Neviditelný pes

POLICIE: Langrovy rychlé a krásné (?) nové gumy

V osmdesátých letech byla metalíza symbolem vekslácké rozmařilosti, dnes je víceméně běžným standardem nových vozů. Zákazník si ji může objednat za příplatek kolem deseti tisíc korun i méně, to podle celkové ceny vozu. V ní se pak taková suma ztratí. Pokud ovšem nekupujete ve stovkách kusů. Z tohoto pohledu je metalíza pro policejní auta s novým vzhledem zbytečným plýtváním státními penězi.

Samotný vzhled je pochopitelně věcí vkusu. Vymyslet design nových policejních aut je pro grafika hezké zadání, protože zajímavým způsobem propojuje účelovost (auto musí být snadno rozpoznatelné a nepřehlédnutelné) a efekt (policie by měla budit respekt a důvěru). Na druhé straně je grafik omezen mantinely, kterými jsou tradice a zvyk. Jistěže je možné z těchto mantinelů vystoupit. Ale pak to dopadne jako v bývalém Československu, kdy nepoučení cizinci považovali oranžovobílá auta s nápisem VB za všechno možné jen ne policejní auta.

Nový design český policejních aut dopadl celkem dobře, byť žlutomodrá kombinace je poměrně atypická a může evokovat například asistenční silniční službu. Ale vzhled je elegantní a zvykneme si na něj, byť mu chybí jednoduchost a konzervativnost vzhledu současného.

A to je ta hlavní otázka: proč se vlastně design mění? Policejní vedení by si mělo odpustit plácání o „sjednocování tváře policie“, jehož symbolem má být údajně modrá barva. A už vůbec by se nemělo pouštět na tenký led psychologie, tak jako ekonomický náměstek Kužel, který Lidovým novinám tvrdil, že modrá brava „působí skutečně uklidňujícím dojmem“. Možná na něj, ale v učebnicích psychologie se právě toto vždy psalo o opouštěné zelené. Naopak má pravdu bývalý dopravácký šéf Huml, který říká, že když už policie chtěla udělat nějakou změnu, měla raději doplnit červenou barvu k modrým majáčkům. Tahle kombinace je totiž mnohem lépe vidět, a to i v mlze.

Ne, radikální změna vzhledu je vždy především symbolickým aktem. Obvykle jde ruku v ruce s hlukokými změnami vnitřními, lépe řečeno na ně navazuje a je jakousi „poslední kapkou“. Image mění instituce, které prošly proměnou a chtějí se „odstřihnout“ od minulosti, se kterou samy nejsou spokojeny. Změnou vzhledu dávají svým klientům nebo veřejnosti najevo, že se tak stalo.

Ale může to být i tak, že změna vzhledu tu vnitřní proměnu předchází nebo dokonce nahrazuje. Protože přestříkat auta či změnit logo je jednodušší než změnit to, jak velká instituce funguje a jak se chová. Ministr Langer má nepochybně ambici českou policii a její postavení ve společnosti změnit. Ale zatím se mu to nedaří, anebo to aspoň není vidět. Nová auta vidět budou. Možná však jen upozorní na to, že to podstatné a důležité se ještě nestalo.

(Psáno pro E15)
Převzato z blogu Extra se svolením autora.

zpět na článek