Neviditelný pes

POLITIKA: Ani politické zboží se samo neprodá

19.12.2018

Úspěch mívá vždy spoustu otců, zato neúspěch bývá sirotkem. V posledních dnech se v české politice otcové přemnožili.

Sněmovna schválila výrazné zvýšení příspěvku na domácí péči o postižené. Ti, co spadají do nejtěžší kategorie, se navíc dočkají šest tisíc korun a celkově budou brát 19 200 kurun měsíčně.

Senátní novela zákona o sociálních službách prošla dolní komorou bez náznaku odporu. A hned několik stran si za to zkusilo připsat zásluhy. Sociálně demokratický senátor Vladimír Plaček se bránit nemohl, není již mezi živými, a jeho poslanečtí kolegové Roman Sklenák a Alena Gajdůšková se raději těšili z výsledku, než aby do světa hlasitě vytrubovali svoji roli.

Jenže kdo se chce uhnízdit v srdci, ale hlavně v paměti voličů, musí k nim najít cestu dřív než druzí. V dnešní zrychlené době, v níž prim hrají sdělení skrze sociální sítě, to platí intenzivněji než kdy předtím.

Dokud zdanění finančních náhrad v rámci církevních restitucí léta neúspěšně vzývali komunisté, nikdo to nebral příliš vážně. Změna přišla s předvolební kampaní hnutí ANO. Andrej Babiš se pasoval do čela zápasu s nerovností a získal tím spoustu voličů, zejména těch, co dosud sympatizovali s komunisty a sociálními demokraty, pro sebe.

Co na tom, že od voleb se staví ke zdanění náhrad zdrženlivěji, což přimělo KSČM svolat k tomuto bodu mimořádnou schůzi Sněmovny. Podstatné je, jak roli jednotlivých aktérů vnímají lidé.

Proto jsou zásluhy za vyšší důchody či platy připisovány Babišovi. Stejně se to má se slevou na jízdné pro seniory a studenty. O slovenském příkladu kdysi nesměle hovořila ČSSD, jen se bála, jestli podobný nápad nebude pokládán za příliš radikální či dokonce populistický. Ve finále se jej ujal Babiš a – jak sám říká – dostává desítky děkovných dopisů.

Pod Tatrami také zavedli obědy pro školáky zdarma. Sociálně demokratická poslankyně Kateřina Valachová se jím nechala inspirovat a předložila ve Sněmovně návrh na bezplatné obědy pro děti v mateřských školách a v první třídě základních škol.

Premiér Babiš sice ještě nesepsal nic, ale médiím se už svěřil se záměrem dávat zdarma obědy všem žákům základních škol. Na rozdíl od Valachové s tím dobyl i titulní stránky tisku.

Při sněmovním projednávání návrhu státního rozpočtu na rok 2019 zaznělo ve druhém čtení od opozičních zákonodárců mnoho návrhů, jak rychleji a více přidat na penězích učitelům. Podobně se kdysi i pravice snažila zastávat penzistů. Bez většího úspěchu.

Také opoziční náměty, jak posílit infrastrukturu v krajích, jdou vniveč. Stačí, aby do regionů vycestoval ministerský předseda, a už vzduchem létají miliardy. Po návratu do Prahy obyvkle říká, že jen mapoval lokální potřeby, ale občané míst, kde byl nadšeně přivítán, se již tou dobou radují, jaké že to investice k nim poputují.

Základem úspěchu hnutí ANO je nesporně politický marketing. Zná, co chtějí lidé slyšet a co Babišovi posílí oblibu. Ne vždy to stojí peníze, často jen stačí vzbudit dojem. Je to jako s těmi nablýskanými a ozdobenými krabicemi pod vánočními stromky v nákupních centrech. Jsou prázdné, ale účel – nalákat nás – splní.

Vymlouvat se na marketing je ale málo. Babišovi nechybí odvaha a zjevně jej baví kontakt s voliči. Strany, které jsou ostýchavé a lépe se cítí v malostranských palácích, mohou chrlit jednu skvělou myšlenku za druhou. Co si ale neodpracují „venku“, to jako by nebylo.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



zpět na článek