Pátek 28. března 2025, svátek má Soňa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MÉDIA: AKA, Jaroslav Soukup a účelová lež o USA

diskuse (0)

aneb Jak se u nás financují předvolební kampaně

Časopis Marketing a Média z 5. prosince 2011 přinesl zprávu, že Smírčí a arbitrážní komise Asociace komunikačních agentur řešila s vedením mediální agentury Médea možné porušení stanov asociace, které zakazují agenturám vlastnit média. Vydavatelství Empresa Media, ve kterém má podíl majitel Médey Jaroslav Soukup, totiž nedávno získalo tituly Profit (od vydavatelství Stanford), Týden, Instinkt a práva na vydávání titulu Mladý svět (od Mediacopu). Vydavatelství ještě rozšíří portfolio svých titulů o měsíčníky - Top Dívky a Popcorn. Pokud by se vydavatelství podařilo udržet a získat čtenost titulů Profit, Týden, Instinkt, Top dívky a Popcorn na průměrných datech za rok 2010, byl by dosah vydavatelství (počítaný z dat Mediaprojektu, které jsou dostupné za celou skupinu - za rok 2010) 564 tisíc čtenářů a vydavatelství by mělo cca 6,4% podíl na trhu. Soukupovo vydavatelství Empresa Media by se tak ocitlo na přelomu první desítky s největším dosahem, což vážně narušuje pravidla, která platí pro agentury v Evropě.

I ve stanovách naší Asociaci totiž ve článku II., v bodě 2, stojí, že podmínkou členství je, že dotyčný nemá účast v médiích ani ve společnostech svých zadavatelů a naopak.

K překvapení některých odborníků však dle komise AKA k porušení stanov nedošlo, neboť - stojí ve zdůvodnění - jde o vlastnictví fyzické osoby, nikoliv agentury. Kvůli rychlému vývoji na mediálním trhu AKA navrhuje naopak změnu svých stanov. To je samozřejmě nebezpečný precedens, který nemá podle EACA, tedy Evropské asociace komunikačních agentur v Evropě, obdoby. I zdůvodnění tohoto kroku je - řečeno diplomaticky - zvláštní, protože pan Soukup vlastní jako fyzická osoba podíl v agentuře a zároveň jako fyzická osoba vlastní vydavatelství, takže podle selského rozumu jde o evidentní střet zájmů. Právní výklad je zavádějící, neboť odporuje principu: zájmy fyzické osoby i agentury, kterou dotyčný vlastní, jsou v tomto případě evidentně identické, o tom není sporu, a proto byl tento článek ve stanovách, aby se zabránilo propojení obsahu článků s inzertními zájmy a dokonce i poškozování klientů, protože v takovémto případě má vždy vlastník médií zájem umísťovat reklamu na firmy, které zastupuje, hlavně ve svých médiích, i když to neodpovídá nejvýhodnější cílové skupině.

Zpochybnit se dá samozřejmě i argument, že změna ve stanových odpovídá rychlému vývoji na mediálním trhu, protože jde jen o nic neříkající floskuli. Tu lze dokonce číst jen tak, že pan Soukup a jemu podobní mají rychlý zájem propojit agenturní činnost s vydavatelskou činností než budou protestovat mezinárodní asociace agentur, protože na tom se dá rychle zbohatnout. Ve zdůvodnění ještě stojí, že se Asociace inspirovala Spojenými státy, kde reklamní agentury mohou vlastnit média. Jenže takový argument je podle kanadského novináře Petera Adlera, zakladatele Canada.com, založeno na podivném výkladu amerických zákonů: reklamní podniky mohou ve Spojených státech vydávat pouze média, která se zabývají reklamou, jinak jde samozřejmě o střet zájmů, což je přísně zakázáno i v Severní Americe. Proto i zveřejnění dvojího vlastnictví v tiráži, o čemž pan Soukup hovoří, nic na skutečnosti nezmění, už proto, že ho hodně lidí přehlédne. Výmluva na Spojené státy je tedy účelově lživá!

Případ pana Soukupa je ještě o to složitější, že nejen má dlouhodobě politické zájmy a pracoval v minulosti pro mnoho politických stran, naposled pro ČSSD za Jiřího Paroubka a pan Paroubek s jeho podporou počítá i dnes, ale zastupuje mediálně i řadu důležitých firem se státní účastí jako například ČEZ, České dráhy, ČD Cargo, Česká pošta, České aerolinie či Letiště Praha, což jsou také bezkonkurenčně největší státní inzerenti. Podle Jiřího Mikeše, který kodex kdysi sepisoval a dnes vyučuje komerční komunikce na VŠE, jde o střet zájmů, který přináší konkurenční výhody. Odhadem v loňském roce jen od těchto firem získal pan Soukup reklamní zakázky za 700 milionů korun. Přes tyto a podobné firmy se pak přes inzerci totiž dají přelévat peníze do politických stran a financují se z nich předvolební kampaně.

A jak nebezpečné je propojení agentury s médii, to předvedli hned po koupi Týdne pan Soukup a jeho redaktoři Nachtigal a Korecký, když se pustili do premiéra Petra Nečase, který hodlá právě panu Soukupovi utnout přístup k reklamním zakázkám u státních firem. Sepsali článek s názvem Nečas pod tlakem kmotrů. A podobně útočný článěk vyšel i v dalším Soukupově časopise Profit s názvem Parazit, který stabilizuje trh. Na Asociaci reklamních agentur by veřejnost měla vyvinout tlak, aby k podobným propojením nemohlo legálně docházet, a pan Soukup, pokud chce vlastnit média, by se měl urychleně zbavit svého podílu v reklamní agentuře.

(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)

Autor je novinář a spisovatel

Aston Ondřej Neff
28. 3. 2025

SPOLU vyrazilo do boje v barvách Zelených a Sociální demokracie.

Emil Bratršovský
28. 3. 2025

Dnešní státy se snaží dělat nás lepšími.

Daniela Kovářová
28. 3. 2025

Výchova je složitá činnost, která požaduje důslednost.

Milan Smutný
28. 3. 2025

Německá vláda chce cenu elektřiny srazit snížením daní na elektřinu.

Ivo Fencl
28. 3. 2025

Řekl bych, že dobro je loď, zlo moře.

Ondřej Neff
27. 3. 2025

Obě strany, zosobněné Babišem a Fialou, usilují o neuskutečnitelné.

Aston Ondřej Neff
26. 3. 2025

„Bratři v triku‟ byli tři pruhovaní panáčci.

Aston Ondřej Neff
25. 3. 2025

Slábne důvěra v pevnost závazků v rámci NATO.

Aston Ondřej Neff
28. 3. 2025

SPOLU vyrazilo do boje v barvách Zelených a Sociální demokracie.

Robert Troška
25. 3. 2025

Za posledních deset let vyrostla rychlostní omezení jak houby po dešti

Lidovky.cz, ČTK
28. 3. 2025

Rozšířit pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) na prověrku hospodaření veřejnoprávní televize...

Lidovky.cz, ČTK
28. 3. 2025

Ruský prezident Vladimir Putin navrhl zavedení přechodné správy Ukrajiny pod záštitou OSN, která by...

Kamil Struha
28. 3. 2025

Z Evropy lidé většinou vnímají Donalda Trumpa jako toho, který boří staré pořádky v mezinárodní...

jic Jiří Čihák
28. 3. 2025

Slavia pouští devět kol před koncem sezony fotbalistu Ondřeje Lingra do Spojených států. Houston...

ČTK, Lidovky.cz
28. 3. 2025

Hokejový útočník Michal Kovařčík se po třech sezonách vrací z Finska zpět do extraligového Třince....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz