25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

FEJETON: Malá příhoda

Musím se s vámi podělit o nepatrnou příhodu s mým malým synem. Na cestě domů mi v autě letmo poznamenal, že až bude velký, bude taky řídit takové auto jako já.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Braun 1.3.2019 22:25

Re: Chudák malej Polaneckej!

Big business jste onálepkovala jako zelené teroristy? Zajímavý názor.

V. Braun 1.3.2019 22:21

Re:

V běžném provozu oceníte spíše tu akceleraci než maximální rychlost, jinak máte samozřejmě pravdu.

V. Braun 1.3.2019 22:18

Pětiletého lze snadno (s)vést, že.

Spíše mne udivuje míra manipulace s pětiletým děckem. Vhodnými odpověďmi jste jej pane autore dovedl jen k tomu, že svými slovy formuloval vaše názory.

J. Jurax 1.3.2019 21:35

Re:

Dodatek k dodatku:

Kdybyste ale měl při téže mzdě na sebe napsány tři nezaopatřené děti, neplatil byste daně z příjmu ani korunu, naopak byste dostal daňový bonus 941 Kč a Vaše čistá mzda by byla 27 641 Kč, tj, 67,2 procenta Vašeho příjmu. DPH by Vám sežralo 5 252 Kč, tedy 13 procent Vašeho příjmu; sebe využijete pro odečtení všeho 22 389 Kč, tedy cca 55,7 procenta Vašeho příjmu.

Pochopitelně čím vyšší příjem, tím stoupá daňové zatížení, neboť se méně uplatní fixní odpočet a s vyšší čistou mzdou a předpokládanou útratou stoupá suma za DPH. A pochopitelně neuvažuju zde daňové odpočty z částek pojištění nebo sponzorských darů etc.

Vše počítáno na základě https://www.penize.cz/kalkulacky#mzda

Jak do toho ještě promítnete spotřební a další daně je na Vás. To bych musel nějak průměrovat, kolik jich pruměrný občan s tímhle příjmem zaplatí, a k tomu nemám data.

J. Jurax 1.3.2019 21:34

Re:

Dodatek. Trošku kouzel s čísly.

Takže - ze superhrubé, což je řekněme Váš příjem a taky základ daně - ve výši 40 200 Kč (odpovídá hrubé 30 000) zaplatíte 3 960 (15 procent daně 6030 mínus 2 070 daňové slevy), což činí 9,9 procenta Vašeho příjmu, zdravotního 4050 (cca 10 procent příjmu), sociálního 9450 (cca 23,5 procenta příjmu) a zbude Vám 22 740 Kč čistého, což je 56,6 procent Vašeho příjmu.

Z těch 22 740 Kč čistého Vám sežere DPH 19 procent, tedy 4321 Kč, což je cca 10,7 procenta Vašeho příjmu (základu daně).

Takže opakuju - daň z příjmu 9,9 procenta, DPH 10,7 procenta, dohromady 20,6 procenta, k tomu pojištění 33,5 procenta příjmu. Pro sebe využijete pro odečtení všeho 18 419 Kč, tedy cca 45,8 procenta Vašeho příjmu.

Platí pro bezdětného zaměstnance neuplatňujícího žádnou další vyživovanou osobu.

J. Jurax 1.3.2019 21:16

Re:

Ale no jo ... jenže já primárně reaguju na pana Kolmana s jeho desátým dílem ze zisku na počátku vlákna, kterýžto díl lze chápat jako dobový ekvivalent nynější daně z příjmu.

Ono by to šlo spočítat na halíř nějakého průměru včetně těch spotřebních daní a solidárních příspěvků, daní dědických a z nemovitostí a jejich převodů a co já vím čeho ještě. Leč tohle přenechám pilnějším.

Tohle to je, jak předjímám, plus mínus autobus z hlavy počítaný percentuální odhad daňového zatížení příjmu včetně DPH, jemuž neuteče nikdo, kdo nějaký příjem přizná ... tedy skoro ... a DPH; spotřební daň je ale účtována jen těm, kdož konzumují statky touto daní zatížené, což zdaleka nejsou všichni.

Abstinent, nekuřák a zavilý picyglista bez auta na spotřebních daních ušetří, jedinec nemovitostí nemající a jich nekupující a nedědící příslušné daně taky nepotká ... :-)

V. Petr 1.3.2019 19:56

Mimochodem, dle Ediktu Nantského museli desátek

katolické církvi platit i protestanté. Za to ale měli právo na léčbu v nemocnicích, provozovaných katolickou církví. Tím chci říci, že ten "desátek" v sobě zahrnoval i to, co dnes nazýváme zdravotní a sociální pojištění, i když rozsah tehdejší "bezplatné zdravotní péče" byl mnohem menší mež dnes. Obecně, panovníci, kteří rušili kláštery (i Josef II a Henry VIII) museli pak nějak zajistit náhradu za sociální služby tam provozované.

J. Jurax 1.3.2019 19:53

Jistě. Tak za 30 až 50 let a možná víc. Tedy pokud vývoj půjde tímto směrem. Ono není tak moc, když se ohlédnete 30 let zpátky ... pokud tedy nejste příliš mlád ... :-)

V. Liptovský 1.3.2019 19:50

Re: Elektrické autá - predstava zo šesťdesiatych rokov

Pán Stejskal, nazdávam sa, že čas to vyrieši - príde niečo, o čom my ani netušíme (ani nemôžeme). Otázkou je, že kedy. Za tie desaťročia vlastne prišlo všetko, čo sme nepredvídali. A neprišlo to, čo sme predvídali... !To jsou ty paradoxy..."

V. Petr 1.3.2019 19:48

A kolik lidí by si přálo zákaz chovu kožešinových zvířat?

J. Stejskal 1.3.2019 19:33

Re: Elektrické autá - predstava zo šesťdesiatych rokov

Mechanizovaná výměna akumulátoru na "výměnné stanici" mě taky svého času, i když o mnoho let později, napadla. Inspirovalo mě přepřahání koní u dostavníků. To však řeší pouze dojezd a dobu nabíjení, nikoliv životnost akumulátorů a tím pádem nutnost využití enormního množství vzácných (a toxických) prvků pro jejich výrobu.

Osobně bych sázel spíše na samostatný energetický zdroj na bázi nízkoenergetických jaderných reakcí (Low Energy Nuclerar Reactions - LENR) v každém vozidle (vlaku, letadle...). Na rozdíl od "studené fúze" jsou tyto reakce teoreticky i prakticky prokázány, pouze velmi málo prozkoumány, aby se daly využít v praxi.

Bohužel zastánci ani odpůrci elektromobility a obnovitelných zdrojů jsou natolik zaujati vzájemným bojem, že si na tuhle technologii budeme muset počkat ještě hodně hodně dlouho.

J. Jurax 1.3.2019 19:22

Pokrok zastavit nejde. Otázkou je, zda elektroauta jsou v současnosti skutečně pokrok.

Obecně pokrok prosazovaný násilím pokrokem jako takovým až na nečetné výjimky (zde mne napadá tak leda očkování) není.

O. Uživatel 1.3.2019 19:19

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 1.3.2019 19:06

Politici možná i umí na jednoduchou přímou otázku nikdy odpovědět Ano-Ne, ale neví, která odpověď jim politicky uškodí a která prospěje. Takže žvaní tak, aby nic neřekli.

V. Liptovský 1.3.2019 19:02

Hydraulická ruka?

Pri dnešnom vývoji techniky to je najmenej... Niekoľko typov unifikovaných blokov (nie príliš veľa, nech sa aj magori uskromnia, alebo zvolia individuálne riešenia), typizovaný prístup, všetko urobí robot, vrátane umelej inteligencie. Zabudnime na riešenia spred desaťročí - žiaľ, máme k tomu sklony. My už na to nemáme...

J. Jurax 1.3.2019 19:02

Q

J. Jurax 1.3.2019 19:01

Pište česky ... :-)

J. Jurax 1.3.2019 18:59

Přesně.

První auta taky nebyla pokrokáři legislativně vnucována a zvýhodňována (spíš naopak), a přesto se vyšší užitností proti povozům koňmi taženým definitivně prosadila za dobu kratší než půlstoletí, aniž by bylo nutno ty koňské povozy extra zdaňovat či přímo zakazovat.

J. Jurax 1.3.2019 18:49

No, to co tatík popisoval je ZELENÁ realita.

A lze mít za jisté, že mozky prožrané zelenou plísní tohle skrze EU legislativu budou násilně prosazovat a odvráti-li bohové, jsou-li jací, od nás svou tvář, i násilně prosadí.

J. Jurax 1.3.2019 18:43

Ano ... a ještě konstrukce auta by musela umožnit jednoduchou výměnu hmotného bloku baterií. Baterie elektromobilu Tesla Model S váží 600 kg ...

J. Jurax 1.3.2019 18:36

Ehm ... zrychlení je derivace rychlosti podle času, tedy akcelerace a pomalost, resp. rychlost, nejsou totéž ... :-)

J. Jurax 1.3.2019 18:28

No, dnes se platí 15 procent daně z příjmů, přičemž za příjem je správně brána superhrubá mzda (ono hrubá je vlastně čarování s čísly a konstrukt, jenž má kamuflovat, o kolik nás stát obere na dani a povinných pojištěních a těm prostším z nás dává iluzi, že zaměstnavatel platí něco za ně jaksi že svého).

Zbytek do těch cca 45 a víc procent, neboť odpočty, jsou sociální a zdravotní pojištění, která rolníci feudálům neplatili.

Nepočítám ovšem DPH, která z toho co zbude ubere svých cca 19 procent. Takže zdanění včetně DPH je u nás plus mínus autobus 25 procent plus povinná pojištění.

V. Liptovský 1.3.2019 18:04

Re: Elektrické autá - predstava zo šesťdesiatych rokov

N, išlo o školskú prácu... Ale možnosť riešenia - nabitú batériu dostaneš za 30 euro (napríklad - ak potrebuješ hneď), nabiť si môžeš za 20 euro (ak to má čas)... Samozrejme - je veľa ďalších možností..

P. Grigar 1.3.2019 17:42

Re: Elektrické autá - predstava zo šesťdesiatych rokov

.. potenciální problémy:

- sjednocení typu a zaměnitelnosti baterií pro všechny varianty elektromobilů.

- dostatečná rezerva počtu baterií.

J. Schwarz 1.3.2019 17:39

Re: Chudák malej Polaneckej!

Elektroauta to nedokáží nikdy, neboť ta spalovací si berou 4/5 celkové hmotnosti "paliva" ze vzduchu. Elektroauto si totéž musí vozit jako součást baterie. Ale možná když by se veškeré brzdění převedlo na rekuperaci...

Ś. Svobodová 1.3.2019 17:37

Re: A ještě k daním:

Asi nerozumíte čtenému. Mnoho Pepů NEPLATÍ daně, protože celý život podvádí a dojí ze státu co se dá. A podvádí ne proto, že jsou daně vysoké, ale proto že to považují za hodnotu, protože kdo nekrade okrádá rodinu atd... Podnikám dvacet let a podobné typy vídám dnes a denně.

J. Schwarz 1.3.2019 17:35

Re: Elektrické autá - predstava zo šesťdesiatych rokov

No vida! To s tou vyměnitelnou baterií je dobrý nápad, určitě lepší než nabíjecí stojany na sídlištních parkovištích...

J. Schwarz 1.3.2019 17:09

Jó, korupce

je svinstvo! Vždyť ono by úplně stačilo, kdyby jim ten "pokrok" nějaké zajímavé procento občanů začalo bojkotovat - nemít mobil nebo alespoň ten "chytrý", vykašlat se na sociální sítě a víc sledovat, co budou "jejich poslanci" opravdu prosazovat. Jestli víc buzerací pod nejrůznějšími "ušlechtilými" záminkami, nebo víc svobody. Kolik pošahanců by si tady opravdu přálo aby si vodáci na řece nemohli dát pivo / nemluvím o řidiči rychlého motorového člunu /, cyklista na "vinné stezce" skleničku vína a aby kuřáci namísto v k tomu určené hospodě hulili na balkóně nebo na ulici sousedům do oken ...

V. Kolman 1.3.2019 16:32

JAKO MALÉMU HOŠÍKOVI MĚ VE ŠKOLE......

....učili, jací byli feudálové vydřiduši. Rolníci tehdy museli pánům odevzdávat CELÝCH 10% ze svého zisku (t.zv.: "desátky") - takoví to byli vydřiduši a zloději. Fuj - pes by od nich kůrku nevzal.

Za kapitalismu se sice žilo podstatně! skromněji nežli dnes, ale tehdejší dělník uživil ze své mzdy svojí (v domácnosti se o děti starající) manželku a v ranných dobách kapitalismu i své rodiče.

Nemohu se zbavit dojmu, že dnešní ovčané jsou "vrchností" dojeni daleko více.

V. Liptovský 1.3.2019 16:20

Re: Ach jo

No, nie je to také jednoznačné, rýchlosť aj akcelerácia sa dá dosiahnuť aj so spaľovacím motorom - podstatný je výkon na jednotku hmotnosti. Ide skôr o to, že rýchlovlaky sa vyplatí budovať len na tratiach s vyšším prepravným výkonom, takže sa vyplatí aj budovať celú infraštruktúru, ktorú si elektrická trakcia vyžaduje (vyššie investičné náklady na pevné zariadenia - meniarne, troleje atď., nižšie na mobilné, aj ak pominieme ekologické faktory).