30.10.2020 | Svátek má Tadeáš


DOPRAVA: Dálnice D3

1.10.2020

Jihočeši důrazně proti škůdcům: Chceme dálnici D3 přes Posázaví!

Jako první došla trpělivost jihočeské ODS, která v reakci na setkání premiéra Andreje Babiše se zástupci hnutí Alternativa D3 spustila s velkým s úspěchem petici ve prospěch původní posázavské varianty.

Alternativa D3 dlouhodobě vystupuje proti trase dálnice D3 ve středních Čechách přes Posázaví. Premiér Babiš po setkání s jejími zástupci opatrně připustil možnost přezkoumání vedení tohoto dálničního úseku. Proti tomu se zvedla masivní vlna odporu v Jihočeském kraji. Zdejší předseda regionální ODS Martin Kuba zorganizoval petici, ve které se požaduje vedení dálnice v původně schválené trase a s plánovaným dokončením v roce 2028. „Není možné, aby lidé, z nichž většiny se (dostavba) dálnice netýká, blokovala tuto stavbu. Musíme dát najevo, že tady je mlčící většina, která se nemůže nechat řídit tou menšinou, která je výrazně hlasitější a křičí,“ zdůraznil Kuba. Proti změně dálniční trasy přes Posázaví se ve svém usnesení postavilo i Zastupitelstvo Jihočeského kraje.

Oproti tomu alternativci navrhují pouze úpravy stávající silnice I/3 v úseku mezi dálniční odbočkou z D1 u Mirošovic kolem Benešova, Votic a Meznem, kde navazuje na již dokončenou dé trojku do Českých Budějovic.

Toto řešení je nereálné. Já si neumím představit, že by dálnice D3 končila na hranicích Jihočeského kraje, dál vedla silnice a od Mirošovic do Prahy zase dálnice. To byl byl evropský unikát hlouposti. České Budějovice by tak zůstaly bez přímého dálničního spojení s metropolí, což je nepřijatelné i z hlediska ekonomického rozvoje Jihočeského kraje. Mnohé potenciální investory tato skutečnost odrazuje od podnikání na jihu Čech. Je také brzdou pro další příliv turistů do Jihočeského kraje, který je na cestovním ruchu existenčně závislý. Navíc dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi je v současné době hlavně ve špičkách silně přetížena. V nejzatíženějším úseku Modletice – Říčany projede podle posledního celostátního sčítání dopravy v roce 2016 přes 90 tisíc aut denně. A toto číslo se od té doby rozhodně nezmenšilo, spíše naopak.

Nejproblematičtějším z hlediska obyvatel dotčené oblasti je úsek dálnice D3 mezi Jílovým a Hostěradicemi o délce 4,5 km, který vede přímo přes řeku Sázavu. Rozumím tomu, že tato oblast je rekreačním zázemím pro Prahu a mnoho lidí zde má chaty. Nicméně investor - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) - chápe obavy místních obyvatel a rekreantů a snaží se jim vyjít vstříc. V některých místech dálnice poklesne až o deset metrů oproti původním plánům. Prodlouží se také plánovaný tunel Luka o 645 metrů na 1843 metrů, trasa dálnice tak nepovede po povrchu, ale v podzemí, právě v místech blízko posázavského údolí.

„To bude mít pozitivní dopad na snížení hlukové a emisní zátěže v tomto úseku. Objektivně lze konstatovat, že veškeré změny v dokumentaci k územnímu rozhodnutí byly provedeny ku prospěchu obyvatel a životního prostředí,“ uvedl již dříve pro web Zdopravy.cz mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Součástí úseku je i téměř osm set metrů dlouhý most přes řeku Sázavu, který navazuje na tunel a povede hodně vysoko nad údolím Sázavy, čili zásahy do krajiny budou minimální. Posunutí dálnice na západ by znamenalo větší zásah do rekreační oblasti, na východ pro změnu likvidaci poměrně zachovalých Hornopožárských lesů.

Petici proti dálnici D3 přes Posázaví už před delší dobou rozjela i Alternativa D3. Tu podepsalo asi 1500 lidí, z toho zhruba 430 obyvatel z dotčených oblastí, kde jich žije 47 tisíc. Naproti tomu jihočeskou prodálniční petici již podpořily přes tři tisíce signatářů a jejich počet rychle roste.

Připadá mi, že zatímco stoupenci dálnice přes Posázaví se snaží hledat kompromisy a nabízejí řešení, která by výrazně zmírnila dopad na obyvatele, strana odpůrců akorát škodí. I přes pádné protiargumenty se neustále snaží prosadit svou a není přístupná oboustranně přijatelným řešením.

Délka dálnice D3 mezi Prahou a česko-rakouskou hranicí činí 172 kilometrů, v provozu je zatím zhruba 70 kilometrů mezi Meznem a Úsilným u Českých Budějovic. Celá trasa by měla být dokončena v roce 2028.








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.