28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ESEJ: K pochopení Sorose je dobré číst Poppera

Kniha Karla Poppera Otevřená společnost a její nepřátelé: Platónovo zaříkávání byla sepsána za druhé světové války a stala se jednou z nejvlivnějších knih dvacátého století.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Baloun 27.3.2018 23:52

Zcela mimo

jste vedle jak ta jedle

M. Baloun 27.3.2018 23:52

Re: Zcela mimo

to měla být reakce na p. Podrackého

V. Podracký 27.3.2018 20:47

Popper je úplně mimo

Přečet jsme ho několikrát a došel jsem k názoru, že mu šlo pouze o porážku totalitních režimů. Otevřená společnost být nemůže, je to omyl. V otevřené společnosti jsou nevymahatelná pravidla, zákony a pod. V otevřené společnosti není demokracie, protože ta potřebuje uzavřený stát. Otevřená společnost slouží pouze nadnárodním oligarchům, aby snadno vládli penězi, a aby se jim do toho vlády nepletly. Občas utrousí nějakou charitu a jinak jim budou všichni zobat z ruky jako papoušek v kleci.

J. Kopis 27.3.2018 20:24

Mám jeden dotaz!

Řeší stejně společenskou problematiku i muslimská část lidské populace?

J. Kanioková 27.3.2018 19:35

Jaké "ušlechtilé cíle" ?

"Soros totiž možná opravdu sleduje ušlechtilé cíle."... uff..

GEORGE SOROS SKUTEČNĚ INVESTOVAL 700 000 LIBER V NABÍDCE PROTI BREXITU - http://www.westmonster.com/meddling-george-soros-actually-invested-700k-in-bid-to-overturn-brexit/#.Wn2pK_1RjmE.twitter

Do pihele s vizionáři a sociálními inženýry ! Jen škodí..

M. Pivoda 27.3.2018 16:20

K pochopení Sorose je dobré číst Poppera?

K pochopení dnešní doby je třeba rozumět především technologickému vývoji. Ten bude rozhodující. Jenže o tom vám dávní filosofové ani Hayek nic nepoví. Filosofové i Hayek jsou dnes už jaksi "out of picture".

Největší lidská moudrost je tato: Nevstoupíš dvakrát do téže řeky!

K. Janyška 27.3.2018 18:09

Re: K pochopení Sorose je dobré číst Poppera?

Ne, jen a jen znát kompozitivní teorii, tedy teorii vývoje lidského světa jeho spontánního řádu. To je skutečná podstata toho co žijeme a jedině možná. Ostatní jsou jen oborové informace nebo úplné kraviny... Dzp.

A. Alda 27.3.2018 14:15

Od Sókrata přes Platóna a Aristotela

vede přímá linka až k Hitlerovi.

Proto soudím, že Athéňané měli Sókrata popravit nejméně o 70 let dříve.

J. Fridrich 27.3.2018 14:34

Re: Od Sókrata přes Platóna a Aristotela

Ale, ale, až tak ?

O. Roldán 27.3.2018 14:40

co takhle trochu zazdrojovat?

Nebo nám nehodným tu linku blíže nastínit?

K. Janyška 27.3.2018 15:26

Re: Od Sókrata přes Platóna a Aristotela

Ano, máte pravdu... Dzp.

K. Janyška 27.3.2018 9:37

Musíte k Hayekovi. Ten se dostal podstatně dále.

Musíte ke kompozitivní teorii, to je komplexní vědecká materie osvětlující lidský svět... Dzp.

--------------------------------------------------------------

LIDÉ SI MYSLÍ O SVĚTĚ NĚCO JINÉHO, NEŽ BY SI MĚLI MYSLET.

Tento neuvěřitelně provokativní výrok není můj, i když by se ke mně jistě hodil. Je výrokem snad největšího myslitele v dějinách lidstva, nositele Nobelovy ceny za ekonomii Augusta Friedricha von Hayeka, člověka skrze dědečka, s moravskými kořeny. Co mu na první pohled tak drzé vyjádření umožnilo ?

Je to samozřejmě jeho dílo, které nemá obdoby. Nikdo, opakuji nikdo, se nedostal ve svém vědeckém bádání tak daleko, hluboko a zároveň vysoko, jak jinak to vyjádřit, než on. Vždyť přináší jen a jen na vědecké bázi a úrovni vysvětlení vzniku a funkce lidské mysli, která je v jeho podání zároveň, jak nástrojem vědeckého bádání, tak sama o sobě i jeho předmětem.

K. Janyška 27.3.2018 9:38

Re: Musíte k Hayekovi. Ten se dostal podstatně dále.

Velmi košatý a složitý vědecký výklad procesů a zejména principů, na kterých lidský svět vyrostl a stojí, a který je popsán v Haykeových knihách a v jeho díle, je samozřejmě základem a studnicí vysvětlení této nejsložitější vesmírné entity. Lidská mysl je supersložitým spontánním řádem s vývojem souběžným, který nám umožňuje stále vyšší a vyšší kvalitu našich životů ne proto, že by ho organizovala nebo dokonce organizovala lidský svět, ale proto, že nám umoňuje se na něho stále lépe a efektivněji adaptovat.

Jak je to možné ? Tak, že lidská mysl je vnitřním informačním adaptačním uzlem spontánního řádu lidské interkace a lidského světa, souběžně s ním vznikajícím a spontánními silami vývoje evolučně cizelovaným. Je dominantní možností jejího nositele, tedy lidského jedince, přežít a zejména rozvíjet se v interakci s ostatními jednotlivci.

K. Janyška 27.3.2018 9:38

Re: Musíte k Hayekovi. Ten se dostal podstatně dále.

Lidská mysl sídlí v mozku, tomuto neuvěřitelmému zařízení, které takovou možnost dává a co víc, je schopno se přizpůsobovat během lidského života podle toho v jakém prostředí a opakujících se situacích se člověk nachází a umožňuje mysli svým vnitřním uspořádáním produkovat rozum, tedy člověku myslet. Rozum však není ničím jiným, než naší vědomou kázní v závislosti na naší momentální pozici ve spontánním řádu lidského světa, tedy adaptačních potřebách, naší kázní v přístupu k abstrakci, jako nástroji lidské mysli k uchopení nekonečného množství konkrétního. Co je rozum jsem však popsal jinde.

Vraťme se tedy na závěr k nadpisu eseje. Proč tvrzení v něm obsažené je pravdivé ? Jednoduše proto, že o takovém uspořádání našich vnitřích procesů a dějů v mozku lidé nemají ani tušení. Vůbec nevědí, že jejich mysl se skládá z evolučních pravidel chování spontánního řádu, tedy z tzv. pravidel správného chování, potom z pravidel organizačních, generovaných rozumem pro konstrukční práce a postupy a z instinktů geneticky předávaných a že této směsici plně podléhají. Rozum nám umožňujě zejména udržovat naši pozici v mezích, které vyhovují našim adaptačním potřebám.

K. Janyška 27.3.2018 9:38

Re: Musíte k Hayekovi. Ten se dostal podstatně dále.

V žádném případě nám neumožňuje organizovat tento rej spontánních sil a už vůbec ne spontánní řád lidského světa, tedy lidský svět sám. Meze a hranice rozumu jsou takto stanoveny a lidský rozum je při jejich obří složitosti nemůže zachytit a nemůže je vysvětlit. Jen bez výjimky přijmout, natož, aby jim diktoval.

Tohle nikdo neví a tak pravda v nadpisu eseje je zřejmá. Lidi chtějí organizovat lidský svět a ono to nejde ! Proto tolik mrtvých mezi nimi a zmaru z jejich nekonečných svárů a válek... Dzp.

D. Polanský 27.3.2018 7:07

Já raději čtu Ch. Darwina a jeho

současné pokračovatele a pak prognostiky ohledně migrace. Když vám má v nejbližších letech atakovat Evropu 150 milionu migrantů, mám obavy, že úvahy filozofů jsou k ničemu. Spíš nás čeká krvavý boj o holou existenci mezi rasami a národy. V levé ruce u srdce Bible, v pravé meč.

M. Prokop 27.3.2018 8:41

Re: Já raději čtu Ch. Darwina a jeho

V té levé by šlo držet i něco užitečnějšího.

F. Houžňák 27.3.2018 12:44

Zkuste tam držet Deklaraci lidských práv,

to vám proti mohamedánům pomůže.

Z. Frys 27.3.2018 21:27

Re: Zkuste tam držet Deklaraci lidských práv,

Téměř cokoliv pomůže pravděpodobně víc než ta pohádková knížka. A mečení nepomůže vůbec.

F. Houžňák 27.3.2018 21:32

Nepochybuju, že se vám pod praporem ateismu

podaří semknout masy. Akorát aby si ti ateisti navzájem nerozbili hubu, protože každý si ten ateismus představuje jinak. Už jste někdy slyšel něco o jednotící idei? Zkuste sbubnovat tlupu lidí, která bude s nasazením bojovat za plné supermarkety, za právo na tři volné dny v týdnu, za právo mít osm pohlaví, za právo ničemu nevěřit, za právo každého urážet, a tak dál. Rozuteče se vám dřív, než se sejde. Možná bude ale pěkně mečet.

M. Valenta 27.3.2018 9:00

Re: Já raději čtu Ch. Darwina a jeho

Skoro to vypadá, že už jste pochopil, že islám je pouze zástupný problém zneužívající pro své odporné cíle části planety zdevastované v důsledku přelidnění.

J. Pospíšil 27.3.2018 1:47

Hm.

...

Ale ke klidu mi to vůbec nepomohlo. Asi v tom bude nějaký háček.