Středa 19. března 2025, svátek má Josef
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KORUPCE: Politici, reklamní agentury a zavázané firmy?

KDU-ČSL už není ve sněmovně a tak začínají na povrch křišťálově čistých vod vyplouvat prapodivné spojitosti s financováním předvolební kampaně. Nebo jde o princip financování kampaní obecně?

Po každých volbách se všichni diví tomu, že politické strany deklarují jinou výši utracených peněz za kampaň, než kolik ve skutečnosti podle všech hráčů na trhu opravdu stojí. Billboardy a inzeráty na nás koukají z každého rohu. Megalomanské akce na předvolebních mítincích by řadu firem položily. Představitelé politických stran mlčí o penězích na kampaň do té doby, než si pustí pusu na špacír někdo z odejitých, nebo neuspokojených podle dřívější dohody. No a z reklamních agentur, které mají vše na starost, nedostanete také ani slovo. Nabízejí se tedy minimálně dva scénáře, kvůli kterým si závěrem dovolím jedno doporučení novým ministrům financí a vnitra. Vodítkem pro oba scénáře je mi nejnovější kauza KDU-ČSL. Ta sice de facto měla svou billboardovou kampaň, ale objednával ji pro ni někdo jiný. Firma, jejíž šéf, pan Dvouletý, je od roku 2007 v evidenci hledaných osob Policie České republiky. Připravil o peníze řadu firem v ČR a ty si to nenechaly líbit.

Scénář prvníPolitici, kteří měli v minulosti možnost ovlivnit prodej státního majetku, výběrová řízení, případně výběr dodavatele přímou volbou (například díky rozdělení nadlimitní zakázky na několik), si zavázali svým výběrem představitele zájmových firem. Pak nastane čas předvolební kampaně. Podle statistik hospodářské a finanční trestné činnosti jsou faktury za reklamu a zprostředkování nejčastěji zneužívaným způsobem pro vznik prostředků šedé ekonomiky a daňových úniků. Spadeno na ně mají také všechny kontroly finančních úřadů. Představitelé zavázané firmy si následně objednají u reklamní společnosti svou kampaň, ovšem fakticky se na plakátech a v inzerátech objeví shora uvedení politici. Spokojení jsou politici, zavázaná firma (ta má dokonce i náklady v účetnictví, takže nemusela tahat peníze pro politiky z kufru), i reklamní agentury.

Scénář druhý

Reklamní agentury spoléhají na to, že se díky jejich práci dostanou politici k možnosti ovlivnit prodej státního majetku, výběrových řízení, případně výběru dodavatele přímou volbou (například díky rozdělení nadlimitní zakázky na několik). Proto dávají politickým stranám takovou cenu za své služby, která se mnohdy nerovná ani standardním nákladům na takové služby na trhu. Těší se pak na období, kdy budou moci vytvářet reklamu pro státní podniky, ministerstva a jimi zřizované a ze státního balíku dotované organizace. Tu na dotace z Evropské unie, tu na program proti drogám, PR kampaň například pro ztrátové České dráhy nebo ČSA, někdy také na kampaně proti diskriminaci a genderovou problematiku nebo na řešení problematik našich menšin. Všechny tyto a podobné jsou politiky velmi oblíbené a hlavně stojí pěkný balík a výsledky nejdou měřit.

Oba scénáře pak zcela do puntíku naplňují příčiny stavu, kdy politická strana deklaruje nejprve náklady na kampaň ve výši 200 milionů, aby se pak ve finále provalilo, že se o půl miliardy sekla. Jako například ČSSD. Tu uvádím proto, že v kontextu finálních rozdílů mezi deklarovanými náklady a faktickými výdaji na kampaň prostě bezkonkurenčně vede.

Rád bych tedy navrhl novým ministrům financí a vnitra, aby se na skutečná plnění u největších reklamních agentur v zemi, kterých tak rády využívají parlamentní politické strany ve volebních kampaních, hlouběji podívali. V důsledku takových kšeftů jde totiž o miliardy. Začít můžou například zde a nebo zde. Najdou tam na jednom místě jak politické strany a jejich reklamní agentury, tak i státní podniky a úřady. Takové, které jsou buď dlouhodobě ve ztrátě, nebo v nich byla v minulosti podezření na největší korupční aféry, jejichž vyšetření nikdo nikdy nedotáhl do konce. Jsem přesvědčen, že takový příkladný postup ocení v boji proti korupci a šedé ekonomice všichni občané České republiky, ať už je jejich politická preference jakákoli.

Autor je členem Republikového předsednictva Strany svobodných občanů

Převzato z FrantisekMatejka.cz se souhlasem autora

Ondřej Neff
19. 3. 2025

Důvodem nové operace je neochota Hamásu propustit zbývající Izraelce.

Aston Ondřej Neff
19. 3. 2025

Ústavní soud (ÚS) zrušil rozsudek nad Ladislavem Vrabelem.

Ai GROK
19. 3. 2025

Požádali jsme umělou inteligenci AI Grok 3, aby shrnula podstatu jeho programu.

Václav Vlk st.
19. 3. 2025

Není mi jasné, co ta „koalice ochotných“ vlastně vyjadřuje.

Ondřej Neff
19. 3. 2025

Dalo se to čekat? Nedaleko se to čekat?

Aston Ondřej Neff
18. 3. 2025

Nechá Babiš Václavu Moravcovi sebrat legitimaci ke vstupu do ČT?

Aston Ondřej Neff
17. 3. 2025

Teď se čeká na rozhodnutí ústavního soudu.

Aston Ondřej Neff
19. 3. 2025

Ústavní soud (ÚS) zrušil rozsudek nad Ladislavem Vrabelem.

Amir Taheri
17. 3. 2025

Američané i Evropané by se měli uklidnit a zhluboka dýchat.

Dokument
17. 3. 2025

Co nám naznačuje prvních šest týdnů Trumpova prezidentství.

Lidovky.cz, ČTK
19. 3. 2025

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj souhlasil ve středečním telefonátu s šéfem Bílého domu...

Lidovky.cz
19. 3. 2025

Středeční večer nabízí druhé zápasy čtvrtfinálových sérií hokejové extraligy. Kometa touží po...

Josef Kopecký
19. 3. 2025

Zvýšení benefitů pro vojáky schválil Senát. Až na jeden milion korun se má zvýšit jednorázový...

Lidovky.cz, ČTK
19. 3. 2025

Jihočeský hejtman a šéf tamní ODS Martin Kuba se pustil do kritiky vedení strany kvůli změně...

Lidovky.cz, ČTK
19. 3. 2025

Úterní telefonát amerického prezidenta Donalda Trumpa s ruským protějškem Vladimirem Putinem...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz