25.4.2024 | Svátek má Marek


DOPRAVA: Vítejte v elektronickém Kocourkově

25.3.2010

Vypadá to tak absurdně, že to snad ani nemůže být pravda. A přece se to minulý týden stalo: poslanci, ač se ve víru obstrukcí už týdny nejsou schopni dohodnout prakticky na ničem, našli tentokrát v parlamentu bez problémů většinu a odsouhlasili, že elektronické viněty budou od příštího roku platit a nahradí tradiční dálniční známky. A to bez ohledu na ztráty, kvůli kterým poslanci sněmovního kontrolního výboru naléhavě doporučili svým kolegům, aby už dříve schválený zákon zrušili, protože shledali, že elektronické viněty budou neefektivní, nehospodárné a neúčinné.

Jejich hlas ale nebyl vyslyšen: celkem 70 poslanců ODS, KSČM a TOP 09 trvalo na tom, abychom od ledna příštího roku jezdili po republice s elektronickou krabičkou v autě, kterou zaregistrují – podobně jako při průjezdu náklaďáků, mýtné brány.

V neděli vypočítal v televizi bývalý ministr dopravy a profesor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, kolik na tom do roku 2016 stát prodělá: a sice až 12 miliard - o 8 miliard budou elektronické krabičky dražší oproti vinětám a o další 4 miliardy stát přijde, jestliže budou přenositelné. Dosavadní systém klasických dálničních známek by naopak vynesl státní pokladně do roku 2016 až 22 nebo 23 miliard. Takže by bylo například z čeho opravovat silnice.

A to není zdaleka jediný argument: za elektronickou inovací stála původně úvaha, že by se platilo podle počtu ujetých kilometrů. Za to by ale krabička byla přenositelná. To znamená, že by si ji mohli půjčovat příbuzní nebo i sousedé. Mezitím se ovšem ukázalo, že alespoň v prvních letech se počítání podle ujetých kilometrů nepodaří zprovoznit, takže se bude platit dál jako dosud, za časový úsek. Jen to přijde, v elektronickém provedení, mnohem dráž.

A přece může mít tento evidentní nesmysl, hodný Kocourkova, racionální pozadí: ze zakázky bude tak či onak profitovat společnost Kapsch, která tady provozuje mýtný systém. Jestli bude vyrábět i elektronické krabičky, není sice zatím jisté, ale nepřekvapilo by, kdyby to tak dopadlo. Spolupráci zdejšího ministerstva dopravy s rakouskou firmou na mýtném systému totiž provázejí od počátku nejasnosti, netransparentnost a podezření z korupce, která se ovšem nikdy nepodařilo prokázat.

Faktem nicméně je, že kdyby se v České republice zavedl doposud nikde jinde nezrealizovaný model elektronického mýta i pro osobní automobily, měla by firma Kapsch v ruce v evropském měřítku značný trumf. Nebude to totiž dlouho trvat a Brusel bude muset hledat společné řešení pro celou Evropu, kde zatím převládají klasické národní dálniční známky. Až půjde o to, co zavést v celé unii, mohla by tedy firma Kapsch nabídnout nejen své představy na papíře, ale model, „pilotně odzkoušený“ v zemi s 10 miliony obyvatel.

Jestli je tohle „racionální jádro“ chování oněch sedmdesáti poslanců, kteří 16. března potvrdili, že elektronické viněty začnou platit už od příštího roku, pak je to ovšem jádro značně riskantní. Nikdo nemůže předvídat, jak by se Brusel v takovém případě nakonec rozhodl. Ale nejspíš je tohle všechno jen bouře ve sklenici vody: elektronické krabičky zatím existují jen v liteře zákona. Nikoli v reálné podobě. A na tom se do příštího roku nejspíš nic nezmění: vždyť ani státní rozpočet s žádnou takovou položkou nepočítá. Příští sněmovna může kdykoli rozhodnout zase jinak. Přesto stojí hlasování z minulého úterka věru za zapamatování.

Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6