25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POLITIKA: Atomoví Piráti

Piráti a Zelení, přesněji čeští Piráti a němečtí Zelení, mají dost společného. Obě party sdílejí odér levicovosti, nekonformity, ba anarchismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 7.5.2021 11:28

Umělkyně i autor článku si pletou vulvu s vaginou.

Jak je ostatně v zemích českých zvykem.

D. Laurencikova 7.5.2021 9:21

Tento clanek me tak trochu potesil. Je-li pirat Bartos prece jen rozumnejsi, nez nemecti Zeleni, tak mam hned z podzimnich voleb v CR o neco mensi hruzu.

P. Rada 7.5.2021 9:38

Nebyli to tolik němečtí zelení - jak bývá klamě podsouváno - ale spíše německá racionální sebereflexe, které připoměla japonská preciznost dokladovaná dokonce mezinárodními kontolami i německé jaderné slabiny.

Sebereflexe odpovědných v německu po prověrkách opomíjených rizik dospěla k nepříjemnému poznání, že prodlužováním života tamních JE uvnitřhustě zalidněního území, neúměrně situaci roste riziko havárie která by v krajním případě (třeba teroristického až válečného útoku) při stávající konstrukci většiny reaktorů nutně znamenala neodvratný konec německých národně- ekonomických ambicí.

Japonsko totiž mělo oproti poloze německa při vší smůle s tsunami štěstí v neštěstí, že prakticky všechnu uniklou radiaci odfoukly větry a smyly deště do největšího oceánu světa.

V. Novák 7.5.2021 11:08

V Německu hrozí Cunami každý dnem!

Ve zbytku lžete, jak je vaším zvykem a metodou.

P. Rada 7.5.2021 12:07

Lžete! Psal jsem evidentně o rizicích terorismu.

P. Milan 7.5.2021 11:18

Jo, v jeskyni vám nic nehrozí (leda snad medvěd a neexistence elektřiny).

D. Laurencikova 7.5.2021 11:34

Byla to predevsim Angela Merkelova, ktera rada prebira zakladni temata od jinych stran, aniz by se hlasila k jejich hodotam. Vsechno co Merkelova dela, slouzi predevsim zachovani jeji moci, nikoliv nejakemu obecnemu blahu. Prectete si k tomu velmi trefnou knizku "Patin", od Gertrud Höhler. "Nemecka racionalni sebeferlexe" myslim neexistuje, zato ale nemecky sadomasochismus, ten asi pretrva verky to uz je ale jine tema. Mozna vam uniklo, ze Nemci ted nakupuji elektrinu od svych evropskych sousedu, kteri si jaderne elektrarny - horsi nez ty perfektni nemecke - jawohl ponechali. Take to, ze tady nemame zemetreseni ani tsunamis vam musela uniknout.

D. Laurencikova 7.5.2021 11:37

Netvrdila jsem, ze Zeleni odstavili v Nemecku jaderne elektrarny. To za ne udelala CDUv cele s Merkelovou, ktera uz leta Zelene predhani zleva. A sice ne z "racionalni sebereflexe", ale z cisteho oportunismu.

D. Laurencikova 7.5.2021 11:49

P. S. Nemame zde sice ani zemetreseni, ani tsunamis, ale potencielnich teroristu tady v Nemecku mame dost. I o to se postarala Angela Merkelova spolu s temi, kteri ji v tom nezabranili. Takze v tomto jednom bode vam davam za pravdu.;-)

J. Marik 7.5.2021 16:30

sebereflexe budujici plynovou rouru, ze ktere, kdyz udelate, jak se vam rekne neco ukapne i cz.nejak tam nevidim cz sebereflexi

P. Milan 7.5.2021 11:17

Pokud vůbec je rozumnější, pak rozhodně ne ve všech záležitostech: https://www.piratskelisty.cz/clanek-3940-financovani-nepodmineneho-zakladniho-prijmu-v-ceske-republice

D. Laurencikova 7.5.2021 11:41

To je mi naprosto jasne a dekuju vam za link. Mate vy, pane Milan, nejake vysvetleni pro to, ze lidi tuto stranu tak masove voli? A nejsou to jenom mladi, jak jsem se pri sve posledni navsteve Cech presvedcila.

P. Milan 7.5.2021 14:23

Nemám, leda snad neokoukanost a u mlaďasů neznalost toho, kam takové dobroserné počínání vede.

To je jako se zelenáči v Německu - taky nechápu, proč je někdo volí.

D. Laurencikova 7.5.2021 15:14

Taky to nechapu. Navic, ono to vetsinou vlastne ani neni tak "dobroserne" jak spis postavene na hlavu.

J. Marik 7.5.2021 16:33

je to vcelku jasne-hloupost lidi.jak jinak si vysvetlit,ze mladi i stari (s prozitym socikem na vlastni kuzi) opakuji jen to, co jim rikaji v tv porad dokola i kdyz nekteri zazili, ze to tak neni?

F. Kusák 7.5.2021 8:44

No něco proklamovat nebo teoreticky schvalovat má ještě velmi daleko od stavění funkčních reaktorů, rychle a v dostatečné míře. To je úkol pro více či méně celou společnost. Mudrování a filozofování tady nemá cenu. Já, jako technik, musím říci, že jsme zaspali dobu. Upadl náš průmysl, školství i obecné povědomí. A proto teoretické krasorečnění nemá valnou cenu. Abychom za dvacet let mohli alespoň polovinu elektřiny vyrábět z jádra, museli bychom hodně přidat v našem snažení. Takže s Pirates jako vždy:"slova, slova, .......".

P. Rada 7.5.2021 9:25

Trochu přeci jen "zamudruju". S "jádra" se konec konců elekřina vyrábí odjakživa. Nejdokonalejší kvantově fůzní sluneční reaktor je ostatně zárukou vzniku života. Štěpně jaderné reakce v zemském nitru zároven tektonikou udržují koloběh živin na planetě a tak s nejaderných zdrojů zbývá snad jen gravitační vliv Měsíce a tu a tam lidmi využívaná přílivová elektrárna.

Něco jiného stimuluje lidská fantazie podporující pořebu vlastnit sílu a ovládat tak okolí. K tomu je ideální co možná takový zdroj vlastnit.

Nejdynamičtěji se rozvíjející oblasti s rostoucí efektivitou těžby energií (původně jaderných) leží dnes v oblasti FV a VE a hlavně v růstu efektivity při spotřebě.

Technicky vzato je právě trochu s podivem, že takový pohled nepresentujete.

V. Novák 7.5.2021 11:10

Ta s/z mícháte úmyslně nebo jste nedával ve škole pozor?

J. Nevrkla 7.5.2021 8:43

Celý ten boj proti oteplení a za uhlíkovou neutralitu je nejdražší podvod v lidských dějinách. Kdo se na něm podílí, vede nás do bídy. Strany by se k tomuto tématu měly před volbami jasně vyjádřit.

P. Rada 7.5.2021 9:16

Fyzikálně opodstatnělý jev meteorologicky už století doložitelný nazýváte podvodem?

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/teplota-22000-let

Zajímavé je, že takováto reakce racionalizyčního popření reality vírou, je mezi lidmi kteří se dostávají do stále svízelnější až neřešitelné situace psychologicky odůvodnitelnou a statisticky doložitelnou reakcí.

Jednotlivce sice bezprostředně zbavuje stresu s bezmocnosti - dlouhodobě ale společnost potápí.

J. Nevrkla 7.5.2021 9:23

Nedávno zveřejnili, že před 4000 lety nebyly v Evropě žádné ledovce, sníh se držel jen nad 4000 metry. Zřejmě se tenkrát lidé také chovali k přírodě nezodpovědně. Ale podnebí měli fajn.

P. Rada 7.5.2021 9:44

Kdo kde to zveřejnil? Zveřejnujete také - ale neověřitelnosti.

Podle opakovaně potvrzených ověřitelných vědeckých studií paleoklimatologie (viz i opakované a upřesnované zpráva IPCC) byla posledních 10tis let globální teplota planety Země v klimaticky optimální v toleranci +-0.5C. Už dnes jsme mimo tuto hranici a během století máme při dnešním gradientu klimaticky namířeno do životně problematických třetihor:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/All_palaeotemps.svg

J. Nevrkla 7.5.2021 9:55

Jak vy jistě víte, v historii bývalo klima mnohokrát daleko teplejší a s daleko vyššími koncentracemi skleníkových plynů i bez lidí. Celoroční teplota v Česku je asi šest stupňů pod optimem, duben a květen je nejstudenější za minimálně osmdesát let a my máme superdraze a nesmyslně bojovat proti teplu. To je dokonale na hlavu. Jsem zásadně proti a věřím, že velká většina lidí taky.

D. Laurencikova 7.5.2021 11:59

Mate naprostou pravdu. Take porad neni vyjasnena otazka, jestli je zvysena koncentrace CO2 v atmosfere protoze se otepluje klima, nebo jestli se klima otepluje protoze se zvysuje koncentrace CO2. Vsechny vidiny budoucnosti, ve ktere do destiti let shorime (!), baziruji na kompjutrovych modelech programovanych lidmi. Lidmi, kteri chybuji nebo si sami zvoli, co do programu vlozi a co ne.

J. Nevrkla 7.5.2021 12:02

Spíše už si sami volí. A kdyby nevolili správně, nedostali by grant, nepozvali by je na konferenci, přišli by o zaměstnání.

J. Jurax 7.5.2021 19:33

Ano.

Je to jednak podvod, jednak neskutečná peachovina.

V. Církva 7.5.2021 8:31

Ještě by mne zajímalo, jaké výhody mají ty malé jaderné elektrárny. Ví to někdo?

Vypadá to na první pohled zajímavě. Lepší když buchne malá elektrárna, než velká. Jenže i ta malá by zamořila půl republiky.

Reál ale nedávno kdosi pěkně popsal na diskusi. Myslíte že Vám 20 městeček schválí jádro na svém ůzemí, nebo je snazší rozšířit Dukovany a Temelín?

J. Dostál 7.5.2021 8:42

Výhodou malých jaderných elektráren je, že se ještě nepoužívají (vynechávám lodě, ponorky atd.), takže lze jimi argumentovat ve stylu odložme to.

J. Stehlik 7.5.2021 8:52

Asi tak . Malý reaktor smontujete v hale a odvezete na místo v kamionu . Nasekáte je prostě jak bata cvičky . Žadné prototypy , výkon uděláte jaký potřebujete . Minimální obsluha .

Malé raktory nevzplanou , protože dostačuje pasivní odvod tepla . Tudíž Fukušima nehrozí .

Dobře je to popsáno zde . https://vtm.zive.cz/clanky/male-modularni-reaktory-aby-jaderna-energie-byla-znovu-chtena/sc-870-a-202947/default.aspx

P. Rada 7.5.2021 9:10

Co je to "malá jaderná elektrárna". Takovou s mého pohledu na sobě nesou i třeba marsovská vozítka Curiosity nebo Perseverance a je to investice vědění prospěšná.

Něco jiného jsou úvahy, pokusy ... o konstrukci malých modulárních reaktorů SMR, které máte možná na mysli:

https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/male-modularni-reaktory-u-nas-ve-svete

Problémů je kolem nich ale zatím hodně - zejména ekonomických. To nejmenší marsovské využití jsem zmínil totiž i proto, že pokud by se uvažovalo v měřítcích efektivity těžby energií - pak by ty nejmenší aplikace pravidelně vycházely vzhledem na vytěženou energii nejméně ekonomické. Ty masivnější SMR jsou na tom s pohledu EROEI už daleko lépe ale přeci jen zatím zhruba zas o řád hůře jak ty nejmasivnější dnes zhruba od dvou tisíc MW tepelného výkonu.

Problém domnantního civilizačního energetického zdroje však tkví v tom, že v realitě by měl mít EROEI minimálně na úrovní 5x - nejlépe cca 20x aby mohl být udtžen energetický komfort = životní úroven.

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

Problém i těch největších pro civilně energetické potřeby licencovaných v 3+ generaci je ale ten, že tuto hranici mnohdy ani nedosahují. V tabulce výše jsou ověřené starší jednodušší a proto efektivnější realizace které ale nesplnují součastná bezpečnostní kriteria pro povolování nové výstavby. Takto se všechny dnešní civilně využitelné štěpné JE zatím stávají až ekonomicky prodělečnou akcí, která navíc pro svou masivnost brání lukrativnějším investicím jak v energetice do jiných variant tak zejména snižujících energetickou náročnost na straně spotřeby, která by ale uhlíkovou stopu mohla snížit nejradikálněji.