rok do krajských rad.

Vypadá to, že jedna překáží druhé. V minulosti se rozcházely na přístupu k evropské integraci, nyní prosazují jiné akcenty v pohledu na migrační krizi. Elektronickou evidenci tržeb sice odmítají obě, působí však dojmem, že soutěží v tom, která připraví atraktivnější antikampaň. Začnou-li se hašteřit ještě kvůli daním, mohou pohřbít myšlenku na užší spolupráci dřív, než bude rozvinuta.

Přitom právě ona může zabránit úplné marginalizaci ODS a TOP 09. Takoví Starostové a nezávislí uvažují přesně opačně a pátrají, s kým by šlo jít do holportu. Nejlepší kurz mají Bělobrádkovi lidovci, jimž by se také šiklo vzdálit se od rizikové pětiprocentní hranice.

Zatímco Petru Fialovi se aspoň podařilo ODS vnitřně konsolidovat, TOP 09 čeká formování nového vedení, až odchod do penze ohlásí Karel Schwarzenberg. V této souvislosti je zajímavé, že topku opustil vlivný poslanec a druhdy Kalouskův blízký spojenec Karel Tureček.

Obě strany pravice může prověřit i rýsující se krize na pražském magistrátu, která může některou z nich vtáhnout do vedení města. ODS a TOP 09 zkrátka nejsou v kondici, kdy by jim mohly vzájemné konflikty jakkoliv prospět.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus