Čtvrtek 23. ledna 2025, svátek má Zdeněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ODS: Umění nevidět

Víte, co mají společného Petr Fiala a Elton John? Oba jsou slepí.
Dovolte, abych za pomoci této berličky připojil i svůj pohled na problematiku sebevražedného kurzu současné ODS pod vedením slepého kormidelníka. Na rozdíl od Eltona Johna je ovšem předseda ODS slepý úmyslně, neschopen připustit si realitu. ODS se totiž dopustila dvou zásadních marketingových chyb a jedné doplňkové.

Z marketingového hlediska není politická strana nic jiného, než obchodní produkt, který zákazníci – voliči, nakupují za své voličské hlasy. A pokud si uvědomíme, že volič není nic jiného, než zákazník, můžeme si položit klasickou otázku – proč by měl koupit můj produkt?

Zákazníci totiž neutrácejí své peníze za výrobky určité značky proto, že by tuto značku nějak milovali, ale protože jim její výrobky či služby plní nějakou jejich potřebu či řeší jejich problém. Šikovný marketér dokáže zákazníka přesvědčit, že takovou potřebu či problém má, ale nedokáže ho přesvědčit, že právě daný výrobek tuto potřebu plní, pokud to ten výrobek skutečně nedělá. Respektive, agresivní reklamou se mu to může podařit – ale jen jednou.

První zásadní marketingovou chybou ODS je špatné definování potřeby, kterou jejich voliči mají. Volič ODS je historicky konzervativněji smýšlející a požaduje po státu, aby mu nekomplikoval a nezdražoval život. Nechce, aby se o něj stát staral a utrácel za něj jeho peníze, chce co největší míru svobody a to i ekonomické. Chce stát fungující, ale pokud možno co nejmenší a co nejlevnější, protože si uvědomuje, že všechny služby státu platí ze své kapsy. A chce mít pravomoc rozhodovat o svém životě sám – ano, respektuje potřebu pravidel, ale jen takových, bez kterých by společnost nemohla fungovat.

Ale co mu nabízí ODS? Jakou potřebu u svého voliče předpokládá? Aby nevládl Babiš a jeho ANO. Jistě, volič ODS nechce, aby vládl Babiš, ale ne proto, že je to Babiš, ale proto, že zatížil malé podnikatele kontrolním hlášením, EET a přenesenou daňovou povinností, že plýtval penězi daňových poplatníků na státní výdaje směřující přímo či nepřímo do jeho vlastních kapes a zneužíval sílu státu na likvidaci své konkurence, že v době kovidu zavedl diktaturu, která si nezadala s tou komunistickou, zakazující lidem nejen cestovat za hranice, ale i pohyb po ulicích a chaotickými zákazy a příkazy zničil ekonomiku a zadlužil obyvatele této země na dvě generace. Volič ODS nechce skutky, které předváděl Babiš a jeho parta, nejde mu o Babiše jako o subjekt. Chybná definice potřeby voliče je tedy první marketingovou chybou ODS. Nabízet, že díky volbě ODS nebude ve vládě Babiš je podobné, jako kdyby restaurace lákala zákazníky větou: „Navštivte naši restauraci U lípy, nebudete jíst Pod kaštanem“.

Druhou zásadní chybou jsou pak skutečné vlastnosti produktu (features and benefits, znáte to) neboli realita vlády ODS. Jakých kroků se od ní její voliči dočkali? Zdražení energií – a ne, není to dáno jen válkou na Ukrajině, do značné míry je to nyní způsobeno navýšením plateb za regulovanou složku a emisní povolenky. Navýšení povinných odvodů pro OSVČ. Fialova vláda tedy zatěžuje vlastní voliče většími poplatky, to je jako kdyby Babišova vláda snížila důchody. Vláda ODS také odsouhlasila další kroky Green Dealu včetně zákazu automobilů se spalovacími motory – tím zvyšuje cenu, kterou její voliči platí za své osobní vozidla a to až čtyřnásobně (elektromobily jsou mnohem dražší, ale zato mají kratší dojezd). Na voliče ODS se řítí i další administrativní povinnosti, které česká vláda přenáší z bruselských byrokratických kanceláří, což bude mít za následek další zvyšování cen čehokoliv a některá nová nařízení vymýšlejí i ministři vlády, jako kdyby těch bruselských regulací nebylo dost, viz nápad na zálohování PET lahví a plechovek. Kolaps stavebního řízení, způsobený neschopností vlády (bez ohledu na to, kdo byl v čele MMR, pořád je premiérem Petr Fiala) znamená pro voliče ODS další ztráty. (V této souvislosti muselo lidi zvednout ze židle arogantní vyjádření Marka Bendy, který potíže stavebního řízení v TV bagatelizoval slovy: „Kolikrát v životě stavíte? Maximálně jednou.“ Ne, pane poslanče, nejen jednou, stavebnímu řízení podléhá kdejaká přestavba, zejména nyní státem podporované a do značné míry i vynucované zateplování domů či akce Oprav dům po babičce, kterou jste s takovou slávou oznamovali).

Druhou zásadní marketingovou chybou ODS tedy je, že její produkt problémy zákazníka neřeší, naopak je zhoršuje. Je to jako kdyby výrobce hasících přístrojů namísto inertní náplně napustil do svých hasičáků benzín. Kolik zákazníků by si asi jeho výrobky kupovalo?

Sliboval jsem ještě jednu, třetí, doplňkovou chybu. Tou je samozřejmě spojení s KDU-ČSL a TOP09 do společné kandidátky. Toto spojení je viditelně motivováno snahou nepřijít o hlasy voličů menších stran, které by (při předpokládaném neúspěchu těchto stran ve volbách) takzvaně propadly. Petr Fiala se domnívá, že může volební výsledky všech tří stran jednoduše sečíst, tedy řekněme 15 + 4 + 4 a celkem získá ne 15, ale 23 procent hlasů. Vtip je v tom, že takhle to nefunguje. Stejný princip vyzkoušela ODS již v dávných Klausových dobách, když se spojila s KDS. A nebo jinak – stejně postupují vydavatelské domy, když spojují své deníky či časopisy s nadějí, že takovým spojením vytvoří jeden kupovaný a čtený původními čtenáři více menších titulů. V praxi se ovšem ukazuje, že výsledný slepenec je pro část původních zákazníků nepřijatelný a počet čtenářů nového titulu je menší, než součet čtenářů titulů původních (konec konců i MAFRA, provozující tento web má čerstvou zkušenost se sloučením Lidových novin a Mladé Fronty DNES).

Ovšem zatímco v případě fúze časopisů většinou odpadají čtenáři původně méně čteného titulu (protože nový titul většinově zachovává obsah časopisu s větším prodaným nákladem a pro menšinového čtenáře má jednoduše málo obsahu) v případě politických stran odpadají i voliči dominantní politické strany, zejména pokud se spojila s nějakou ideově hodně odlišnou. Je to podobné situaci, kdy do striktně vegetariánského jídla přidáte kus buřta. Vegetarián ho už nekoupí a pro masožravce je tam toho masa málo. Volič ODS nebude hlasovat pro aktivistickou TOP09 prosazující Green Deal a bruselské nesmysly typu kvóty pro ženy ve vedení firem, volič KDU-ČSL nepodpoří rozmělnění definice manželství a výběr pohlaví podle toho, jak se člověk vyspí, jak se bude rozhodovat volič TOP09 těžko říci, ale protože jsou už jenom dva nebo tři, můžete se jich zeptat napřímo, na webu TOP09 budou jejich telefonní čísla. Důsledkem tedy také může být volební výsledek 10+2+2, horší, než kdyby ODS kandidovala sama.

Pro ODS je tragické, že její předseda odmítá zjevné chyby vidět. Chová se jako kormidelník na Titaniku, který, když je upozorněn na nebezpečí ledovců odvětí: „Žádný ledovec nevidím.“ Ovšem s tím rozdílem, že kormidelník na Titaniku jej skutečně v té tmě neviděl, i když se snažil, Petr Fiala se naopak snaží nevidět ledovec, který se tyčí přímo před přídí. Výsledek bude v obou případech podobný, včetně důsledků pro cestující.

Je jistě možné, že značka ODS je poškozená natolik, že ji nelze opravit. Její přežití je závislé jen na tom, jestli budou mít zákazníci na výběr jiný produkt. Pokud ano, údajně trvá 16 vteřin, než si zákazník vybere výrobek jiné značky. Jestliže se pro ODS objeví konkurence, tipuji, že odhadem 50% voličů ODS, kteří ji dnes jsou ochotni volit zvolí konkurenci + ji budou volit ti bývalí příznivci ODS, kteří jsou její vládou zklamáni natolik, aby ji nevolili i za cenu, že k volbám nepůjdou vůbec. Na každý pád, být politikem za ODS, už bych nafukoval záchrannou vestu.

P.S. Jsem si vědom, že velkou část čtenářů Neviditelného psa tvoří příznivci ANO a dalších opozičních stran. Ti jistě vyčítají ODS jiné věci, než její voliči. Jejich výhrady by ovšem vedení ODS nemělo brát na vědomí, protože jsou to zákazníci vyžadující jiný produkt a mající jiné potřeby, než voliči (či někdejší voliči) ODS. Jestliže bude ODS naslouchat voličům své opozice a nikoli voličům vlastním, odradí své voliče a ty opoziční nezíská. Což je přesně to, co se jí nyní děje.

Aston Ondřej Neff
23. 1. 2025

Jakožto člověk stoprocentně pozitivní vyhlížím každou dobrou zprávu.

Gustav Sitař
23. 1. 2025

Nový americký prezident se ujal vlády.

Petr Kolman
23. 1. 2025

Pravdivý příběh ze života.

Jan Ziegler
23. 1. 2025

Ruská ambasáda sídlí ve vile „uloupené“ obětem nacistické perzekuce.

Ivo Fencl
23. 1. 2025

Sherlock Holmes a miskatonická monstra

Aston Ondřej Neff
21. 1. 2025

Od pondělka mají Spojené státy nového prezidenta.

Aston Ondřej Neff
20. 1. 2025

Týden po Fialovi vystoupil v Partii Terezie Tománkové Babiš.

Aston Ondřej Neff
22. 1. 2025

Donald Trump svým inauguračním projevem odpálil pořádnou petardu.

Marian Kechlibar
20. 1. 2025

Celý proces „přesunu IT napravo“ je drama o dvou dějstvích.

Benjamin Kuras
22. 1. 2025

Šťastné a veselé Kwanzaa, popřál Američanům Bílý dům

Miloslav Novák
22. 1. 2025

Sparťanští fotbalisté sehráli v Lize mistrů nejpovedenější zápas od zářijové remízy ve Stuttgartu,...

Lidovky.cz, ČTK
22. 1. 2025

Fotbalisté Paris St. Germain smazali dvoubrankový náskok Manchesteru City a šlágr 7. kola Ligy...

Lidovky.cz, ČTK
22. 1. 2025

Osobní vlak ze Znojma do Okříšek odpoledne narazil mezi Šumnou a Olbramkostelem na Znojemsku do...

Lidovky.cz, ČTK
22. 1. 2025

Nejméně 12 lidí zemřelo ve středu v Indii poté, co v panice vyskočili z vlaku. Ve vlakovém vagonu...

Lidovky.cz, ČTK
22. 1. 2025

Země Evropské unie budou zřejmě muset nakoupit nejméně dalších 100 zásilek zkapalněného zemního...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz