25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POJMY: Předání moci?

Pokud si ústavu nalistujete, žádný výraz moc, či předání moci , v Hlavě III., která se týká prezidenta republiky, nenajdete. Abych nezůstala pouze u předsedkyně Sněmovny PČR a jejího rozhovoru na TV Prima News, ale vrátila se o pár dnů zpět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Majzlík 6.2.2023 21:05

R^

J. Vintr 6.2.2023 13:13

O (ne)inteligenci předsedkyně sněmovny nelze mít žádných pochybností. Ale ona jen vyjádřila to, co si všichni její kolegové nepochybně mezi sebou říkají. Dosazením soudruha generála na Hrad bude mít současná vládní politická sebranka skutečně v rukou prakticky všechnu politickou, soudní i výkonnou moc, dělat s naším státem téměř cokoliv. Co bude chtít Brusel, Amerika a jejich nadřízení, samozvaní globalisté.....

P. Diviš 6.2.2023 13:31

To by ovšem dělala i opoziční sebranka. Jedna její část (ta větší) to skutečně dělala, dokud byla u moci, ta menší část žije z kverulování a vlády se bojí jak čert kříže.

M. Pivoda 6.2.2023 14:04

Karel Šebesta se zase "jako čert kříže" zde bojí podepsat vlastním jménem. Ano, zde diskutuje sebranka.

V. Mokrý 6.2.2023 14:16

:-)

:-)

J. Vorlický 6.2.2023 12:24

Ústava ČR, 1/1993, ze dne 16.12.1992 je dokument, který reflektuje stav české společnosti ke stejnému datu: tedy zpackaný. Věc se týká moci ve státě. Diktatury jsou na zásadě moci jednotné a demokracie na zásadě dělby moci.

K předání moci? Milena Kozumplíková, jen heslovitě:

Ještě v prosinci 1992 byla Ústava schvalována a chápána jako základní zákon státu.Její vada se ale objevila hned v čl.3; byť ještě; nelogicky a neškodně,a s použitím zatím neznámého pojmu: ústavní pořádek. Neškodnost pojmu byla "napravena" článkem 112, že ústavní pořádek je Ústavě nadřazen (je uvedeno, že i Ústava tvoří ústavní pořádek).Nějakou dobu se asi přemýšlelo,co s tím. Problém byl "vyřešen"zákonem 395/2001, vládní návrh 884, 2000 III.volební období, Důvodová zpráva z 21.3.2001, kterou podepsali předseda vlády Miloš Zeman v.r. a místopředseda vlády a předseda Legislativní rady vlády Pavel Rychetský v.r. Ve zprávě, ve věci Ústava x ústavní pořádek je i uvedeno, cituji: "Slova "ústavní zákon" se v tomto i v dalších ustanoveních nahrazují slovy "ústavní pořádek" ,což lépe odpovídá konstrukci vztahu Ústavy a ústavního pořádku a s definitivní platností řeší všechny teoretické spory o závaznosti Listiny základních práv a svobod."

pokr . . .

J. Vorlický 6.2.2023 12:37

pokr. Vorlický 12:24

Konflikt mezi Ústavou a ústavním pořádkem je dán mocí ve státě. Ústava je založena na moci státní, čl.2 (1) Ústavy. Ústavní pořádek je založen na tzv. moci veřejné, která je autoritativní, dříve popisovaná jako jednotná. Pochopitelně tyto dvě moci nejsou slučitelné, odporují si. Co pánové Zeman a Rychetský vlastně navrhli, a co Parlament schválil, je že moc autoritativní je v ČR nad mocí státní. Čtenář si jistě všimne, že ústavní pořádek je ve veřejném prostoru již namísto ústavní používán.

I třeba proto třeba WIKIPEDIE uvádí: "Pro hrubé porušení ústavního pořádku nebo pro velezradu může Senát se souhlasem Poslanecké sněmovny podat ústavní žalobu proti prezidentu republiky k Ústavnímu soudu."

Za této situace považuji za irrelevantní úvahy o předání moci, nebo zda prezident má dodržovat Ústavu, či zda ji porušuje, či co.

D. Polanský 6.2.2023 12:00

To víte paní Pekarová si na moci coby správná demokratka zakládá.

T. Kohout 6.2.2023 20:39

Ona si myslí, že to má na furt a ty, co by nesouhlasili, tak převychová. Má bolševické manýry. Takhle nějak si to myslil Džugašvili.

L. Písařík 6.2.2023 11:38

Víte, paní Mileno, vojáci jsou zvyklí slavnostní akty předem nacvičovat, aby v případě premiéry všechno klaplo jak má. Doporučená četba nejen pro vás, ale i pro generály, je Heller - Hlava XXII, postava major Major Major, lepšího gumáka nenajdete ani ve Švejkovi.

L. David 6.2.2023 11:02

Pokud připouštíme to, že v nejvyšších politických funkcích ve státě mohou působit slepice, pak se naše možnosti omezují pouze na to, kolik zrní jim za tu spoušť, kterou po sobě zanechávají, necháme sypat.

J. Vintr 6.2.2023 13:15

Neurážejte slepice....

L. David 6.2.2023 13:44

R^

J. Krásenský 6.2.2023 17:02

Přesně vyjádřeno.

J. Rybník 6.2.2023 10:32

Tu poslední větu bych napsal určitě jinak: "...hodně sil a hlavně stálé SVĚDOMÍ, že musí..."

S. Sádovský 6.2.2023 10:23

Poetické, když se paní Kozumplíková pokouší kritizovat poněkud volné nakládání s pojmy, byť v kritizovaném případě se nejedná o striktně odborný text, a sama sebe ve dvou větách popře:

"Pokud si ústavu nalistujete, žádný výraz moc, či předání moci , v Hlavě III., která se týká prezidenta republiky, nenajdete. (...) Všechny ty nadšené a rozjásané tváře, které generála Pavla v rámci volební kampaně na náměstích vítaly jako nového spasitele, nebo alespoň nového Václava Havla, bych odkázala na další články Hlavy III, kde jsou pravomoci prezidenta ČR popsány."

Pravomoc tedy dle paní Kozumplíkové zjevně není moc, neboť výraz "moc" v hlavě III. nenajdeme. :-/

F. Kusák 6.2.2023 16:19

Ne, pravomoc opravdu není moc. A že Vy jste volila generála? Já ne. Tak mě to tak nedráždí. Ale nebojte, dočkáte se už brzo naplnění Ústavy. A vykládání Ústavy nechám povolanějším. Pro mě byl autoritou Prof. Vojtěch Cepl. Rád jsem mu naslouchal. Byl to moudrý muž.

S. Sádovský 6.2.2023 16:24

Ach vy filosofe. Pravo-MOC. Vy tam skutečně tu moc nevidíte? Pravomoc je moc daná právem. Moc je tedy širší pojem, ale pravomoc je nepochybně mocí.

F. Kusák 6.2.2023 16:37

No filozofem se opravdu, asi na rozdíl od Vás, necítím, nemám ani na to vzdělání. Ale určitě by Vám to lépe vysvětlil právník nebo lingvista. Tyto profese také nemám. Vy ano? Pokud jste vzděláním právník, lépe ovšem ústavní právník, rád se nechám poučit, a to se vším respektem. To, co uvádíte je k smíchu, žádný důkaz to není.

S. Sádovský 6.2.2023 16:49

Oceňuji Vaši zarputilost. Tak dobře - asi se budeme muset shodnout na nějakém východisku. Co říkáte tomuhle: Moc je schopnost donutit někoho, aby se choval určitým způsobem, i když se tak třeba sám chovat nechce. Souhlas? Pokud ano, můžeme jít dál. Pravomoc je schopnost přiznávat práva a ukládat povinnosti jednostranným rozhodnutím, tedy bez souhlasu oprávněného/povinného. Stále souhlas?

Zdrojem moci může být (1) fyzická nebo vojenská síla a z toho plynoucí hrozba trestem, (2) majetek (bohatství) a z toho plynoucí návnada odměny a (3) nehmotnými právy (funkcí, odborností, reputací apod.). No a pod (3) se právě skrývá pravo-moc - v případě prezidenta daná funkcí, přičemž se nevylučuje, že prezident může mít kromě funkce i odbornost a reputaci; dokonce by bylo žádoucí, kdyby ji měl. Do dalších podrobností bych se nerad pouštěl, abychom naší rozpravou nezačali nudit.

J. Majzlík 6.2.2023 21:20

Pouze citem bych rozdíl mezi výkonem moci a delegovanou pravomocí definoval těmito slovy: Moc vyjadřuje možnost osoby či orgánu dohlížet na své podřízené, aby vykonávali v souladu s jeho požadavky správu striktně definovaného okruhu záležitostí, které jim svěřil do dočasné pravomoci.

T. Kohout 6.2.2023 20:42

Říkali jsme mu "Cepelin" a záviděli manželku (z rodu Trnků).

P. Kotyza 6.2.2023 9:44

Zmatené pindání MPA nestojí za komentář. Opravdová tragédie ale je, že to je třetí nejmocnější osoba ve státě.

V. Mokrý 6.2.2023 10:56

R^!R^

L. Hančar 6.2.2023 8:56

K předání moci dochází, lépe řečeno dochází k završení procesu předání moci mimo území ČR. Také proto jsem u posledních voleb, jako místopředseda volební komise, drze přál voličům štěstí k poslední svobodné volbě. Příště už korespondenčně přemluvíme bábu a dědka.

T. Vodvářka 6.2.2023 9:19

To muselo být ve volební místnosti opravdu veselo. Nenašel se ani jeden volič, který by Vám aspoň naznačil, že jste alternativně inteligentní?

P. Diviš 6.2.2023 9:38

To riziko existuje, otázka je jen, jak moc.

P. Kubáč 6.2.2023 11:36

To jste se spletl - korespondenční volby budou daleko svobodnější - budete moci volit i vícekrát a pokud to bude jako v USA - tak ani smrt nebude překážkou výkonu volebního práva.

P. Kubáč 6.2.2023 8:50

Pekarová Adamová - třetí nejmocnější osoba v ČR to je ještě větší průser než Losna/Mažňák na Hradě.

Včera na Primě vykládala o penzijní reformě a bylo bolestně vidět, že penzistu i práci zatím viděla jen na TikToku.

O. Kaucký 6.2.2023 11:17

Také jsem ji poslouchal. Myslím, že práci nikdy ani neviděla, zná ji jen z vyprávění.