Neviditelný pes

DOPRAVA: Kde je chyba

diskuse (15)

Příčinou pomalé výstavby dopravní infrastruktury není legislativa, ta v žádném případě nebrání zkracování termínu. Brání tomu ekonomické zájmy Bde (Bossů dopravního establishmentu), absence konkurenčních tlaků v dopravním stavebnictví a sobecké jednání většiny politických pseudoelit (napříč politickým spektrem). Máme již k dispozici několik pravomocných rozsudků dokumentujících situaci na tomto specifickém trhu. Proto pokud by dnes se soutěžilo o zakázky na termíny dokončení kombinované s motivačním bonusem/malusem, tak by se nikdo nepřihlásil. Obojí (tj. nabízející nabízí termín dokončení a přínosy se dělí na polovic mezi zadavatele a zhotovitele) je možné. V jednodušší formě se to i u nás výjimečně použilo (konkrétně u tendru na mýto v roce 2005 - důsledek požadavku tehdejšího premiéra Grosse, aby termín zahájení provozu byl v době běžícího volebního cyklu).
Jiná varianta téhož se používá při soutěži o koncesi, kdy nabízející nabízí délku koncese (nižší koncesionářské poplatky po delší dobu), což může být výhodné pro obě strany. Tak tomu bylo v tendru na privatizaci mýta v Chorvatsku. Silné americké fondy převálcovaly evropskou konkurenci návrhem koncese na 45 let, což si slabší konkurenti nemohli dovolit. Vítěz tendru však koncesi nedostal, odbory to vládě zatrhly.
Zpět k těm zájmům. Jistě pochopíte proč nebudu jmenovat. Problémem je nízká absorpční schopnost trhu, protože všichni hráči na tomto uzavřeném trhu mají nízkou kapitálovou vybavenost. Mnoho lopat a potřebnost mnoha rukou, málo chytrých mašinek.
Příklad: firma působící výlučně na uzavřeném trhu má necelé 2 miliardy kapitálu, obvyklý roční obrat má kolem 25 miliard (poměr 1:12,5), její celosvětově působící matka má (v jiné měně) 20 miliard kapitálu, roční obrat 40 miliard (poměr 1:2), ale tržní kapitalizaci má 60 miliard. U té firmy není absolutně žádný problém ten kapitál přes noc znásobit. Ale trvá na tom, že se nemůže stát, aby Vám čerstvě jmenovaný ministr přes noc (smlouvy nesmlouvy) stopnul všechny stavby.
Co s tím? Otevřít trh - viz Polsko. Před fotbalovým mistrovstvím si pozvali kapitálově silné Číňany. Ti sice nezvládli managment a celý trh jim krátkodobě rozvrátili, avšak po krátké době přišel ze západu silný kapitál cítící potenciál trhu (takové americké penzijní fondy to je terno) a polské stavebnictví jede. Dokonce expanduje i k nám.
Nestačí jenom svoboda slova, je také potřeba svobody podnikání. Nestačí jenom volební právo, je třeba také mít právo hlasovat peněženkou.

zpět na článek