NATO: Deklarace z washingtonského summitu
1. My, hlavy a představitelé států a vlád Severoatlantické aliance, jsme se sešli ve Washingtonu, abychom oslavili 75. výročí naší Aliance. NATO, vytvořené pro zachování míru, zůstává nejsilnější aliancí v historii. Stojíme v jednotě a solidaritě tváří v tvář brutální útočné válce na evropském kontinentu a v době kritické pro naši bezpečnost. Znovu potvrzujeme trvalé transatlantické pouto mezi našimi národy. NATO zůstává jedinečným, zásadním a nepostradatelným transatlantickým fórem pro konzultace, koordinaci a jednání ve všech záležitostech souvisejících s naší individuální a kolektivní bezpečností. NATO je obranná aliance. Náš závazek bránit jeden druhého a každý centimetr spojeneckého území za všech okolností, jak je zakotven v článku 5 Washingtonské smlouvy, je pevný. Budeme pokračovat v zajišťování naší kolektivní obrany proti všem hrozbám a ze všech směrů, na základě 360stupňového přístupu, abychom plnili tři základní úkoly NATO, kterými jsou odstrašování a obrana, předcházení krizím a jejich řízení a kooperativní bezpečnost. Spojují nás sdílené hodnoty: svoboda jednotlivce, lidská práva, demokracie a právní stát. Dodržujeme mezinárodní právo a účely a zásady Charty Organizace spojených národů a zavazujeme se prosazovat mezinárodní řád založený na pravidlech.
2. Srdečně vítáme našeho třicátého druhého a nejnovějšího spojence, Švédsko. Historické přistoupení Finska a Švédska je činí bezpečnějšími a naše Aliance silnější, a to i na Dálném severu a v Baltském moři. Každý národ má právo zvolit si vlastní bezpečnostní opatření. Znovu potvrzujeme náš závazek vůči politice otevřených dveří NATO v souladu s článkem 10 Washingtonské smlouvy.
3. Rozsáhlá ruská invaze na Ukrajinu narušila mír a stabilitu v euroatlantickém prostoru a vážně podkopala globální bezpečnost. Rusko zůstává nejvýznamnější a přímou hrozbou pro bezpečnost spojenců. Terorismus ve všech svých formách a projevech je nejpřímější asymetrickou hrozbou pro bezpečnost našich občanů a pro mezinárodní mír a prosperitu. Hrozby, kterým čelíme, jsou globální a vzájemně propojené.
4. Strategická konkurence, všudypřítomná nestabilita a opakující se otřesy definují naše širší bezpečnostní prostředí. Konflikty, křehkost a nestabilita v Africe a na Blízkém východě přímo ovlivňují naši bezpečnost a bezpečnost našich partnerů. Tam, kde jsou tyto trendy přítomny, přispívají mimo jiné k nucenému vysídlování, podporují obchodování s lidmi a nelegální migraci. Destabilizační akce Íránu ovlivňují euroatlantickou bezpečnost. Ambice a donucovací politika Čínské lidové republiky (ČLR) i nadále ohrožují naše zájmy, bezpečnost a hodnoty. Prohlubující se strategické partnerství mezi Ruskem a ČLR a jejich vzájemně se posilující pokusy podkopat a přetvořit mezinárodní řád založený na pravidlech jsou důvodem k hlubokému znepokojení. Jsme konfrontováni s hybridními, kybernetickými, vesmírnými a dalšími hrozbami a škodlivými aktivitami ze strany státních i nestátních aktérů.
5. Na tomto summitu k 75. výročí podnikáme další kroky k posílení našeho odstrašování a obrany, k posílení naší dlouhodobé podpory Ukrajině, aby mohla zvítězit ve svém boji za svobodu, a k prohloubení partnerství NATO. Srdečně vítáme prezidenta Zelenského Ukrajiny a vedoucí představitele Austrálie, Japonska, Nového Zélandu, Korejské republiky a Evropské unie.
6. Vítáme, že více než dvě třetiny spojenců splnily svůj závazek ve výši alespoň 2 % HDP ročně na obranu, a chválíme ty spojence, kteří jej překročili. Spojenci posilují: výdaje evropských spojenců a Kanady na obranu vzrostly v roce 2024 o 18 %, což je největší nárůst za desetiletí. Rovněž více investují do moderních schopností a zvyšují své příspěvky k operacím, misím a činnostem NATO. Znovu potvrzujeme náš trvalý závazek plně implementovat závazek o investicích do obrany, jak byl dohodnut ve Vilniusu, a uznáváme, že je naléhavě potřeba více, abychom udržitelně splnili naše závazky jako spojenci NATO. Znovu potvrzujeme, že v mnoha případech budou nutné výdaje přesahující 2 % HDP, aby se napravily stávající nedostatky a splnily se požadavky ve všech oblastech vyplývající z více sporného bezpečnostního příkazu.
7. Podnikli jsme největší posílení naší kolektivní obrany za celou generaci. Plníme rozhodnutí summitů v Madridu a Vilniusu o modernizaci NATO pro novou éru kolektivní obrany. Nemůžeme vyloučit možnost útoku proti suverenitě a územní celistvosti spojenců. Posílili jsme náš odstrašující a obranný postoj, abychom všem potenciálním protivníkům odepřeli jakékoli možné příležitosti k agresi. Pokračujeme v posilování odstrašování a obrany NATO proti všem hrozbám a výzvám, ve všech oblastech a v mnoha strategických směrech napříč euroatlantickou oblastí. Rozmístili jsme bojové síly na východním křídle NATO, posílili předsunutou obranu a zlepšili schopnost Aliance rychle posílit jakéhokoli spojence, který se dostane do ohrožení. Máme zavedenu novou generaci obranných plánů NATO, které činí Alianci silnější a schopnější odstrašovat a v případě potřeby bránit proti jakémukoli potenciálnímu protivníkovi, a to i v krátkém nebo žádném čase. Jsme odhodláni poskytovat požadované síly s vysokou připraveností ve všech oblastech, včetně robustních a agilních sil spojeneckých sil. Dále urychlujeme modernizaci naší kolektivní obrany v oblastech:
- Poskytování nezbytných sil, schopností, zdrojů a infrastruktury pro naše nové obranné plány, abychom byli připraveni na vysoce intenzivní a víceoborovou kolektivní obranu. V tomto ohledu budeme stavět na dosaženém pokroku, abychom zajistili, že zvýšené výdaje na národní obranu a společné financování NATO budou úměrné výzvám spornějšího bezpečnostního řádu.
- Provádění častějších a rozsáhlejších výcviků a cvičení našich plánů, abychom prokázali naši schopnost bránit a rychle posílit jakéhokoli spojence, který se dostane do ohrožení, a to i prostřednictvím Steadfast Defender 24, největšího vojenského cvičení NATO za generaci.
- Přijetí naléhavých opatření ke zvýšení schopností v souladu s procesem obranného plánování NATO (NDPP), a to i v krátkodobém horizontu, s naším počátečním zaměřením na zahrnutí rozhodující bojové munice a protivzdušné a protiraketové obrany. Vítáme iniciativy kolektivního a společného zadávání zakázek na základě našich požadavků, o nichž informuje NDPP. Urychlujeme transformaci a integraci nových technologií a inovací, mimo jiné prostřednictvím plánu na zlepšení přijímání technologií. Modernizujeme také naše možnosti leteckého dohledu.
- Posílení našeho velení a řízení NATO a přidělení klíčových vedoucích rolí národním velitelstvím.
- Posílení naší schopnosti přesouvat, posilovat, zásobovat a udržovat naše síly, abychom mohli reagovat na hrozby v celé Alianci, včetně efektivní a odolné logistiky a rozvoje dopravních koridorů.
- Výcvik, cvičení a integrace Předsunutých pozemních sil NATO do nových plánů, včetně pokračování v posilování naší předsunuté obrany na východním křídle NATO.
- Plně využít přistoupení Finska a Švédska a schopností, které přinášejí Alianci, jejich plnou integrací do našich plánů, sil a velitelských struktur, včetně rozvoje přítomnosti NATO ve Finsku.
- Urychlení integrace vesmíru do našeho plánování, cvičení a víceoborových operací, zejména posílením kapacity Střediska vesmírných operací NATO.
- Zřízení Integrovaného centra kybernetické obrany NATO pro posílení ochrany sítě, situačního povědomí a implementace kybernetického prostoru jako operační domény v době míru, krize a konfliktu; a rozvoj politiky pro zvýšení bezpečnosti sítí NATO.
- Posílení ochrany kritické podmořské infrastruktury (CUI) a zlepšení naší schopnosti odstrašovat, odhalovat a reagovat na hrozby, mimo jiné prostřednictvím pokračujícího rozvoje Centra pro bezpečnost CUI NATO.
- Investice do našich chemických, biologických, radiologických a jaderných obranných kapacit vyžaduje efektivní fungování ve všech prostředích.
- Urychlení implementace standardů NATO a odsouhlasení nezbytných opatření ke zvýšení a posílení naší interoperability.
8. Jsme odhodláni odradit a bránit se všem vzdušným a raketovým hrozbám posílením naší integrované protivzdušné a protiraketové obrany (IAMD), založené na 360stupňovém přístupu. Aktualizovali jsme politiku IAMD NATO a budeme pokračovat ve zvyšování naší připravenosti, reakceschopnosti a integrace prostřednictvím různých iniciativ, jako je implementace rotačního modelu IAMD v euroatlantické oblasti s počátečním zaměřením na východní křídlo. Spojenci jsou i nadále odhodláni zvyšovat efektivitu IAMD a podnikat všechny kroky, aby reagovali na bezpečnostní prostředí. Jsme potěšeni, že můžeme vyhlásit rozšířenou operační schopnost NATO proti balistické raketové obraně (BMD). Dodávka lokality Aegis Ashore Redzikowo v Polsku doplňuje stávající aktiva v Rumunsku, Španělsku a Turecku. Spojenci jsou i nadále odhodláni plně rozvíjet BMD NATO, usilovat o kolektivní obranu Aliance a poskytovat plné pokrytí a ochranu všem evropským populacím, územím a silám NATO proti rostoucí hrozbě, kterou představuje šíření balistických střel. Protiraketová obrana může doplňovat roli jaderných zbraní v odstrašení; nemůže je nahradit.
9. Jaderné odstrašování je základním kamenem bezpečnosti Aliance. Základním účelem jaderných schopností NATO je zachovat mír, předcházet nátlaku a odrazovat od agrese. Dokud budou existovat jaderné zbraně, NATO zůstane jadernou aliancí. NATO znovu potvrzuje svůj závazek ke všem rozhodnutím, zásadám a závazkům s ohledem na jaderné odstrašování, politiku kontroly zbrojení a cíle nešíření a odzbrojení NATO, jak je uvedeno ve Strategické koncepci z roku 2022 a ve Vilniuském komuniké z roku 2023. Kontrola zbrojení, odzbrojení a nešíření představovaly a nadále by měly zásadním způsobem přispívat k dosažení bezpečnostních cílů Aliance ak zajištění strategické stability a naší kolektivní bezpečnosti. NATO je i nadále odhodláno podniknout všechny nezbytné kroky k zajištění důvěryhodnosti, účinnosti, bezpečnosti a zabezpečení mise Aliance v oblasti jaderného odstrašení, včetně modernizace jejích jaderných kapacit, posílení své schopnosti jaderného plánování a podle potřeby přizpůsobení.
10. Odstrašující a obranný postoj NATO je založen na vhodné kombinaci schopností jaderné, konvenční a protiraketové obrany, doplněných o vesmírné a kybernetické schopnosti. Použijeme vojenské i nevojenské nástroje přiměřeným, koherentním a integrovaným způsobem, abychom odvrátili všechny hrozby pro naši bezpečnost a reagovali způsobem, načasováním a v oblasti, kterou si zvolíme.
11. Transatlantická průmyslová spolupráce v oblasti obrany je kritickou součástí odstrašování a obrany NATO. Posílený obranný průmysl v Evropě a Severní Americe a posílená obranná průmyslová spolupráce mezi spojenci nás činí schopnějšími a lépe schopnými plnit požadavky obranných plánů NATO včas. Podporuje okamžitou a trvalou podporu spojenců Ukrajině. Budeme i nadále podle potřeby omezovat a odstraňovat překážky obchodu a investic v oblasti obrany mezi spojenci. V návaznosti na Akční plán obranné výroby dohodnutý na summitu ve Vilniusu v roce 2023 se zavazujeme, že jako spojenci společně uděláme více, včetně posílení obranného průmyslu v celé Alianci, urychleně budeme jednat, abychom dodali nejkritičtější schopnosti a posílili náš závazek vůči standardům NATO. Za tímto účelem jsme dnes schválili závazek NATO k rozšíření průmyslové kapacity.
12. Národní a kolektivní odolnost je nezbytným základem pro věrohodné odstrašování a obranu a pro efektivní plnění základních úkolů Aliance v 360stupňovém přístupu. Odolnost je národní odpovědností a kolektivním závazkem zakotveným v článku 3 Washingtonské smlouvy. Posílení národní a alianční připravenosti na odstrašování a obranu vyžaduje celkový přístup vlády, spolupráci mezi veřejným a soukromým sektorem a úvahy o odolnosti společnosti. Zavazujeme se stavět na našem pokračujícím úsilí o posílení národní odolnosti integrací civilního plánování do plánování národní a kolektivní obrany v době míru, krize a konfliktu. Budeme pokračovat v posilování naší odolnosti zvyšováním kolektivního povědomí, připravenosti a kapacity Aliance napříč všemi riziky a ve všech oblastech, abychom čelili rostoucím strategickým hrozbám, včetně hrozeb vůči našim demokratickým systémům, kritické infrastruktuře a dodavatelským řetězcům. Využijeme potřebné schopnosti k detekci, obraně a reakci na celé spektrum škodlivých aktivit. Učiníme také konkrétní kroky k prohloubení spolupráce s našimi partnery zapojenými do podobného úsilí, zejména s Evropskou unií.
13. Státní a nestátní aktéři používají stále agresivnější hybridní akce proti spojencům. Budeme se i nadále připravovat na hybridní hrozby a výzvy, odrazovat je, bránit se proti nim a čelit jim. Opakujeme, že hybridní operace proti spojencům by mohly dosáhnout úrovně ozbrojeného útoku a mohly by vést Severoatlantickou radu k uplatnění článku 5 Washingtonské smlouvy.
14. Budeme pokračovat v rozvoji naší individuální a kolektivní kapacity k analýze a boji proti nepřátelským dezinformačním a dezinformačním operacím. NATO úzce spolupracuje se spojenci a partnery. Posílili jsme naše mechanismy varování a sdílení a posílili naše společné reakce, zejména ve strategické komunikaci.
15. Těšíme se na setkání s prezidentem Zelenským v Radě NATO-Ukrajina. Znovu potvrzujeme naši neochvějnou solidaritu s ukrajinským lidem při hrdinské obraně jejich národa, jejich země a našich sdílených hodnot. Silná, nezávislá a demokratická Ukrajina je životně důležitá pro bezpečnost a stabilitu euroatlantického prostoru. Boj Ukrajiny za nezávislost, suverenitu a územní celistvost v rámci jejích mezinárodně uznaných hranic přímo přispívá k euroatlantické bezpečnosti. Vítáme oznámení spojenců, že Ukrajině poskytnou další důležité systémy protivzdušné obrany a další vojenské schopnosti. Abychom Ukrajině pomohli bránit se dnes a odradit ruskou agresi v budoucnu, máme:
- Rozhodl se zřídit NATO Security Assistance and Training for Ukraine (NSATU) za účelem koordinace poskytování vojenského vybavení a výcviku pro Ukrajinu spojenci a partnery. Jejím cílem je postavit bezpečnostní pomoc Ukrajině na trvalý základ a zajistit lepší, předvídatelnou a soudržnou podporu. NSATU, která bude působit ve spojeneckých státech, bude podporovat sebeobranu Ukrajiny v souladu s Chartou OSN. NSATU podle mezinárodního práva neučiní NATO stranou konfliktu. Podpoří transformaci obranných a bezpečnostních sil Ukrajiny a umožní její další integraci s NATO.
- Oznámil slib dlouhodobé bezpečnostní pomoci pro Ukrajinu na poskytování vojenského vybavení, pomoci a výcviku na podporu Ukrajiny při budování sil schopných porazit ruskou agresi. Prostřednictvím poměrných příspěvků mají spojenci v úmyslu poskytnout minimální základní financování ve výši 40 miliard EUR během příštího roku a poskytnout Ukrajině udržitelnou úroveň bezpečnostní pomoci, aby zvítězila.
- Pokračováno ve zřízení Společného analytického, výcvikového a vzdělávacího centra NATO-Ukrajina (JATEC), důležitého pilíře praktické spolupráce, s cílem identifikovat a aplikovat ponaučení z ruské války proti Ukrajině a zvýšit interoperabilitu Ukrajiny s NATO.
- Přivítal rozhodnutí generálního tajemníka jmenovat vysokého představitele NATO na Ukrajině.
16. Plně podporujeme právo Ukrajiny zvolit si vlastní bezpečnostní opatření a rozhodnout o své vlastní budoucnosti bez vnějšího vměšování. Budoucnost Ukrajiny je v NATO. Ukrajina je stále více interoperabilní a politicky integrovaná s Alianci. Vítáme konkrétní pokrok, kterého Ukrajina dosáhla od summitu ve Vilniusu v oblasti požadovaných demokratických, ekonomických a bezpečnostních reforem. Jak Ukrajina pokračuje v této zásadní práci, budeme ji i nadále podporovat na její nezvratné cestě k plné euroatlantické integraci, včetně členství v NATO. Znovu potvrzujeme, že budeme schopni poslat Ukrajinu pozvání ke vstupu do Aliance, když spojenci budou souhlasit a budou splněny podmínky. Rozhodnutí ze summitu NATO a Rady NATO-Ukrajina spolu s pokračující prací spojenců tvoří most k členství Ukrajiny v NATO. Spojenci budou nadále podporovat pokrok Ukrajiny v interoperabilitě, jakož i další reformy demokratického a bezpečnostního sektoru, které budou ministři zahraničí NATO nadále vyhodnocovat prostřednictvím upraveného ročního národního programu.
17. Rusko nese výhradní odpovědnost za svou útočnou válku proti Ukrajině, což je do očí bijící porušení mezinárodního práva, včetně Charty OSN. Za zneužívání a porušování lidských práv ruskými silami a úředníky, válečné zločiny a další porušování mezinárodního práva nemůže existovat žádná beztrestnost. Rusko je odpovědné za smrt tisíců civilistů a způsobilo rozsáhlé škody na civilní infrastruktuře. Co nejdůrazněji odsuzujeme strašlivé útoky Ruska na ukrajinský lid, včetně nemocnic, dne 8. července. Rusko musí okamžitě zastavit tuto válku a zcela a bezpodmínečně stáhnout všechny své síly z Ukrajiny v souladu s rezolucemi Valného shromáždění OSN. Nikdy neuznáme ruské nezákonné anexe ukrajinského území, včetně Krymu. Vyzýváme také Rusko, aby stáhlo všechny své síly z Moldavské republiky a Gruzie, které jsou tam umístěny bez jejich souhlasu.
18. Rusko se snaží zásadně překonfigurovat euroatlantickou bezpečnostní architekturu. Celooborová hrozba, kterou Rusko pro NATO představuje, bude přetrvávat dlouhodobě. Rusko přestavuje a rozšiřuje své vojenské schopnosti a pokračuje v narušování vzdušného prostoru a provokativních aktivitách. Jsme solidární se všemi spojenci, kterých se tyto akce týkají. NATO neusiluje o konfrontaci a nepředstavuje pro Rusko žádnou hrozbu. Jsme nadále ochotni udržovat komunikační kanály s Moskvou, abychom zmírnili riziko a zabránili eskalaci.
19. Odsuzujeme nezodpovědnou jadernou rétoriku Ruska a nátlakovou jadernou signalizaci, včetně jeho ohlášeného umístění jaderných zbraní v Bělorusku, které demonstrují postoj strategického zastrašování. Rusko zvýšilo svou závislost na systémech jaderných zbraní a pokračovalo v diverzifikaci svých jaderných sil, mimo jiné vývojem nových jaderných systémů a rozmístěním dvojitých úderných kapacit krátkého a středního doletu, což vše představuje rostoucí hrozbu pro Alianci. Rusko porušilo, selektivně zavedlo a odstoupilo od dlouhodobých povinností a závazků v oblasti kontroly zbrojení, čímž podkopalo globální architekturu kontroly zbrojení, odzbrojení a nešíření. Jsme proti jakémukoli umístění jaderných zbraní na oběžnou dráhu kolem Země, které by porušilo článek IV Smlouvy o vesmíru a vážně by ohrozilo globální bezpečnost. Jsme hluboce znepokojeni údajným použitím chemických zbraní Ruskem proti ukrajinským silám.
20. Rusko také zintenzivnilo své agresivní hybridní akce proti spojencům, a to i prostřednictvím zástupců, v kampani napříč euroatlantickou oblastí. Patří mezi ně sabotáže, násilné činy, provokace na spojeneckých hranicích, instrumentalizace nelegální migrace, zákeřné kybernetické aktivity, elektronické vměšování, dezinformační kampaně a škodlivý politický vliv, stejně jako ekonomický nátlak. Tyto akce představují hrozbu pro bezpečnost spojenců. Rozhodli jsme se o dalších opatřeních, abychom čelili ruským hybridním hrozbám nebo akcím individuálně i kolektivně, a budeme nadále úzce koordinovat. Chování Ruska neodradí odhodlání a podporu spojenců Ukrajině. Budeme také nadále podporovat naše partnery nejvíce vystavené ruské destabilizaci, protože posilují svou odolnost tváří v tvář hybridním výzvám, které jsou také přítomné v našem sousedství.
21. Jsme odhodláni omezit a zpochybnit agresivní akce Ruska a čelit jeho schopnosti vést destabilizační aktivity vůči NATO a spojencům. Pro náš příští summit vypracujeme doporučení ke strategickému přístupu NATO k Rusku s ohledem na měnící se bezpečnostní prostředí.
22. Boj proti terorismu zůstává zásadní pro naši kolektivní obranu. Role NATO v boji proti terorismu přispívá ke všem třem hlavním úkolům Aliance a je nedílnou součástí 360stupňového přístupu Aliance k odstrašování a obraně. Budeme i nadále odhodlaně, odhodlaně a solidárně čelit hrozbám a výzvám, které představují teroristé a teroristické organizace, odrazovat je, bránit a reagovat na ně na základě kombinace opatření prevence, ochrany a popírání. Abychom dále posílili roli NATO v boji proti terorismu, schválili jsme dnes Aktualizované politické směrnice NATO pro boj proti terorismu a náš Aktualizovaný akční plán na posílení role NATO v boji proti terorismu mezinárodního společenství. Tyto dokumenty budou vodítkem pro práci Aliance v oblasti boje proti terorismu a určí klíčové oblasti pro naše dlouhodobé úsilí. Vítáme úlohu, kterou v tomto ohledu hraje zvláštní koordinátor generálního tajemníka pro boj proti terorismu.
23. Vyzýváme všechny země, aby neposkytovaly žádnou pomoc ruské agresi. Odsuzujeme všechny, kteří napomáhají a tím prodlužují ruskou válku na Ukrajině.
24. Bělorusko nadále umožňuje tuto válku tím, že zpřístupňuje své území a infrastrukturu. Prohlubující se ruská politická a vojenská integrace Běloruska, včetně rozmístění vyspělých ruských vojenských kapacit a personálu, má negativní důsledky pro regionální stabilitu a obranu Aliance.
25. Korejská lidově demokratická republika (KLDR) a Írán podporují ruskou útočnou válku proti Ukrajině poskytováním přímé vojenské podpory Rusku, jako je munice a bezpilotní letouny (UAV), což vážně ovlivňuje euroatlantickou bezpečnost a podkopává globální režim nešíření. Důrazně odsuzujeme vývoz dělostřeleckých granátů a balistických střel z KLDR, které jsou v rozporu s četnými rezolucemi Rady bezpečnosti OSN, as velkým znepokojením bereme na vědomí prohlubující se vazby mezi KLDR a Ruskem. Jakýkoli transfer balistických raket a souvisejících technologií Íránem do Ruska by představoval podstatnou eskalaci.
26. ČLR se stala rozhodujícím činitelem, který umožnil ruskou válku proti Ukrajině prostřednictvím svého takzvaného partnerství „bez omezení“ a rozsáhlé podpory ruské obranné průmyslové základny. To zvyšuje hrozbu, kterou Rusko představuje pro své sousedy a pro euroatlantickou bezpečnost. Vyzýváme ČLR jako stálého člena Rady bezpečnosti OSN se zvláštní odpovědností za dodržování cílů a zásad Charty OSN, aby zastavila veškerou materiální a politickou podporu ruskému válečnému úsilí. To zahrnuje transfer materiálů dvojího užití, jako jsou součásti zbraní, vybavení a suroviny, které slouží jako vstupy pro ruský obranný sektor. ČLR nemůže umožnit největší válku v Evropě v nedávné historii, aniž by to negativně ovlivnilo její zájmy a pověst.
27. ČLR nadále představuje systémové problémy pro euroatlantickou bezpečnost. Viděli jsme trvalé škodlivé kybernetické a hybridní aktivity, včetně dezinformací, pocházejících z ČLR. Vyzýváme ČLR, aby dodržela svůj závazek jednat odpovědně v kyberprostoru. Jsme znepokojeni vývojem vesmírných schopností a aktivit ČLR. Vyzýváme ČLR, aby podpořila mezinárodní úsilí o prosazování odpovědného vesmírného chování. ČLR pokračuje v rychlém rozšiřování a diverzifikaci svého jaderného arzenálu o více hlavic a větší počet sofistikovaných nosných systémů. Vyzýváme ČLR, aby se zapojila do diskusí o strategickém snižování rizik a podporovala stabilitu prostřednictvím transparentnosti. Zůstáváme otevřeni konstruktivní spolupráci s ČLR, včetně budování vzájemné transparentnosti s ohledem na ochranu bezpečnostních zájmů Aliance. Zároveň posilujeme naše sdílené povědomí, zvyšujeme naši odolnost a připravenost a chráníme před donucovacími taktikami ČLR a snahami o rozdělení Aliance.
28. Partnerství NATO zůstávají klíčem k posílení stability, pozitivnímu ovlivňování globálního bezpečnostního prostředí a prosazování mezinárodního práva. Hrají důležitou roli při podpoře tří hlavních úkolů NATO a našeho 360stupňového bezpečnostního přístupu. Budeme pokračovat v posilování politického dialogu a praktické spolupráce s partnery, založené na vzájemném respektu, prospěchu a zájmu jak spojenců, tak partnerů. Scházíme se na tomto výročním summitu s našimi partnery, mimo jiné u příležitosti třiceti let Partnerství pro mír (PfP) a Středomořského dialogu (MD) a dvaceti let Istanbulské iniciativy pro spolupráci (ICI). Jsme vděčni našim partnerům za jejich významný příspěvek k operacím a misím NATO. Vítáme úsilí Moldavska pokračovat v demokratických reformách, jak postupuje, stejně jako Bosna a Hercegovina s její evropskou integrací a jsme odhodláni podporovat jejich bezpečnostní a obranné schopnosti a zvyšovat jejich schopnost čelit hybridním hrozbám. Posilujeme také naše závazky se stávajícími a potenciálními novými partnery mimo euroatlantický prostor, protože by to mohlo posílit naši vzájemnou bezpečnost.
29. Evropská unie zůstává pro NATO jedinečným a zásadním partnerem. Spolupráce NATO-EU dosáhla bezprecedentní úrovně. Praktická spolupráce byla posílena a rozšířena v oblasti vesmíru, kybernetiky, klimatu a obrany, jakož i nově vznikajících a převratných technologií. V kontextu Ukrajiny nabyla na významu spolupráce NATO-EU. NATO uznává hodnotu silnější a schopnější evropské obrany, která pozitivně přispívá k transatlantické a globální bezpečnosti, doplňuje NATO a je s ním interoperabilní. Rozvoj koherentních, doplňkových a interoperabilních obranných kapacit, které zabrání zbytečnému zdvojování, je klíčový v našem společném úsilí o zvýšení bezpečnosti euroatlantického prostoru. Pro strategické partnerství mezi NATO a EU je zásadní plné zapojení spojenců mimo EU do obranného úsilí EU. Budeme pokračovat v dalším posilování našeho strategického partnerství v duchu plné vzájemné otevřenosti, transparentnosti, komplementarity a respektu k různým mandátům organizací, samostatnosti rozhodování a institucionální integritě, a jak se obě organizace dohodly. Těšíme se na úzkou spolupráci s novým vedením EU na základě naší dlouhodobé spolupráce.
30. Setkáme se s vedením Austrálie, Japonska, Nového Zélandu a Korejské republiky a Evropské unie, abychom projednali společné bezpečnostní výzvy a oblasti spolupráce. Indo-Pacifik je pro NATO důležitý vzhledem k tomu, že vývoj v tomto regionu přímo ovlivňuje euroatlantickou bezpečnost. Vítáme pokračující příspěvky našich asijsko-pacifických partnerů k euroatlantické bezpečnosti. Posilujeme dialog k řešení meziregionálních výzev a zlepšujeme naši praktickou spolupráci, mimo jiné prostřednictvím stěžejních projektů v oblastech podpory Ukrajiny, kybernetické obrany, boje proti dezinformacím a technologií. Tyto projekty posílí naši schopnost spolupracovat na společných bezpečnostních zájmech.
31. Západní Balkán a oblasti Černého moře mají pro Alianci strategický význam. Zůstáváme pevně oddáni jejich bezpečnosti a stabilitě. Budeme pokračovat v posilování našeho politického dialogu a praktické spolupráce se západním Balkánem s cílem podporovat reformy, regionální mír a bezpečnost a bojovat proti škodlivému vlivu, včetně dezinformací, hybridních a kybernetických hrozeb, které představují státní i nestátní subjekty. Demokratické hodnoty, právní stát, domácí reformy a dobré sousedské vztahy jsou zásadní pro regionální spolupráci a euroatlantickou integraci a v tomto ohledu očekáváme pokračující pokrok. Zůstáváme odhodláni pokračovat v angažmá NATO na západním Balkáně, a to i prostřednictvím Kosovských sil pod vedením NATO (KFOR). Znovu potvrzujeme naši pokračující podporu spojeneckému regionálnímu úsilí zaměřenému na zachování bezpečnosti, stability a svobody plavby v oblasti Černého moře, včetně, pokud je to vhodné, prostřednictvím úmluvy z Montreux z roku 1936. Vítáme aktivaci ze strany tří pobřežních spojenců pracovní skupiny pro boj proti minám v Černém moři. Budeme dále monitorovat a vyhodnocovat vývoj v regionu a zlepšovat naše situační povědomí se zvláštním zaměřením na hrozby pro naši bezpečnost a případné příležitosti pro užší spolupráci s našimi partnery v regionu. NATO podporuje euroatlantické aspirace zainteresovaných zemí v tomto regionu.
32. Jižní sousedství NATO poskytuje příležitosti pro spolupráci v otázkách společného zájmu. Prostřednictvím našich partnerství se snažíme podporovat větší bezpečnost a stabilitu na Blízkém východě a v Africe a přispívat tak k míru a prosperitě v regionu. Ve Vilniusu jsme zahájili komplexní úvahy o hrozbách, výzvách a příležitostech na jihu. Dnes jsme přijali akční plán pro silnější, strategičtější a na výsledky orientovaný přístup k našemu jižnímu sousedství, který bude pravidelně aktualizován. Vyzvali jsme generálního tajemníka, aby jmenoval zvláštního zástupce pro jižní sousedství, který bude sloužit jako ústřední bod NATO pro tento region a bude koordinovat úsilí NATO. Posílíme náš dialog, dosah, viditelnost a naše stávající nástroje spolupráce, jako je Iniciativa budování obranné kapacity, Centrum pro jih a Regionální centrum NATO-ICI v Kuvajtu. Společně s Jordánským hášimovským královstvím jsme se dohodli na otevření styčného úřadu NATO v Ammánu. V návaznosti na úspěch mise NATO Irák (NMI) a na základě požadavku iráckých úřadů jsme rozšířili rozsah naší podpory iráckým bezpečnostním institucím a budeme pokračovat v naší angažovanosti prostřednictvím NMI.
33. Urychlili jsme transformaci NATO, abychom čelili současným a budoucím hrozbám a zachovali si náš technologický náskok, mimo jiné prostřednictvím experimentování a rychlejšího přijímání nově vznikajících technologií a prostřednictvím digitální transformace. Za tímto účelem zavedeme naši revidovanou strategii umělé inteligence a nové kvantové a biotechnologické strategie a dále budeme prosazovat principy odpovědného používání, které jsou základem naší práce. Budeme také stavět na úspěchu Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic (DIANA) a NATO Innovation Fund (NIF), abychom dále investovali do našich inovačních ekosystémů. Pečlivě sledujeme technologický pokrok na bojišti na Ukrajině a s našimi ukrajinskými partnery zahajujeme nové inovační iniciativy.
34. Budeme pokračovat v začleňování úvah o změně klimatu do všech klíčových úkolů a posílíme naše úsilí o energetickou bezpečnost. Změna klimatu je určující výzvou s hlubokým dopadem na naši bezpečnost. NATO je i nadále odhodláno stát se přední mezinárodní organizací pro pochopení a přizpůsobení se dopadům změny klimatu a extrémního počasí na bezpečnost. Energie je kritickým prvkem umožňujícím klíčové úkoly a vojenské operace NATO. Jsme odhodláni zajistit našim vojenským silám bezpečné, odolné a udržitelné dodávky energie, včetně paliva. NATO a spojenci se přizpůsobují energetické transformaci koherentním a koordinovaným způsobem. Jak přizpůsobujeme naši Alianci probíhající energetické transformaci, zajistíme vojenskou kapacitu, efektivitu a interoperabilitu.
35. Jsme odhodláni integrovat ambiciózní programy NATO pro ženy, mír a bezpečnost (WPS) a lidskou bezpečnost do všech klíčových úkolů. Dnes jsme schválili aktualizovanou politiku WPS, která posílí integraci genderových hledisek napříč všemi aktivitami a strukturami NATO a prosadí rovnost žen a mužů v rámci Aliance, což umožní NATO lépe reagovat na širší bezpečnostní výzvy. Budeme také pokračovat v posilování našeho přístupu k lidské bezpečnosti související s ochranou civilního obyvatelstva a kulturních statků. V době, kdy je mezinárodní právo a základní normy zpochybňovány, zůstáváme plně oddáni mezinárodnímu humanitárnímu právu.
36. Vzdáváme hold všem, kteří neúnavně pracují pro naši kolektivní bezpečnost, a ctíme všechny, kteří zaplatili nejvyšší cenu nebo byli zraněni, aby nás ochránili, a jejich rodiny.
37. Před 75 lety bylo založeno NATO za účelem zachování míru a podpory stability v euroatlantickém prostoru. Zůstáváme pevní v našem odhodlání chránit naši miliardu občanů, bránit naše území a chránit naši svobodu a demokracii. Naše aliance obstála ve zkoušce času. Rozhodnutí, která jsme přijali, zajistí, že NATO zůstane základem naší společné bezpečnosti. Rádi bychom poděkovali generálnímu tajemníkovi Jensu Stoltenbergovi za jeho mimořádné vedení po dobu deseti let v čele naší Aliance v době testování. Slibujeme naši plnou podporu jeho nástupci Marku Ruttemu.
38. Vyjadřujeme naše uznání za velkorysou pohostinnost, kterou nám poskytly Spojené státy americké. Těšíme se na další setkání na našem příštím summitu v nizozemském Haagu v červnu 2025, po kterém bude následovat setkání v Türkiye.
Příslib dlouhodobé bezpečnostní pomoci Ukrajině
1. Dnes potvrzujeme náš neochvějný závazek vůči Ukrajině jako suverénnímu, demokratickému a nezávislému státu. Aby toho Ukrajina dosáhla, potřebuje naši dlouhodobou podporu. Od začátku ruské útočné války proti Ukrajině poskytovali spojenci bezprecedentní politickou, ekonomickou, vojenskou, finanční a humanitární podporu, včetně vojenské pomoci ve výši zhruba 40 miliard EUR ročně. Spojenci rovněž zpřístupnili své obranné průmyslové kapacity na podporu potřeb Ukrajiny. To vše má podstatný účinek a umožňuje Ukrajincům účinně se bránit a způsobit Rusku skutečné a vážné náklady.
2. Potvrzujeme své odhodlání podpořit Ukrajinu při budování síly schopné dnes porazit ruskou agresi a v budoucnu ji odradit. Za tímto účelem hodláme během příštího roku poskytnout minimální základní financování ve výši 40 miliard EUR a poskytnout Ukrajině udržitelnou úroveň bezpečnostní pomoci, aby převládla, s ohledem na potřeby Ukrajiny, naše příslušné vnitrostátní rozpočtové postupy a dvoustrannou bezpečnost. dohody, které spojenci uzavřeli s Ukrajinou. Hlavy států a vlád přehodnotí příspěvky spojenců na příštích summitech NATO, počínaje summitem NATO v roce 2025 v Haagu.
3. Náš závazek se vztahuje na náklady související s poskytováním vojenského vybavení, pomoci a výcviku pro Ukrajinu, včetně:
- Nákup vojenského vybavení pro Ukrajinu;
- věcná podpora darovaná Ukrajině;
- Náklady spojené s údržbou, logistikou a přepravou vojenského materiálu pro Ukrajinu;
- Náklady na vojenský výcvik pro Ukrajinu;
- Provozní náklady spojené s poskytováním vojenské podpory Ukrajině;
- Investice a podpora ukrajinské obranné infrastruktury a obranného průmyslu;
- Všechny příspěvky do svěřeneckých fondů NATO pro Ukrajinu, včetně nesmrtící pomoci.
4. Započítává se veškerá spojenecká podpora Ukrajině podle výše uvedených kritérií, ať již poskytnutá prostřednictvím NATO, bilaterální, multilaterální nebo jakýmkoli jiným způsobem. Aby se podpořilo spravedlivé sdílení zátěže, budou spojenci usilovat o splnění tohoto závazku prostřednictvím poměrných příspěvků, včetně zohlednění jejich podílu na HDP Aliance.
5. Spojenci podají NATO zprávu o podpoře poskytnuté v souvislosti s tímto závazkem dvakrát ročně, přičemž první zpráva bude obsahovat příspěvky doručené po 1. lednu 2024. Na základě toho generální tajemník poskytne přehled všech oznámených příspěvků spojencům.
6. Kromě vojenské podpory, na kterou se vztahuje tento slib, mají spojenci v úmyslu nadále poskytovat Ukrajině politickou, ekonomickou, finanční a humanitární podporu.