29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

POLITIKA: Komunisté spoluvládnou díky sametové revoluci

Když poslouchám vyčítavý tón některých publicistů kvůli tomu, že KSČM spoluvládne, tak se ptám, kdo z dnešních pokrokových intelektuálů se kriticky zamyslel nad tím, proč sametoví revolucionáři let 1989-90 komunistickou stranu nezakázali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Janyška 9.7.2018 8:50

Ne, díky EU.

Ta jejich zákaz nedovolila... Dzp.

D. Polanský 9.7.2018 8:27

Vždy je to o reálnosti, tohle jsou

generálské řeči po válce. Před revolucí bylo v celé tehdejší federaci 1,4 milionu komunistů a většina z nich měla rodiny, tak počítejte. Teď počítejte historicky již nežijící členy strany a jejich rodiny. Jsem u čísla 4 až 5 milionů osob, kterých se nějak týkalo členství KSČM.

Ideální je porazit jakoukoliv ideologii či stranu bez zákazu, prakticky ukázat, že je to jde lépe i jinak. A to se vcelku postupně daří. KSČM získala nejméně hlasů po roce 1989. To, že se strany nedokázaly domluvit a tohoto faktu využít již asi nebude chybou KSČM.

Z. Lapil 9.7.2018 15:17

Re: Vždy je to o reálnosti, tohle jsou

Jo.

M. Hoblík 9.7.2018 8:19

Komunisté už museli překonat hodně.

A jak je vidět, jsou houževnatí a díky panu Babišovi budou vlivní i nadále. Díky, ty náš Andreji!

P. Kmoníček 9.7.2018 8:06

Profesore Robejšku,

určitě jste se už setkal se rčením "generál po bitvě". Děláte ze sebe chytrého, ale jste předpisový vzor toho generála!

M. Mikulec 9.7.2018 8:10

Re: Profesore Robejšku,

Promiňte, ale není. Je směšné a trapné dívat se na demonstranty, co teď ječí, že zase vládnou komunisti. Vždyť příčinou toho je sametový listopad 89. Komunisti nalezli do OF a pak jako metastázy všude, kde se dalo. Hlavně i do ekonomiky. Podnikání a vykořisťování těmto marxistům vůbec nevadilo.

L. Sindi 9.7.2018 8:02

Hlavne po89. jsme se neocitli na jine planete. Lidi se zasadne nemeni a kdo vsechno by byl dnes ve strane kdyby komanci byli stale u kormidla...

D. Polanský 9.7.2018 8:28

Určitě většina těch co se v politice angažují

i dnes, toť vám řekne každý sociolog.

J. Vintr 9.7.2018 7:44

KSČ nebyla rozpuštěna a zakázána především proto

aby jako strašák nahnala v "prvních svobodných volbách" voliče k OF. Možná si ještě někdo pamatuje na slogan: Nevolte malé strany, váš hlas propadne komunistům.

M. Mikulec 9.7.2018 7:38

Disidenti kolem Havla

Byli hlavne reformni komuniste z roku 1968. Ti nechteli svrhnout komunisty, ale napravit je. Vesak Havel v prosinci. 89 pro italske noviny rekl: nase revoluce neni proti komunistum. Jinymi slovy “nebojte se,soudruzi”. Nevim, proc vzdycky mame resit nasledek a ani nepojmenovat pricinu. Pan Robejsek to konecne udelal.

M. Mikulec 9.7.2018 8:11

Re: Disidenti kolem Havla

Omluva: Však Havel..

Z. Lapil 9.7.2018 15:16

Re: Disidenti kolem Havla

Tak to byl dobrej hlavolam. Říkám si - jakej věšák? Usoudil jsem, že správně je Vašek...

P. Harabaska 9.7.2018 9:34

Re: Disidenti kolem Havla

Nikoli. Oni je nechtěli ani svrhnout, ani napravit. Oni jen chtěli na jejich místa a k jejich požitkům. Říkal mi jeden známý, kdysi krátce člen KSČ, jak na něj v "kritické dny" po listopadu útočil jeden líný nemakačenko z jeho pracovního týmu, nadávaje mu do zasr... komunistů. Dotyčný se bránil: Ale Venco, vždyť jsi také chtěl, aby tě za člena přijali! Odpověď: No jo, ale mě nevzali! Jak pravdivé a jak svinské.

M. Mikulec 9.7.2018 10:00

Re: Disidenti kolem Havla

Ještě horší, než jsme doufali. :-(

M. Těhanová 9.7.2018 7:03

Pan Pithart vždy byl,

a stále je filozofující blábola. Velmi dobře si pamatuju, jeho řeči o růstu trávy, jak měl strach, že by někdo mohl komunisty pronásledovat a nedej Bože jim ubližovat.

Ale přece stačilo je zakázat a neumožnit jim podíl na rozhodování, kam se budeme ubírat. Kdo to v té době opravdu sledoval, tak to ví, stejně, jako to dodnes cítím já. Kolik věcí tenkrát kvůli nim neprošlo! Opravdu by to chtělo nějakou skutečnou analýzu, Ale od seriozního historika s nadhledem.

P. Urban 9.7.2018 9:07

To by tu analýzu skutečně chtělo

Začít třeba tím, co kvůli komunistům tenkrát neprošlo. Přesněji řečeno, co neprošlo kvůli komunistické straně. Jednotliví komunisté mohli zablokovat ledacos. Ale jen ti, co se jako členové KSČ zakázali sami (=vystoupili z partaje).

I. Mertl 9.7.2018 9:49

Re: Pan Pithart vždy byl,

Asi byste to mohla vzít na sebe, paní Těhanová. Jinak viz "Nesmyslná diskuze".

Z. Lapil 9.7.2018 15:13

Re: Pan Pithart vždy byl,

Já si pořád myslím, že zákaz strany je nesmysl. Viz myšlenkový pokus: nechť je paní M. Těhanové zakázána veřejná činnost (nic jiného straně fakticky zakázat nelze). Co se stane? Přestanete vyslovovat své názory? Přestanete se bavit s přáteli? Přestanete podporovat spřízněné duše? Nanejvýš se s někým domluvíte o zapůjčení identity, abyste mohla psát do NP a do novin vůbec.

Jiná věc je, že je asi správné zakázat - řekněme - propagaci demontáže stávajícího státu. Strana, nepletu-li se, je registrována na základě podpisů a stanov nebo tak něčeho. Tam lze samozřejmě napsat cokoliv, ale na základě veřejných projevů lze zjistit, kdo - strašně zjednoduším - "chystá revoluci". Následně lze buď stranu opravdu zakázat, nebo raději zakázat veřejnou činnost každému jednotlivci. Alternativně ho donutit k prohlášení na způsob "nesouhlasím s Marxem".

Což všechno je strašně složité a obávám se, že by to vedlo k desítkám a stovkám soudních procesů na témata typu "Mohla být VŘSR sametová?" čili bychom uvázli v bahně. Jak že to řekl Shakespeare nebo kdo? Co komunismem zveme, i jinak zváno smrdělo by stejně?

Spíš mi nejsou jasní novináři: to fakt VŠEM přijde normální, že existují politici, kteří prosazují diktaturu? Byla snad diktatura proletariátu, reprezentovaná Stalinem a Pol Potem nějaká přijatelná soft verze? Totéž politici aspoň před volbami - to nikoho nenapadne zkusit donutit Filipa či Semelovou k vyjádření, kde a jestli vůbec je v Orwelově Farmě zvířat místo, kde by se děj mohl vydat do méně blbého konce? Neboli může komunismus aspoň teoreticky fungovat bez masivního útlaku?

Dokud se s komunisty neřeší tohle, ale daně a posty, pak - je mi líto - není nic, co by jim bralo právo na existenci. Jako straně, samozřejmě, jednotlivé lidi zakazovat nehodlám jakýmkoliv způsobem.

V. Kotas 9.7.2018 6:48

Jak spoluvládnou ? Vždyť byli u moci celou dobu

od šmirglu. Nebo snad ti obraceči kabátů ( a že jich bylo ), byli před tím jenom u komunistů, né komunisty ? A mnohé z nich společnost nadšeně volila. A politické strany, zvlášť pravicové, pracovali pro společnost tak " dobře ", že jsou dnes téměř nevolitelné. Ale nějak na to zapomínají, o médiích ani nemluvě.

M. Těhanová 9.7.2018 7:07

Re: Jak spoluvládnou ? Vždyť byli u moci celou dobu

A přemýšlel jste někdy nad skutečnýma příčinama tohoto stavu, nebo se jen zalykáte záští vůči pravici?

V. Kotas 9.7.2018 7:24

Re: Jak spoluvládnou ? Vždyť byli u moci celou dobu

Proti té pseudopravici ano. Agrární stranu zakázali před koncem 2.sv. války, za vydatné pomoci lidovců.

J. Vintr 9.7.2018 8:29

Re: Jak spoluvládnou ? Vždyť byli u moci celou dobu

"Sametová" byla jen řízenou akcí, kdy se ti kdo vládli, zbavili přežilé bolševické ideologie s schovali za zdání pluralitní demokracie.

T. Pansky 9.7.2018 1:51

S autorem nesouhlasim. Proc? KSC zakazovala, narizovala ..

... zavirala, omezovala ... Meli jsme zacit novy stat, novy zivot, tim samym??? Kde by tomu potom byl konec? V tom neni problem, ze na dnesni politicke scene dal hnije kom-isticka strana. Problem je v NAS, OBCANECH. Je to ceska lenost, podelanost, nedostatek hrdosti? At si o tom kazdy popremysli sam. Podivejme se vseobecne na ceskou spolecnost. Co nam tu chybi? Chybi tu lide s rozhledem, kteri by byli schopni a ochotni prinest svoji kuzi na trh, poprat se o sve idealy, inspirovat ostatni, nadchnoust spolecnost. To nam tu chybi. Vaclav Havel nadchl, oslovil a byl nam v zahranici zaviden. Ale po nem nikdo neprisel, kdo by pokracoval. Zacali jsme se utapet v politikareni a pretvorili v malu zemicku, o ktere nikdo nevi. Jak je to mozne? Tohle je dusledkem 50ti let vymyvani mozku kom-isty. Leceni z nasilne diktatury komunismu nam bude trvat generace ... top0625top@live.com

P. Dvořák 9.7.2018 2:32

Jenom KSČ zakazovala, nařizovala, deformovala dějiny? ..

Žádné "léčené a vyléčené generace" nebudou. Myslíte, že za dvě generace, tj. přibližně kolem roku 2070, se bude někdo "léčit" z našich událostí roku 1948, padesátých let nebo z událostí r. 1968?

Jsme snad my dnes "vyléčeni" z civilizačních katastrof kolem I. a II. sv. války, kdy obě vzešly z Německa?

A v bezprostřední souvislosti s tímto poukazuji na to, že "léčené i neléčené generace" byly, jsou a budou stále v rukách několika prašivých politiků, kteří to navléknou tak, aby "generace" měly dojem, že o sobě rozhodují samy.

P. Sulc 9.7.2018 2:42

Re: Jenom KSČ zakazovala, nařizovala, deformovala dějiny? ..

Jenom z Nemecka? A kdo okupoval a dodnes okupuje druhou pulku Polska? Ze by ti zlodusi Germani? Lvov, neni to nahodou stare polske mesto?

P. Dvořák 9.7.2018 3:11

Re: Jenom KSČ zakazovala, nařizovala, deformovala dějiny? ..

Máte na mysli ten Lvov, který byl kdysi polský, ale také občas součástí Ukrajiny (Haličského království) nebo i Rakouska a také Polsko-litevského státu, v období mezi dvěma světovými válkami byl Lvov třetím největším městem 2. Polské republiky, v letech 1939–1941 byl obsazen Rudou armádou, 1941 až 1944 by součástí hitlerovského Generálního gouvernementu. Po 2. světové válce byl Lvov oblastním městem Ukrajinské SSR Sovětského svazu.

Tento Lvov máte na mysli?

Ještě vám zbývá zodpovědět, zda I. a II. sv. válku začali Poláci, Litevci, Rakušáci, Rusové nebo Ukrajinci. Nebo že by dokonce Židi? Hlavně když to nebyli Němci.

P. Sulc 9.7.2018 3:39

Re: Jenom KSČ zakazovala, nařizovala, deformovala dějiny? ..

Byli to Nemci, jenze nebyli to jen oni, ze? Stalin a Hitlar sli na to ruku v ruce, asi vam to uteklo. Stale to jsou ti zli Namci, ale ze SSSR ma take svuj podil, to se nejak zapomelo.

D. Bystriansky 10.7.2018 0:08

Re: Jenom KSČ zakazovala, nařizovala, deformovala dějiny? ..

Pane Sulci, byli to jen Němci, co propadli nacismu a Říší. Rusům byl násilím komunismus vnucen, to neznamená, že na německé straně nebyli i odpůrci nacismu a na ruské straně zastánci komunismu.

Vinu německých nacistů neumenšuje vina ruských komunistů!!!

A. Novák 9.7.2018 19:05

Re: Jenom KSČ zakazovala, nařizovala, deformovala dějiny? ..

Hitler byl, jak známo, rodilý Rakušan...:o)

P. Dvořák 9.7.2018 19:45

Re: Jenom KSČ zakazovala, nařizovala, deformovala dějiny? ..

Chcete tím říct, že válku začali Rakušáci?

Nebo jakou má podle vás váhu místo narození? Jistě, podle mezinárodního práva to tak je.

Ale de facto je to stejně stupidní, jako ten fotografický vtip, na kterém je hnědý, černovlasý, kudrnatý, vousatý muslim. Pod fotografií je text: "Jmenuje se Ahmed, narodil se ve Švédsku, tak je to Švéd." Znáte to ne? A vedle na fotografii je potkan a pod fotografií text: "Jmenuje se Pip, narodil se ve stáji, tak je to kůň."