POLICIE: Langrovy rychlé a krásné (?) nové gumy
Samotný vzhled je pochopitelně věcí vkusu. Vymyslet design nových policejních aut je pro grafika hezké zadání, protože zajímavým způsobem propojuje účelovost (auto musí být snadno rozpoznatelné a nepřehlédnutelné) a efekt (policie by měla budit respekt a důvěru). Na druhé straně je grafik omezen mantinely, kterými jsou tradice a zvyk. Jistěže je možné z těchto mantinelů vystoupit. Ale pak to dopadne jako v bývalém Československu, kdy nepoučení cizinci považovali oranžovobílá auta s nápisem VB za všechno možné jen ne policejní auta.
Nový design český policejních aut dopadl celkem dobře, byť žlutomodrá kombinace je poměrně atypická a může evokovat například asistenční silniční službu. Ale vzhled je elegantní a zvykneme si na něj, byť mu chybí jednoduchost a konzervativnost vzhledu současného.
A to je ta hlavní otázka: proč se vlastně design mění? Policejní vedení by si mělo odpustit plácání o „sjednocování tváře policie“, jehož symbolem má být údajně modrá barva. A už vůbec by se nemělo pouštět na tenký led psychologie, tak jako ekonomický náměstek Kužel, který Lidovým novinám tvrdil, že modrá brava „působí skutečně uklidňujícím dojmem“. Možná na něj, ale v učebnicích psychologie se právě toto vždy psalo o opouštěné zelené. Naopak má pravdu bývalý dopravácký šéf Huml, který říká, že když už policie chtěla udělat nějakou změnu, měla raději doplnit červenou barvu k modrým majáčkům. Tahle kombinace je totiž mnohem lépe vidět, a to i v mlze.
Ne, radikální změna vzhledu je vždy především symbolickým aktem. Obvykle jde ruku v ruce s hlukokými změnami vnitřními, lépe řečeno na ně navazuje a je jakousi „poslední kapkou“. Image mění instituce, které prošly proměnou a chtějí se „odstřihnout“ od minulosti, se kterou samy nejsou spokojeny. Změnou vzhledu dávají svým klientům nebo veřejnosti najevo, že se tak stalo.
Ale může to být i tak, že změna vzhledu tu vnitřní proměnu předchází nebo dokonce nahrazuje. Protože přestříkat auta či změnit logo je jednodušší než změnit to, jak velká instituce funguje a jak se chová. Ministr Langer má nepochybně ambici českou policii a její postavení ve společnosti změnit. Ale zatím se mu to nedaří, anebo to aspoň není vidět. Nová auta vidět budou. Možná však jen upozorní na to, že to podstatné a důležité se ještě nestalo.
(Psáno pro E15)
Převzato z blogu Extra se svolením autora.