19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

POLITIKA: Práva těch, kteří nedemonstrují

Prezident Beneš v knize Demokracie dnes a zítra, vydané za války, po zkušenostech s partajnictvím prvé republiky napsal: „Čím je počet stran v demokratickém zřízení větší, tím se všechny zlé vlastnosti politického stranictví zesilují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Braun 21.5.2020 18:45

Jak píši dole, je to článek o nicem. Postačí říci, že kdo chce tak ma pravo demonstrovat za svoje nazory, no a ostatni maji pravo na ty nazory kašlat. Tecka. Proc to p. Krecek tak okecává?

V. Čermák 21.5.2020 20:02

To ale není Okecávání. To jen, aby bylo jasné, že ti co Řvou nejsou víc, než ti co Neřvou. Toš tak....

V. Mokrý 21.5.2020 20:52

Ale někteří jsou holt nechápaví.

Š. Hašek 21.5.2020 21:16

Přesně.

V. Halašta 21.5.2020 23:23

Kdopak to kde tvrdil? Teda mimo Křečka.

J. Krynický 22.5.2020 10:04

Ti, co řvou, a ti, co zvou do médií.

F. Žůrek 21.5.2020 18:45

Ano, demokracie, k tomu politické strany, to vede k hádkám - to je známá věc. V politice totiž platí machiavellismu: urvi co můžeš...

P. Victorin 21.5.2020 16:06

Když budeme konkrétnější, než diplomaticky se vyjadřující autor článku, nastane hovor o veřejném hnutí Milion chvilek pro demokracii, které v rozporu se svým názvem demokracii nepodporuje, nýbrž zpochybňuje a rozhodně má blíž k anarchii než k demokracii.

Shrnutí: Zakladatel, vůdce a mluvčí hnutí Mikuláš Minář je demagog, účelově matoucí prostoduchou část občanské veřejnosti.

V. Heidlerová 21.5.2020 17:12

Jste zaujatý a mluví z Vás nelibost k názorům jiných. Demagogové sedí na Hradě a ve vládě. Uveďte nějaký příklad, v čem vidíte pochybení Miliónu. Mně je 83 a plně s mladší generací souhlasím. Vaše odsouzení je emotivní, nemá žádný reálný podklad. Zkuste zorganizovat svoji demonstraci, ať můžeme porovnat.

V. Mokrý 21.5.2020 18:06

Vlastně neuznávají výsledek voleb.

V. Čermák 21.5.2020 18:13

Tím, že souhlasíte s některými Mladými ovšem Neomládnete..

I. Štípek 21.5.2020 13:51

Pan Křeček je slušný člověk a diplomat. Proto neřekne co já a na plnou hubu: důležití jsou ti, kdo jsou vidět. A pokud bude stranická ČT24 nebo zločinně manipulující ČTK dávat těmhle chvilkařům prostor, budou vypadat důležitě. Ale média naprostou většinu lidí nezblbnou. Což nám dává naději do budoucna.

J. Jurax 21.5.2020 13:20

K citátu o mnohosti politických stran z Benešovy knihy - on pan prezident zajisté dobře věděl, o čem píše. A měl po mém soudu pravdu.

Nicméně jeho myšlenka domyšlena do konce znamená, že nejlépe by bylo, byla-li by strana toliko jediná, neboť to by zajisté odstranilo mezistranické půtky, handrkování se o moc, vzájemné si odpouštění vin a chyb, kompromisy a špinavé politické kšefty.

Jenže má to i háček v určení one jediné pochopitelně že správné strany. Byli jsme podrobeni čtyřicetiletému experimentu v tomto smyslu (pomiňme zástěrku tzv. Národní fronty složené kromě té vedoucí ze zcela marginálního stran plně tou vedoucí ovládaných) a experiment jasně ukázal, že tudy cesta taky nevede. Experimenty v jiných zemích ukázaly totéž s jedinou, ne nevýznamnou výjimkou - současnou Čínou, jež úspěšně funguje přinejmenším ekonomicky.

Takže - ono demokracie je nedokonalý systém správy věcí veřejných, s četnými rozpory, nedostatky a vrozenými vadami. Nicméně všechny jiné systémy dosud vyzkoušené se ukázaly být - hodnoceny ovšem komplexně - horšími.

A dosud nikoho nenapadlo bádat po algoritmu, jenž by exaktně určil optimální počet politických stran a hnutí v demokracii. Nebo to aspoň dokázal uspokojivě modelovat. I když se kolem toho počtu nakecaly tuny neexaktnich a účelových řečí jistě i přímo pfilozófickych.

J. Jurax 21.5.2020 13:30

Opravy:

určení oné jediné ... ne určení one jediné

marginálních, ne marginálního

pfilozófických, ne pfilozófickych

Poznámka - neškodilo by, kdyby redakční systém umožňoval autorovi příspěvku tento i po odeslání aspoň jednou redigovat ... třeba s tím, že by se zobrazila původní a poslední verze ... prospělo by to nepozorným a uživatelům chytrých klávesnic ... :-)

O. Uživatel 21.5.2020 16:23

Uživatel požádal o vymazání
P. Hatina 21.5.2020 14:03

Domyšlena do krajností - on je tady "východní model", kdy ta jedna strana na sebe strhne veškerou moc, včetně práva, a taky zablokuje svobodné volby, takže potom vládne pořád.

A pak je ten britský (i americký) model, kdy strana vyhraje volby, má posílený mandát ve vládě, ovšem nikoliv absolutní moc, protože nad ní stojí třeba ještě ústavní soud. A za pár let se povinně konají volby, kdy si lidé mohou zase svobodně zvolit stranu jinou..

Možná doplněk, chyba byla možná v tom, že jak Beneš, tak i Masaryk, tak i později Havel,.(i další, nejen naši prezidenti) se považovali za jakési elity, které mají vládnout i bez nějakých politických stran.

J. Krynický 21.5.2020 16:08

Jakékoli pravidlo vede k nesmyslům, když jeho aplikaci přeženete.

V. Petr 21.5.2020 11:03

Demonstrující NESMÍ mít větší politický význam, než kterýkoliv jiný VOLIČ!

To bylo také krédo a předvolební heslo tehdejšího premiéra Klause, "nepřipustíme, aby rozhodovaly skupiny, které nezískaly mandát ve volbách!"

Jinak, tristní stav parlamentní demokracie za naší První republiky, ale také německé Výmarské republiky a Třetí francouzské republiky byl dán volebním systémem poměrného zastoupení. A všechny je poté hravě převálcoval soudruh Hitler...

Četl jsem názor jednoho Američana z roku 1937, které předpovídal že "Francie díky svému politickému systému neustojí krizi..."

Š. Hašek 21.5.2020 12:55

Trefné připomínky.

Dále připomenu "filosofování" presidenta Havla, kterému se jaksi "obyčejné" volby velice brzy přestaly líbit. A začal ......

Chtěl je nahradit "jakýmsi permanentním občanským kvasem", kdy asi politici budou konat podle operativních shromáždění jednoho procenta voličů každou třetí neděli. Moderněji, studentstvo každý pátek. Zkráceno.

V. Mokrý 21.5.2020 14:35

Jo, " elitami " podle svého výběru, uvážení.

V. Halašta 21.5.2020 13:15

A ty demonstrace v 97 se mu taky nelíbily a Livii doma vynadal?

Š. Hašek 21.5.2020 13:33

Pletete si "jednotematické", řekněme jednorázové shromáždění občanů s permanentním bušungem. Kdy někdo vynásobí opakující se sešlosti stejných lidí počtem sešlostí ...... a za chvilku to dá "138% občanů ČR požadují demisi vlády ČR". Poněkud dětinské, havlovské.

Špatně sledujete Klause, nechápete ho. Já zas po půl roce úřední činnosti přestal rozumět Havlovi. Celkem jsem chápal věci prvních pět měsíců ...... některé.

V. Halašta 21.5.2020 17:27

Dětinské je jen vaše zdůvodnění toho, že jednorázová demonstrace jsou důvodné, legitimní, prostě správné ale opakované už ne. Ty počty jsou totiž taky jen vaše.

Mé hodnocení ohledně Klause je pak už úplně mimo mísu. Vím, jaké jsou jeho názory ale taky si dobře pamatuji ten 97 rok.

K. Zelený 21.5.2020 9:52

Dědek si vyřizuje účty. Prý „Účastník demonstrace není o nic aktivnější občan než ten, který jde ve stejné době s dětmi na procházku.“ No, snaží se zachovat dekorum, mohl by napsat i než občan nasávající v hospodě nebo rovnou kdejaký otrapa, smysl by zůstal - demonstrujte si, protestujte, sepisujte petice, odznáčky noste, mně je to jedno, jsem zvolenej a vy s tím nic neuděláte i kdybyste se udemonstrovali! No a ti umělci a vjedci - jsou to sice hodný holky a kluci ale jinak, nemlich to samý - ať si cintaj pentli, mně je to buřt, já mám svý jistý. A vopovažte se mi stěžovat si na porušování nějakej svejch práv, já mám na starosti práva těch, co choděj na procházky, sedávaj v hospodě, atd, atp.

A. Renjascu 21.5.2020 10:42

Podle vaší reakce pane Zelený se zdá, že jste komentovanému textu nevěnoval dostatečnou pozornost. Zkuste si bez předsudků přečíst zmíněný text znovu a naleznete tam odpověď i na věci které komentujete.

K. Zelený 21.5.2020 12:05

Máte pravdu, celému nevěnoval, jen té větě, kterou jsem citoval. Budete od té lásky a napovíte mi kde je v tom textu něco, co by odpovídalo na onu citovanou větu?

R. Langer 21.5.2020 12:21

Kdybyste si místo toho svého zbytečného cintání a nesmyslných dotazů za tu dobu ten článek sám přečetl, nevypadal byste jako blbec. Odpovídá to dostatečně na vaši otázku, nebo máte další, podobné dotazy? :-)

K. Zelený 21.5.2020 12:45

Sice jste se odpovědi za rumunského? kolegu ujal, ale moc to nedopadlo. Váš výlev vypovídá dostatečně jen o tom, že jste hulvát schopný pouze nadávek.

R. Langer 22.5.2020 11:03

Aha, takže zase nic. Tak nic... :-D

J. Jurax 21.5.2020 12:47

To máte těžký.

Problém zde patrně nebude ani tak v přečtení - ciw je jistě gramotný - nýbrž spíše v pochopení textu. Teprve je-li text pochopen, lze s jeho tezemi souhlasit či nesouhlasit, případně kvalitně polemizovat.