14.7.2020 | Svátek má Karolína


Diskuse k článku

GLOSY: O světě a politice (5)

V roce 2004 zemřel Ronald Reagan, měl jsem tu čest být přítomen ve washingtonské katedrále na jeho pohřbu, kterého se zúčastnila spousta amerických i světových celebrit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Prikner 13.3.2020 17:08

I vysokoškoláci by měli začínat manuální prací u strojů. To propagoval Baťa a v roce 1960 jsme začínali studium ČVUT strojní fakulta v prvém roce od 6 - 12 v továrně, kde jsme prošli výrobou v SVA Karlín a od 14 do 19hod jsme měli vyučování. V SVA jsme pracovali na soustruhu, frézce, montáži, kontrole výrobků a seřizování strojů dle technologických postupů. To byl opravdu poučný rok pro seznámení s budoucí možným uplatněním.

M. Krčmář 13.3.2020 12:08

Takovou jednu "vysokoškolačku" jsem včera sledoval v AZ kvízu,všeobecný rozhled nula, když se jí pan Zbořil ptal, čím že bude po škole,odpověděla že buď výživovou specialistkou,nebo státní úřednicí. To hovoří samo za sebe. Pochybuji, že by mi byla schopna v restauraci spočítat účet bez kalkulačky.

P. Manda 13.3.2020 12:37

tak, tak. Zíral jsem.

P. Lenc 13.3.2020 9:42

Není to jen doslovný přebytek vysokoškoláků, kteří mimo "titul" často z nepochopitelných "oborů" mimo vysoké finanční ohodnocení které požadují protože mají "ten titul" jsou pro společnost naprosto zbyteční, ale máme hejna vyučenců co mají "tu maturitu" a díky tomu přece nebudou vykonávat vyučené řemeslo.Oni jsou přece "maturanti".Za článek dík.

D. Polanský 13.3.2020 9:30

Ekonomika nestojí na vysokoškolácích (ekonomických již vůbec), ale řemeslnících a kvalifikovaných dělnicích. Ovšem vysoké školy potřebujeme, aby mládež v době blahobytu se neflákala a neparazitovala na rodičích.

J. Jelínek 13.3.2020 16:56

A co inženýři, vědci, lékaři (někdo musí ty tahouny ekonomiky kurýrovat) a mnoho dalších...Ekonomiku nelze redukovat na dělníky a řemeslníky, ale to přece dobře víte, tak proč takové hrubé zjednodušeování?

M. Valenta 13.3.2020 9:17

Že vyšší vzdělání nevytváří rychlejší hospodářský růst“? Ale vytváří. To co se ovšem dnes poskytuje masově na většině vysokých škol převážně netechnického zaměření s vyšším vzděláním má jen málo společného.

V. Petr 13.3.2020 16:18

SOUHLAS.

A. Hrbek 13.3.2020 7:31

Vážený pane Klausi - dovoluji si Vás upozornit, že ani prokázaná korelace není ještě důkazem prokázané funkční závislosti.

Významná korelace totiž nastává i při souběhu dvou spolu dosti nesouvisejících jevů, například v ČR mezi růstem průměrné roční teploty a růstem počtu vysokoškoláků, růstem průměrné mzdy, a pod. Rozhodují je, zda se podaří prokázat všestrannou funkčnost zkoumaného vztahu.

Bohužel si toto řada ekonomů neuvědomuje a zásobuje širší veřejnost často nesmyslnými výroky a předpovědmi.

R. Langer 13.3.2020 8:26

Počkat, pokud spolu ty dva jevy nesouvisí, tak to snad nemůže být korelace, ne?

A. Hrbek 13.3.2020 8:42

To je právě ten rozdíl mezi obecným chápáním a skutečnou statistikou. Korelace znamená, že mají podobný průběh. To ale neznamená, že jsou funkčně spojeny.

S pozdravem

A. Hrbek 13.3.2020 8:43

To je právě ten rozdíl mezi obecným chápáním a skutečnou statistikou. Korelace znamená, že mají podobný průběh. To ale neznamená, že jsou funkčně spojeny.

S pozdravem

A. Hrbek 13.3.2020 8:43

sorry

V. Braun 13.3.2020 8:59

Tak ve výzkumu na který jsem dal odkaz je uvedeno, že třetinu zvýšení produktivity lze připsat zvýšeným dovednostem absolventů.

R. Langer 13.3.2020 10:35

Aha, samozřejmě že máte pravdu, už si pletu korelaci s kauzalitou, jak se s tím pořád někde operuje...

J. Jelínek 13.3.2020 17:00

A to do toho už raději vůbec nemontujme jungovskou synchronicitu, nebo se z toho zblázníme a založíme si také nějaký Institut.

V. Braun 13.3.2020 7:04

"Korelace mezi počtem vysokoškoláků a ekonomickým růstem nikdy nebyla prokázána"

No, přinejmenším Dawn Holland, Iana Liadze, Cinzia Rienzo and David Wilkinson z National Institute of Economic and Social Research v Británii nesouhlasí.

This means that at least one-third of the 34% increase in labour

productivity between 1994 and 2005 can be attributed to the accumulation of graduate skills in the labour force.

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/229492/bis-13-858-relationship-between-graduates-and-economic-growth-across-countries.pdf

L. Písařík 13.3.2020 7:32

Ale platí to taky u nás? Vidím mnoho těch, co vystudovali jenom proto, aby měli diplom, jedno z čeho, hlavně, že tím jsou lepším člověkem.

J. Pavel 13.3.2020 13:13

A to je právě ten problém úhlu pohledu a kauzality. Zvýšení produktivity v tomto období se dá stejně dobře vysvětlit efektem nových investic, které byli důsledkem ekonomického růstu z období Thatcherismu. Naopak z osobních kontaktů s angličany vím, že v té době bylo vysokoškolské vzdělání takřka zdarma a mohli jste studovat co se vám zachtělo. Jestli to bude mít praktické upotřebení, to nikoho netrápilo. Takže spoustu vysokoškoláků potom skončilo jako graduated labour force.

V. Braun 13.3.2020 14:45

Tak na to je tam těch zbývajících 70%, 30% jde dle výzkumníků na vrub vysokoškoláků.

J. Western 13.3.2020 5:20

Kdy bude pokracovani cislo 500 ? Nevim jestli to stihnete

R. Langer 13.3.2020 8:24

No, zato vy jste se zřejmě zasekl na místě, co? :-D

P. Manda 13.3.2020 12:39

krásná práce s textem. Kde jste studoval ?

J. Western 13.3.2020 5:18

Pane Klausi

J. Western 13.3.2020 5:18

Pane Klausi

J. Western 13.3.2020 5:18

Pane Klausi

J. Western 13.3.2020 5:18

Pane Klausi

J. Western 13.3.2020 5:18

Pane Klausi