GLOSA: StarDance končí!
Přesněji řečeno, končí jeho druhé kolo. Zatímco v prvním (předvolebním) kole bylo cílem tanečních kreací zapůsobit na porotu (voliče), aby do finále vybrali ty správné tanečníky (tj. ty nejvíce chtivé tance), kolo druhé (povolební vyjednávání) proběhlo bez poroty, jako neveřejné.
Tanec je společenská aktivita, a proto mohla porota v prvním kole vidět taneční kreace v různých kategoriích. Například párové tance měly ukázat, jak to koaličním dvojicím spolu sluší a že jsou sladěny jako jedno tělo a jedna duše; skupinové tance pak měly ukázat, že i vícečlenné koalice mají dokonalou choreografii a shodné, či podobné výrazové prostředky. Protože má tanec i rituální význam, nemohl chybět ani válečný tanec Haka, který tanečníkům dodával odvahu a nepřátele zastrašoval jasným signálem – pokud vyhrajeme, s vámi do vlády nepůjdeme. Sólové tance byly výjimkou, a spíše než výrazový tanec připomínaly breakdance. Lidové, resp. etnické tance chyběly zcela, ale bylo nepřehlédnutelné, že byly nahrazeny „tanečky pro lid“, což však není totéž.
V prvním kole StarDance vybrala finalisty porota, ale dále už pravidla soutěže neplatila a o výsledném pořadí a rozdělení cen soutěže si rozhodli sami finalisté. Dělení bylo sice domluveno až po vyhodnocení tanečních dovedností finalistů, ale troufám si říci, že naštěstí jsme byli detailů tohoto procesu ušetřeni. V tomto případě lze použít modifikovaný citát německého státníka Otty von Bismarcka: „Se zákony je to podobné jako s párky. Je lepší, když nevidíme, jak se dělají.“ Železný kancléř se tak vyjádřil o tvorbě zákonů, ale jsem přesvědčen, že totéž platí o výsledcích povolebního vyjednávání stran a koalic.
Společenské tanečky povolebního vyjednávání tedy skončily a pravý tanec nastane teď. Jen aby to nebyla tarantela!
Tarantela je tanec z okolí města Taranto (Tarent) v Apulii, charakteristický hektickým až psychedelickým doprovodem tamburíny a mandolíny, používaný k léčení psychické zmatenosti (tarantismu) způsobené kousnutím tarantule (vlčího pavouka, sklípkana). Postižení byli léčeni tancem v divokém rytmu až do upadnutí do extáze, která měla léčebný efekt. Uzdravující tanec měl trvat až 10 dnů a léčený jej často nepřežil.