Sobota 21. září 2024, svátek má Matouš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

GLOSA: Povinné volby?

Pobavila mě zpráva o opakovaně proneseném názoru našeho prezidenta Zemana, že volby by měly být povinné, tj. každý občan by měl povinnost volit. Pro člověka, který zažil volby před několika desítkami let, takový názor vzbuzuje řadu otázek.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ČL

Č. Ludvík

20. 10. 2014 23:03
Právo nevolit

Tím, že nejdu volit, vyjadřuji také svůj názor. Nemusí to být vždy znakem lhostejnosti, ale často tím dává dotyčný najevo, že odmítá volit menší zlo, nebo že si prostě a jednoduše nevybral. Myslím, že k demokracii patří stejně tak právo svobodně volit, jako svobodně nevolit.

0 0
možnosti
ZR

20. 10. 2014 20:29
Těm, které termín povinné volby

přivádí k šílenství a ke srovnání s volbami dřívějšími, ty bych chtěl upozornit, že za komančů  nebyla volební účast přikázána zákonem. Byl to obyčejný strach z totalitní moci, který fungoval  jako donucovací prostředek. Volit jste nemuseli ! Ale taky jste se nestačili divit.

Povinná účast by srovnala "procenta" vůči celkové voličské základně, Prázdné volební lístky by měly vypovídací schopnost o tom jak strany oslovují voličstvo. Což by mohl být docela vypovídací argument.

Obecně ale problém není ve volebních systémech ale ve voličstvu samotném. Pokud má volební právo kdekdo  - nebude to lepší. Pokud budou existovat úplatní voliči - potud se budou vyskytovat  prodavači  lepších zítřků. Volební systém to nespasí.

Na parlament platí heslo z programátořiny: Garbage in, garbage out.

0 0
možnosti
ZR

20. 10. 2014 20:30
Re: Těm, které termín povinné volby

PS: A někdo tam to smetí do parlamentu imrvére posílá !!

0 0
možnosti
ŚS

20. 10. 2014 20:02
Reklamní agentury na nevoliče!

Slosovatelné kupony na volebních lístcích, tombola, poukázky na slevu při placených úředních úkonech... :-)

0 0
možnosti
ŠH

20. 10. 2014 19:14
Co takhle

v obci, kde se nedostavil k volbám nikdo (protože mu zkrátka "nic nevonělo"),  taky se již stalo (dle TV), zavést po vypršení mandátu předtím zvolených nějakou formu protektorátu ze sousedství? Nejlépe z obce, kterou Ti vašnostové nemají v lásce (naši furianti).

Samozřejmě, velice zkratkovité.

Ale stále tvrdím, kdo nejde volit, ať v příštím období drží krok a hubu. Měls možnost? Měl. Tak co teď kafráš?

Debatu o povinnosti volit považuji za "divnou". Volit jest "dar z nebes", díky osvíceným. Otrok nepotřebuje volit. Zjednodušeno.

0 0
možnosti

V. Čermák 160

20. 10. 2014 16:27
Pane Urbane, jací souzi?

vy elitáři se nepoučíte asi nikdy, budete prohrávat a plivat a plivat a prohrávat...Ani já s tím nápadem nesouhlasím, neboť si myslím, že nevolba je také volba, ale řeknu to normálně.

0 0
možnosti
JU

20. 10. 2014 15:53
Proč?? Proč vymýšlejí souzi takové

krávoviny, jako jsou povinné volby?? Chcete vyšší volební účast? Zaveďte volby po internetu! Slovinci tak volí už asi 10 let. My máme systém jen o stupínek lepší, než bylo hlasování na náměstí města Tábora na začátku 15. století. Volili by tak především mladí lidé - jenže něčeho takového se party kolem KlKlNY, ovara a dalších smrtelně bojí...

0 0
možnosti
ČL

Č. Ludvík

20. 10. 2014 23:04
Re: Proč?? Proč vymýšlejí souzi takové

Naprosto souhlasím.

0 0
možnosti
JD

20. 10. 2014 11:14
tak určitě..

Vzdělaná chátra, co se vozí na hřbetě dělného lidu a oblbuje jej tím, čemu sama nevěří, bude vždy. Ale tak je to správně. Když jsme si zvykli na všeobecné volební právo. Je moc půvabné, že volební hlas, řekněme neutrálně třeba astrofyzika Grygara, má stejnou váhu jak boží hlas té části lidu,co jde s dávkami na pět dětí a příspěvkem na všechno přímo do nálevny. Je fakt, že k naplnění této hloupé rovnosti by došlo, leda kdyby příslušníky takové obce do volební místnosti přinesli a navigovali, aby si nespletli urnu s výherním automatem. No vlastně buď přinést nebo uplatit. Kdo platí daně, ať volí. A rázem je po komunistech i ČSSD. Je vhodné zmínit, že já bych volit nemohl. Jsem úplně invalidní důchodce. 6.035,-Kč/1 měsíc. Zaslouženě. Byl jsem líný a málo přispíval do pilířů. Pobíratelé různých dávek jsou motivováni, aby naslouchali blbům a darebákům, co jim slibují modré z nebe, co se pak na ně stejně vy.erou, rozhodí hospodářský mechanismus a utečou, protože je vyženou i ti, co je pošetile anebo i z tupé nenažranosti volili. Nemám nic proti pomoci v nouzi, důchodům, dokonce ani proti přídavkům na jedno dítě. Jen na jedno. Rodičovství není povinná disciplína. Před sto lety v Kosovu bylo 10% Albánců. Dnes tam mají svůj stát a na hajzl chodí v patře nebo na dvorek... bylo by poctivé uzákonit pravidla obchodu s hlasy....zvýší se volební účast...zatímco levice nakupuje hlasy prostých  na dluh a do zástavy dává sliby ...ti co daj za hlas pětikilo voličstvo osloví srozumitelněji....stejně dospělou populaci politika nezajímá...jo možná když nějaké komando zaútočí na úřad vlády... ;-)

0 0
možnosti
VM

20. 10. 2014 11:10
Další důvod malé účasti: 5% klauzule

Neříkám, že nějak zásadní, ale svojí kapkou ke znechucení voličstva přispěla. Ani ne tak u těchto voleb, ale u parlamentích pravidelně kvůli ní "propadne" téměř 20% hlasů. T.j. každý pátý volič šel k urně zbytečně! Jeho hlas byl ignorován, to je ta demokracie? A když se to opakuje několikeré volby, není divu, že rezignuje úplně.

Většinový systém by byl velmi nebezpečný zejména při nízké účasti. Když soupeří 10 stran a přijde jen 20% voličů, tak by k absolutní moci stačilo přesvečit něco málo víc, než 2% lidí. A už by na nás všech mohli provádět své experimenty! Měli bychom naopak usilovat o přísnější poměrný systém a zrušit 5% klauzuli. Poslance nevolíme na to, aby se jim snadno a dobře vládlo, ale na to, aby se domluvili. A když se na nějaké změně nedomluví, znamená to, že nejlepší je současný stav.

0 0
možnosti
JL

J. Lepka

20. 10. 2014 11:07
Já to zkrátím.

Po přečtení diskuze vím jedno naprosto určitě. Od roku 1990 jsem nevynechal jediné volby a bral to jako poctu, že jsem se svobodných voleb dožil i když to vypadalo, že u nás komunisty nikdo nevyštípe od žlabu. Ale zcela odpovědně prohlašuji, že pokud někdy parlament prohlasuje povinnou účast, od té doby budou volby beze mne !

0 0
možnosti
JL

J. Lepka

20. 10. 2014 10:57
Řešení existuje a je prosté !

Kdysi jsem se setkal s názorem zcela eliminujícím úplatky při zmanipulované volbě. Myslím, že by to vyřešilo i roztříštěnost volebních výsledků a eliminovalo dost populistů a rozhodně přispělo k vysoké volební účasti i když rozhodně ne v počtu validních hlasů. Prostě by každý volič po zaregistrování dostal ve volební obálce 500,- a bylo by na něm, zda ji odevzdá i s vyplněnou kandidátkou nebo si ji nechá a zjednoduší tím sčítání hlasů, bude tím jeho hlas neplatný. Při maximálním počtu nevolících jsou to cca 4 miliardy, to se v rozpočtu snadno rozpustí.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz