25.4.2024 | Svátek má Marek


POLITIKA: Kdo platí záplavu oranžových billboardů?

20.4.2006

Každý, kdo jezdí po republice, si toho musel všimnout. Žádná s politických stran se v počtu billboardů nemůže měřit s ČSSD. Sociální demokraté doslova zaplavili oranžovými billboardy s podobiznami svých lídrů celou zem. Jiří Paroubek hledí na řidiče od kdejakého pankejtu. Troufám si odhadovat, že počty velkoplošné reklamy ČSSD převyšují celkový součet billboardů všech ostatních stran. A to se horká předvolební kampaň teprve rozbíhá.

Nic proti tomu. Ať každý dělá, co umí a na co má peníze. Ale tady jsme u jádra problému. Tak obrovská a dlouhodobá kampaň stojí miliony, respektive desítky milionů korun. Žádná jiná politická strana na něco podobného nemá finanční prostředky. Nelze si proto nepoložit otázku, odkud ty peníze mají sociální demokraté. Z členských příspěvků? Ze státních příspěvků? Z darů? Nebo je to snad ještě trochu jinak?

Vzpomeneme-li si na podobně nabubřelou a finančně náročnou kampaň s megakoncerty Janečkových hvězd pop-music, jimiž socialisté voliče oblažovali v minulých volbách, zjistíme, že historie se opakuje. Cena kampaně, jak ji odhadují reklamní odborníci, se výrazně liší od částek, které sociální demokraté deklarují oficiálně.

Není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu, říká staré přísloví. Server Aktuálně.cz nedávno přinesl informaci o nebývale vysoké provizi - v řádu stamilionů - jedné advokátní kanceláře za sepsání smluv mezi státní Českou poštou a Československou obchodní banku (ČSOB). Bude zřejmě jenom náhoda, že ona právní kancelář má velmi blízko k ČSSD. A všechny ty spekulace, zda ty zdánlivě nesouvisející věci spolu přece jenom nesouvisejí, jsou jistě nechutné pomluvy. Tunely jsou přece vždycky nikoli oranžové, nýbrž modré, a sociální demokraté mají čisté ruce. A myslí to upřímně!

18. 4. 2006, www.petrstepanek.cz