Středa 10. června 2026, svátek má Gita
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuse

HISTORIE: Srpen 1969 – konec nadějí

Potlačením demonstrací 21. srpna 1969 skončily veškeré naděje na reformu komunistického režimu v jakékoliv, byť omezené formě. Toto potlačení jen demonstrovalo obrovský tlak Sovětů, kteří se nesmířili s žádným kompromisem a požadovali absolutní korektnost ke svým požadavkům.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

18. 8. 2019 14:34
Nezaznělo zde slovo M. S. Gorbačov, ale mnokrát Dubček

Dnes nepochybně žijeme ve svobodě. Ale proč? Řekl bych, že zásluhou M. S. Gorbačova, který de facto položil komunismus v SSSR na lopatky. Dnes již takový stát (CCCP), který nás ovládal, již nemáme. To je dnes přece podstatné. Že tehdy našim prezidentem bude Gustáv Husák, o tom se rozhodlo v Moskvě a tak to pokračovalo. Přišly prověrky se zásadní otázkou: "Souhlasíte se vstupem sovětských vojsk?" ... Práci jsme potom měli všichni, ale soudruzi tehdy rozhodovali o tom, kdo bude nadřízeným a kdo podřízeným a to byl princip "normalizace" ve společnosti.

0 0
možnosti
VP

18. 8. 2019 16:24
Re: Nezaznělo zde slovo M. S. Gorbačov, ale mnokrát Dubček

Píši o r. 1969, nikoliv o r. 1990. V r. 1969 to byl především Dubček.

0 0
možnosti
BV

17. 8. 2019 21:37
Oceňuji přístup pana Podrackého ke komentářům.

Je velmi citlivý a založený na solidním realistickém pohledu na tehdejší situaci. Pan Podracký reaguje na připomínky věcně, bez emocí, nepodceňuje a neuráží.

Zde je alegoricky má pravice k potřesení....

0 0
možnosti
IM

I. Mertl

17. 8. 2019 15:18
Konzervativní pohled? Ne, naivní!

Rozebírat události let šedesátých je záležitost vděčná, zvláště není-li k nim moc co říci, že, pane Podracký? Osobně to vidím jako záležitost prajednoduchou, hloupoučký pokus z hlubiny kompartaje. Jedinou skutečnou záhadou zůstává, z čeho pocházel a jak skutečně byl motivován optimizmus skupiny soudruhů kolem Dubčeka, že něco jako tak podivuhodného jako socializmus s lidskou tváří může být kompatibilní s moskevským komunismem. Jen úplný naivka nebo hlupák mohl považovat takovou kohabitaci za možnou. Celá "revoluce" proto skončila tak, jak musela, protože Stalin byl sice již 15(!) let mrtvý, ale stalinizmus byl ještě přežíval; také Západ byl stále rád za status quo. Neskončila krvavěji, resp. doopravdy krvavě, jen díky tomu, že drtivá většina nekomunistické populace sice s díky akceptovala uvolnění politických a kulturních svěracích kazajek, ale přitom se jen s pobavením dívala na kdoví zda skutečnou snahu straníků o nějakou změnu režimu. Škoda? Kdo ví, ale čas tehdy nenastal, ale i tak díky za pár roků naděje. Alespoň já to tak tehdy cítil a vidím i dnes. Co Vy, pane Podracký? Víte, jak na to ti "reformisté" přišli i jak to doopravdy mysleli?

0 0
možnosti
VP

17. 8. 2019 16:30
Re: Konzervativní pohled? Ne, naivní!

Samozřejmě, že to vím. Sledoval jsem jejich počínání celou dobu. Díval jsem se na to s odstupem, komunista jsem nebyl, můj otec byl 10 let v komunistickém kriminále. Znal jsem ty spolužáky a spolupracovníky, kteří napřed stáli s hrdostí čestnou stráž u Stalinova pomníku a nosili rudé šátky. Potom začali kritizovat, potom začali odporovat a posléze začali demonstrovat v r. 1968. Přišli na to sami, že komunismus je blbost, ale chtěli to změnit. Mysleli si, že to změní. Ke kapitalismu se vracet nechtěli, ani nemohli. Tak reformovali. Bylo to jejich východisko Reformovat to šlo, jenže potom už by to nebyl komunismus, ale nějaký sociální stát jako na Západě. Nebo to šlo reformovat čínskou cestou. Tu nabízel Štrougal. Chtěl volný trh, ale totalitní nadvládu. Sověti nám to mohli povolit. Ale nejspíš to nechtěli bezprostřední sousedé, protože by to museli potom zavést také.

0 0
možnosti
JF

17. 8. 2019 10:19
Souhlas pane Podracký.. Jen podotknu pro náš národ nepříjemn

Souhlas pane Podracký.. Jen podotknu pro náš národ nepříjemné konstatování - takové znásilnění, jaké proběhlo tou noční okupací naší země 21.8.1968 a únos 4. nejvyšších státních činitelů by si většina jiných zemí a jejich obyvatel tak, jak my, líbit nenechali.. Uvedu namátkou dva - Poláci a Jugoslávci by do toho šli - jak říkal TGM " Tož budeme sedlat ". Na Jugoslávii si netroufl ani největší řezník v čele SSSR soudruh Stalin v roce 1949...

0 0
možnosti
JT

17. 8. 2019 13:08
Re: Souhlas pane Podracký.. Jen podotknu pro náš národ nepříjemn

Tak tak, Jugoslavii zvladlo az NATO

0 0
možnosti
KJ

17. 8. 2019 9:07
Co je to reforma komunistického režimu ?

Nikdy jsem ji nechtěl. Chtěli jsme s mým tátou, okradeným komunisty a dvakrát zavřeným v 50.letech, aby rudí zmizeli z povrchu zemského... Dzp.

0 0
možnosti
VP

17. 8. 2019 10:19
Re: Co je to reforma komunistického režimu ?

Tenkrát bychom přivítali jen slabý náznak svobody. Ta totalita byla zaková, že slabé světélko bylo zářivou lampou.

0 0
možnosti
BV

17. 8. 2019 2:47
Vkládali jsme naděje do falešných proroků.

Dubček byl neschopný poseroutka, který se rozpačitě vezl na vlně, kterou nedokázal kontrolovat.

Svoboda byl několikanásobný zrádce národa. Měl se v osmašedesátém zastřelit, jenže tím jen vyhrožoval a pak stáhl ocas mezi nohy.

Husák byl extraordinérní svině.

0 0
možnosti
DP

17. 8. 2019 8:28
Re: Vkládali jsme naděje do falešných proroků.

Asi tak. Drsné, ale výstižné. Dodal bych, že Dubček byl obyčejná loutka. Ten ani nevěděl, co se vlastně děje.

0 0
možnosti
JS

17. 8. 2019 1:09
Evropske hodnoty

Cinsti soudruzi jsou ucenlivymi zaky moskevskeho Politbyra. Uz na namesti Nebeskeho klidu v r. 1989 dokazali, ze se s nejakymi protesty nehodlaji zbytecne dlouho patlat. Stejne dopadne i pokus o zachranu demokracie v Hong Kongu. A stejne necinne stoji cely Zapad, zvlaste pak EU se svymi, tak proklamovanymi, "Evropskymi Hodnotami". Drzi hubu. Strach a hlavne ksefty jsou prednejsi.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz