19.3.2024 | Svátek má Josef


GLOSA: Středočeské silnice

29.9.2020

Opravy z krajských peněz nejsou vidět

Dlouhodobě kritizuji machinace s veřejnými zakázkami v Krajské správě a údržbě silnic (KSÚS) Středočeského kraje. Škody jsem vyčíslil na 670 milionů v letech 2014 až 2016.

To, že má kritika praktik správy silnic byla oprávněná, dokazuje fakt, že Národní centrála proti organizovanému zločinu nyní vyšetřuje hejtmanku Jaroslavu Jermanovou Pokornou z hnutí ANO a vedení KSÚS. Machinace se zakázkami, na které jsem upozornil, potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten udělil Středočeskému kraji za machinace pravomocnou pokutu 300 000 korun. Jednalo se o to, že účelově byly některé větší zakázky rozdělovány na malé do šesti milionů korun, aby nemusela být vypisována výběrová řízení. Asi nikoho nepřekvapí, že je dostávaly stejné firmy.

Není přece normální, když zakázku na prořezávání stromů dostane šéfkuchař. Ve středních Čechách to však možné je, krajská správa silnic přidělila dvě zakázky na ořezávání větví za zhruba 900 tisíc korun firmě, jejíž hlavní činností je provoz luxusní restaurace. Nikdy předtím se však touto činností nezabývala. Navíc soudní znalecké posudky dokázaly, že tyto práce nebyly vůbec provedeny. Přesto byly proplaceny v plném rozsahu.

Je pravdou, že Středočeský kraj má celkem téměř 10 tisíc kilometrů silnic, což jej řadí na první místo v České republice. Z toho zhruba 9 tisíc kilometrů patří kraji. Nejvyšší je i hustota silniční sítě, která svými 87 km na 100 km2 přesahuje o 17 km celostátní průměr. Tyto silnice jsou také vzhledem k poloze středních Čech enormně přetížené.

Z těchto objektivních příčin je jasné, že údržba silnic je ve Středočeském kraji náročnější než v jiných regionech. Právě proto je však třeba, aby peníze určené na údržbu zdejších silnic byly vynakládány účelně s péči řádného hospodáře. To se však neděje. Pak se nelze divit tomu, že silnice II. a III. třídy, které Středočeský kraj vlastní, vypadají po údajných opravách stejně jako před nimi. Mohu to doložit z vlastní zkušenosti, kdy jsem osobně zadokumentoval stav krajských silnic před opravou a po opravě například v okolí Všenor nebo Českého Šternberku.

Středočeský kraj ročně vynakládá na údržbu silnic více než miliardu korun. Současná krajská koalice ANO, ČSSD s podporou KSČM se chlubí tím, že opravila 1500 kilometrů krajských silnic, jenomže s velmi špatným výsledkem.

Víme, jak špičkové jsou silnice v Rakousku a Německu, a jistě bychom chtěli stejně kvalitní silnice ve Středočeském kraji i jinde v České republice. Řešení spočívá v zabránění podvodů se zakázkami při opravách silnic a důsledných kontrolách provedených prací. Nutný bude také forenzní audit, který by důkladně prověřil hospodaření ve středočeské KSÚS.

Autor je středočeský krajský zastupitel za ODS