GLOSA: Ne my, oni!
Agentuře STEM platila ČSSD celkem 36 milionů ročně za sociologické průzkumy. Na jejich základě viděl ještě u volební urny Jiří Paroubek drtivé vítězství. Nakonec za neúspěch mohou televizní duely!
„Není vyloučené, že předvolební průzkumy byly v pořádku. Je možné, že televizní a rozhlasové duely Paroubek – Nečas v posledním týdnu rozhodly, že jsou oba lídři lidem nesympatičtí a že chtějí nové tváře. Možná Nečasův útok na Jiřího o drahém obleku a hotelu Kempinski a Jiřího odpověď o lovci sekretářek vedla k tomu, že si ti lidé uvědomili, že tyto politiky nechtějí,“ říká Jaroslav Tvrdík, když analyzuje volební neúspěch ČSSD. Já bych si to dovolil vidět jinak:
1) Lidé v České republice konečně pochopili, kdo je Jiří Paroubek. Sociálním demokratem je jen papírově, nikdy se sociálně spravedlivě nechoval a o demokratických metodách uvnitř strany si mnozí jen četli v příručkách, aby na takové postupy nezapomněli, až ON odejde a řadoví členové se k nim budou moci zase vrátit.
2) Lidé v České republice konečně pochopili, co se skrývá za programem ČSSD. A naprosto logicky odmítli, v pudu sebezáchovy, jít ve šlépějích důsledků socialistické politiky v Evropě. On nakonec žádný z těch států, na jejichž sanaci se teď podílíme i my, není tak daleko.
3) Dost možná má pan Tvrdík pravdu. Ano, na volebním neúspěchu se televizní duely skutečně mohly podílet měrou vrchovatou. Jenže ne proto, že by se na Jiřího Paroubka provalilo, že chodí v obleku za desítky tisíc, nosí boty do špičky, jde jako správný sociálně cítící lídr příkladem svým voličům a šije na míru v Londýně, případně má rád originální kubánské doutníky. To už lidé věděli dávno. Tím hlavním důvodem byl fakt, že nejen v přímém přenosu prostě neměl lidem co říct a opakoval stále dokola na jakoukoli otázku to samé, naučené a napsané na papíru před ním.
Televizní duely za významný propad ČSSD ve volbách nemohou. Byly jen tou pomyslnou poslední kapkou, která přetekla. Příště doporučuji začít tím, že dáte svým agenturám, které de facto platíte prostřednictvím příspěvku na činnost politickým stranám ze státního rozpočtu, pokyn k pokládání takových otázek, na něž odpovědi pro vás se stanou skutečně relevantním podkladem pro další práci. Ne jen PR výstupem „kolik lidí vás miluje“.
Autor je členem Republikového předsednictva Strany svobodných občanů
Převzato z FrantisekMatejka.cz se souhlasem autora