18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

1968: Noc hnusu a ponížení

Před 48 lety se občané jedné menší země seznámili s praktickým dopadem Brežněvovy doktríny tzv.“omezené suverenity“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Mertl 22.8.2016 22:34

Obvykle s dr. Vodvířkou naprosto souhlasím

ale tentokrát mám poněkud jiný názor - srpen 68 nebylo jakési kataklyzma, nečekaná rána z nebes, něco, co jsme nemohli jako národ jakkoli ovlivnit a v čem jsem byli tak říkajíc nevinně. Ano, pro nás, kteří jsme to zažili jako historické oběti, to byla v tu chvíli rána náhlá, proti níž nebylo žádné obrany. Ale nebyla to úplně rána nečekaná, řada z nás, prostých nekomunistů i některých politiků, se při tom všem nadšení obávala, že Velka Rus si oběť uniknout nenechá. A vskutku, totalitní režim se vzdá jen ve chvíli, když už žádnou naději nemá, jak se to ukázalo o dvacet let později. A tak v srpnu 68 totalita zasáhla mocí a všechno uvedla do starých pořádků. Ale ten zásah nebyl jen jakési deus ex machina, byl to de facto logický trest za zradu demokracie, které se naši dědové a otcové v čele s dr. Benešem dopustili na demokratické ČSR a demokracii samotné vyhnáním historické a do té doby státotvorné německé menšiny, byť ta se ve vhodnou chvíli z části spřáhla s Hitlerem, a pak naprosto kapitulovali před nátlakem SSSR a jeho domácí páté kolony a zavedli tím naší zemi do bolševického otroctví, které, jak dnes víme, trvalo 40 let. Ano, v 40. letech nikdo nemohl vědět, zda tlaku Ruska lze vůbec čelit, ale vůbec jsme se o to nepokusili. Prostě, ztratit demokracii není jen tak! Tak by pro nás 21. srpen měl být doporučením i do budoucnosti - demokracie je subtilní mechanismus, který lze snadno na dlouhá léta poškodit.

I. Mertl 22.8.2016 22:42

Re: Obvykle s dr. Vodvířkou naprosto souhlasím

Omlouvám se autorovi, panu Vodvářkovi, za chybu ve jméně.

A. Alda 22.8.2016 14:54

My, kdo jsme to zažili, to vnímáme těžce.

Ale z hlediska naší národní historie je to jen bagatelní historka, která by třeba v Dalimilově kronice nezabrala víc než půl stránky.

A. Alda 22.8.2016 14:55

Aby mně bylo lépe rozuměno:

Byli jsme před Sovětským svazem a jsme i po něm.

J. Kanioková 22.8.2016 20:25

Možná ani ne tu půlstránku,

Ale první pololetí toho roku je pro mě dodnes jednou z minima nejnádhernějších časů, a raději si to už nepřipomínám, protože to zklamání pak bylo zase to nejhorší v mém životě. A "ryla jsem držkou v zemi", jak se taky říká..

Ale naučilo mě to šetřit emocemi, nepodléhat tak lehce.. Mou generaci, tehdy začínající s dospělostí, to sejmulo maximálně.. a nesdělitelně.. i s důsledky..

J. Skála 22.8.2016 22:13

Re: Možná ani ne tu půlstránku,

Mám tytéž pocity, asi protože patřím k téže generaci. Jedním z těch důsledků bylo následujících dvacet ztracených let. Ty nám už nikdo nenahradí. Ale dočkali jsme se.

M. Pivoda 22.8.2016 11:41

Česká historie nezačala nocí z 20. na 21. srpna 1968.

Vodvářka: "... Cena za to vše byla, je a nejspíše ještě dlouho bude příliš vysoká."

Česká historie určitě nezačala nocí z 20. na 21. srpna 1968. E.Beneš svou politikou zachránil pro národ ztracené teritorium, ale národ na tom teritoriu následně ztratil svou duši. Vzniklo nezdravé prostředí. Benešova operace se sice podařila, ale pacient podlehl.

S odstupem času byl příchod spojeneckých vojsk 21. srpna 1968 celkem dobře předpověditelný.

Když Smrkovský promlouval (v květnu 1968 v Praze) ke studentům, kteří požadovali aby se Československo stalo neutrální zemí (podobně jako Rakousko), Smrkovský tehdy reagoval slovy: "Až přijdete domů, kupte si mapu, podívejte se, kde to Československo leží, a podle toho uvažujte."

J. Vintr 22.8.2016 13:38

Re: Česká historie nezačala nocí z 20. na 21. srpna 1968.

To, že tady přes čtyřicet let vládli Rusáci, je především zásluha soudruha Beneše. Tohle jsem myslel tou záchranou?

M. Pivoda 22.8.2016 21:13

Realita

Beneš byl realista. Zachránil svou 1943 smlouvou se Stalinem alespoň teritorium. Více se tehdy zachránit nedalo. Smrkovský českou realitu připomenul českým studentům svým výrokem, aby si koupili mapu.

V srpnu nebo září 1968 jsem v Brně navštívil přednášku nějakého významného právníka ohledně mezinárodního práva. Právník tehdy emocionálně vyburcovaným českým občanům vysvětloval, že právo existuje jen tehdy, když je podloženo mocí. Jako příklad tehdy uváděl situaci amerických indiánů.

K. Janyška 22.8.2016 9:14

Ale ne. Byl to normální velmocenský tah a zločinecká

tzv. světová socialistická soustava v čele se Sovětským svazem se jen bránila svobodě. Dařilo se jí to 70 let, zrůdě nelidské... Dzp.

J. Růžička 22.8.2016 9:13

Přesně tak, noc hnusu a ponížení

která trvala 21 let.

M. Nesrsta 22.8.2016 7:58

český mantinelizmus

Češi napodobovali sovětský vzor nejusilovněji, % znárodnění se blížilo ke stu a bylo prý dokonce větší než v SSSR a NDR. Naopak, Tito rychle vyprovodil SSSR z Jugoslávie a žádná okupace nebyla. Maďaři se vzbouřili nedlouho potom. Poláci a Maďaři si drželi drobné farmáře a živnostníky a sověti dokonce dávali maďarské farmy za vzor.

V r. 1968 došlo u nás k šokové změně která sověty zaskočila, následovala invaze, USA se neangažovaly.

Po sametové revoluci následoval zase mantinelizmus ve vztahu k USA a rusofobie. Dnes je v ČR pozitivem kritický pohled na budování evropského "superstátu", máme možnost se poučit ze zkušeností z období sovětského impéria.

L. Písařík 22.8.2016 5:53

Znát dějiny národa

náleží z základním povinnostem občana. Ale musí zde být učitelé,kteří dokážou pravdivě vysvětlit i malým žákům, co se tehdy stalo, a taky učitele, kteří na dalším stupni dokáží navázat a vysvětlit důsledky okupace. Uplynulo už skoro 50 let a těch, kdo zažili okupaci na vlastní kůži je méně než těch, kteří nevědí nebo mají informace značně zkreslené. Nepochybně odpovědnost mají i rodiče, ale přimlouvám se, aby jednotný názor na okupaci přednášeli učitelé. A hovořit o důsledcích, dnes už málokdo ví, že ti, kteří vydali heslo: Jsme s vámi, buďte s námi, hanebně zradili občany. Důkaz ? Pendrekový zákon o potlačování veřejného protestu. Kdo ho odhlasoval? Sněmovna - poslanci. A kdo ho podepsal? Ti co volali po jednotě: Svoboda - president, Černík - předseda vlády, Dubček - za KSČ . Ano, ten Dubček, který zalezl do díry ale po r. 1989 chtěl být prezidentem.To oni byli ti, kteří utáhli smyčku spravedlnosti a občanské svobodě.

V. Klepetko 22.8.2016 2:20

Dobrý text.

Raději bych ho nehyzdil žádným komentářem: je výstižný a autentický a pravdivý sám o sobě.

P. Lenc 22.8.2016 9:54

Re: Dobrý text.

Dovolím se připojit, diskuze je v tomto případě zbytečná.

J. Vintr 22.8.2016 1:05

Srpen 1968 se zbytečně dramatizuje

my jsme byli okupováni už od roku 1945 a nejednalo se tedy o nějaké osvobození, ale o vystřídání jedné okupace jinou. Úleva a radost lidí sice byla pochopitelná, ale nebyla moc namístě. Ta druhá okupace sice nebyla tak vražedná, ale byla zato mnohem komplexnější a o hodně delší, takže napáchala naší zemi víc škody.

Se srpnem 68 se pojí ještě jeden omyl. A to rozdělování komunistů na ty před srpnové a normalizační. To je silně zavádějící, protože komunistická strana byla hajzlovská už od jejího založení. Takže kdo tam jednou vlezl, stal se podílníkem na komunistických všivárnách, ať to bylo v kterémkoliv období.

B. Volarik 22.8.2016 2:15

Re: Srpen 1968 se zbytečně dramatizuje

Ano, pane Vintr, vcelku máte pravdu. Nicméně, lumpárny z minulosti je potřeba připomínat neustále. Vzpomeňte na slova generála Eisenhowera, když nařídil důkladné zdokumentování Osvětimi: Jednoho dne se najde čubčí syn, který bude tvrdit, že se nic takového nestalo! A ejhle...už je těch popíračů holokaustu slušná přehršel. Proto je nutné připomínat i Srpen 1968....komunisté ještě žijí, zvedají hlavy a páchají zlo!

A. Alda 22.8.2016 14:59

Tak to se dosti pletete.

Zdokumentování koncentráku nenařídil Eisenhower a nešlo o Osvětim.

M. Valenta 22.8.2016 8:26

Re: Srpen 1968 se zbytečně dramatizuje

ANO. A proto může Zeman sedět na Hradě.

R. Szewczyk 22.8.2016 0:47

ha ha ha

zovjety a jejich tanky vítaly v 1968 nějací lidé květinama a to na mostě přes Olši v Českém Těšíně, toho, co podal ruku jejich lajtnantovi a kytici do tanku, bylo ešče nedávno vidět v různých politických funkcích, řekněme to kulantně, obecního charakteru, chcá nechcá se musím smát

ad 360 000 popravených našich občanů, by mně zajímalo co znamená to našich, bo jaxi to bylo za protektorátu, čili za našeho protektorátu, ,,,,,,,,,,,

T. Hamet 22.8.2016 1:03

Re: ha ha ha

Neměl bys ty léky vysazovat, Ševčík. To je děsný, co to s tebou dělá.

D. Nowodny 22.8.2016 1:22

Re: ha ha ha

"Ondon" za to nemůže, už se tak narodil !

B. Volarik 22.8.2016 2:08

Re: ha ha ha

Jo, jo, pane Nowodny...on se tak už narodil. Nejspíš taky umře blbej. Naděje na procitnutí je mizivá.

A. Alda 22.8.2016 15:02

V druhém odstavci Vám dávám za pravdu,

neb nešlo o popravené, ale zavražděné okupační mocí různými formami souhrnem (vojáci na Západní a Východní frontě v tom nejsou započítáni, jen obyvatelstvo protektorátu).

V odstavci prvém pak nevím, o kom hovoříte, ale rád bych věděl. (Těšín obsadila vojska sovětská a nikoli polská?)