GLOSA: A vítězem pražských voleb bude kdo?
Tomáš Hudeček. Proč? V důsledku voličského fenoménu, kterému se anglicky říká backlash. Jedná se o prudkou, až zuřivou reakci proti akci, která byla přehnaná. Akce vyvolává reakci, a přepísklá akce může vyvolat zdrcující reakci, jež by nenastala, byla-li by ta akce umírněnější.
To, co nyní vidíme, je bezprecedentně špinavá kampaň proti Hudečkovi. Nejen ze strany billboardové lobby, ale evidentně i jiných, mocných a bohatých skupin. Naštěstí pro Hudečka, ta kampaň je evidentně přepísklá.
A občané, když to čtou a vidí, řeknou si: „Ty jo, ten Hudeček zřejmě někomu pořádně šlápnul na kuří oko. Někdo tady zuřivě šílí. Kdo asi? Nejspíš někteří bohatí a mocní, které Hudeček odstřihnul od pražských peněz. Tlusté a bohaté pijavice, které tyly z veřejných rozpočtů. Bohaté nikoli proto, že by něco vynalezly nebo nabízely služby či zboží lepší, nýbrž právě proto, že byly přisáté na ty cecky, z nichž tekly pražské finance… Proto se nyní tak vztekají. Hmmm, na tom Hudečkovi zřejmě něco bude…“
A když si toto řeknou, nastane backlash a Hudečkovi ty hlasy hodí v mnohem větší míře, než se předtím chystali.
To je můj odhad.
Jinak ke kampani: podle mě jen dva kandidáti zřetelně řekli, proč by měli být primátorem. Jedním je Hudeček z důvodu výše uvedeného, a druhým je Svoboda. Ten jeho je tento: už jsem primátorem byl, byl jsem vašim oblíbeným primátorem, tak mě zvolte znovu. Budu důstojným primátorem.
Za určitých okolností by to mohlo stačit, ale za současných, pokud nastane backlash ve prospěch Hudečka, asi nikoli.
A to je tak všechno. Nikdo další „nezkomunikoval“, proč právě on by měl být primátorem. Sociální demokraté možná nějakého adepta na primátora mají, ale já si ani nevzpomenu, kdo to je. A když to neuvízlo v paměti mé, neuvízlo to zřejmě ani v paměti mnoha Pražanů jiných.
Paní Krnáčová v naší paměti uvízla, ale prostě nám nebyla schopna sdělit, uvést jediný důvod, proč by primátorkou měla být právě ona. Proč práva ona, a ne někdo jiný? A odpovědi na otázku „Proč právě Vy?“ typu „Prostě já“, nebo „Prostě je to tak“, jsou prostě málo.
Celá její kampaň působí spíše jako parodie na kampaň.
Její kolegyně paní Janáčková si dokonce z voličů dělá rovnou prd*l. Jeden americký publicista kdysi napsal: „Ještě nikdo nikdy neprodělal podceňováním inteligence amerických voličů.“ A co platí pro voliče americké, platí i pro české. A všechny ostatní. Ale vše má své meze.
Tak uvidíme…
Autor je ředitel Občanského institutu
Převzato z blogu autora s jeho svolením