BRNO: Budoucnost poněkud méně jásavá
Ač lokální brněnský patriot, musím začít definicí Brna z pohledu Pražáků. Brno je obydlená zatáčka mezi Prahou a Vídní. Tento pitomý bonmot všechna vedení města od převratu nebo, chcete-li, od sametové revoluce krok za krokem odstraňovala. Ne vše bylo na první pohled zjevné, neboť míra infrastrukturní zanedbanosti byla strašlivá. Bylo těžké kde začít. Takže na všech frontách se začalo rýpáním v zemi, pod zemí a pomalu pomaloučku, co penízky stačily, se přecházelo na povrch, kde už by konečně něco mohlo být vidět. Téměř nikdo z těch, co nastoupili do nových funkcí, nebyl žádným mazákem. Učili jsme se všichni za pochodu a do toho přicházela „legislativní smršť“. V minulém volebním období se přešlo k systémovému řízení a ve všech oblastech byly vytipovány priority, které byly vtěleny do dlouhodobého investičního programu. Jedním z hlavních rozvojových úkolů pak byla přestavba železničního uzlu, která měla upřít pozornost v rozvoji města směrem na Jih. Každému, kdo si vyjede do kavárny na M-paláci a podívá se dolů, bude jasné, jaký potenciál se skrývá v území, o kterém se mluví. Každému to doporučuji. Pravdou je, že mnohá rozhodnutí byla jejich prosazovateli a realizátory špatně nebo pozdě komunikována. Výsledkem bylo to, že ve volbách získala popularitu seskupení, která si právě na tomto faktu populisticky vybudovala výsledek, který jim umožnil sestavit ve městě vládu, v níž vítěz voleb utřel nos.
Problém je v tom, že tato vláda je tak nesourodá, že dodnes nebyla schopna sestavit Programové prohlášení. Pouze si přivlastnili funkce, ze kterých odstavili ty, kteří měli našlápnuto na odstranění obydlené zatáčky. Budiž. Připustíme-li, že vítěz bere vše, ptám se, proč se nepokračuje v projektech, které byly důkladně připraveny a projednány. Ale to není všechno. Mnohé z nich jsou nejenom zastaveny, ale dokonce účelově měněny, čímž se nejen odsouvá, ale možná zcela zastavuje původní řešení. Abychom věděli, o čem mluvím. Metropolitní síť, Projekt Ponava (prostor za Lužánkami), garážové domy, kanalizace, vodovody, R43. A to jenom namátkou, výčet by mohl být mnohem delší.
A to nemluvím o činnosti městských firem. Zbytečné a o milionové odstupné prodražené odvolávání některých managamentů, hledání kostlivců namísto cílevědomého postupu vpřed (pan radní Zlatuška nejenomže odnikud nevytáhl žádné kostlivce, jak sliboval, ale pod jeho úspěšným vedením Starezu se třeba na Riviéře letos neudálo vůbec nic).
Ve Spalovně se zastavil projekt, který měl být ekonomicky výhodný, a to jenom proto, že tomu z nového vedení nikdo nerozumí nebo rozumět nechce. Snad jen vedení DPMB a Tepláren nenaházelo do předchozích záměrů granáty.
Uměle vytvořený úsek náměstka pro rozvoj, jako úlitba koaličnímu bohu, byl obsazen člověkem, který se postavil proti rozvojovým projektům a dokonce odstoupil z orgánů (samozřejmě neplacených), které tento rozvoj měly koordinovat. Pravda, sice je ve svých názorech konzistentní a drží se svého volebního programu, ale jeho nominace na pozici rozvojového náměstka s překopáním do té doby fungující magistrátní struktury je něco, co by se dalo nazvat „udělali kozla zahradníkem“.
Vrcholem koaliční spolupráce je pak skutečnost, že nejenom v otázkách přestavby železničního uzlu a R43, ale i v mnoha dalších kauzách koaliční stroj sestavený z nefunkčních součástek skřípe. A s nefunkčním strojem lídr koalice neudělá nic, i kdyby měl nápady svázané ve zlatých deskách.
Takové drobnosti jako jsou hodiny na náměstí, na nichž se shodnou, to není o budoucnosti Brna. To jsou jen třešinky na dortu.
A proto si dovoluji prognózovat budoucnost Brna takto.
Nedojde-li ke změně v dosavadní politice vedení města, uděláme Pražákům radost. Brno se vrátí opět do polohy obydlené zatáčky mezi Prahou a Vídní.
Zastupitel za ODS