25.4.2024 | Svátek má Marek


POLITIKA: ČSSD riskantně oslovila agenturu STG

26.1.2017

Agenturu, která se mýlila v kampani Clintonové

Koncem minulého týdne se objevila zpráva, že sociální demokraté uvažují před letošními volbami o spolupráci s americkou agenturou STG, která se starala o kampaň Hillary Clintonové.

Ta prohrála, a to přesto, že do kampaně dala o půl miliardy dolarů více než Donald Trump. Je tedy hodně drahá, ČSSD má finanční problémy a navíc tato agentura nemá vůbec žádné zkušenosti s kampaněmi ve střední Evropě. Je to evidentně riskantní krok i z dalších důvodů.

Podle amerických analýz se tato agentura, stejně jako řada dalších, mýlila hlavně v tom, že nevzala v úvahu změněnou náladu lidí ve Spojených státech a používala staré recepty: ex post uvěřila, že za vítězství Trumpa je zodpovědný hlavně Facebook.

Podle posledních výzkumů konzumentů médií ve Spojených státech tato teze ale neodpovídá skutečnosti. Facebook tam sice není nepodstatný, ale rozhodně zatím nepředstavuje nejdůležitější informační zdroj. Jednou tomu tak může být: možná v příštích volbách, ale zatím to rozhodně neplatí.

Rozhodující médium, které pomohlo Trumpovi k vítězství, byla jednoznačně televize, s kterou měl Trump zkušenost, protože 11 let moderoval talk-show, zatímco Clintonová v ní působila nepřesvědčivě. Podobně jednoznačně lze říci, že v této kampani zcela prohrála tištěná média, tedy píšící novináři.

A to nejen liberální New York Times a New Yorker, dokonce paní Clintonovou doporučil voličům i USA Today, Arizona Republic a Dallas Morning News. Prakticky na její straně byla skoro všechna tištěná média, což se v historii USA ještě nikdy nestalo. Jenže tyto vydavatelské domy sídlí na východním a západním pobřeží, zatímco voliči Trumpa pocházejí převážně ze střední Ameriky, kde noviny skoro nikdo nečte a jsou před zánikem.

A protože Evropa, stejně jako americká pobřeží, dává přednost píšícím žurnalistům, spekulace amerických expertů, ale náš i celkově evropský odhad byl zcela špatný. Jenže 57 procent Američanů má všechny politické informace pouze z televize, jak uvádí PEW Foundation. Noviny za zdroj považuje jen 18 procent.

Kdo si myslel, že televize je jen pro masy lidí, ale ti, kdo se skutečně zajímají o politiku, upřednostňují jiná média, ten se mýlil. Amerika se raději dívá než čte. Nejde tedy o třídní, ale o kulturní rozdíly mezi voliči napříč všemi třídami. To je ta hlavní změna, která se bude týkat nejspíš i nás.

Důležitější než agentura za takové situace jsou lidé, kteří v televizi vystupují a danou stranu reprezentují. V takovém případě bude mít ale sociální demokracie smůlu, protože zvláště Bohuslav Sobotka má slabé charisma. V ikonické kultuře, která nahradila alfabetickou kulturu, je obraz důležitější než slovo.

Psáno pro ČRo Plus

(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)

Autor je novinář a spisovatel