Diskuse
ELEKTROMOBILITA: Hloupost a pokrytectví greendealistů
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
P52a12v58e18l 74M81ü19l49l15e29r
Při pročítání růžových vizí o elektromobilitě by jistě nezůstalo suché ani oko J. Verna. O absurditě této „čisté“ ideologie z hlediska technického, energetického a ekonomického se už negativně vyjádřily stovky fundovaných odborníků, přesto tato snová iluze Green Dealu je pořád živá. Chtěl bych alespoň přispět malým porovnáním.
Až půjdete pěšky do práce, nahoďte si na záda pytel cementu (50 kg). Po 100 metrech vás pomalu přestanou opouštět ideály o elektroautech, když si představíte, že s 10x větším hmotnostně podobným hendikepem baterie 500 kg (5 osob) uhánějí po dálnici. Pak jakoby osobní auto mělo 5+5=10 míst k sezení – ale to už jsme zase u minibusů. Vymodlené autíčko proto musí mít navíc podstatně bytelnější konstrukci, čímž se stává těžším i bez baterie. Uvědomujete si tu absurdní nesmyslnost?
Aby se mohlo vyrobit „bezemisní auto“, tak se nejdříve musejí vytěžit suroviny, pak se z nich vyrobí nějaké polotovary, které v dalším cyklu dostanou tvar hotových výrobků. Finálním procesem je pak montáž tohoto vymodleného auta. Tyto uvedené technologické procesy spotřebovaly nepředstavitelné množství energie. Kde se asi vzala? Pokud by to měla být energie bezemisní, pak by to musela být jedině elektrická. A odkud se ta elektrická energie vyčarovala? Určitě ji nevyrobily panely, které jsou tak na pohon výrobníku zmrzliny. Tu elektřinu vyrobily především tepelné elektrárny a pak jaderné. Takže uzavírám konstatováním, že aby se mohlo vyrobit bezemisní auto, je to možné jedině emisními technologiemi.
A teď přijde ještě jedno „neuvěřitelné“ odhalení reality. Aby to bezemisní auto mohlo vůbec jezdit, tak ta elektřina je vyrobena také emisně. Panely a vrtule jsou jen takové šidítko fanatických Zelených pro důvěřivé naivisty. K poznání reality by byla vhodná exkurze do elektráren, nebo hutí, kde se při teplotě téměř 2000°C taví stovky tun oceli, nebo do dolů na suroviny, nebo do sklárny, nebo do jakékoliv jiné fabriky. Tím by se asi rozplynula vize o elekt
J10o69z29e37f 89K62o63s52t52e96l85a37n46s61k61ý
A to jste někdy četl, nebo to máte z vlastní hlavy? Zvláště ta přesná čísla jsou fascinující: "Tyto uvedené technologické procesy spotřebovaly nepředstavitelné množství energie." To je kolik kilowattů, megawattů nebo gigawattů? Já bych si ovšem za tím představil spíš terawatty... 
Matematika vůbec vám dělá problémy. Baterie sice váží 500 kg, ale to neznamená, že každý elektrovůz je automaticky o 500 kil těžší než srovnatelný spalovák. Elektromotor váží pár desítek kilogramů k těm 500. Spalovák má ovšem hodně těžký motor, převodovka rovněž něco váží, výfukové potrubí, katalyzátory, nádrž na palivo...
Sedan Tesla 3 váží 1730 kg, SUV Tesla Y 1909 kg. Srovnatelný Passat váží 1530-1730 kg. Ovšem ani ta nevýkonnější varianta Passatu se dynamickými vlastnostmi nevyrovná nejslabší Tesle 3.
VW Tiguan Allspace váží 1571 - 1795 kg podle motorizace. O jízdních parametrech platí to samé co o Tesle 3.
A to nejdůležitější - doma si benzín určitě nevyrobíte. S kuchynským olejem bych to u moderních motorů ani nezkoušel. Vyrobit si ovšem doma elektrickou energii pro pohon svého elektrovozu až takový problém není. Pomalu se to stává trendem.
M51a24r18t52i56n 78Z71d90r12á47h83a56l
Zavádějící čísla používají zastánci i odpůrci Greeen dealu, ovšem zastánci více. Elektromobily jsou dražší a většina obyvatel na ně nemá. Porovnejme nejlevnější auto s benzínovým motorem a elektroauto od našeho výrobce Škoda.
Ceny: Enyaq – cena 1 444 900 Kč
, v akci je teď model jenom za 899 000, dojezd až 375 km. Fabia – cena 369 900 Kč
Hmotnosti: Enyaq – 2 255 kg
, Fabia – 1 146 kg
Někdo mně tvrdil, že ENYAQ je mnohem luxusnější auto než Fabia. Možná, ale jaké auto si má koupit člověk, pro kterého je i těch 370 000 Kč hodně peněz? I na ten akční model Enyaqu si oproti Fabii musíte připlatit o půl milionu navíc, to je asi 1,4 ceny Fabie navíc. Jinými slovy, za cenu nejlevnějšího elektroauta si můžu pořídit 2,4 Fabií.
Škoda slibuje levnější model Epiq, ten bude jenom za 630 000 Kč. Za to si koupím 1,7 Fabií.
Co na tato čísla říkají zastánci Green dealu? Proč se asi prodává málo elektroaut, lidé nejsou staromódní, ale prostě na to nemají. A nebo mají, ale zvažují poměr cena/výkon a ten mají elektroauta slabý.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz