18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

ESEJ: 100 let Československa

V tomto roce si připomínáme sté výročí 28. října 1918, tedy okamžiku, kdy představitelé českého národa vyhlásili v Praze českou samostatnost, přičemž 30. října 1918 se k právě vyhlášené samostatnosti české Martinskou deklarací připojili představitelé národa slovenského.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Houžňák 20.5.2018 22:23

Ještě jste kromě seznamu klišé, se kterými udatně

bojujete a která žádný soudný Čech v této podobě nezastává, zapomněl připojit zajímavý fakt, že na dnešních Sudetoněmeckých dnech náš velký přítel Posselt prohlásil, že se podle jeho názoru a přání od příštího roku budou Sudetoněmecké dny konat v Sudetech, tedy v Čechách.

I. Hendrych 20.5.2018 18:21

No comment

Velmi dobře napsáno a především konstatována fakta, která se často v Česku nehodí někomu do krámu....

J. Novak 20.5.2018 16:46

Jako Československo jsme něco znamenali.

Jako Česko a Slovensko neznamenáme nic. Slováky si pletou se Slovinci a z nás mají levnou montovnu, už ani ne místo důležitého prúmyslového rozvoje, ze které nás považoval i Hitler. Ten měl z Československa zájem právě proto jenom o území Čech, Moravy a Slezska, proto Protektorát Čechy a Morava. Slovensko nechtěl a slovenský prezident a premiér v předvečer 15.3.1939 dostali od Hitlera na vybranou, buď samostatný Slovenský štát nebo rozdělení mazi Maďarsko a Polsko.

J. Kanioková 20.5.2018 17:22

Za levnou montovnu nepovažují západní země EU

jen ČR, ale všechny země bývalé RVHP.

M. Pesat 20.5.2018 13:13

a kvuli teto vete cela ta agitka vznikla

"Je potřeba akceptovat, že logickým a dějinami daným zázemím pro naši prosperitu je pevné zakotvení ve strukturách EU a NATO."

a kvuli teto vete cela ta agitka vznikla, klidne nahradte RVHP a Warszawskou smlouvu a mate clanek z Rudeho prava za husakovske "normalzace"

Cest :)

J. Lancik 19.5.2018 20:11

Dekuju pane Barinko za

Zminku o "Moravskem Vyrovani-Mahrishe Ausgleich". Oficialni dejiny cs. statu se o nem vubec nezminuji a deti se o nem ve skolach neuci uz od roku 1918. Fungovalo tak dobre, ze se ctyri dalsi zeme monarchie rozhodly nasledovat, bohuzel do roku 1914 to stihla jen Bukovina, pak uz jen valecne silenstvi.

Po valce navrhli Moravaci dohodu adaptovat pro celou republiku. Cesi o tom nechteli ani slyset, vlastne uz roku 1904 nelibe nesli samostatne pocinani Moravanu. Po cele 19 stoleti Moravany kritizovali za to, ze misto ceske nesnasenlivosi sli vlastni cestou ktera vyustila ve zminene dohode. Ceska nelibost se projevila hned na zacatku republiky tim, ze prazska vlada zrusila zemske samospravy, zemske snemy a zemske legislativy cimz pripravila "Necechy" o vlastni organy a tim moznost hajit vlastni jsoucnost. Slezko bylo v roce 1928 pripraveno o pravo vubec existovat, bylo "sjednoceno" s Moravou v zemi "Moravsko-Slezkou". Ani Slonzaku, ani Moravaku se Praha neobtezovala zeptat jestli jim to vyhovuje.

V tom "zalari narodu" mela kazda z korunnich zemi svoje vlastni zemespravy a snemy. Byl volnejsi nez sverepy cesky centralizmus ktery trva dosud. Po rozpadu Ceskoslovenska jeste vic utuzil.

P. Harabaska 19.5.2018 19:12

Dějiny českého národa v jeho vlastní zemi mají

řadu tragických rysů. Vztah země a obyvatel je pro nás dán tím, že Češi žijí ve své zemi Čechy, příp. Česko, podobně jako Němci - Deutsche - v Německu - Deutschland. A na tom nic nemění nostalgické připomínky jakýchsi 700 let. Ač 2. sv. válka přinesla všem nejen velké utrpení, přinesla našemu národu - ač to zní cynicky - osvobození od tzv. soužití s Němci po řadě staletí. Doufejme, že napořád, pokud na tom nic nezmění zrádní čeští politici, kteří jezdí na Sudetoněmecké dny pozdravit své krajany. BTW, není asi náhodné, že článek je publikován právě o svatodušních svátcích, kdy tato organizace pořádá své setkání krajanů. Když Němci chtějí ve své zemi žít ještě s někým jiným, např. se Syřany, Turky atd, jejich volba. Většina dnešních Čechů je spokojena s tím, že žijeme v této zemi více méně sami. I bez Němců. Neboť Němci se na Čechy již celá staletí dívají s pohrdáním a povýšeně. Svůj postoj zaujímají zcela bezděčně a nevědomky. Uvědomil jsem si to naposledy při sledování divácky vděčného rakouského seriálu Komisař Rex. V naprosté většině případů má pachatel kriminálního skutku původně české nebo alespoň slovanské jméno: Slawik, Schimek, Nowak, Prohaska, atd. A není-li nositel českého jména kriminálník, pochází aspoň kdesi z dolní části společenského žebříčku: vrátný, číšník, sluha .. Zprvu jsem s potěšením konstatoval, jak milé je v rakouském filmu slyšet (původně) české jméno. Pak jsem si ale uvědomil, kdo to české jméno nosí. A oni také przní česká jména. Český Novák nemá nárok na tu čásku nad A. Franz Lehár je ovšem má. Český pan Boček nemá nárok na háček nad Č, ovšem původem jihoslovanský fotbalista, řekněme Kovačić, tu čárku a háček má. Oni prý nemají na klávesnici ty čárky a háčky. Mně zase chybí ty přehlásky. Takže napříště vždycky jen pan Konig, nikoli König. A vadí mi u Železné Rudy tabule Landesgrenze, nikoli Staatsgrenze, kterou vidím na hranici s Francií. A také v Sasku směrovka Komotau namísto Chomutov, když u nás je napsáno Dresden a ne Drážďany.

J. Novak 20.5.2018 16:49

Re: Dějiny českého národa v jeho vlastní zemi mají

Ty směrovky, o kterých píšete na konci, jsou navíc i v rozporu s mezinárodní úmluvou.

P. Harabaska 20.5.2018 17:18

Re: Dějiny českého národa v jeho vlastní zemi mají

Ano, i to je projev německé arogance. Zajímavé, že Rakušanům nad silnicí visí směrová tabule s nápisem Brno, někdo možná Brno (Brünn).

K. Janyška 19.5.2018 9:22

Vznik České republiky je událostí daleko větší a důležitější

a byl dovršením emancipačního procesu našeho národa... Dzp.

J. Novak 20.5.2018 16:52

Re: Vznik České republiky je událostí daleko větší a důležitější

Jděte do háje s emancipací českého národa. Takhle si o ni řeknou i Moravané, Slezané, nejlépe pak udělat samostatný stát z Prahy, případně okolí, v tom případě tohle centrum zakrátko vyhyne hlady, protože v podstatě nic neprodukuje.

J. Sova 19.5.2018 9:16

Za RU to byla zlatá doba.

Stačí číst dobový tisk a obecní kroniky.

"Když pochovával svoji matku (1911), modlil se německý farář otčenáš německy. Po skončení církevních obřadů na hřbitově řekl pozůstalý syn: „Když se nechce pan farář za naši maminku za peníze pomodlit česky, pomodlíme se vespolek česky zadarmo“. Za tato slova udal farář pozůstalého syna soudu, kde byl odsouzen k osmidennímu vězení."

"Odsouzeni byli v Brně pro slůvko „zde“ záložníci kyjovští: Kalivoda na 13 měs. na pevnost, Dufek na 6 měs. na pevnost, bratři Měchurové a jiní záložníci na 3

měs. do vězení. Ve vyšetřovací vazbě strávili na Špilberku 3 měsíce."

"Tištěná viněta na balíčkách sirek, prodávaných v trafikách, hostincích a hokynářstvích zakládá skutkovou povahu zločinu velezrady podle §§ 58. c) a 59." - Co bylo na té nálepce? Slovanská trikolóra.

J. Sova 19.5.2018 9:18

Re: Za RU to byla zlatá doba.

"Extrémním byl v tomto ohledu případ „ivančických velezrádkyň“. Čtyři dobrovolnice z ivančické vojenské nemocnice - Marii Sekovou, Marii Matějkovou, Olgu Hansovou a Annu Huňáčkovou - zatkla policie 23. listopadu 1914. Rozsudek vynesl zeměbranecký soud ve Vídni v březnu příštího roku. Hansová dostala dle knihy Ivančice, dějiny města za velezradu celých 13 let, a to kvůli výroku: „Ať naši vojáci nejsou hloupí..."

Ještě hůř dopadl šestadvacetiletý prostějovský sokol Slavomír Kratochvíl. Toho 18. listopadu 1914 udal starosta Polkovic Alois Křepelka za to, že od Kratochvíla dostal protistátní leták s posměšnými verši: „Jsme Rakušany, císař nás volá, máme se na smrt proň nechat hnát a sami vraždit! Proč? Nevíme zhola, pánům se zachtělo vojáčky hrát!“ Hned toho dne policie Kratochvíla zatkla a při prohlídce našla dva exempláře tzv. „provolání ruského cara k českému národu“. Už 23. listopadu zasedl v Ostravě zeměbranecký náhlý soud a Kratochvíla během pouhých tří a půl hodin odsoudil za šíření básně „k trestu smrti provazem pro zločin velezrady“. Ještě ten večer byl Kratochvíl popraven. A takových rozsudků bylo víc."

https://www.euro.cz/archiv/hanobitele-desertyri-a-simulanti-1118669

P. Sulc 19.5.2018 3:50

Vrele vam, pane autore, dekuji za vyborny clanek,

rozumni Cesi jej budou akceptovat, ale sovinisticti, fanaticti cechackove, ti by vas nejradeji sezrali za ziva. To nejde jen tak kazit iluse lidem, kteri se maji za nejlepsi, nejdokonalejsi narod na planete. Nicmene, pravda musi nekdy vyjit ven, jen doufam, ze vas ''vlastenci'' neutlucou. Jen vice podobnych clanku, je na case take shrnout vse nicici, loupezive husitstvi a vymitit skolni lzi o nem, vcetne Palackeho fantasii. Diky !

M. Rozumek 19.5.2018 10:10

A Oikofobové vašeho typu se líhnou kde?

S. Kalužík 19.5.2018 1:23

Je mi Vás až líto,

dle mých skromných znalostí je to jeden z nejlepších rozborů, ale jak si Vás proruští trollové podají, no už to vidím :)

V. Kotas 19.5.2018 5:45

Re: Je mi Vás až líto,

A proč zrovna ruští trollové ? To jako že každý, kdo si dovolí polemizovat s některými věcmi z toho rozboru ?

V. Kotas 19.5.2018 5:54

Re: Je mi Vás až líto,

Asi rozbití té monarchie bylo do jisté míry škoda, ale za to nemohou Češi/Masaryk. A v ní byli obyvatelé zemí Koruny české, hlásící se k češství, bráni za slouhy, i když byli k ní loajální. 1.Republika byla, dá se říci, přes všechny chyby, které v ní vládly, přesto jediná demokratická ve střední Evropě a neměla mocenské choutky, na rozdíl od sousedních zemí.

P. Sulc 19.5.2018 6:16

Re: Je mi Vás až líto,

Slouhove: proc ne, byli znami dodnes pretrvavajicim hulvatstvim. A co Cesi ve Vidni delali: sluzky, koci, kucharky, sluhy, v lepsich pripadech tovaryse-remeslniky. A Taticek hucel do Wilsona same lzi tak dlouho, dokud on a dalsi sefove velmoci nesouhlasili s rozbitim Rakouska, ma na tom ten nejvetsi podil. Monarchie= 400 let, nastupnicke ''demokracie''=20let.

V. Kotas 19.5.2018 6:26

Re: Je mi Vás až líto,

Pod vedení monarchie přišly země Koruny české o mnohá svoje historická území navždy. 20let demokracie bylo ukončeno rozpínavostí diktatůry Německa, za podpory dalších států. Které na tom nakonec také tratily.

P. Sulc 19.5.2018 6:50

Re: Je mi Vás až líto,

Diktatury Nemecka? A nepomohlo tomu take sovinismus Cechu a jejich zachazeni s mensinami? Prectete si ten clanek jeste jednou, pane vlastence. A kupte si Kristlikovu knihu ''Co v ceskem dejepisu chybi" , mozna ji maji i v mistni knihovne.

V. Kotas 19.5.2018 6:31

Re: Je mi Vás až líto,

Nemám zájem, ani potřebu být slouhou.

P. Sulc 19.5.2018 6:53

Re: Je mi Vás až líto,

A nabizi vam snad nekdo neco? Vite vubec o cem je rec?

V. Kotas 19.5.2018 9:01

Re: Je mi Vás až líto,

Podprahově to do nás cpou téměř ze všech stran, médií.

V. Kotas 19.5.2018 6:01

Re: Je mi Vás až líto,

Ano, zažíváme nyní nejlepší období ekonomického rozvoje. Ale stále je to jen parodie na demokracii a kapitalismus, který fungoval před sloučením Německa, bohužel. I přesto je dobré důstojně oslavit těch 100let od vzniku Československa. Protože jsme zde, přes všechny snahy, z jakékoliv strany, nás opět vymazat z mapy Evropy, jako sebevědomý samostatný stát.

P. Sulc 19.5.2018 6:22

Re: Je mi Vás až líto,

Probudte se: tu samostatnost zmenil protektorat, potom zavislost na Moskve a dnes jeste vetsi zavislost na bruselu. Moskva alespon nezvanila do Tuzemaku, pomazxankoveho masla a podobnych nicitnosti.A v hospode jste si mohl zapalit, na tabak nebyly hruzmne dane a nebyla DPH.

V. Kotas 19.5.2018 6:29

Re: Je mi Vás až líto,

Já jsem vzhůru. A nelezl jsem někam před šmirglem, ani po něm. A ani nevolím ty, co jsou z EU na větvi tak, že jsme opět kolonií.

P. Sulc 19.5.2018 6:34

Re: Je mi Vás až líto,

Dobre delate, preju prima Weekend. Jeste neni nutno chodit v sobotu na brigady a stavet ''novou Evropu''. Jestli ovsem vite, co to ty brigady za bolsevika byly.

S. Kalužík 19.5.2018 23:48

Re: Je mi Vás až líto,

To je ale hnusný vrchol, srovnávat mrtvé s tuzemákem, kdybyste to uměl, musel byste se stydět!