29.3.2024 | Svátek má Taťána


GLOSA: Soudy a amnestie

17.1.2013

Může rozhodnout Ústavní nebo i jiný soud o amnestii?

Nyní se vede diskuse o oprávnění Ústavního soudu zrušit amnestii. Ale zcela se zde opomíjí oprávnění a povinnosti jiných soudů. Amnestie se tradičně chápe jako feudální oprávnění prezidenta republiky, které podléhá nanejvýš kontrasignaci předsedy vlády. Proto také tato diskuse dříve neprobíhala.

K diskusi si dovoluji připojit pár poznámek: Rozhodující je povaha amnestie. Rozhodnutí o amnestii je bezpochyby právním předpisem již z toho důvodu, že obsahuje věty o právních povinnostech.

Amnestie není zákonem, protože zákonodárná moc náleží podle Ústavy v České republice pouze Parlamentu. Rovněž Ústava nestanoví vyčerpávající výčet tzv. jiných právních předpisů, které nejsou zákony. Ostatně takový pokus by musel být právně bezvýznamný, protože rozhodující je povaha vydaného aktu.

Proto zde se zmíníme o oprávnění Ústavního soudu a také i jiných soudů.

Ústavní soud má oprávnění rozhodnout o zrušení jiných právních předpisů podle čl. 87 Ústavy pro rozpor s ústavním pořádkem nebo se zákonem. K tomuto postačuje návrh nejméně 41 poslanců nebo 17 senátorů. Ústavní soud je proto oprávněn rozhodnout o amnestii prezidenta republiky nebo její části.

V této souvislosti je opomíjen čl. 95 Ústavy. Týká se všech soudů. Soudce je oprávněn při rozhodování posoudit soulad jiného právního předpisu se zákonem (tzn. i soulad s Ústavou). Nejde pouze o oprávnění, ale také zároveň o právní povinnost. Soud (nikoliv Ústavní) vydává rozhodnutí o tom, zda a do jaké míry je osoba, jíž byl uložen pravomocně trest, účastna amnestie nebo zda pro amnestii je trestní stíhání zastaveno. Soudím, že při tomto rozhodování vzniká povinnost každému soudu, aby posoudil soulad ustanovení o amnestii s ústavním pořádkem a zákonem a eventuálně v konkrétním případě amnestii neaplikoval.