POLITIKA: Dálnice dělají Babišovi starosti
Přestože se prezident Miloš Zeman navezl ve svém vánočním poselství do kdekoho, jednomu námětu se vyhnul.
Ocenil vznik vlády ANO a ČSSD jištěné ve Sněmovně komunisty, avšak k práci jejích jednotlivých členů se nevyjadřoval.
Byla to škoda. Nemohl by totiž přehlédnout některé slabší kousky. Například téměř neviditelnou ministryni průmyslu a obchodu Novákovou nebo ministryni pro místní rozvoj Dostálovou, jejíž počítač si nedávno v rámci vyšetřování půjčili policisté. Hlavně by však nemohl pominout ministra dopravy Ťoka.
Jestli něco občany zajímá víc, než čapí peripetie premiéra Babiše nebo armádní zakázky ministra Metnara, je to stav klíčové infrastruktury země, k níž patří dálnice. Nebyl jsem sám, kdo těsně před svátky při přesunu na druhý konec republiky posoudil její stav.
Nebyla to žádná sláva. A házet vše ne předešlé ministry dopravy v konzervativních kabinetech by bylo nespravedlivé.
On už i Andrej Babiš tuší, kde jej tlačí bota. Mladé frontě Dnes 22. prosince řekl, že je naštvaný. Vadí mu liknavý přístup Ředitelství silnic a dálnic ke konsorciu firem rekonstruujících dálnici D1. Premiér soudí, že „pan ministr je měkký na svoje podřízené“.
Toto tvrzení spojil nejen se stavem dálnic, ale i svými schůzkami v Českých drahách nebo na Správě železniční dopravní cesty. Doslova se nechal slyšet, že „určitě jsou ministři, kteří mají větší tah na branku.“ Na Ťokovu adresu konkrétně dodal: „Má svoje podřízené. Musí být na ně tvrdší a důslednější, popohánět je.“
Ozvaly se pochybnosti, jestli premiér není k ministru Ťokovi příliš shovívavý. Problémy s dálnicemi se sice táhnou dávno, ale za Ťoka ani za Antonína Prachaře, který resort za ANO řídil předposledně, a rovněž bez výraznějších výsledků, jsme zlepšení nezaznamenali. Nejde jen o předvánoční kolaps „dé jedničky“.
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický nedávno v rozhovoru pro Deník připomněl váznoucí výstavbu dálnice D35, jež má být vůči D1 alternativní severní trasou. „Dan Ťok hovořil o zahájení stavby v roce 2016, ovšem reálně zahajujeme až nyní, a to ještě stavbou druhého úseku. První úsek z Opatovic nad Labem do Časů se zdržel zadávacím řízením na dodavatele stavby, které bylo napadeno až Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a ten ji na základě připomínek některých uchazečů zrušil, což prakticky znamená několikaleté zdržení,“ popsal Martin Netolický.
Nejvyšší kontrolní úřad změřil rychlost výstavby českých dálnic v období 2013-2017 na 16 kilometrů na rok. V roce 2018 se podařilo otevřít pouze jeden dálniční úsek: necelé čtyři kilometry dálnice D7.
Nemluvě o tom, co se děje okolo dálnic. V září 2017 od nich měly zmizet billboardy. Tak pravil zákon. Tehdy jich tam silničáři napočítali 1500. Letos na podzim ministr Ťok odhadoval, že do konce roku bude odstraněna drtivá většina. Před Vánocemi jeho mluvčí přiznal, že třetina stále stojí - a pokouší pozornost řidičů. Stát je pro srandu králíkům.
Někteří komentátoři spekulují, zda Babišova ochranná ruka držená nad ministrem nesouvisí s prostředím, ze kterého Dan Ťok přišel. Jedná se o velké stavební firmy, s nimiž je dobré, zvlášť v případě otce obřího průmyslového holdingu, jakým je Babiš, být za dobře. Nebo je mu snad mírného a patrně v řadě směrů hodného člověka Ťoka líto?
Jenže pokud hodlá Babiš plnit své sny a posouvat Česko dál, bez dálnic s plynulým provozem to nepůjde. Budou-li naopak připomínat zkamenělé království a sloužit leda coby obří parkoviště, může to pověst hnutí ANO poškodit víc než veškeré premiérovy dotační kauzy.
Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus