19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

POLITIKA: Ani atom, ani Sputnik

Nebudeme dovážet vakcínu Sputnik V, nepožádáme Rosatom o výstavbu nových reaktorů v Dukovanech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 23.4.2021 17:26

Omluva se přijímá.

Pro nikoho není těžba uranové rudy obchod století. Vytěžit není problém, smolinec "těžili" už za Schlicků, i když jako hlušinu. Obohacování je drahé. tedy jak které - Rusové používají odstředivky, ty jsou cca 50krát méně energeticky náročné než difuze, na kterou spoléhali v USA, dokud si nazavřeli poslední závod.

Uranová ruda i koncentrát jsou tak levné, že se zatím nevyplácí recyklovat "vyhořelé palivo" a u nás zavřeli doly i když v nich zbylo víc smolince, než se vytěžilo od těch Schlicků.

V. Navrátil 23.4.2021 20:17

Československý průmysl dokázal postavit zejména Dukovany převážně vlastními kapacitami podle dodané dokumentace. Zakázka pro Rosatom by představovala restart nejenom pro jaderné strojírenství v Česku . Domnívám se.

V. Novák 23.4.2021 21:01

A to nelze dopustit!

L. Písařík 23.4.2021 9:48

Rusko není jediné, kdo staví atomky a tak doufám, že to zvládneme i bez něj.

A když ne, tak nás jistě zelení vytrhnou, budou foukat do větrníků a kroužit svíčkami kolem solárek ve dne v noci.;-)

V. Novák 23.4.2021 10:28

Doufat můžete.

Taky perpetuum mobile třeba vymyslíte - pro vás to určitě nebude problém...

Š. Hašek 23.4.2021 15:37

Tak doufejte!

Rosatom je spolehlivá firma.

L. Písařík 23.4.2021 15:44

Račte mít diplom z nukleární fyziky? A víte, kdo stavěl Černobyl?

V. Novák 23.4.2021 17:11

Z obyčejné. Na to, abych zjistil, že vy víte o reaktorech méně než kulové, to stačí dokonale.

A kromě toho taky umím číst, takže si umím přečíst, co staví Rosatom a co Westinghouse.

Speciálně pro vás, neb si to najít neumíte - Rosatom zprovozňuje ročně 1-2 reaktory VVER1200, zatímco se Westinghouse se roky šudlá se dvěma ve Vogtle a po nich nemá jedinou zakázku, spuštění neustále odkládá. Rosatomu stačiol na první blok Astravce 7 let.

P. Pavel 23.4.2021 16:13

Ano... rosatom spolehlivě zajistí zpoždění ... 4 roky Finsko, 4 roky Maďarsko, 10 let Indie.

V. Novák 23.4.2021 8:57

Včera jsem dával k tipování, jestli budeme mít novou JE dřív my nebo Bangladéš (té ovšem Rosatom dodává už 2. blok).

Tipne si ještě někdo?

Odpověď "nebudeme ji mít nikdy" beru jako "Bangladéš dřív".

P. Pavel 23.4.2021 9:34

S agentem burešem neschopným rozhodnout a rosatomem, který v Maďarsku a Finsku za 4 roky, kdy už měl stavět, zvládl leda srovnat plac buldozerm, by ses určitě trefil nováku.

R. Langer 23.4.2021 13:40

Tak o co, kdo ten reaktor bude mít dřív? :-P

P. Pavel 23.4.2021 16:22

Jak píšu výše, s burešem a rosatomem by se novák určitě trefil. Že by ti čtení dělalo takový problém.

V. Novák 23.4.2021 13:11

Nikdo si netipne?

No, já to chápu - ta Bangladéš je jasný favorit a sázet na favorita nemá cenu a proti němu je zase nebezpečné...

P. Pavel 23.4.2021 16:24

Však jsem si tipnul, nováku. BUreš a rostaom - recept na katastrofu. Nebo taky neumíš číst.

V. Novák 23.4.2021 17:12

Vážně nikdo?

Zavírám kancelář.

P. Pavel 24.4.2021 0:05

Chápu, když je tip jistý: máslo bureš + neumětelové z rosatomu = recept na katastrofu, sázky nebereš.

B. Rameš 23.4.2021 8:52

Soudě dle komentářů bychom měli uzavřít dohodu: my budeme tolerovat vaše agenty, sem tam nějakou tu sabotáž a nějaké ty vaporizované neosoby, a vy budete kupovat naše škodovky. Od pana Holuba bych to čekal, ale jinak je mi z toho poněkud blivno.

J. Lukavsky 23.4.2021 7:41

"Pro Rusy existují bezpochyby lepší odběratelé surovin" zatímco pro nás neexistuje lepší nebo alespoň stejný dodavatel surovin? Dneska má málokdo monopol na něco a obvykle mu dlouho nevydrží. To je výhoda světového trhu. Dřív jsme směli dodávat to a to jenom tam a tam a kupovat to a to jen od toho a toho. J.L. end

D. Rajninec 23.4.2021 8:25

A ktorí odberatelia sú to ? Ten plyn čo nepredajú do V4 kam predajú ? Asi nikam , iba prídu o pár miliárd € . Tú ropu kam predajú ? Asi nikam . Lebo na tak vysokosírnu ropu sme my museli postaviť svoje rafinérie a tým zvýšiť náklady . Lebo rusi mám nepredávali rolu lacnejšie , ale za zenu čo zodpovedala jej kvalite ! Tým nehovorím , že je horšia !

PS.Preto nechápem , že rafinéria okrem benzínu , nafty a plastov "vyrába " aj 40000 ton H2S za síry , ktorú nám rus pošle ako Danajský dar .

atď ....

V. Novák 23.4.2021 9:16

"Do rafinérie je dodávána sirná ropa ropovody Družba nebo IKL. Součástí hlavního výrobního programu, který tvoří automobilové benzíny, motorová nafta a LPG, jsou i suroviny pro petrochemické výroby ORLEN Unipetrolu RPA, působícím ve stejném výrobním areálu.

Vedle těchto strategických produktů jsou dalšími významnými výrobky topné oleje, asfalty, olejové hydrogenáty sloužící k výrobě mazacích olejů a elementární síra."

Danajský dar?

V. Novák 23.4.2021 9:09

Ne.

Jak chce kdo konkurovat ruskému plynu, který se dodává rourama, tedy levně a ve velkém množství? Připomenu: NS má roční kapacitu 55 Gm3 (miliard kubíků), LNG termiál ve Svinoujscie, který patří k průměrným v Evropě, 5 Gm3. Ten na Krku je asi +/-poloviční. NS2 bude dodávat stejně jako NS, dohromady 110 Gm3.

Na ruskou ropu jsou nastaveny naše rafinerie, přebudování na lehkou by stálo hodně. Trouba IKL je použitelná, ovšem protože v Ingolstadtu ani v Terstu, odkud je IKL napájen přes TAL, nejsou ropná pole, dopravuje se jím ropa z tankerů. My ovšem můžeme využít jen zbytek kapacity, kterou nám přeprodají majitelé TALu. Trvá to týdny, než začne téct k nám. A - viz výše - ta ropa bude stejně ruská, akorát přepravená dráž.

Uranové palivo bude vyráběno z uranu obohaceného z velké části v Rusku, i kdyby ho dodával Westinghouse. Američani si poslední obohacovací závod zavřeli a ten, který v USA patří Francouzům, nestačí ani pro americké JE. Takže USA nakupují od Ruska. Mimo jiné.

Máte pravdu - všechno se dá nahradit.

Nebo oželet...

V. Heidlerová 23.4.2021 10:11

Rusko v podstatě nemá s čím obchodovat než s uvedenými komoditami, bez nich by jim bylo moc těžko. Nemějte péči, dnes nejsme závislí jen na Rusku, chválapánubohu.

V. Novák 23.4.2021 10:33

A taky s obilím, cukrem, vepřovým a drůbežím masem, rostlinnými oleji,... Už toho vyvážejí tolik, že dělají problémy evropským a americkým výrobcům.

Jo - a taky atomové elektrárny vyvážejí a zprovozňují tak 1 - 2 bloky VVER1200 ročně.

V. Heidlerová 23.4.2021 10:48

Hihihihi, pro sebe mají málo, ať si to nechají. Naštěstí jsem na žádné ruské zboží nenarazila a raději budu svítit loučí, než se nechat ponižovat asiatskou svoločí. Čest práci.;-€

V. Novák 23.4.2021 10:58

Madame, ráčila jste zastydnout před nějakými 10 lety nejpozději.

Neschopnost přijmout nové informace není zrovna k smíchu - rozhodně ne pro postiženého. Ale zase z veselí nevyjdete, takže se vám to vlastně vyplatí...

ps. - nepochopila jste ani to, že jsem psal o ruském exportu obecně, ne o exportu k nám...

P. Brich 23.4.2021 17:44

Sankce, které na Rusko uvaluje západ včetně lokajů jako jsme my, pomohlo ruskému zemědělství se po řádění rudých vzpamatovat a stává se vývozcem leckterých komodit. To, že na ně u nás nenarazíte je jenom naše povinnost konzumovat přebytky EU - mnohdy méně kvalitní a předražené.

L. Dočekal 23.4.2021 7:40

Kdopak asi dal našim mocipánům kudlu na krk?Když to nezveřejníte vy sami,zveřejníme to my (USA).Ti v tom mají svoje špinavý pracky zcela určitě.Ty okamžité útoky proti Rusku nejsou u našich papalášů zvykem.Celý to prostě smrdí čertovinou

J. Urban 23.4.2021 8:19

Jj, ruskou certovinou to smrdi jako psi hracky. A holt jsme v NATO a v EU, tak proste nemame co rusky certoviny krejt. Tak to nekdo nasim mocipanum vysvetlil. Zaplatpambu.

S. Pavuk 23.4.2021 10:15

R^