28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

POLITIKA: Ústavní rozdělení moci nezná moc prokurátorskou

Když baron Charles Luis Montesquieu jako první definoval potřebu rozdělení moci ve státě, správně oddělil moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Od této definice se odvodilo mnoho ústav jednotlivých států, když tou pravděpodobně nejslavnější se stala ústava Spojených států amerických, která díky prezidentskému systému skutečně dosáhla výrazného oddělení jednotlivých mocí a tím i funkční demokracie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 8.7.2012 10:18

Výborný a velmi potřebný článek

Pokud je osoba státního úředníka (prokurátora) opravdu tak důležitá, jak tvrdí někteří politici (opozice, Kalousek...), pak to znamená, že v našem soudnictví je opravdu něco prohnilého. Činnost státního zástupce by přece měla být přesně vymezena zákonem natolik, že skutečnost, jestli se jmenuje "Petr nebo Pavel" by měla být stejně nepodstatná, jako jméno "výběrčího daní" (při porušení zákona odejde). "Soudní moc" by přece měla záviset především na zákony a ústavu dodržujících nezávislých soudech (soudcích).

P.S. Řádění soudcovské a policejní mafie (grosstapo?) např. v případu "Čunek" ("Hučín"...) a následné, panem exministrem vnitra Pospíšilem realizované jednostranné potlačení těch (Vesecká,...), kteří těmto nezákonnostem pravděpodobně chtěli bránit, svědčí o existenci toho "prohnilého" v našem soudnictví.

P. Kozelský 6.7.2012 9:44

Hnědé právo kontra Rudé právo

Výkon státní moci v jednom z jeho pilířů je v této zemi zcela potlačen. Právo je ohnuto na stranu zločinu, podvodu a nemorálnosti.

Jak mohou stíthat orgány státní moci ženu, která po zcizení občanského průkazu jeho ztrátu řádně oznámila a tento průkaz byl tedy zaregistrován jako neplatný. Přesto se pachatel, který doklad odcizil více než 40 x tímto prokázal a soud odsoudil morálně nevinného člověka ke splácení dluhu, jež není defacto jeho navíc bez možnosti se účinně takovémuto nařčení bránit? Jak je možné podat na katastr morálně neplatnou zfalšovanou smlouvu a defacto vyvlastnit majetek vlastníka ve prospěch třetí osoby, jenom proto, že smlouva splňuje formální stránky ? 

Co je špatně ? Špatně je stav veřejné kontroly výkonu státní moci. Moc je proto zneužívána buďto proti bezbrannému občanovi, nebo naopak ve prospěch bohatého nadobčana. Toto smrdí hnědým právem státní moci Hitlerovy třetí říše.

Proti tomu právo před rokem 89 zcela pod kontrolou státní moci pomocí soudců z lidu bylo druhým protipólem dnešní anarchie.

Zdánlivě tedy tento marasmus nemá řešení. Je to však tak jednoduché. Je třeba zjednodušit právo petiční., Je nezbytné nastavit zákon o obecném referendu, je nutné poskytnout lidem reálný mechanismus, který jim umožní demokraticky se podílet na výkonu a správě státní moci - referendum. To je mechanismus, který může zbavit moci neschopné, zkorumpované, nebo všehoschopné úředníky, či volené zástupce. Zapojení občana se však řádně nelíbí dnešním mocným bohatým šedým eminencím tahajícím za provázky na pozadí politické scény pomocí moci peněz. Výkon moci občanem je pro ně hrozbou. Tam je pozadí onoh o výkonu hnědé státní moci stejně nebezpečné jako ona svého času moci rudé.

P. Čech 6.7.2012 9:58

Re: Hnědé právo kontra Rudé právo

Naprostá pravda.Pouze referendum, jakožto jediný demokratický institut, pomocí něhož je zjišťována a nastolována vláda většinové vůle občanů může něco řešit. Od moci je nutno zcela odstavit politické strany, výsledky referenda musí být zcela závazné pro všechny subjekty, tedy i pro moc zákonodárnou, výkonnou a soudní. Nejvyšší mocí musí být vybaven občan a tuto svou jedinou demokratickou moc musí mít možnost prosazovat a prosadit. Vše ostatní a jiné pouze demokracii znásilňuje a ohýbá, tedy ničí. Vidíme to dnes a denně všude kolem sebe. Politické strany, vybaveny na dobu 4 let absolutní mocí nad občany diktují těmto svou, vždy menšinovou vůli. To ovšem není demokracie, ale diktatura menšiny, diktatura politických stran.

T. Hamet 6.7.2012 16:01

Re: Hnědé právo kontra Rudé právo

No to by to tu vypadalo. Jak za husitů.

P. Čech 6.7.2012 16:25

Re: Hnědé právo kontra Rudé právo

Dozajista lépe než v současnosti.Musíme si ovšem položit zásadní otázku a odpovědět na ni, nejlépe v referendu. Chceme demokracii? Skutečnou demokracii - demos krates - vládu a moc občanů. Demokracii, nikoliv kozopsa socialismu s anarchií, kterého máme dnes. Demokracie je vláda občanů a znamená nastolování moci většinové vůle těchto občanů. V žádném případě demokracie neznamená jakoukoliv moc nějaké menšiny, ať již jakékoliv. Vláda menšiny a tedy i vláda politických stran je nedemokratickou diktaturou. Ale pozor! Zjistí-li se referendem, že chceme demokracii, musíme být připraveni ctít ve všech případech vůli většiny (nadpolovičního počtu) občanů a jsme-li v menšině se svým názorem na cokoliv, dobrovolně se vůli většiny podřizovat. To také je totiž jeden ze základních principů demokracie. V žádném případě není demokracie to, co nám dnes a denně nalhávají politici a jejich politické strany v zájmu jejich moci nad občany země.

T. Hamet 6.7.2012 17:07

Re: Hnědé právo kontra Rudé právo

Referendum není na hraní. Pamatujete na to o vstupu do EU? Podceňujete procento blbů v populaci. Nejsem přítelem referend. Ani liberální demokracie, když už jsme u toho. Je nefunkční.

B. Rybák 8.7.2012 9:08

Re: Hnědé právo kontra Rudé právo

O tom by měl něco vědět pan exministr Pospíšil. S jeho souhlasem např. hrůzná moc exekutorů vznikla. Pan exprezident V. Havel už nám bohužel nepoví proč komunistickým justičním vrahům zůstal soudcovský talár, ani to jak si představoval že bude možno trestat nové zločiny, když ty starší a mnohem větší zůstanou nepotrestány.

P.S. To co nazýváte "hnědým právem" je jenom nevyléčené "právo rudé"

P. Zelenka 6.7.2012 9:16

O moci výkonné a nevýkonné

Bylo jednou jedno království, kde lumpové se kvůli své beztrestnosti kamarádili s policajty, kteří věci vyšetřovali, avšak bylo jich moc a ne všichni úplatní a výsledek tedy nejistý. I počali tedy lumpové přemýšlet co dál? Kamarádit se soudci? Drahé a taky nejisté. I tu napadlo je zvolit si svého vrchního i nejvyššího státního zástupce a ten slíbil nosit informace, v případě potřeby promešká zákonné lhůty nebo věc odejme a předá loajálnímu správnému státnímu zástupci, jenž věc správně odloží neb kde není žalobce není soudce. Avšak tu se stalo, že na "jejich" místo byl zvolen člověk spravedlivý a bylo tedy ohroženo Status quo, jejich neohroženost a tak se pokoušeli jakýmkoliv způsobem vrátit vše do starých kolejí. V rámci hysterických výlevů se zapojila i "jejich" sedmá velmoc, i mládkové jenž toužili býti už už stárkové.

Moc rozdělená na zákonodárnou, soudní, výkonnou a nevýkonnou se však lidu poddanému nelíbila a jal se tedy vzíti si moc do svých rukou......

P. Čech 6.7.2012 8:42

Nikde se nehovoří také o něčem jiném, zásadním.

V České republice a i v mnoha jiných evropských státech sice existují tři ústavní demokratické moci (moc zákonodárná, výkonná a soudní), které jsou i na sobě nezávislé, ale pozor! Všude tam existuje ještě jedna moc, moc mnohem mocnější, která je těmto třem demokratickým mocím nadřazována a nadřazena. Zcela je ovládá. Je to moc politických stran.Moc politických stran, která zcela ovládá jak moc zákonodárnou, tak i výkonnou a soudní. Jednotliví zákonodárci, členové vlády, ba i soudci, státní zástupci jsou členy politických stran a podle toho se také musejí chovat a chovají. Politická moc ovládá veškeré dění ve státě a to zcela nezávisle na tom, co např. poslanci slibovali před sněmovnou (poslanecký slib), co slibovaly politické strany před volbami. V koaličních smlouvách slibují něco zcela jiného a stejně to neplní. Je to stav, kdy jedna skupina lidí, která tvoří vzhledem k občanům ostatním  v   ž   d   y    výraznou menšinu (členové a příznivci jednotlivých politických stran i jejich koalic), ovládá pomocí oné čtvrté moci naprostou demokratickou většinu občanů. Je to stav, proti kterému občané zejména ve státech s většinovým volebním systémem stále více otevřeně vystupují. Vystupují proto, že dospívají k názoru, že ke své demokratické moci (demos krates - vláda občanů) nepotřebují svou demokratickou moc zcela a obecně  delegovat na nějaké spolky typu politických stran. V Evropě to zatím není ještě příliš patrné a podle toho to zde i vypadá. Patrné to je zejména v USA, jak o tom před časem hovořil v televizi prof Zelený.Jak na to tak koukám, tak měl naprostou pravdu.

P. Pruner 6.7.2012 8:33

rozumný příspěvek

Rozumné názory autora.

Problémem dnešní doby je dosažení odpovědnosti každého za svou práci, zatím vládne kolektivní neodpovědnost.

Paní Parkanová se diví, že by jako ministryně měla nést svůj díl odpovědnosti za nákup letadel Casa, která armáda nechtěla a navíc se jejich předražením vytvořilo korupční prostředí, jehož využití musí policie prokázat. Nedávno se v případě týraného chlapce, který vypadal jak z koncentráku, rovněž sociální pracovnice bránila odpovědnosti. Tak bychom mohli vršit příklady.

V. Běhal 6.7.2012 7:35

Zlotřilí státní zástupci

Řada státních zástuoců porušuje zákony a stížnosti na ně hází ministr spravedlnosti do koše. Že byl porušen zákon nebývá těžké zjistit. V tom případě by měl ministr státního zástupce citelně potrestat nebo vyhodit. Jak jednoduché. Bradáčová se postavila do čela těch, co se snaží současný stav udržet. Takový člověk nemá v justici co dělat.

T. Marek 6.7.2012 6:17

podstata

Nejsem právník, ale v mnohém musím dát autorovi za pravdu. Princip kauzality mj. praví: odstraň příčinu, odstraníš důsledek. Takže např. můžeme vydávat stále složitější zákony o zadávání veřejných zakázek a nebude to nic platné, protože gauneři budou vždy o krok napřed. Smysl by mělo zajistit, aby ve vedení obcí byli slušní lidé. Totéž platí i pro poslance, ministry, soudce a státní zastupitele. Vymýšlíme různé metodiky, ale podstata - tedy morálnost (solidnost, slušnost, poctivost) oněch k vládnutí zmocněných lidí uniká. Pokud se nedosáhne toho, že nemorální člověk nebude moci vykonávat státní či obecní funkce, tak se nic nezmění. Vím, že to není lehké, ale jiná cesta není.

P. Schuster 6.7.2012 7:58

Re: podstata

Přesně trefené. Chyba je ve fluktuaci morálky u kompetentních lidí, kteří vymýšlí komplikované zákony podle principu podle sebe soudím tebe. Sleduji tuto problematiku i v praxi a vymýšlením nových protikorupčních zákonů o veřejných zakázkách (nový zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb.),korupci nevyřešíme. Zákony o výběrovém řízení jsou již tak komplikované, že poukazovaní na jejich porušení (NKÚ to často prezentuje), je ve velké míře způsobené jejich nepřehledností. A politikům to asi vyhovuje.

J. Boleslav 6.7.2012 12:14

Re: podstata

Máte pravdu, nový zákon o veřejných zakázkách poněkud zklamal očekávání. Poslaneckými změnami, ale nejen jimi, do něj bylo vneseno tolik balastu, že jeho praktické použití je velmi komplikované. Když se náhodou některý z poslanců pokoušel ho upravit a zjednodušit, raději to vzdal, aby nebyl nařčen z napomáhání korupci. Z řady jeho ustanovení je navíc patrné, že ho tvořili lidé, kteří ho v praxi nevyužívají a využívat nebudou,  jinak si to nelze vysvětlit.

P. Sulc 6.7.2012 2:22

God bless America,

my home, sweet home.

J. Urban 6.7.2012 0:14

Jaká moc prokurátorská? Vždyť i tu vazbu

musí uvalit soud.

P. Kolář 6.7.2012 8:44

Re: Jaká moc prokurátorská? Vždyť i tu vazbu

Nemohu si pomoci,ale pokud bude prokurátor pod dohledem politických stran,tak to snad znamená,že bude stíhat jen ty případy,které mu budou vedením těchto stran schváleny.V praxi to znamená,že vhodnou dohodou nebudou stíhány žádné.Prokurátor musí být plně oddán službě státu a politika musí jít stranou.Z tohoto důvodu se mi nelíbí silácké vystoupení nového ministra.Jaká podřízenost?Nemá to být spíše partnerství v boji proti zločinu?Zatím to vypadá na zabetonování současného stavu.Měl by platit stav,kdy prokurátor je součástí moci soudní,jinak pánbůh s námi.

J. Boleslav 6.7.2012 12:07

Re: Jaká moc prokurátorská? Vždyť i tu vazbu

Musíte ovšem uznat, že současná míra nezávislosti soudců, jejich v podstatě neodvolatelnost a beztrestnost, je zase extrém na druhou stranu.

B. Rybák 8.7.2012 9:25

Re: Jaká moc prokurátorská? Vždyť i tu vazbu

Myslíte, že to "oddání" službě státu zajistíte u prokurátora tím, že bude zavázán lidem, kteří za své rozhodnutí nenesou žádnou odpovědnost? Opravdu si myslíte, že ti lidé nebudou hájit své zájmy? K náročnosti onoho nejlepšího ze všech (špatných) systémů, který tu naštěstí stále ještě máme, patří i pochopení toho, že odpovědnost za politiku nesou před svými voliči pouze politici a proto pouze oni musí o ní rozhodovat.