Diskuze
ESG: Prostě dobrý byznys…
Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.
L98a58d39i52s38l18a93v 53N74o35v14á13k
Letecké společnosti budou muset vykazovat veškeré emise z letů
Právní předpisy EU budou od ledna 2025 vyžadovat, aby letecké společnosti podávaly zprávy o veškerých svých emisích. Doposud musely vykazovat pouze oxid uhličitý.
Dle veřejné konzultace, o které informoval server Euractiv, budou pravděpodobně lety do destinací mimo EU z povinnosti vyňaty. Povinnost se dotkne emisí jako je oxid siřičitý, voda a saze. Úsilí o omezení dopadu letectví na klima se dosud soustředilo především na emise CO2. V roce 2012 EU zařadila leteckou dopravu do svého systému obchodování s emisemi (EU ETS), který stanovuje limity emisí CO2 a určuje cenu za každou tunu vypuštěného CO2. Emise jiné než CO2 (které jsou viditelné okem - typicky jde o dlouhé čáry za letadly nazývané contrails) - však mohou mít rovněž významný dopad na oteplování a Unie se proto rozhodla regulovat i tyto emise.
Rámec právních předpisů pro emise jiné než CO2 měla Unie povinnost přijmout do 31. srpna 2024. Do té doby měl být konkrétně navržen rámec pro monitorování a vykazování emisí z letecké dopravy. V další fázi by emise měly být začleněny do systému EU ETS. Dle zveřejněného návrhu, který Evropská komise předložila k veřejné konzultaci, budou prozatím vyňaty mezinárodní lety mezi Evropským hospodářským prostorem (EHP - EU plus Norsko, Island a Lichtenštejnsko), a sice v prvních dvou letech. Dle nevládní ekologické organizace Transport & Environment bude ale takto systém MRV pokrývat pouhých 33 % emisí, které mají dopad na životní prostředí v Evropě. Dále například vláda Dánska ve své veřejné odpovědi na konzultaci uvedla, že "dálkové lety mají vzhledem k výšce letu největší dopady, co se týče emisí jiných než CO2".
L85a16d39i88s22l27a98v 32N86o24v26á27k
Evropská asociace regionálních leteckých společností (ERA) uvedla, že vzhledem k environmentálním dopadům vidí paradox ve vyjmutí letů na velké vzdálenosti. ERA namísto toho navrhla, aby každá letecká společnost měla možnost podat žádost o výjimku na přechodné období dvou let. Naopak například Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA) výjimku pro mezinárodní lety rozhodně podporuje. Například v případě EU ETS, podobná výjimka byla rovněž zpočátku aplikována. Pravidla se v první fázi měla vztahovat na všechny lety, včetně mezinárodních letů, které odlétají nebo přilétají na letiště mimo Evropu. V důsledku silného odporu a obchodních hrozeb EU dočasně omezila působnost systému EU ETS na lety v rámci EHP. Toto dočasné vyloučení letů mimo EHP bylo prodlouženo a mezinárodní lety mají nyní zůstat vyloučeny až do roku 2027.
K tomu, aby Komise mohla návrh formálně přijmout, je zapotřebí, aby vlády členských států hlasovaly kvalifikovanou většinou. Zákonná lhůta pro přijetí je 31. srpna 2024.
O30l31d32ř74i30c19h 49V68a79š20í98č35e32k
Je prokázané, že emise síry způsobují zvýšení odrazivosti a tím přispívají k ochlazování. Budou se emise CO2 a síry vzájemně anulovat? Nezačnou letecké společnosti letadla předělávat na pohon kyselinou sírovou?
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz