24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Pojmenujme příčinu nouze

Hoří nám už střecha nad hlavou? Tedy co se týče dostupnosti energií pro české hospodářství i domácnosti? Ještě úplně ne, ale doutná povážlivě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Církva 13.9.2022 16:14

A víte to že těmito nesmysly snižujete důvěryhodnost i rozumných názorů jako třeba v tomto článku...

F. Zrcek 13.9.2022 10:25

Energetická panika sice začala až s válkou, ale až potom, co hoši v EU prosadili klimapaniku a na to konto zrušení fosilních paliv i atomové energie. Šreděr Gazpromnyj a Mutti Merklice do toho fedrovali ruský plyn jak vzteklí, prý jako přechodné palivo. Energetika funguje jen když jsou OZE zálohovány stabilními zdroji - fosilními palivy a atomem. Některým grýnhornům ten putínkův plyn pěkně sypal, zvlášť když z předstíraných obav z přehřátí planety programově průběžně vyřazovali konkurenci dalších paliv. Greténi nadšeně hýkali a cenzurovali ty, kdo poukazovali na krátkozrakost téhle politiky. Putínek si mohl mnout ruce a začít invazi Ukrajiny.

Teď, když je se svými soldáty v úzkých, úplně stačilo, když přivřel kohoutky a celá slavná EU je na huntě. A můžu-li použít fialkovo zjednodušení, tak stejní lidé, pro které byla liberální demogracije s grýndýlem modlou a vrcholem pokroku, teď u vědomí nadcházející bídy skučí a chtějí škemrat u putínka. Ať si vezme Ukrajinu a dá levný plyn! To dnes říkají obyčejní zoufalí lidi z ulice.

Jejich očividná slepota je zřejmá. Pomineme-li to, že s válečným zločincem se vyjednávat nemá, pak s nespolehlivým obchodním partnerem a sprostým vyděračem se vyjednávat prostě nesmí! Má EU jako rukojmí, veškeré smlouvy a ujednání průběžně porušuje, na záruky kašle zvysoka, tak co s ním chcete dojednat?! Co slíbil, to porušil, proto se mu taky říká putler.

Jediná možnost je zamáčknout slzu v oku a putínkovu zelenému plynu a ropě udělat pápá. Ani do budoucna se s ním počítat nedá. Až zaženou Ukrajinci putínka někam za Ural a válka prozatím definitivně skončí, dá se eventuálně počítat s dohodou s Ukrajinou. Snad má plyn i ropu, nevíme ovšem kolik a za kolik. Pokud Ukrajina vstoupí do NATO a stane se spolehlivým partnerem a zárukou proti tatarské rozpínavosti, pak by si evropskou a naši důvěru opravdu zasloužila.

J. Vintr 13.9.2022 10:55

Z těch vašich blábolů jen k jedinému. Když "uděláme papá" plynu a ropě z Ruska, tak už nikdy a nikde nenakoupíme tak levně a v dostatečném množství. Bude to znamenat, že všichni (kromě politiků) značně zchudneme a na dnešní blahobyt budeme jen vzpomínat. A proč? Jen proto, že to chce pár darebáků, kteří si hrají na majitele této planety.

P. Diviš 13.9.2022 12:36

Momentálně Rusáci nedodávají ani levně, ani v dostatečném množství, smlouvám navzdory. Takže najít jiné dodavatele je nutnost.

J. Jurax 13.9.2022 13:27

Souhlas.

P. Brecík 13.9.2022 16:29

vyšší moc - divíšku. proč by dodávali někomu, kdo dodává protistraně raketomety, bomby .... Rusofobové - nějak mizíte. Bulharsko - Maďarsko- Rakousko ( smlouva s Gazpr. ) Itálie - po volbách končí podpora [UA] , SVK - končí fabriky a budou předčasné volby. Ve vétšině zemí EU je většina lidí za KONEC VÁLKY na [UA] Konec je jednoduchý a rychlý = stačí přestat podporovat [UA]

L. Novák 13.9.2022 21:44

Mimochodem, Ukrajina má obrovské zásoby plynu, jen ho začít těžit... ;-) [UA]

P. Brecík 13.9.2022 21:56

mimochodem - ČR má obrovské zásoby Lithia. Jen je začít těžit - říká ČR. [UA] Naftogaz je zkrachovaný a nemá dost plynu/ropy teď. Nemá ani pozemky nad plynem/ropou. A poslední - ruský medvěd se ještě pořádné nena...ral. Ten Charkov prý byla dohoda. [UA] nebude útočit a Rusko nebude bojovat v tom regionu. Viděl jsem mapu [UA] elektráren. Zničit by je trvalo tak 2 až 3 dny. Jako USA v Srbsku - brutálně, bez slitování !! Zničený trafák = oprava za 2, 3 týdny. Dokud budou náhradní. Zničená turbína - minimálně rok.

J. Jurax 13.9.2022 13:31

Ano, nikdy a nikde nenakoupíme tak levně a v dostatečném množství. Nicméně zatím jsme - my, ČR - v plynu z devadesáti procent Putinovo rukojmí. To nelze mít za ideální stav.

F. Zrcek 13.9.2022 17:17

Máte naprostou pravdu, tak levně už to nikdy mít nebudem. Jsou dvě cesty: buď diverzifikovaný dovoz z různých zemí (i včetně Ukrajiny, pokud se tam situace dlouhodobě stabilizuje); nebo naučit se frakování (hydraulic fracturing) a těžit břidlicový plyn (shale gas) u nás. Zásoby pravděpodobně máme dlouhodobě dostatečné. Zbývá vydržet šakalí řvaní klimaaktivistů, ale pokud ho vydržíme, nemusíme být dlouhá léta závislí na cizích rozmarech. Pro uklidnění - je to rozhodně ekologičtější než spalovat hnědé uhlí. A určitě to nebrání paralelnímu využití OZE.

P. Diviš 13.9.2022 9:51

"maximálně napomoci co nejrychlejšímu ukončení bojů a nastolení míru. A ukončení sankcí."

To by bylo krásné. Ovšem otázka je, j͇a͇k͇? Obávám se, že na to pan Jakl odpověď nemá.

"Zásadně akcelerovala zběsilá politika EU v boji proti podnebí."

Ano, nepochybně. Otázka je, nakolik lze z té zběsilé politiky "vystoupit", s přihlédnutím k tomu, že EU nás obklopuje a naše ekonomická ani politická síla není dost velká k účinnému odporu v případě vystoupení. A příliš mnoho našich občanů věří na "peníze z Brusele".

"A nakonec si povězme, kdo je tady cizí agent a kdo naopak kope za domácí zájmy, za zájmy českých spotřebitelů a českých firem."

Cizích agentů je mnoho, nejrůznějších druhů. Pan Jakl popsal ty proEUnijní, ale ti proruští existují také.

J. Vintr 13.9.2022 9:56

My samozřejmě ukončit konflikt na Ukrajině nemůžeme. A zřejmě ani EU. Tohle je plně v rukou Američanů. Lze doufat, že až po senátních volbách získají v obou komorách senátu většinu Republikáni, tak tuhle nebezpečnou konfrontační politiku vůči Rusku ukončí.

P. Diviš 13.9.2022 10:54

Nebezpečnou konfrontační politiku rozjelo Rusko. Jen to ji může ukončit.

J. Vintr 13.9.2022 10:58

Máte špatné informace. Konfrontaci s Ruskem chce jen Amerika. I ukrajinský konflikt způsobila ona. A také by ho mohla snadno ukončit. Stačilo by dát příslušný pokyn její loutce Zelenskému.

O. Musil 13.9.2022 11:26

Stačí, abychom Ukrajinu přinutili kapitulovat (my tedy ne, ale ti zlí Američané). Chtělo by to nějaké pořádné sankce. Ostatně už i mistr Křeček psal, že by se Zelenskyj měl zachovat stejně moudře jako Beneš.

J. Vintr 13.9.2022 11:37

Ukrajina nemusí kapitulovat. Stačí, když se s dostečnými zárukami vzdá nepřátelské politiky vůči Rusku a rusky mluvícím občanům na svém území a nechá občany ve východní části země s převážně ruskojazyčným obyvatelstvem rozhodnout, ke kterému státu budou patřit.

P. Diviš 13.9.2022 12:40

I o Karkulce či o Smolíčkovi se čte lépe. Vaše (ruské) pohádky jsou jen pro strašení zlobivých dětí.

P. Diviš 13.9.2022 12:37

Já mám (možná) špatné, vy ruské. Ještě horší, přímo lživé.

S. Kalužík 13.9.2022 12:57

Ano, Amerika ovládá vše a tak dala Putinovi povel, aby napadl Ukrajinu! Jak prosté, milý Watsone :)

V. Hlad 13.9.2022 14:43

Když mohl Putin rozhodnout volby ve prospěch Trumpa, tak tohle je jen brnkačka !

J. Jurax 13.9.2022 13:33

Ne tak docela. Bohužel.

M. Boháček 13.9.2022 11:32

J.Vintr: Myslím, že ukončiť môžu vojnu aj Rusi. Stačí, keby bombardovali zdroje energií (elektrika), stopli dodávky plynu a ropy Ukrajine, zbombardovali cesty a železničné uzly - a Ukrajina sa rozsype do mesiaca - dvoch. Bez elektriny a nafty pre techniku, bez dodávok zbraní, je raz-dva po vojne. Ale vojnu chcú predlžovať aj Rusi.

https://www.podtatransky-kurier.sk/spravodajstvo/na-ukrajine-prebieha-len-imitacia-specialnej-vojenskej-operacie-dlhodoba-vojna-by-bola-v-pripade-ze-rusko-umozni-ukrajincom-vo-vojne-pokracovat

J. Vintr 13.9.2022 11:50

Jenže Putin zřejmě myslí mnohem dál než "stratégové" z Washingtonu. Jasně že by mohl Ukrajinu "dobýt" silou, ale co by si pak Rusi počali s rozbitou zemí a obyvatelstvem, které je bude nenávidět.

P. Diviš 13.9.2022 12:42

Přesně na tom usilovně pracují, v mylném dojmu, že pro ně to bude bez následků. Už ten omyl začínají pociťovat, některé technologie prostě nemají.

V. Kučer 13.9.2022 17:25

Ukrajina může udělat totéž, potom už by mohl Putin použít jen zbraně posledního soudu.

L. Severa 13.9.2022 10:34

Zkráceně. Od pana Jakla jsem četl i lepší články.

M. Pivoda 13.9.2022 9:27

Nejprve cituji politického tlachala Jakla: "... Zastropování cen energií povede jen a jen k blackoutům a k energii na příděl, k regulované spotřebě a k poruchám dodávek. ..."

Komentář ke klíčovému výrazu "zastropování"

V ČR by měli být "zastropováni" nekompetentní tlachalové, včetně Jakla. Proč? Toto totiž nejsou disidenti, jak sám sebe označuje i majitel Neviditelného psa.

Vysvětlivka: Disidenti zpravidla předbíhají svou dobu, statečně bojují za budoucnost, která se již blíží. To ale určitě není případ publikujícího Jakla.

P. Dvořák 13.9.2022 9:32

Vždycky se blíží budoucnost. Minulost se vzdaluje. :-)

M. Pivoda 13.9.2022 10:44

P. Dvořák se vzdaluje od tématu, hrou se slovy.

Energetická politika se normálně řeší s vyhlídkou nejméně 10 let. Samozřejmě, že za tu dobu se určitě objeví nové technologické možnosti. Ale praktické prosazení takových infrastrukturních inovací (v patřičném rozsahu) trvá vždy déle než oněch 10 let. Nejde totiž o spotřební zboží!

Připomenu, že v českém reálné socialismu se plánovaly i inovace s periodou pětiletek. Hm. Ředitelé firem jezdili na Ministerstvo "rozporovat" plán toho, se v jejich podniku v budoucí pětiletce vyrobí (ukazatel hrubé výroby byl dominantním ekonomickým ukazatelem). Nedostatková socialistická ekonomika to všechno kupovala, protože nebyla alternativa. Takže: Lepší něco, než nic!

Jenže pozor: Dnes v energetice jde o infrastrukturní inovace. Ano, evropské řešení energetické infrastruktury by mělo vyjít levněji, než dovoz čehokoliv z mimoevropských zemí. Kromě toho, nezapomínejte, že Rusko má konkurenceschopné rakety, které mohou zasáhnout to řešení, ke kterému se dnes politici tak intenzivně modlí.

J. Jurax 13.9.2022 13:38

Ehm ... evidentně se máte za tlachala kompetentního.

A soudě podle tohoto příspěvku máte z poloviny pravdu - tlachal jste.