29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

POLITIKA: Bursík chce Pražanům zakázat jejich auta

Pražané (jenom Pražané?!) si budou muset podle Martina Bursíka do roku 2030 pořídit pouze elektromobily a svá stará auta už dále nepoužívat. Ale žádné takové nařízení z Evropské unie nepřichází.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 30.7.2019 17:06

Re: Nehodlám dělat Bursíkovi advokáta, leč ...

Tak co porovnáváte konkrétně, já jsem to uvedl u dvou nejrozšířenějších elektromobilů, vy u ničeho. Tak se pochlapte.

R. Langer 30.7.2019 17:04

Re: Škůdce Bursík

Ano, a proto tady byla přes 100 let. Aha.

R. Langer 30.7.2019 17:02

Re: Bez ohledu na Bursíka

Elektrárny by to celkem zvládly, nikoliv tak rozvodná síť, která je navíc nucena vyrovnávat výkyvy nestabilních německých OZE. :-(

R. Langer 30.7.2019 16:58

Re: Bez ohledu na Bursíka

To NEBUDE.

Z. Lapil 30.7.2019 16:29

Re: Bez ohledu na Bursíka

Dobíjení by muselo být součástí nějakého komplexnějšího systému, nedej pámbu i za cenu nějakého nouzového dieselu nebo vodíku nebo kýho čerta. Nebo by ceny lítaly jak v Maroku na tržišti. On i stávající odběr je jiný ve dne a jiný v noci a místo prodeje elektřiny dobíjet "vlastní" baterie mi nepřijde úplně hloupé.

Bylo mi tvrzeno člověkem slušně zasvěceným, že při "správně zorganizovaném nabíjení" by kompletní českou elektromobilitu zvládly stávající elektrárny. Podrobněji jsme o tom nehovořili a já nevím tolik, abych si dokázal udělat nějaký propočet, kterému bych uvěřil aspoň já sám :-).

Trochu OT: zakopl jsem o nabídku jakési Tesly. Součástí bylo dobíjení zdarma "1600km neboli 400kWh ročně". Vyšla mi z toho spotřeba 1/4 kWh na kilometr. Nepochybně za velmi úsporných podmínek.

E. Pawlica 30.7.2019 16:29

Re: Jen bych dodal z praxe

A na které asi pavlači jste tuhle JPP informaci zaslechl?

:-D

Z. Lapil 30.7.2019 16:25

Re: :-P

ale nepředvídatelný velký odběr a záhada je zpátky.

J. Lepka 30.7.2019 15:36

Re: Doufám, že Pražané si to nenechají líbit.

Brečíte sice hezky, ale na špatném hřbitově.

J. Lepka 30.7.2019 15:34

Re: Čeho je moc, toho je příliš

Už jste se byl na Karlově mostě aspoň podívat, když tak plamenně tepete své kritiky?

J. Lepka 30.7.2019 15:32

Re: :-P

Už jste tento (všem elektrikářům jasný) prvek poslal na Magorstrát, tam ještě nepochopili, že existuje něco jako proud a napětí.

J. Lepka 30.7.2019 15:29

Re: Bez ohledu na Bursíka

To nabíjení pro vyrovnávání výkonů OZE je sice úžasná myšlenka, žel naráží na jistou nevyzpytatelnost přírodních jevů. Dokonce i bolševici již pochopili, že neporučí dešti větru. Vaše myšlenky nutně narazí na neochotu majitelů elektromobilů (3-4x dražší, než auta se spalovacími motory)cválat z práce po svých, když zrovna pár dní nebude foukat.

J. Lepka 30.7.2019 15:24

Re: Bez ohledu na Bursíka

Pane Janku, kolik let se vyrábí mobilní telefony? A už se výrobci dohodli na používání jednoho typu konektoru a jednotného napájecího napětí?

J. Lepka 30.7.2019 15:21

Re: :-P

Na to stačí dvě slova: Ohmův zákon

J. Svoboda 30.7.2019 15:17

Re: :-P

Mnořstevní slevy, a je po záhadě :o)

Pěkný den.

V. Novák 30.7.2019 14:20

Re: Bez ohledu na Bursíka

To bude po letech, snad v pětiletce páté...

Z. Lapil 30.7.2019 13:53

Re: :-P

Což tomu rozumím, dokonce jsem se minulý týden dověděl, jaký je rozdíl mezi CYKY a AYKY, ale pořád si myslím, že na konci drátu je elektroměr, ten ukáže kWh, ale tím technika končí. Otázka dražší/levnější je otázkou pro cifršpióny, ne pro techniky.

Z. Lapil 30.7.2019 13:49

Re: Bez ohledu na Bursíka

Nebyl bych takový optimista. Tady je asi řeč především o tvaru "skříně na baterky", což si - vzhledem k tomu, jak tvarově různá auta jsou (SUV kontra placaté závodní Porsche) - představuju dost obtížně. Ale neříkám, že to nejde, možná stačí, když nějaký typový hever (nastavovací packy) auto zvedne, a už jsou dole téměř libovolná dvířka pro téměř libovolný balík baterií; hlavně aby to mělo maximální půdorys a homofobní (ne kluk - kluk nebo holka - holka) zástrčku na správném místě.

Hlavně je nutno dbát na správný jazyk. Včera jsem odposlouchával z vedlejší kanceláře něco na způsob, že je nutno napsat mejl, jestli to bude mejl -fimejl nebo fimejl - mejl. Poněkud jsem se v tom ztrácel :-).

E. Pawlica 30.7.2019 13:12

Re: :-P

Pro laika jen ve stručnosti: průměr drátu záleží na množství proudu a napětí, pod nímž proud drátem (vedením) protéká ke spotřebiči (trolejbusu, televizi, varné konvici nebo baterii elektromobilu), též je důležité, zda jde o proud střídavý nebo jednosměrný.

Vysvětlit všechny aspekty je nad možnosti tohoto diskusního fóra.

E. Pawlica 30.7.2019 13:02

Re: Bez ohledu na Bursíka

Sjednotit standardy by neměl být problém. Problém možná bude, kdo tím bude pověřen. Nebo se výrobci ve vlastním zájmu domluví. Dřív, než vývoj zdrojů akumulované energie pokročí dál to ale nebude mít smysl.

Hlavní slovo bude při tom mít ten, který bude ve vývoji nejdál. Nikoliv ti, kteří příznivcům nových směrů nadávají a házejí elektromobilům klacky pod nohy. Tedy pod kola.

:-)

E. Pawlica 30.7.2019 12:57

Re: Bez ohledu na Bursíka

Zatím to, pane Rameši, opravdu není jak u mobilu, kde šel vývoj baterií kupředu natolik, že v nich baterie už ani nemusíte měnit.

Až některý technologický vyspělý stát (vím já - Čína nebo USA) v tichosti vyvine a vyleze na trh s bateriemi, které budou ekvivalentem těch mobilových, nacpe si s pohvizdováním kapsy, mudrlantům v Evropě (v Česku zvlášť) nezbude, než na to koukat jako Pat a Mat a nakonec, pokud budou chtít pojíždět po přeplněných dálnicích, zamořených čoudícími auty, si ten zatracený elektromobil koupit.

Páč jeho cena vyjde nastejno, ne-li levněji, než ty naše stará auta na naftu či benzín a bude nakonec lehčí, než trabantí dvoutakt. Tak se to může jevit zase mně.

Z. Lapil 30.7.2019 12:49

Re: Bez ohledu na Bursíka

Taky mi to vrtá hlavou, dokonce jsem vymyslel, že by nabíjení mohlo fungovat jako vyrovnávací odběr při různě silném větru a slunci a vůbec.

Problém bude asi opravdu v tom, že akumulátor je opravdu drahá sranda a někde nějak by se musely vzít peníze i na ty momentálně ladem ležící.

Nemluvě o nutně typovém řešení výměny. U benzínu stačí strčit typovou trubku do jiné typové trubky a je to, ale těch akumulátorů je opravdu hromada, navíc u každého auta jiná.

E. Pawlica 30.7.2019 12:42

Re: Zavádějící titulek,

Správně, pane Prokope, sám vidíte, jak se tu pracuje se "zelenými" nepřesnými, zkreslenými a bez logiky zjednodušenými informacemi a na jejich základě nadává a prská ...

:-)

E. Pawlica 30.7.2019 12:39

Re: Zavádějící titulek,

Tuto zkušenost vám neberu a nemám ji ani za zlé, jen mi není jasné, jak to ten Bursík s Ambrozkem dokázali jako pouhá dvojice zelených pošuků přijmout tento zákon č. 165 z roku 2012 coby Poslanecká sněmovna a Senát dohromady a to i přes veto prezidenta, ovšem s podpisem předsedkyně PS paní Němcové a předsedy vlády pana Nečase, obou z ODS.

Jedna věc je psát na toto téma ad hominem, druhá, složitější je psát ad rem.

Z. Lapil 30.7.2019 12:38

Re: :-P

Já tomu ale taky nerozumím. Dokonce bych tušil, že trolejbusové dráty (a jističe a vůbec) budou "tlustší", než ty osvětlovací, z čehož mi vychází dražší elektřina.

Vážně: i já chápu, že patřičné dráty jsou vzájemně nezávislé, ale co to má co dělat s cenou? Cenu někdo (třeba i ten pán s pseudonymem Trh) stanoví, jak považuje za vhodné, takže - ať dumám, jak dumám - věštba, že elektřina z jednoho obvodu je levnější než druhá a ne naopak, nemá cenu ani té křišťálové koule.

V. Kotas 30.7.2019 12:37

Re: Doufám, že Pražané si to nenechají líbit.

Já sem vesnickej buran, tak je pro mě gramatika španělská vesnice. Za těch 30let měl být pražský okruh už několikrát dostavěn a v provozu. K tomu i rychlostní silnice podle původního návrhu dálnice, který představoval Baťa.

E. Pawlica 30.7.2019 12:29

Re: :-P

Zajisté víte, pane Prokope, že troleje pro trolejbusy a kabely pro veřejné osvětlení jsou každé jiné.

To jen na okraj jako mírné polechtání vašeho ega, neboť předpokládám, že patříte k té části přispěvatelů, jež vzdělána je spíše technicky, nikoliv humanitně, na což tu kdesi níže kdosi tak trochu žehral.

Z. Lapil 30.7.2019 12:29

Re: Škůdce Bursík

Ne ze stejného důvodu, ze kterého neprovozujete bezzásahový dům: nebudete-li ho udržovat, jednoho dne vám spadne na hlavu.

M. Prokop 30.7.2019 12:29

Re: Zavádějící titulek,

Já už mám s panem Bursíkem a jeho nápady trochu zkušenosti. Byl to on, kdo pomáhal lidovci Ambrozkovi s přípravou zákona o vnucení a dotování OZE a taky si pamatuji, jak to dopadlo a kolik nás to stálo a ještě stojí.

Takže zatím můžete hledat, kde mám ty nadávky a klení - ne, že by k tomu nebyl důvod.

M. Prokop 30.7.2019 12:25

Re: Bez ohledu na Bursíka

Tak se někdy podívejte na cenu akumulátorů, dobu jejich použitelnosti a hustotu v nich obsažené energie - mnohem menší, než je hustota energie v nádrži s benzinem nebo naftou.

Další aspekt je nabíjení. I hodně silným proudem trvá dost dlouho. Takže, abyste elektromobilům zajistil časový ekvivalent benzinové čerpací stanice, budete potřebovat obří sklad na spoustu baterií a neméně obří přívod elektřiny k mnoha nabíječkám.

Pokud to celé spočítáte, zjistíte, že to je mimo realitu.

Vy nejste technik, že?

E. Pawlica 30.7.2019 12:21

Re: Zavádějící titulek,

Tohle, pane Prokope, může stačit čtenáři s jednodušším uvažováním ke nadávkám a klení.

U normálního čtenáře takové informace vyvolají místo nadávek a klení spíš zájem o ověření informaci, otázky a snahu požadovat odpovědi.