Neviditelný Pes

GLOSA: O politiku se nezajímám

25.10.2017

To lze slyšet velmi často. Neplatí to ale ve volební kampani.

Všemi možnými cestičkami totiž do domácností vtrhne volební kampaň. Noviny, letáky, potravinové dary a setkání s kandidáty lze ještě ignorovat. Televizi, u mladších v počítačovém provedení, už ne. Odpovídá tomu volební účast, kdy ta nevolební část ukazuje míru „mediální odolnosti“.

Období volební kampaně je dobou zájmu o politiku probuzeného marketingovým násilím. Volič si vyslechne, eh, víme co, dříve v tom byly i nějaké programy a vize, dnes hlavně sale a discount. Ale nakonec se nějak strany vymezit musí, a tak voličům sdělí, proti komu a proti čemu jsou. To bývají ostrá slova a hlavně nahlas, aby si to volič pamatoval. A ten jde k volbám a pamatuje si.

Nastane povolební dělení mandátů, funkcí a peněz. U toho sice strany už voliče nepotřebují, ale ten ještě chvilku politiku sleduje. Pomáhají nastartovaná media, kterým sice skončily žně placených volebních materiálů, ale nemohou ignorovat přetrvávající zájem diváků. Několik dní vydrží s materiály typu, jak to bylo doopravdy, kdo je kdo a kdo „tam“ už nebude, a už se naštěstí začínají objevovat výsledky povolebních jednání.

A je to tady. Strana, kterou volič v kampani vybral, se mu ztrácí. Sotva poznává ty odhodlané chlapce a chlapíky slibující bojovat za všechno lepší. Teď jsou z nich poslanci a pokud je původní cíle vůbec ještě zajímají, do boje se jim nechce. Volič chvíli nadává a přísahá, že k volbám příště nepůjde. Zapomíná, že marketing do té doby nalezne nějaké nové možnosti. A celé se to opakuje dokola.

Co z toho plyne? Že informace zabalené do vyhrocených emocí si pamatujeme lépe a déle než jiné.

Ani volič nemůže zapomenout. O politiku se čtyři roky nestará a do další kampaně nastupuje s ostře vyrýsovaným obrazem před- a povolebního jednání stran a hnutí v minulých volbách. A podle toho protestuje, anebo nevolí vůbec. Zatím to vypadá, že tohle si uvědomuje Babišův tým a možná ještě Piráti. Ostatní milí političtí vůdcové by si měli uvědomit, že voliče nebude za čtyři roky zajímat jejich geniální stopadesátá úprava zbytečného zákona, ale vzpomenou si na jejich chování před čtyřmi lety - před volbami a po nich.

To si totiž pamatují.



zpět na článek