19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EVROPA: Návrat do 50. let

Brusel přišel s návrhem pilíře nových sociálních práv v EU. Držte si své peněženky. Stát by měl, mimo mnoho jiného, zajistit všem lidem po škole práci. Naše padesátá léta jsou zpět. Komunisté tomu tehdy říkali umístěnka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 25.11.2016 21:19

Re: Řekl bych,

A těch není tolik, aby se uplatnili všichni, což je ovšem neuspokojivý stav. Je třeba výrazně navýšit počet neziskovek!

J. Tachovský 24.11.2016 9:30

me to prijde jako rozumny napad

Misto socialnich davek stejne penize za praci. Stat to bude stat stejne a mozna jeste neco z toho dostane zpet ve forme odpracovanych hodin. Bude moct propustit tunu uredniku a tem co zustanou dat na praci asistenty absolventy. A usetri se podruhe.

Š. Hašek 24.11.2016 9:50

Re: me to prijde jako rozumny napad

Bude nutno přesunout ale z kanceláří ty "počítačové" do praktického terénu, kde budou ty dárečky hlídat, jestli makají a "nekouří za rohem".

Ode zdi ke zdi - od "příživnictví" za komoušů k neziskovkách a socdávkám v moderní lidskoprávní eurospolečnosti Dienstbiera. Tak nějakou změnu, trošku ty peníze za něco!!

Je jasné, že v televizi přijdou s tím, že nutnost pracovat (zejména pro mladý, zdravý, rozvíjející se organismus) je flagrantním porušením jeho základních lidských práv a útokem na jeho osobní jedinečnost/mrhání očividným vesmírným talentem. Zkráceno.

E. Vašátko 24.11.2016 15:15

Re: me to prijde jako rozumny napad

Nevím jak jste starý, ale mě ten váš příspěvek připomněl jedno z těch starých sloganů "70.000 do výroby" a místo nich aspoň 100.000 z výroby do kanceláří. Pamatuji se, že na mém prvním místě byl ředitelem cukrovaru v Hrušovanech n.J. krejčí.

Š. Hašek 24.11.2016 21:38

Re: me to prijde jako rozumny napad

Zažil to plně můj otec, já potom znám z vyprávění. Samozřejmě, že nechci opakovat komunistickou blboakci.

Já jen hlavně v tom smyslu, že mladý, zdravý nemá nárok na "lidumilné" (peníze) ode mě. Nechat ho, až dostane hlad (hezky řečeno panem Křivanem).

Moje připomínky zde k článku tedynebrat doslova.

Š. Hašek 24.11.2016 9:11

Já bych se toho nebál II.

Vypůjčil jsem si to od pana Dvořáka, kolik chcete za c v kroužku?

Neříkám nahnat někam, ale pro 26leté absolventy, kteří již ze školy nemají zajištěné místo (vlastním přičiněním), bych do 30 dnů viděl zařazení do "Pracovní fronty", bez zaplacení nemocenské daně sousedy, bez započítávání důchodu - pokud nevezmou ihned místo skladníka v Tescu nebo zametače listí na Malostranském náměstí. Zjednodušeno. Nemá spojitost s Protektorátem, jen mě štve socialistka MarksováMarxováEngelsová.

Pracoval jsem 40 let, bez jediného áčka, bez jediného dne "na pracáku" (rozuměj v hospodě, nebo na černotě).

Tak si snad, kórva, podobné nápady mohu dovoliti.

Dvacetišestiletý/á mají možnost vysávat na gauči (v kavárně) maminku, nebo pracovat. V žádném případě nemají nárok na peníze činorodého spolužáka! Samozřejmě ani korunu ze státního do neziskovky. Ty svoje neziskovky si mohou ti bakaláři z University Brno platit sami! Třeba z hrabání listí. Ne?

K. Janyška 24.11.2016 8:55

Ale EU je zločineckým socialistickým projektem rudočerných,

kteří spolu pěstují tzv. sociální spravedlsnost v kostelích a ústředních výborech. Nedivím se, že se šroub samovolně utahuje a její činnost se začíná podobat řádění komunistů v SSSR a nacistů v Hitlerově Německu. Mimochodem, EU není ničím jiným, že IV. říší německou. Připojte vesnice a města ku Praze a co z nich bude ? Praha... Dzp.

A. Alda 24.11.2016 8:51

Komunistické umístěnky měly ale řešit jiný problém.

Nikoli nezaměstnanost, ale nedostatek pracovních sil pro plnění plánu, nadiktovaného z všemocného centra jednotlivým podnikům.

Ovšem je jedno, jaký je důvod zavedení - fungovat to stejně nemůže.

Š. Hašek 24.11.2016 9:20

Re: Komunistické umístěnky měly ale řešit jiný problém.

Mohlo by se tím něco zlepšit. Neříkám všechno. Samozřejmě zajistit bez nárůstu káncelářských, kancelářské taky do toho nahnat. Státní teplý kancl není žádná družba/kafíčko. Pozdrav všem slušným ouřadům!

Rozšířit i na změnu dávek (směrem k nule) těm nepracujícím.

Kam zmizelo "mých" několik desítek tisíc, které jsme já a můj zaměstnavatel postali do fondu zaměstanosti??? Dostali je profesionální nezaměstaní volící ČSSD a studenti "jako startovné půlročních prázdnin po škole". Zkráceno. Dárce makající utře nosánek.

Asi je třeba změnit poměr komunistů/socialistů/lidskohodnotářů a "normálních" v politice.

K. Křivan 24.11.2016 8:43

A divíte se ?

Když EK vypadá takhle:

EK je zase plná komunistů: http://neviditelnypes.lidovky.cz/evropa-ek-je-zase-plna-komunistu-dof-/p_zahranici.aspx?c=A141105_154805_p_zahranici_wag

E. Vašátko 24.11.2016 7:10

A víte, co se stalo, když jste na umístěnku

nechtěli nastoupit ? Třeba jste si mezitím našli sami místo někde jinde? Pokud jste neměli dostatečné krytí (mocného tatínka v Praze nebo v nějakém orgánu KSČ, VLK nebo jinde), byli jste do 3 měsíců příživníky a to bylo trestné. Zapomínáte na ostatní výživné zákony, které byly platné souběžně.

T. Hraj 24.11.2016 8:34

Re: A víte, co se stalo, když jste na umístěnku

Nebojte se. EU zákon o příživnictví bude jistě logicky následovat.

A. Alda 24.11.2016 8:49

A také ještě nebylo možno dát výpověď ze zaměstnání.

Respektive zda výpověď přijme nebo ne, záleželo na řediteli podniku. A to až do roku 1965, kdy nabyl účinnosti nový zákoník práce, v němž se výpovědní doba u výpovědi podané zaměstnancem prodlužovala automaticky o šest měsíců, leda by zaměstnavatel povolil její zkrácení.

P. Vaňura 24.11.2016 12:48

Těch 6 měsíců navrch po výpovědi dané zaměstnancem

platilo až do roku 1989!

Z. Koutecký 24.11.2016 15:02

Re: A také ještě nebylo možno dát výpověď ze zaměstnání.

To bylo, pane Aldo, samozřejmě pro mnohé zaměstnance velice omezující, pokud Vám zaměstnavatel chtěl dělat problémy. Neplatilo to však pro případ, že jste jiné místo získal v konkursu. Dnes jsou zase naopak ředitelé škol otráveni tím, že už nemůžou zaměstnávat učitele vždycky jen od září do června a tak to opakovat dokola, ale jen třikrát opakovat smlouvu minimálně na 12 měsíců. Snem všech zaměstnavatelů je dnes možnost vyhodit zaměstnance kdykoliv a bez udání důvodů. To zatím načalstvo EU nenavrhuje, což je pochopitelné s ohledem na stav sociálních výdajů na více než 20 milionů nezaměstnaných a několik dalších milionů nezaměstnatelných imigrantů.Mnozí i zde diskutující se domnívají, že řešením by bylo ty sociální dávky tvrdě omezit, či dokonce zrušit. K tomu se však asi jen těžko EU odhodlá vzhledem k počtu postižených, spotřebitelské krizi a bojovnosti imigrantů.

Z. Koutecký 24.11.2016 14:25

Re: A víte, co se stalo, když jste na umístěnku

Ne, pane Vašátko, tak to nebylo. Já to zažil v roce 1957. V posledním ročníku studia na VŠ byl na dveřích laboratoře vyvěšen seznam umístěnek do jednotlivých podniků. Každý se mohl přihlásit na dvě umístěnky - přednostní a alternativní.Každý z nás viděl, kam se kdo napsal a kolik je tam přihlášených. Pokud bylo více zájemců o některé umístěnky, tak nějaká komise po ukončení přihlášek rozhodla komu ji přidělí. Při tom samozřejmě hrály roli aspekty, o kterých se zmiňujete, včetně protekce. Neúspěšným zájemcům pak ta komise přidělila nějakou volnou umístěnku. Pokud jste si sehnal místo někde jinde a ten podnik vypsal umístěnku na Vaše jméno a poslal ji na Vaši školu, což byl můj případ, tak ji škola nemohla bez Vašeho souhlasu legálně přidělit někomu jinému. Moji rodiče byli obyčejní poštovní zaměstnanci, pracovali na poště u přepážky, nikdo z nás nebyl ve straně a žádné vlivné příbuzné ani přátele jsme neměli. Mojí jedinou devizou byl výborný prospěch a to, že jsem v tom podniku v posledním ročníku studia pracoval na částečný úvazek. Samozřejmě hlavně s cílem tu umístěnku od nich získat.

Máte pravdu, že někde jste do 3 měsíců po škole pracovat musel,či získat aspiranturu, nebo alespoň získat razítko do občanky. Nebo být vdaná žena a mít dítě. Byla pracovní povinnost a "příživnictví" bylo trestné. Tak to bylo.

E. Vašátko 24.11.2016 15:09

Re: A víte, co se stalo, když jste na umístěnku

No asi to v roce 1965 bylo trochu jinak. Já se z toho dostal přes vojáky, oni pak zjistili, že nejsem kádrově dost pevný, takže mě nevzali a na umístěnku už bylo pozdě. Ale upozorňuji, že umístěnky platily i na středních průmyslových školách.

Z. Koutecký 24.11.2016 22:37

Re: A víte, co se stalo, když jste na umístěnku

Jak to bylo na středních školách nevím, ovšem nábor do armády se tam dělal i v době mých studií, takže přes armádu se zřejmě uniknout umístěnce dalo. V padesátých letech končil absolvent technické VŠ a některých dalších fakult studium současně jako záložní důstojník a o jejich aktivaci armáda nestála. Důstojníků měla nadbytek. V šedesátých letech dokonce demobilizovala část důstojníků-absolventů vojenských VŠ. Z umístěnkového řízení jste samozřejmě vypadl, když Vás podnik nakonec nepřijal nebo propustil. Pak jste na tom byl jako dneska. Musel jste si sehnat místo sám. Ovšem dost rychle, protože nad Vámi visel meč příživnictví. Ale volných míst byla spousta, problém bylo bydlení. Ovšem ani to nebyl nepřekonatelný problém, protože řada fabrik poskytovala spolu se zaměstnáním i byt,většinou družstevní,pokud jste měl rodinu a podepsal závazek na 10 let. Samozřejmě jste musel být obvykle ochoten jít do nějakého méně atraktivního místa než byla třeba Praha a pracovat v drsnějším prostředí než byla laboratoř nějakého výzkumáku. Já to udělal, když se nám narodila dcera a prožil v té fabrice v pohodě 13 let. Odešel jsem za lepším právě na základě konkursu, ovšem za cenu dojíždění do zaměstnání.

P. Dvořák 24.11.2016 3:22

Já bych se toho nebál.

Klidně bych těm různým blběnkám (jak je mužský rod, abych byl genderově vyvážený) tu umístěnku nabízel za ten hrubý plat, co je uveden v příkladném formuláři.

24.11.2016 3:32

Re: Já bych se toho nebál.

Už jen proto, aby z nudy nezvlčila nynější generace. A práci pokud možno fyzickou, žádné zaměstnání v neziskovkách.

P. Dvořák 24.11.2016 4:06

Re: Já bych se toho nebál.

A ty mamánky bych předtím klidně na šest měsíců poslal na vojnu. Aspoň by se naučili zavazovat tkaničky u bot a někteří by i pochopili, kterou stranou létají kulky ze samopalu.

24.11.2016 4:23

Re: Já bych se toho nebál.

No, na to jsem zapomněl. Možná by to bylo dobré jako v Izraeli. Na tu vojnu obě pohlaví, aby bylo " genderově " vyvážené.

P. Lenc 24.11.2016 8:37

Re: Já bych se toho nebál.

Jo, ta vojna chybí až moc.

K. Křivan 24.11.2016 8:51

Re: vojna chybí až moc.

Na druhé straně siilně stoupá počet držitelů zbraní. Vojna chybí, ale měla by vypadat úplně jinak. Žádná pořadová cvičení, ale tvrdý výcvik se zbraní, kterou budou mít pak doma ve skříni. To je pistole a útočná puška (SA 58). Jako ve Švajcu. Budeme to brzy potřebovat. Jo a ten výcvik samozřejmě pro oboje pohlaví. Tři měsíce by mohly bohatě stačit.

K. Křivan 24.11.2016 8:44

Umístěnky nenabízely,

umístěnky přikazovaly nastoupit na přidělené místo.

R. Langer 24.11.2016 14:17

Re: Umístěnky nenabízely,

Přesně tak. Řešil se tak nedostatek vhodných adeptů na daná místa.

T. Pansky 24.11.2016 2:10

Pana Matejku zdravim. Je jeden z mala majici pamet. Proc?

Soucasna EU po prijeti Lisabonske smlouvy se vice a vice bori do socialismu, ktere jsme se snad (ne) docasne zbavili. Ja osobne jsem videl potrebu spojeni evropskych statu za ucelem zjednoduseni komunikace a tim zvyseni konkurenceschopnosti evropske produkce. Jenze s Lisabonskou smlouvou byla EU postavena na socialisticke nozicky jdouci vice a vice doleva. Proto jsem dnes pro vystoupeni Ceske republiky z EU. Ma reakce neni nevychazi z nacionalismu, ale z historicke zkusenosti se socialismem, ktery nici lidske zivoty. top0625top@live.com