25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

GLOSY: O světě a politice (20)

Nedávno se mne ptala jedna známá (spisovatelka), proč také nepublikuji své výpisky z beletrie, z krásné literatury. Říkal jsem, že beletrii čtu v noci, v posteli, bez tužky v ruce. Mé výpisky – celé ty hromady sešitů – jsou práce denní, u stolu, s papírem a tužkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novák 15.7.2020 16:07

Ano, i tak se to dá říci. Smyslem ekonomické transformace byla mj. i poprava ztrátových odvětví našeho průmyslu, jejichž provoz, ba i jejichž pouhou existenci musel každý občan této země platiti ze své peněženky. Díky Klausovi již nemusí.

Bohužel díky Zemanovi a jeho následovníkům nyní musí ze své peněženky platit zase pro změnu existenci a produkci podniků Němcům, Francouzům, Holanďanům...

Inu, je to staré české přísloví, které říká, že peníze kazí lidi. Proto mají Češi zřejmě odvěkou potřebu své peníze někomu dávat, zřejmě, aby si zachovali ryzí charakter. ;-)

J. Kratochvíl 15.7.2020 18:11

Nováku, podniky a odvětví nebyly ztrátové a když tak ne všechny, protože měly svoji tradici a kvalitu většinou celé staletí a více.

Je vidět, že z vás čiší pouze antibolševická nenávist. a s takovými nemá smysl diskutovat, vaše emoce mi nezajímají.

J. Novák 20.7.2020 10:42

Je každým slovem více a více zjevné, že jste celý smysl transformace z centrálně řízené na volnotržní nepochopil, ale to zdaleka nejste sám. Dá se říci, že všichni zarytí "antiklausovci" vlastně nepochopili, že volnotržní ekonomika je soutěží, v níž někdo vítězí a někdo prohrává. Představa, že v tržní konkurenci může uspět každý, je naivní a zcela ignoruje realitu.

Stejně tak stěžejní část této transformace v ČR – kuponová privatizace – neměla za úkol zachraňovat podniky, ale dát občanům této země možnost rozhodovat o své ideální entině dosud státního majetku, který byl jimi vybudován. Že to velká část občanů nepochopila a za nesmyslný slib "jistoty desetinásobku" toto své nově nabyté vlastnické právo ochotně věnovala v podstatě komukoli, nebyla přeci vina Klause, ale nepochopení situace mnohými občany této země.

Na druhé straně není divu, vždyť lidé, kterým od předškolní výchovy vymílali mozek marxismem-leninismem (tedy je-li zločin odůvodněn ideologicky, není již nadále zločinem, ale stává se politikou) měli jen pramalou šanci pochopit, co je to kuponová privatizace a jak fungují tržní principy či demokracie.

Je ale krajně hloupé, když toto zásadní nepochopení transformují do nenávisti, která pak plodí podobné výroky, jaké tu píšete. Přeji hodně pokory a hezký den.

J. Novák 20.7.2020 11:36

Za tradici jsem neviděl, že by někdo něco zaplatil. Výrobky, které 99 % československých fabrik produkovalo, byly vhodné tak akorát na to, aby se z nich kolem těch fabrik a nádraží stavěly hladové zdi. Naše auta, naše počítače, naše spotřební zboží nechtěli nikde jinde než v rozvojových zemích, a to ještě jen pod podmínkou, že za ně nemusí platit (pokud možno nikdy).

Ano, je také pravda, že během transformace padly i podniky či celé obory, která by perspektivu možná měly (výroba a dodávky lokomotiv a těžké techniky na východní trhy měl problém se závazky a cash-flow, nikoli s technickou úrovní), kdybychom nesměřovali do EU (např. tradiční a velmi úspěšné české cukrovarnictví nezničil Klaus, ale Brusel).

Prostě VŠECHNO je ÚPLNĚ jinak (dokonce často úplně opačně), než Vy si myslíte, protože jste u toho evidentně nebyl a neznáte zjevně vůbec žádné souvislosti.

J. Novák 20.7.2020 11:29

V Polsku ale měli lidé v 80. a 90. letech 20. století doslova hlad, neměli kde bydlet a většina Poláků dodnes jezdí za prací do Rakouska, Němeka, Itálie a dalších zemí. Odhaduje se, že Polsko opustilo v 90 . letech 20. století cca 1/3 obyvatel.

Naproti tomu v ČR byla po celou transformaci a liberalizaci cen sociální situace dobrá, nezaměstnanost hluboce pod očekáváním a Česká republika jako jediná země někdejšího východního bloku evideuje neustálý nárůst obyvatelstva, a to především díky imigraci (jsme v počtu imigrantů na tom podobně jako např. Francie s tím rozdílem, že imigranti do ČR nepřícházejí z někdejších kolonií, ale Slovenska, Ukrajiny, Ruska a dalších zemí někdejšího sovětského bloku). Ano, Poláci neudělali tu chybu, že by si po pár letech volnotržního života zvolili socialistickou vládu (Miloš Zeman), která těžce a pomalu se rozvíjející domácí kapitál během krátko doby zlikvidovala (Akce čisté ruce) a za peníze českých občanů (které lidé vydělali za Klause) umožnila zahraničním nadnárodním koncernům využívat české obyvatelstvo jako lacinou pracovní sílu pro zvyšování jejich získů a rozvoje jejich socialismu. Ale byla to vůle lidu a od té doby kráčí ČR opět zdárně ke zlodějškému socialismu, z něhož jsme v roce 1989 chtěli vystoupit...

J. Kanioková 15.7.2020 14:24

Souhlas..

P. Brich 15.7.2020 12:39

Jak by to asi vypadalo, kdyby se dala přednost právníkům, nám právníci názorě předvedli (a stále ještě předvádějí) na kauze Dr. Rath.

J. Novák 15.7.2020 15:50

Nerozumím sice jazyku Vašeho kmene, ale jedno vím zcela jistě: ač jsem tehdy se slovy o úprku ekonomů před právníky vůbec nesouhlasil, s třicetiletým odstupem musím opět V. Klausovi přiznat, že jsem se i v tomto mýlil. Kdyby totiž ten úprk ekonomů před právníky v roce 1990 nenastal, chystali bychom první vlnu malé privatizace už někdy na září 2056...

D. Polanský 15.7.2020 7:48

Nevím, mám pocit, že to již neplní cíl, který autor měl. Spíš bych to ocenil po blocích vždy k určitému tématu. Ale to, že píše, si cením. Je v balíku, mohl by si dát nohu přes nohu a lelkovat.

M. Fleishman 15.7.2020 16:40

Lelkovat? Takové slovo V Klaus nezná. Kdyby začal lelkovat neštěkl by po něm už ani pes. Tak se musí stále národu připomínat a bude dokud neprojde komínem. Jsem si jist, že musí hodně trpět. I takovej " obyč" Primula sedí ve Strakovce a ON jen v pochybném institutu vydržovaném z ruských a čínských peněz.

I. Pávek 15.7.2020 7:32

Jezusmarját, kolik těch poznámek ještě má? Co ho vede k tomu je zveřejňovat? Já si vedu deník 47 let. Jsou tam výroky a myšlenky mých lektorů a učitelů kteří museli přednášet ve stísněných poměrech restauračních zařízení těch nejnižších cenových skupin, odolávat průvanu odsávacích ventilátorů a vést diskuze navzdory tomu, že řádila chřipka, že na sebe přez kouř téměř neviděli, přednášky po pracovní době, na úkor rodiny a zdarma a ještě zaplatit za útratu. Myslím, že by se tyto poznámky od spodu, od proletářů lépe četly. Ale nemám potřebu se s nima chlubit. ;-D

J. Matuška 15.7.2020 8:00

Pane Pávku, uvítal bych, kdybyste překonal svou skromnost a pochlubil se některými poznámkami z vašeho deníku.

R. Tesařík 15.7.2020 8:09

A zrovna nepochlubí. Ještě to tak.

J. Matuška 15.7.2020 8:15

Richarde, já bych se tak rád chlubil, kdybych měl čím...;-)

P. Manda 15.7.2020 11:26

ing. Klaus se nebude zlobit, že máte plnou kapacitu mozku a tudíž některé jeho poznámky přestanete číst.

F. Žůrek 15.7.2020 2:48

Nejen Balzac věděl všechno.

Také: Václav Klaus zná všechno...

D. Hasek 15.7.2020 5:34

;-D

J. Novák 15.7.2020 16:12

Ano, také na panu profesorovi obdivuji, jak ať hovoří o čemkoli, vždy se dokáže v rámci tématu dostatečně neskromě pochválit.

Na druhé straně uznávám, že má za co.