POLITIKA: Chceme armádu, nebo její torzo?
Je vysoce pravděpodobné, že se koncem tohoto desetiletí sejdou následující faktory. Může nastat stagnace či pokles výkonu ekonomiky. Nečekejme, že současný hospodářský růst vydrží navěky. S přibližováním přijetí eura bude navíc hlavním požadavkem vyrovnání rozpočtu podle maastrichtských kritérií. Nejspíše tedy přijdou další škrty. A dále: V roce 2009 se předpokládá, že uvedeme do činnosti samostatnou česko-slovenskou jednotku okamžité reakce pro operace EU. Jde o mimořádně nákladný projekt.
Ve stejném roce má podle současných představ ministerstva financí poklesnout obranný rozpočet až pod 1,3 % HDP. NATO přitom doporučuje výdaje ve výši 2 %, současný průměr evropských spojenců je 1,85 %. Zároveň se v té době nahromadí problémy vznikající v důsledku odkládání řady investic, což nyní činíme v zájmu získání okamžitých úspor. Sečteno a podtrženo, za současných rozpočtových vyhlídek vycházejí alternativy, které lze přirovnat k výběru mezi morem a cholerou. Buď zásadně přehodnotíme podobu svých ozbrojených sil, a to včetně zrušení některých částí vojsk. Půjde to na úkor obranyschopnosti země a kapacit naší armády pomáhat civilním složkám státu při katastrofách. Z armády zbude symbolické torzo. Anebo, budeme-li se zuby nehty snažit dodržet své současné závazky a - jak praví programové prohlášení této vlády - „prosazovat vyvážený rozvoj všech potřebných druhů vojsk“, skončí resort v platební neschopnosti. Východisko vidím v návratu části odebraných prostředků zpět do našeho rozpočtu. Uvědomuji si, že musíme začít sami u sebe. Zpřísňujeme pravidla hospodaření, zprůhledníme kontrolní mechanismy a zredukujeme vše, co je v resortu nadbytečné. Protože obranu musíme nutně plánovat dlouhodobě, potřebujeme také nezpochybnitelnou a dlouhodobou garanci výše výdajů. Jak ukázala minulost, sliby ve formě vládních usnesení lze snadno zrušit. Ve spolupráci s výborem pro obranu Poslanecké sněmovny proto chci iniciovat zákon o obranných výdajích, který by zaručil předvídatelné rozpočtové prostředí a umožnil racionálně plánovat.
Zajištění obrany je základní povinností státu a jádrem národní suverenity. Bezpečnost občanů je výsostným veřejným statkem. Nesmí se proto stát nástrojem či obětí vnitropolitických různic. Situace je vážná, nikoli však bezvýchodná. Nastal čas zahájit otevřenou a nadstranickou debatu o tom, jaká bude naše bezpečnostní politika a strategie v příštích patnácti či dvaceti letech, jakou armádu chceme mít a čím jsme ochotni a schopni přispívat k bezpečnosti našich spojenců a stabilitě okolního světa.
Právo, 29.9.2006
ministr obrany ČR