Středa 30. dubna 2025, svátek má Blahoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLITIKA: Dálnice dělají Babišovi starosti

Přestože se prezident Miloš Zeman navezl ve svém vánočním poselství do kdekoho, jednomu námětu se vyhnul.

Ocenil vznik vlády ANO a ČSSD jištěné ve Sněmovně komunisty, avšak k práci jejích jednotlivých členů se nevyjadřoval.

Byla to škoda. Nemohl by totiž přehlédnout některé slabší kousky. Například téměř neviditelnou ministryni průmyslu a obchodu Novákovou nebo ministryni pro místní rozvoj Dostálovou, jejíž počítač si nedávno v rámci vyšetřování půjčili policisté. Hlavně by však nemohl pominout ministra dopravy Ťoka.

Jestli něco občany zajímá víc, než čapí peripetie premiéra Babiše nebo armádní zakázky ministra Metnara, je to stav klíčové infrastruktury země, k níž patří dálnice. Nebyl jsem sám, kdo těsně před svátky při přesunu na druhý konec republiky posoudil její stav.

Nebyla to žádná sláva. A házet vše ne předešlé ministry dopravy v konzervativních kabinetech by bylo nespravedlivé.

On už i Andrej Babiš tuší, kde jej tlačí bota. Mladé frontě Dnes 22. prosince řekl, že je naštvaný. Vadí mu liknavý přístup Ředitelství silnic a dálnic ke konsorciu firem rekonstruujících dálnici D1. Premiér soudí, že „pan ministr je měkký na svoje podřízené“.

Toto tvrzení spojil nejen se stavem dálnic, ale i svými schůzkami v Českých drahách nebo na Správě železniční dopravní cesty. Doslova se nechal slyšet, že „určitě jsou ministři, kteří mají větší tah na branku.“ Na Ťokovu adresu konkrétně dodal: „Má svoje podřízené. Musí být na ně tvrdší a důslednější, popohánět je.“

Ozvaly se pochybnosti, jestli premiér není k ministru Ťokovi příliš shovívavý. Problémy s dálnicemi se sice táhnou dávno, ale za Ťoka ani za Antonína Prachaře, který resort za ANO řídil předposledně, a rovněž bez výraznějších výsledků, jsme zlepšení nezaznamenali. Nejde jen o předvánoční kolaps „dé jedničky“.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický nedávno v rozhovoru pro Deník připomněl váznoucí výstavbu dálnice D35, jež má být vůči D1 alternativní severní trasou. „Dan Ťok hovořil o zahájení stavby v roce 2016, ovšem reálně zahajujeme až nyní, a to ještě stavbou druhého úseku. První úsek z Opatovic nad Labem do Časů se zdržel zadávacím řízením na dodavatele stavby, které bylo napadeno až Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a ten ji na základě připomínek některých uchazečů zrušil, což prakticky znamená několikaleté zdržení,“ popsal Martin Netolický.

Nejvyšší kontrolní úřad změřil rychlost výstavby českých dálnic v období 2013-2017 na 16 kilometrů na rok. V roce 2018 se podařilo otevřít pouze jeden dálniční úsek: necelé čtyři kilometry dálnice D7.

Nemluvě o tom, co se děje okolo dálnic. V září 2017 od nich měly zmizet billboardy. Tak pravil zákon. Tehdy jich tam silničáři napočítali 1500. Letos na podzim ministr Ťok odhadoval, že do konce roku bude odstraněna drtivá většina. Před Vánocemi jeho mluvčí přiznal, že třetina stále stojí - a pokouší pozornost řidičů. Stát je pro srandu králíkům.

Někteří komentátoři spekulují, zda Babišova ochranná ruka držená nad ministrem nesouvisí s prostředím, ze kterého Dan Ťok přišel. Jedná se o velké stavební firmy, s nimiž je dobré, zvlášť v případě otce obřího průmyslového holdingu, jakým je Babiš, být za dobře. Nebo je mu snad mírného a patrně v řadě směrů hodného člověka Ťoka líto?

Jenže pokud hodlá Babiš plnit své sny a posouvat Česko dál, bez dálnic s plynulým provozem to nepůjde. Budou-li naopak připomínat zkamenělé království a sloužit leda coby obří parkoviště, může to pověst hnutí ANO poškodit víc než veškeré premiérovy dotační kauzy.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Jan Kovanic
30. 4. 2025

Je třeba nenechat se zblbnout a zdebilnit.

Aston Ondřej Neff
30. 4. 2025

Patnáct španělských regionů postihl očekávaný blackout.

Petr Kolman
30. 4. 2025

Proč nikdo neřeší protiústavní nesmysl v sekulárním státě.

Daniel Vávra
30. 4. 2025

Kolikrát jste potřebovali služby sociálního antropologa a kolikrát řemeslníka?

Jan Ziegler
30. 4. 2025

Romský hrdina Imrich Horváth bojoval proti nacistům

Aston Ondřej Neff
29. 4. 2025

Řečnická otázka nevyžaduje odpovědi.

Aston Ondřej Neff
28. 4. 2025

Opravdu se nechci zúčastnit debaty o potratech.

Jan Bartoň
28. 4. 2025

Podle Trumpa je dohoda s Ruskem připravena.

Ladislav Jakl
29. 4. 2025

Macron zopakoval, že zvažuje vyslání francouzských vojsk na Ukrajinu

Aston Ondřej Neff
30. 4. 2025

Patnáct španělských regionů postihl očekávaný blackout.

Josef Kopecký
30. 4. 2025

Lékaři budou povinně ověřovat, zda mají zbrojní průkaz jejich pacienti s nemocí, vadou nebo stavem,...

ČTK, Lidovky.cz
30. 4. 2025

Olomoucký okresní soud se dnes zabývá případem muže, který byl na sklonku 80. let poslán do vazby...

mul Matyáš Müller
30. 4. 2025

Obvodní soud pro Prahu 9 ve středu znovu rozhoduje o vině a trestu pro dva obviněné spolupracující...

Lidovky.cz, ČTK
30. 4. 2025

Starší muž loni v září nalákal do svého auta nezletilou dívku, odvezl ji na odlehlé místo,...

Lidovky.cz, ČTK
30. 4. 2025

Pákistán má důvěryhodné informace, že indická armáda provede během 24 až 36 hodin vojenský úder....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz