24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

NÁZOR: Prezident není automat na podpisy

Jednou z věcí, která aktuálně hýbe veřejným prostorem, mimo nadcházejících prezidentských voleb, je legitimní otázka, zda Miloš Zeman porušil či neporušil ústavu tím, že odmítl jmenovat pana Petra Hladíka (KDU-ČSL) ministrem životního prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Joudová 17.1.2023 16:59

„Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů.“

Podle mého laického názoru to znamená:

Předsedu vlády jmenuje prezident republiky podle svého uvážení (normální člověk obvykle podle výsledku voleb). Ostatní členy vlády jmenuje a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů (jen) na návrh tohoto předsedy vlády, a nemůže si je tedy navrhnout a jmenovat sám. Nevyplývá z toho ale, že by premiérem navrženého člena vlády jmenovat musel. To by pak byla naprosto zbytečná šaškárna a ztráta času.

J. Jurax 17.1.2023 14:49

Ruku na srdce vážení, dnes již většinou bývalí ústavodárci, jestliže jste v roce 2012 zbrkle měnili naši normu norem, mysleli jste i na tuto věc? - táže se autor v článku.

Otázka je návodná - obsahuje předpoklad, že zmínění ústavodárci vůbec mysleli.

Když si čtu text ústavy, mám dojem, že byla kdysi psána mj. i s úmyslem zajistit právníkům dlouhodobě práci.

P. Diviš 17.1.2023 15:20

Tomu se nevyhnete, i kdyby byla sebepodrobnější. Mně je sympatičtější ten britský způsob, zvyklosti.

P. Sura 17.1.2023 12:16

Kdyby měl Zeman při svých šprajcech námitky RELEVANTNÍ, bylo by možné je uznat nebo o nich jednat. Pokud ovšem je jejich motivem především snaha do systémy házet vidle, není o čem se bavit a nezbývá než počkat na konec mandátu.

P. Diviš 17.1.2023 15:21

Jo. Už aby

to bylo

a

nenalezl tam Bureš.

P. Műller 17.1.2023 11:51

No dobrá, ale na základě kterého článku Ústavy si Miloš Zeman (a činí tak i další) dovolil vykládat fakt, že byl zvolen občany přímou volbou, jako rozšíření pravomocí presidentské funkce?

P. Hatina 17.1.2023 10:45

V čem je neštěstí, že takové výklady by měly být už dávno povinnou součástí našich zákonů (co je psáno, to je dáno).

ZAtímco, jakýkoliv právnicky ́výklad podaný do médií, kdyby ho podávali ústavní znalci, nebo naopak jejich oponenti, nemá praktický smysl, ten neřeší vůbec nic. Ale díky za něj, vypadá rozumně.

Jenomže, ono je nutné si uvědomit jednu podstatnou věc, pokud k takovému rozporu dojde, - premiér navrhne (tu určitou) osobu na ministra, prezident včas nejmenuje - znamená to aktuálně jedno - krizi v jednání ústavních činitelů - a tato krize by se měla nějak řešit. Jejich jednání, diskuzí, dokonce a hlavně kompromisy (vládní politika je samozřejmě o schopnosti kompromisů)..

Ale dokud se nedohodnou, tak krize trvá, (a ministr není..

A oba (oba) si za to nesou zodpovědnost.

A proč píši oba? Pokud si Fiala myslí, že Zeman jedná neústavně a potřebuje toho ministra jmenovat, tak už mohl podat kompetenční žalobu aby to Zemanovi přikázal Ústavní soud...Udělal to Fiala? Neudělal. Udělá to? Neudělá, teď už jasně říká, že si s tím počká až na nového prezidenta..Vlastně se tím zesměšnuje a ztrácí autoritu sám, a nechává to za sebe házet mediální špínu na Zemana jiné. Taky politikaření, hodné demo premiéra...

P. Diviš 17.1.2023 15:26

Dávat k ústavnímu soudu něco, co se přirozenou cestou vyřeší za pár týdnů a ÚS by to řešil minimálně stejně dlouho, je nesmysl.

Mimo to, je lepší to nechat v tomhle nedefinovaném stavu a doufat, že nebude presidentovat něco jako Zeman.

Ono je takřka nemožné, říci v͇ž͇d͇y͇ platí to, co řekne (president) premiér. Je dobré nechat škvírku pro vyjimečné situace, kdy se ten či onen zblázní.

P. Hatina 17.1.2023 19:04

No dobře, jen tedy uvádím, v čem se má projevit síla premiéra jako politika. Ten premiér, pokud o toho člověka jako ministra stojí, by měl být schopen si ho na prezidentovi vynutit. Bud v jednáních - i třeba formou něco za něco,. nebo i tou kompetenční žalobou. Premiér, který to nedokáže, nechá to být , ale nechá místo toho kydat špínu na prezidenta svými lidmi v médií, pochopitelně není ani silný, ani kvalitní politik. Ten toho pro tuhle zemi opravdu nic moc neudělá...

I. Širůček 17.1.2023 10:37

Škoda, že autor nezná dva právníky na penzi, mohli bychom tu mít hnedle tři názory na funkci prezidenta ...

J. Jurax 17.1.2023 14:49

I víc ... :-)

K. Černý 17.1.2023 10:16

Kombinace slov Navrhuje / Jmenuje dělá z prezidenta víceméně automat na podpisy. Pokud tím neporuší nějaký zákon, pak jmenuje. Tady je jeho funkce ceremoniální.

P. Hatina 17.1.2023 11:07

Víte, on existuje mnohem lepší výklad.

Totiž ta dvě slova Navrhuje /Jmenuje znamenají pravomoc ústavního činitele - ale současně popis té ústavní procedury. Nikoliv povinnost, že musí v každém případě.

Tedy - premiér navrhuje - značí to že pouze premiér smí navrhnout někoho prezidentovi za ministra. . Nikdo jiný mu to oficiálně navrhnout nesmí .Souhlas?

A pokud pak prezident jmenuje - tak tím Ústava říká že právě jmenováním prezidentem se ten určitý člověk stává ministrem. Jiná možnost stát se ministrem, není..

Mimochodem, ž tím že tu činnost označíme za ceremoniální, nevyřešíme vůbec nic. Protože i jiný ceremoniář může ten který obřad pro někoho odmítnout udělat, ze svých osobních důvodů.. A i to se pak těžko právnicky řeší. Nějaké možnosti (třeba právního postihu) tam jsou, ale u nás takové soudy trvají roky...

P. Diviš 17.1.2023 15:29

Ano.

Cokoliv jiného by mělo být dobře odůvodněnou vyjímkou, pro tu je dobré ponechat možnost.

Problém se Zemanem je, že jeho antipatie a drobné pomstičky nejsou tou "dobře odůvodněnou vyjímkou".

M. Těhanová 17.1.2023 16:57

Ano, takto tomu rozumí snad každý myslící člověk.

Na tomhle už bude stále cítit nepříjemný odér.

nebylo by vhodnější najít kandidáta na ministra, který nemá žádný škraloup, ani podezření na něj? Co je na panu Hladíkovi tak výjimečného, že za každou cenu musí být jmenován. A nedůvěra ve vládu jen poroste. Stojí jim to za to?

T. Diblík 17.1.2023 10:02

Zdá se, že ani právníci specializovaní na výklad ústavy se nemohou shodnout ve věci svého bádání.

Můj otec, JUDr. Jan Diblík, vzpomínal na úvodní přednášku JUDr Karla Engliše v letním semestru 1946, v níž mimo jiné oslavil českou řeč, jako dokonalý nástroj vědeckého bádání a poukazoval a dokládal tradici svobodné republiky.

A tak se já, venkovský děda, musím ptát, co se stalo s českou řečí? Co jste s ní udělali, že už neslouží jako dokonalý nástroj?

O. M. 17.1.2023 9:34

S tou nekonzistentností s vámi naprosto souhlasím. Prezident je v pojetí ústavy ČR toliko reprezentativní, nikoli exekutivní funkcí (narozdíl od USA), takže mělo zůstat u nepřímé volby. A ano, otázka, zdali prezidenta vůbec potřebujeme, je zcela legitimní.

O. M. 17.1.2023 9:35

... víceméně reprezentativní funkcí...

J. Ptáček 17.1.2023 9:33

Autor komentáře se snaží zase cosi zamlžit. Že není president automat na podpisy ví naprostá většina občanů, tím nás pan Kolman nemusí ohromovat. Právě Zeman asi bude autorem tohoto přiblblého bonmotu. President musí být automatem na dodržování Ústavy, na kterou veřejně přísahal a ne se veřejně chlubit, že právě jen On, "lepšočlověk", si může klidně dovolit být křivopřísežník.

J. Machotka 17.1.2023 9:46

K autorství výroku: https://www.pressreader.com/czech-republic/dnes-prague-edition/20190704/281809990450034

M. Hoblík 17.1.2023 9:24

Prezident by měl být mimo jiné i reprezentativní typ a ne takový ušatý ukňouránek, ukřivděný celým světem, jako je Babiš.

J. Joudová 17.1.2023 16:30

Hm, tak to bylo fakt k věci. ;-)

J. Machotka 17.1.2023 8:54

Máme u nás v práci takový proces. Jmenuje se to Hlasování architektů. Jeho smyslem je, aby se k důležitým návrhům, tj. investicím od určité finanční náročnosti či projektům, které by mohly mít výrazný dopad, vyjádřila nejrůznější oddělení. V praxi to však funguje tak, že většinu návrhů dostane architektura den před termínem schválení. Existují ovšem i návrhy, na nichž se příslušný architekt podílel. V obou případech je přidaná hodnota procesu Hlasování nulová. Už několikrát jsem navrhoval, abychom si představili, jak by vypadala firma, ve které by se tento proces neprováděl.

Autor článku posuzuje, zda prezident má nebo nemá mít pravomoc rozhodovat se, pod které návrhy se podepíše a pod které nikoliv. K tomu za sebe říkám, že existuje-li tato pravomoc, je na jejím držiteli, jak ji bude využívat. Výše uvedený příklad nazírá na problém spíše z perspektivy, v jakých případech bude/může mít tato pravomoc pozitivní přidanou hodnotu.

Možná by řešením bylo, aby naopak ve vybraných případech došlo k rozšíření pravomocí. Např. možnosti vstoupit i do zákonotvorného procesu, tj. aby prezident mohl svoje připomínky k zákonům, které by jej případně mohly přimět k vetu, sdělit už v rámci přípravy či schvalování.

Rovněž je možné retrospektivně změřit, jakou přidanou hodnotu realizace této pravomoci měla. Například, jsou-li vetované zákony téměř vždy schváleny přehlasováním veta parlamentem, může být přidaná hodnota dokonce negativní (vyšší náklady, zdržení).

Určitě budou i agendy, ve kterých by se prezident angažovat neměl vůbec. Jmenování ministrů vlády, která je plně v zodpovědnosti premiéra, by mohl být dobrý kandidát.

Před přijetím závěrů by asi bylo vhodné si nejprve takovouto analýzu přidané hodnoty učinit. Nějaká zlepšení by se nejspíš našla.

F. Navrátil 17.1.2023 8:27

Takzvaný duch ústavy straší pokaždé na jiné věži. Až prezident Pavel odmítne jmenovat profesora nebo ministra, budou se moci ústavní právníci v čele s televizním bavičem Kyselou přetrhnout, aby dokázali, že ho k tomu ústava opravňuje.

J. Ošlejšek 17.1.2023 7:13

Přímá volba prezidenta je v pořádku, ústava také. Co ale není v pořádku, je neochota ústavních činitelů dohodnout se na spolupráci. Jinak názory právníků jsou stálé asi jako jarní počasí a ještě podléhající vyskedkům voleb.

J. Strakoš 17.1.2023 5:37

Vidím to podobně jako autor - spolutvůrci ústavy sice argumentují "duchem ústavy", podle kterého prezident podepsat musí (link za chvíli jistě doplní p. Novák), ale nemohu si pomoci, připadá mi, že to prostě jenom nedomysleli a teď už se to jen snaží dodatečně "okecat", že to tak nemysleli a lajnují tak hřiště v průběhu hry.

Za mne: Buď měli prezidenta z procesu zcela vyloučit (a nahradit Czechpointem) a nebo se nedivit, když se podívá do pravidel a pochopí je jinak.

K. Nový 17.1.2023 0:06

Prezident musí podepsat, pokud je zvolen za nesprávnou stranu (tzn. proti pražské kavárně).

Pokud je zvolen za správnou stranu (tzn. v souladu se zájmy pražské kavárny), tak má plné právo a i povinnost nevhodného kandidáta odmítnout.

M. Šejna 17.1.2023 0:16

Přesně tak.

Však už to soudruh generál řekl, že když bude kandidát na ministra bezpečnostním rizikem, tak jmenovat nebude.

O tom, kdo je bezpečnostním rizikem, bude rozhodovat soudruh generál. :-/

S. San 17.1.2023 2:14

o tom soudruh generál zaručeně rozhodovat nebude, ten to jenom předá dál;-D