GLOSA: Drzá síla
Lidovci si budují image úspěšné konkurence ODS
Drzost není synonymem arogance. Když lidovecký předák Jan Bartošek mluví o drzé síle, jde mu právě o tento rozdíl. Lidovci se probrali rychleji, než se před pěti lety – když vypadli ze sněmovny – očekávalo. Nejenom jsou opět ve vládě. Nejenom si pěstují vizáž moderní konzervativní strany – tvářemi KDU-ČSL už nejsou typy jako Čunek, Kasal či Carbol (pokud ano, tak na lokální rovině či v kuloárech), ale lidé jako Bělobrádek a Bartošek. Navíc si budují image jediné akceschopné pravice – takové, která válcuje opoziční ODS a TOP 09. „Arogantní občanské demokraty vytěsňují drzí lidovci,“ tak by mohl znít jejich nový slogan.
Hledáte-li příčinu vzestupu lidovců, vedle nových tváří k ní nepochybně patří i úpadek ODS a TOP 09, který naplno propukl s pádem Nečasovy vlády. Ať je to jakkoliv nespravedlivé, ODS se v očích řady voličů stala takovým symbolem arogance, že z toho lidovci dodnes těží coby vysavač hlasů pravice.
Václav Klaus říkával, že ODS je strana pro-market, nikoliv pro-business. To heslo pohřbily byznysové aktivity „kmotrů“ spjatých s ODS. Ale řada voličů ho odmítá i proto, že to řekl Klaus, a co od Klause jest, od ďábla jest. Pavel Bělobrádek to takhle ani říkat nemusí. Stačí, když se tu a tam vymezí proti vládnímu ANO Andreje Babiše. Každému přece dojde, že Babiš jako majitel velkého byznysu je pro-business. A ten, kdo se vůči němu vymezuje, je už z logiky věci pro-market.
Lidovecká protržnost se neopírá o globalizaci či obří firmy, ale o vztah k živnostníkům. Však se také vůči ANO vymezuje zdrženlivostí k elektronické evidenci tržeb („netrestat slušné a poctivé podnikatele“). Lidovci úspěšně loví ve vodách, které bývaly kdysi – počátkem 90. let – doménou ODS. Těžko říci, co by se muselo stát, aby liberálně-konzervativní pravice lidovce opět převálcovala.
LN, 25.5.2015