19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

POLITIKA: Chování starosty Novotného je obrazem doby

Česká politika je bohužel obvykle přízemní. Cožpak o to, nemusela by, ale je. Obvykle se v ní projevuje stereotyp a konformita. Vztahům s cizinou dominuje všeobjímající strach, co si o nás ten který (Velký) bratr bude myslet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Hrbek 11.12.2019 7:02

Já, generálmajor Sergej Kuzmič Buňačenko uděluji Pavlovi Novotnému za boj o pomník mé jednotky železný kříž II. třídy a propůjčuji mu čestnou hodnost propagačního důstojníka.

J. Havelka 11.12.2019 7:01

Autor zásadně a nejspíš cílevědomě přehlíží, že ono „Přepisování historických interpretací“ není naším folklorem, ale typicky ruským. Novotného performance byla zcela adekvátní.

V. Heidlerová 11.12.2019 8:29

Děkuju za názor, s nímž se plně ztotožňuju.

T. Kohout 11.12.2019 6:56

Jsou to ale "paradoxy":

Jan III. Sobieski ("turkobijec") nesmí mít (další) pomník u Vídně - z politických důvodů. Gen. Vlasov, který pár dní před koncem války změnil strany, bude mít u Prahy pomníček - z politických důvodů.

Nemůže být většího příkladu pro vyjádření úsloví "Jiný kraj, jiný mrav".

P. Grigar 11.12.2019 11:29

.. historický význam Jana III. Sobieského absence dalšího pomníčku nijak neumenší. Ten současný památník na Kahlenbergu je mým oblíbeným cyklovýšlapem. Poláci o něj vzorně pečují a nezaznamenal jsem jediné jeho zpochybnění z jakékoli strany.. snad pouze Turkům by vadit mohl. Vídeňákům nevadí ani památník na Schwarzenberském náměstí, připomínající 17 000 vojáků Rudé armády, padlých při osvobozování města. Náklady na jeho údržbu jsou hrazeny rakouskou stranou. Historická fakta nelze přepsat.. ale okecávat se to dá, pokud dotyčnému nevadí, že je za blba.

V. Petr 11.12.2019 11:58

Sovětský Svaz Vídeň neosvobodil, ale dobyl! Dokonce to dokládá existence medaile "Za dobytí Vídně." Srovnej medile "Za osvobození Prahy (Bělehradu, Varšavy...), naproti tomu Za dobytí Královce (Berlína, Budapesti...).

P. Grigar 11.12.2019 12:30

..hm, hned při další návštěvě řeknu těm hloupým Vídeňákům, ať s tím památníkem vlastní porážky něco udělají. A podstrčím jim kyblík červené barvy.

Anschluss Rakouska se nekonal..

V. Petr 11.12.2019 13:35

Ale konal se, jenže vypadal takto

https://video.search.yahoo.com/yhs/search;_ylt=AwrEZ7mO4PBd1HQADxIPxQt.;_ylu=X3oDMTEyaGZ2OXAxBGNvbG8DYmYxBHBvcwMxBHZ0aWQDQjg0OTJfMQRzZWMDc2M-?p=anschluss&fr=yhs-iba-1&hspart=iba&hsimp=yhs-1#id=13&vid=239f8872553ed96237945c155ac3da11&action=view

Rakušané nadšeně vítali svého krajana...

To, že se po válce Rakousko situovalo do role oběti je skutečný majsterštik.

V. Petr 11.12.2019 13:40

A ještě, mluvil jsem s jednou pamětnicí a ta říkala, že roku 1938 jí Vídeň připadala daleko "nacističtější," než Berlín.

Ale když se oslavy 75 výročí invaze může mezi hlavami vítězných států zúčastnit Merkelová, zatímco Putin přizván nebyl, je možné všechno...

P. Khail 11.12.2019 14:44

Putin obsazením Krymu pokračuje ve Stalinově imperiální politice z r. 1945, proto nebyl pozván. :-)

F. Houžňák 11.12.2019 16:34

Lžete, Khaile.

P. Khail 11.12.2019 19:31

Typická neználkovská reakce postrádající jediný argument. Nemůžete holt vědět všechno. :-)

F. Houžňák 11.12.2019 21:29

No, vy argumentujete úplně stejně. Koukněte se jenom o kousek vedle. Tak jsem to od vás opajc.

P. Khail 12.12.2019 8:43

Je tam jeden rozdíl. Putin nebyl pozván kvůli Krymu (napsal jsem já) a v Řeporyjích nebude pomník gen. Vlasovovi (lež na kterou jsem reagoval). Takže, ergo kladívko, z nedostatku argumentů jen trollíte. Nazvat lež lží není nefér, nazvat pravdu lží dokáže jen neználek.;-)

F. Houžňák 12.12.2019 8:53

Ó nikoliv, opět lžete. Vy jste napsal, že Putin obsazením Krymu ... atd. Žádný Putin žádný Krym neobsadil. Obyvatelé Krymu resp. Krymské autonomní republiky nebo jak se to jmenuje si dle své ústavy uspořádali referendum - že proběhlo spořádaně, jste mohl sledovat v různých "západních" televizích, já třeba v německé, které jsou podle takových jako vy povznesené nad jakoukoli stranickost a nikdy nelžou - o vystoupení z Ukrajiny, poté řádně z Ukrajiny vystoupili, a poté opět řádně požádali o příjetí do RF, což jim opět řádně odsouhlasil parlament RF. Vše řádně dle práva na sebeurčení garantovaného OSN. Jediný, kdo přitom na Krymu střílel, byl nějaký z Ukrajiny vyslaný či nějak připutovalý Ukrajinec. Ale Khailové pořád něco melou o nějaké okupaci a lžou, až se jim od jejich pravdoláskové huby práší, podle hesla, pravda a láska zvítězí lží a nenávistí, a kdo bude málo pravdit a málo milovat, toho zavřem.

P. Khail 11.12.2019 14:41

Lžete. Rv

K. Salajka 11.12.2019 6:54

Pravda je, že prostě Vlasovci do Prahy přijeli první a jejich příjezd přiměl Schörnera uzavřít dohodu a přesunout svojí armádu na západ bez toho, že by provedli plánované demolice, nebo se v Praze opevnili. Podobné operaci Němců zabránili Rusové bombardováním Mladé Boleslavi dne 9.5.1945, den po kapitulaci Německa. 5.května ještě nikdo netušil, že právě za tři dny všechno skončí. Mohla nastat situace jako o rok dříve při osvobozování Varšavy, které se protáhlo.

Nemám nic proti ceduli, bude-li na ní podobný doplňující text jako na Koněvovi. Vystoupení Novotného není šťastné, ale reakce ruské TV ukázala , že ani tam není svobodná diskuse možná a pravdivý obraz českých dějin těžko může mít někdo, kdo si nepřizná ani katastrofy v dějinách vlastního státu.

J. Vocilka 11.12.2019 7:54

Souhlasím s vaším komentářem. jen bych se zeptal, to měla redaktorka ruské TV diskutovat s panem Novotným ?

K. Salajka 11.12.2019 8:43

Bylo to přehnané, ale na druhou stranu to je dobrý kontrast k vystupování našeho prezidenta , kterému je jistá vstřícnost k Rusku vytýkána právem.

On Stalin je také dost ambivalentní osobnost a jeho rozhodnutí o fyzické likvidaci tříd a národů nemůže,e přehlížet, jenom proto, že nás, poté co byl napaden, osvobodil. O pochodech veteránů z gulagů jsem zatím neslyšel.

Takové sousoší spolubojovníků za revoluci by taky bylo půvabné - Trockij, Kameněv, Zinověv, Bucharin, Jagoda, Ježov atd. ad libitum.

I. Schlägel 11.12.2019 9:03

Souhlasím.

S. Rádl 11.12.2019 9:22

Tak nevím, o čem se diskutuje, i když chápu, že Ruská federace je právní nástupkyní SSSR. Stalin byl Gruzínec a u těch Vámi jmenovaných si národnost najděte za domácí úkol...

K. Salajka 11.12.2019 15:06

Takový Brežněv brzo bude zase Rusem - narodil se v Dněprotpetrovské oblasti. Moskevské knížectví bylo ve 13. stol. velké jako Slovinsko pak pomáhalo tatarům a mongolům konsolidovat slovanské sousedy až spolklo i Novgorodské knížectví a celkem v 15. stol. mělo rozlohu větší než sjednocené Německo. Napřed jim vládli varjagové, rurikovci a jejich romanovská dynastie má prakticky už téměř neředěné německé kořeny /jako ostatně "angličtí " Windsorové - ti se dokonce radši přejmenovali. Na výboje carů navázalo komunistické Eusko s nebývalou vemencí. Také Putin nebo Šojgu jsou viditelně šmrncnutí tataro-mongolskými kořeny.

Takže bez relativizování - byli jsme jejich přímými sousedy přes padesát let a víme co to, je když se řekne první hranice s Ruskem.

P. Grigar 11.12.2019 10:47

..pane Salajko, Schörnerova skupina armád Mitte spolu se skupinou Ostmark měla k dispozici cca. 900 000 dobře vyzbrojených mužů s vysokou bojovou morálkou. S tzv. vlasovci mohli udělat krátký proces, opravdovou hrozbou pro ně však představovala zahájená Pražská ofenzíva, ze sevření tří ruských frontů(Koněv, Majinovskij, Jeremenko) mohli částečně vyklouznout jen směrem k zajetí u Američanů. Potřebovali Prahou co nejrychleji projít nebo ji pokud možno obejít, na víc už neměli čas.

Pokud chtějí mít řeporyjští pomník, je to jejich právo a nikdo jim v tom bránit nebude. Kdokoli má ovšem také právo říct co a proč si o tom myslí. Nic z toho válku nevyvolá.

K. Salajka 11.12.2019 20:30

Že by k vyklizení Prahy nedošlo, kdyby se neblížily ruské armády máte pravdu, likvidace vlasovců by Němce ale zdržela.. Málo se ale připomíná fakt, že nejsilnější Ruské jednotky napřed Prahu obešly a pospíchalydo Berlína, který chtěli osvobodit před Američany. Proto také teprve 7.května zahájili Rusové operaci k osvobození Prahy. Přitom Plzeň osvobodili spojenci už 6. května a dva dny předtím se už dotázalo jejich velení Rusů, jestli by souhlasili s postupem Angličanů a Američanů na Prahu a s novou linií setkání armád Vltava - Labe - před jejich armádou nestály žádné překážky. Takže "Rusové dorazili do Prahy o dva dny později, než tak mohli učinit Američané, kdyby jim to Rusové dovolili."

J. Paleček 11.12.2019 21:18

Pane Salajko, to mne zajímá, kudy že to Rudá armáda obešla Prahu?

P. Grigar 12.12.2019 10:53

..pan Salajka, jakož i mnozí jiní váleční stratégové, žije v představě, že Rusové měli štandopéde někde u Poznaně odbočit na jih ku Praze a namísto rovinou ku Berlínu se propobíjet přes naše pohraniční hory do České kotliny. Co na tom, že by odkryli svůj bok, že by na ně čekala Schörnerova armádní skupina, v té době soustředěná severovýchodně od Prahy, co na tom, že by poskytli další čas k prohloubení a upevnění obrany Berlína. Praha volá... i když v té době ještě nevolala.

Pán nezná mapu... ©

Dědictví aneb Kurvahošigutntág

J. Paleček 12.12.2019 18:57

Možná by stálo připomenout, že Rudá armáda která měla i s Čechoslováky jako cíl Prahu tvrdě od března do 5. května bojovala o průchod přes Ostravu. 24 tisíc mrtvých!

P. Eugel 11.12.2019 6:28

Klíčové pro něj je, že mu na to Rusové skočili a on se, jako za starých časů, zviditelnil.

Kopecký, jdou si vypláchnout hubu. Novotný sice komik je, ale kdo se chová jako"za starých časů"?

J. Havelka 11.12.2019 7:03

Ano.

M. Mařák 11.12.2019 5:50

"Pro nás je ale nejspíš rozhodující něco docela jiného." A to je skutečnost, že se Rusko stále chová k ČR jako k nějakému svému majetku, nebo co. To ale autor tak nějak z nějakých důvodů nechce vidět.

Nebo nemůže, nesmí?