POLITIKA: Kolektivizace lékáren
Současná situace ve středních Čechách a předpokládaný vývoj v ostatních krajích napovídá, že se hraje velká hra. Nevybírají se regulační poplatky. Nehraje se ale o poplatky, ani o plnění předvolebních slibů. Hraje se o peníze, ale také o další generaci skloněných hlav a o základní principy právního státu.
Je smutné, že krajské samosprávy, někteří poslanci, senátoři a představitelé politických stran dávají špatný návod všem občanům této republiky. Navádí k tomu, aby nerespektovali zákon jen proto, že se jim nelíbí. Jde o narušení základního principu, o který se opírá právní stát. Na konci hry o princip je prohra každého z nás a hluboká devastace právního povědomí. Na konci hry o peníze je „rozkulačení“ lékáren, „kolektivizace“ případně, po kapitalisticku, prodej za nevýhodných podmínek investorovi s úzkou vazbou na krajský úřad. ¨
Ať už Senát a Poslanecká sněmovna odsouhlasí jakýkoliv systém poplatků, je jisté že od 1. 2. 2009 se rozšíří středočeský model do ostatních krajů. K několika desítkám krajských lékáren se okamžitě připojí největší řetězec (cca 120 lékáren), následovat budou menší řetězce a postupně i ostatní provozovatelé. Regulační poplatek přestane být fungujícím nástrojem proti plýtvání s léčivy, ale stane se jediným kritériem volby zdravotnického zařízení.
Zatímco osud novely zákona před sebou má ještě dlouhou cestu, v krajích začíná být jasněji.
Bez komentáře ponechám hrubě znevažující urážky odborné a profesionální úrovně farmaceutů, které zazněly v ústeckém zastupitelstvu, protože je považuji za odpovídající charakteru, morálce a mentální úrovni jejich autorů.
Zastupitelstvo Jihočeského kraje dnes, podle očekávání, schválilo darování 30 Kč v zařízeních kraje. Při jednání padla i slova "to hrazení protlačit musíme“, "je to politický nátlak", "pokud bude třeba, zřídíme v každé obci třetího řádu krajskou lékárnu“.
V Olomouckém kraji je před schválením krajským zastupitelstvem podpora prostřednictvím vybraných subjektů soukromých. Jedná se o zdravotnická zařízení v majetku kraje provozovaná soukromým subjektem, přičemž jiné soukromé subjekty do podpory zahrnuty nebudou, přestože o ni žádaly!
V kombinaci s návrhem zástupců KSČM z „Kulatého stolu“ na tvorbu páteřní sítě zdravotnických zařízení „jinak než na základě subjektivních názorů“ má tento princip výrazný korupční potenciál.
Scénář krizového vývoje je více než zřejmý:
Lékárny, kterým kraj ztrátu nahradí, nebudou nijak zásadně poškozeny, naopak jim přibudou pacienti (na úkor rozsahu a kvality poskytované péče) lékáren, které budou poplatky vybírat dál a dodržovat zákon. Ty budou poškozeny zásadním odlivem pacientů. Jejich provozovatelé ve velmi krátké době propustí pomocný a následně i odborný personál a dříve než zavřou, prodají v pudu sebezáchovy lékárny včetně zásob nejvyšší nabídce z nízkých - prodají v tísni a pod cenou. Kapitálově slabé lékárny, které, stejně jako kraje, vybírat nebudou, čeká stejný osud, jen mírně oddálený. Kapitálově silné možná vydrží dostatečně dlouho na to, aby „nepřátelsky převzaly“ poražené.
Až poplatky jednou zmizí, zjistíme, že lékáren je stejné množství. Jen je budou provozovat ti, kteří se dnes podílí na jejich likvidaci.
Obávám se, že Českou republiku nečeká jen ekonomická krize, ale také úplná destrukce právního řádu. Vývoj, který vede ke kolektivizaci lékáren, později lékařských ambulancí a do budoucna možná i dalších provozoven v jiných oblastech podnikání. Dnes jsou obětí provozovatelé a zaměstnanci lékáren, zítra to může být kdokoliv další.
28.1.2009
Převzato se souhlasem autora z havlicek.blog.idnes.cz
prezident České lékárnické komory