28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

POLITIKA: Drzé čelo a teflonové svědomí

Zatloukat, zatloukat, zatloukat. A když na něco přece jen přijdou, zase zatloukat. Plzákovská strategie premiéra Andreje Babiše, kterou používá ve všech svých problémových kauzách, od Čapího hnízda po střety zájmů a vlastnictví nevlastnictví Agrofertu, se během Babišových čtyř let v čele vlády skvěle osvědčila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Moravec 8.6.2021 21:06

Pan Fischer to napsal hezky. Připomíná mě to styl pana Steigerwalda z Raflexu - stejná pravda o Babišovi. Možná spolupracují. Ano má naprostou pravdu, všechno se dá zamlžit, zpochybnit, vysvětlit, zdůvodnit. Fakta jsou fakta. Je třeba konečně jasně říci co je Babiš zač obzvláště hloupému, úplatnému občanovi Je třeba udělat správné rozhodnutí. Volby jsou za rohem.

P. Brecík 8.6.2021 21:33

ANO - inteligentní volič volí 3 + 2 kolku. To jsou ti, kteří mají v programu např. podporu CZ podniků. Aby vyráběli světovou špičku a přímo ji vyváželi. Zároveň ale mávají Tibetskou/Tchajwanskou vlajkou a vyhazují ruské diplomaty. Potom mohou vyvážet do .............8-o PS: BRD, ani FR se proti Rusku nevyjadřuje. Biden ustoupil v Nord streem 2. Uvidíme, co řekne slavná G-7. vystrčil s novotným, ti by s ruskem klidně i válčili - ODS-sáci !!

D. Bowman 9.6.2021 23:43

Vysvětlovat občanovi můžete co chcete. Problém tkví v tom, že alternativy jsou dost mizerné - marketingově i fakticky.

Já Babiše nebo Zemana nikdy nevolil. Ale chápu jejich appeal.

Stačí aby "pravice" řekla jasné ne na imigraci a Zeman, Babiš a SPD se můžou jít klouzat. (Socani v Dánsku to taky pochopili. Těm našim to lavírování zlomilo vaz).

Přikrádání Burešovo nebo té hradní mafie je proti problémům jež zažívá a bude zažívat např. Francie, Švédsko apod. marginální problém.

Levice vám za příslib vyšších dávek odpustí i Golodomor na Ukrajině, natož nějaké Čapí hnízdo.

Š. Hašek 8.6.2021 20:51

Milý autore,

jste nešachista, nematematik a neznalec demokracie. A cloumá to s Vámi fest.

Ani náznakem Vám nepřijde na mysl, že Andrej Babiš tady je, protože je zajímavý pro voliče. Dospělé bezúhonné lidi/občany, pro které je zajímavý. A nemusí být zajímavý ze 100%.

Takový Gazdík, Rakušan, Fiala, Stanjura, Ferjenčík, ..... se značné části voličů zdají být pouze slaboduchými teoretiky politiky. Babiš je praktik, nejen politiky.

V. Čermák 8.6.2021 16:26

Pan autor se zařadil mezi Babišovy Satelity, kteří pilně rotují okolo svého mocného pána Babiše. Kdyby ho neměli museli by si ho vymyslet, neboť vlastními schopnostmi se zviditelnit, či dokonce proslavit nedokážou, ukazovat na druhé, či je okopávat je snadnější. Je to v podstatě i jediná strategie naší slavné Opozice....;-D

L. Novák 8.6.2021 16:28

No vida, Babišův internetový troll a chvost už se dostavil... Dostaneš koblihu! :-P

V. Čermák 8.6.2021 16:30

A Novácké hovínko se zase přilepilo a drží a smrdí...;-D

V. Církva 8.6.2021 15:59

Přesně to mne při čtení napadlo. Snad to i nějak tak s Babišem je, že to platí na 90 procent politiků.

V. Církva 8.6.2021 21:58

Mělo být pod J. Černý 8.6.2021 15:04

D. Bowman 8.6.2021 15:45

Kdyby jsme ty proroky apokalypsy Klimatické Katastrofy brali vážně (New York pod vodou před 7 lety, Ledovce dávno pryč), jak požaduje autor, tak už dávno žerem brouky, snášíme lidské oběti na oltář Matičky Země a vůbec se nějak sebemrskáme....zatímco se klima dál vesele mění díky tisíci různých jiných vlivů než lidských. Nic proti čistému vzduchu a rozumnému ústupu od spalování dinosauřích hovínek, které mají pod hlínou Arabové a jiní nedůtkliví sousedé.

A ano ty ten tupec Zeman měl pravdu. Přesně taková novinářská hysterie a pseudo-náboženské pseudo-intelektuální skřeky demokracii nijak neprospívaj.

V. Čermák 8.6.2021 16:29

Tak Prezident Zeman jistě Tupec není, spíše se mi jeví, že ho nemáte rád, možná na jeho postřehy i žárlíte? ;-D

D. Bowman 8.6.2021 17:44

Ani ne, jeho postřehy jsou občas dobré ale i i rozbité hodiny jdou dvakrát za den dobře.

Mě nejvíc zklamal (myslel jsem že je aspoň chytrý ekonom), když prohlásil, že důvod proč na tom nejsme tak dobře jako Němci je, že oni měli tu výhodu, že museli vše vybombardované vybudovat znova. Broken Window Fallacy - první lekce základní ekonomie.

A. Pakosta 9.6.2021 6:47

To jste popletl, Bowmane. Rozbité hodiny nejdou vůbec, natožpak "dobře". Jen shodou okolností ukazují dvakrát za den správný čas - ovšem nelze zjistit , kdy.

D. Bowman 8.6.2021 15:35

Kapitalismus skončil v roce 1913, kdy začal kapitál vznikat na základě byrokratického rozhodnutí státo-bankovního oligopolu Centrální banky.

Již vůbec o něm nelze hovořit po FDR Great New Deal a definitivně se odporoučel po zavedení FIAT petro-dolaru a rozvinutí tzv. sociálního státu. Kde stát diriguje 60% kapitálu a z čehož žijí "kapitalisti" s konexema jako Babiš.

Za nástup materialismu můžeme poděkovat Socialistům a Ateistům.

Kdo si chce přepočítávat vše na peníze, ať tak činí ke své úhoně. V Sociálním státu se tak bohužel děje k úhoně všech.

Babiš, či jeho odchod, to nijak zvlášť nevytrhne.

Honit si triko, že mě o peníze nejde, je hezké virtue signalling ale tak uspokojí akorát autora. Babiš mi aspoň poskytne ten svuj hnusnej salám, kuře nebo housku.

L. Novák 8.6.2021 18:47

;-D Nooo, v obchodech koupíte i lepší, ale Babišovi voliči se krmí těmi levnými ze separátu... ;-)

D. Bowman 8.6.2021 19:18

No nevim. Onehdá jsem dostal darem nějakej hogofogo Krahulík salám a něco tak odpornýho jsem už dlouho nežral. Naštěstí se to se mnou taky velmi rychle rozloučilo, rychlou evakuací směrem na jih8-o

P. Černý 8.6.2021 19:42

Vaše teze, že za nástupem materialismu a konzumentarismu stojí ateisté se celkem nabízí a lze to i dobře doložit na veskrze skromném způsobu života vysokého katolického kléru v uplynulých už téměř dvou tisíciletích.

Ovšem tvrzení, že za konzumním způsobem života stojí socialisté, je pro mě poměrně nové. Doufám, že to nemyslíte tak, že kdyby námezdní pracovníci v uplynulých cca 150 letech méně stávkovali a více se modlili, že bychom dnes byli mnohem mravnější a duchovně povznesenou společností vyznávající skromný způsob života v odříkání a šetrný k životnímu prostředí.

D. Bowman 8.6.2021 20:08

No tak že klér káže vodu a pije víno je známo. To dělají i funkcionáři komunističtí.

Socialisté jsou převážně ateisté tj. odmítají spirituálno a vše nahlížejí pomocí materialistických měřítek.

Platy námezdních dělníků se zlepšili díky konkurenci, která je přetahovala nebo mohla přetáhnout. Legendy o tom, že si lze dlouhodobě vyvzdorovat vyšší příjem bez konkurence a inovace tj. efektivity jsou úsměvné.

Povšimněte si, že ty legislativní nařízení ohledně pracovního práva přišli vždy až 5 minut po 12 tj. že ta praxe např. bezpečnost práce, byla až na vyjímky zhusta praktikována viz Ford Motor Company.

Naši předkové, ti co rozjeli tzv. kapitalismus byly převážně velmi zbožní protestanti. Známí odříkáním (šetření, kumulace kapitálu na další investice) a první snahy o záchranu přírody lze také datovat do té doby.

Jak známe od nás nebo z Číny, v ostře materialistických společnostech se na přírodu z vysoka dlabe.

Nehledě na to, že v kapitalismu lze takového znečišťovatele zažalovat a bude ho to bolet. V našem socialismu má buď povolenku od státu nebo to stát přímo vlastní a tak pokuta nikoho moc nebolí. Jak se lidé starají o veřejná prostranství je taky známo a lze empiricky doložit.

Spirituálno není jen o modlení a chození do kostela. Má vás to směrovat k poznání, že např. 'Vše jedno jest'. Při takovém poznání asi těžko budete lejt kyanid do řeky nebo okrádat souseda.

A těm co to ne a ne dojít, je aspoň připravena vševidoucí bezpečností kamera boží spravedlnosti, případně plameny pekelné - verze pro méně oduševnělé, o které hovoří Ateisté, když kritizují náboženství.

P. Černý 8.6.2021 21:01

Myšlenka, že všechno jedno jest vypadá poměrně flegmaticky a taky poněkud socialisticky.

A přesto se kupodivu jedná o jeden z atributů tzv. dialektiky, kterou lze rozeznat v základech řady náboženství od křesťanství a taoismu třeba až k buddhismu. A také na to, že se podle mého názoru jedná o jedno z východisek moderní fyziky.

Nic z toho není z podstaty založeno na individualismu. A to ani tehdy, kdy se jednalo o církevně reformované kapitalisty v dobách tzv. buržoazní revoluce, kteři se mimochodem často pokoušeli chránit přírodu i před původním obyvatelstvem, což vedlo až téměř k vyhubení nikoli těch kapitalistů, nýbrž toho původního obyvatelstva.

D. Bowman 8.6.2021 21:28

Na první pohled to možná flegmaticky nebo socialisticky vypadá. Možná taky proto spousta lidí přestupuje na údernější a jasně materiální socialistickou variantu. Protože si mylsej, že vše pochopili po 1. lekci.

A taky je jednoduší napravovat svět než duši.

A to se pletete. Např. Křesťanství ten individualismus přineslo. Antická společnost jednotlivce vůbec nerozeznávala. Nejmenší článek společnosti byla rodina a její božstvo-předci.

Ono je to trochu paradoxní třeba i v tom Buddhismu, Taoismu a Hinduismu. Ale aby jste došel k tomu, že 'Vše jedno jest' a vymanil se tak z přílišné identifikace sám se sebou, musíte se nejdřív Individualizovat. Poznat sám sebe a rozhodně se neschovávat za kolektiv.

To dobývání pokud vím prováděly státní entity. Kapitalista z principu věci, nevymáhá silou, vztahy jsou založené na dobrovolné výměně.

Tak maximálně lze hovořit o merkantelismu, který by si bez glejtu od krále a pdopory jeho loďstva ani neuprd.

Na tu kolonizaci znám dobrý vtip:

Kolonizátor: Proč tady žijete v takové chudobě?

Domorodec: To bude vaše vina.

Pokud vím tak původního obyvatelstva třeba v té Severní Americe je víc než kdykoliv v historii. Takže to s tím vyhubením asi nebude tak zlé i přes ty prasárny a genocidu, které se na nich jistě napáchali. Ale ne že by se hoši neřezali mezi sebou už před tím a to dost drastickým způsobem.

P. Černý 8.6.2021 22:46

Však je to pořád ta první lekce. V podstatě jedna ze základních dialektických pouček o jednotě (a boji) protikladů.

Abych se mohl socializovat, musím se napřed individualizovat. Musím si uvědomit svoji roli a svou odpovědnost.

Abych se mohl spiritualizovat, musím se napřed materializovat. Musím si uspořádat své záležitosti, protože své karmě nikdo neunikne. Na dobrých úmyslech nezáleží, i když jsou nakonec tím hlavním, co po nás zbude.

Kapitalismus byl systém, který v daných podmínkách skutečně zajištoval nejlepší a nejširší prosperitu, dokud nesežral sám sebe (jako ten had na starých obrázcích). Dokud se dosahování zisku nepřeměnilo na dobývání renty a dokud akumulace kapitálu nedosáhla socialistických a internacionálních rozměrů.

D. Bowman 8.6.2021 23:23

Nejdřív se materializovat je fajn ale musí se to dít za své, ne na úkor ostatních. K čemuž ten socialismus přímo vyzývá.

Že by kapitalismus sežral sám sebe vnímám trošku jinak. Díky prosperitě kterou zprostředkoval, otevřel dveře všem jiným ismům. Jak říkalaval Marx nebo Lenin. Oni nám prodají provaz, na kterém je oběsíme.

Honba za ziskem není vůbec škodlivá. Možná to škodí té duši kapitalisty ale to je mezi ním a Vesmírem.

Problém to začne být, když se tak děje za použití státu. Protože tam jde veškerá dobrovolnost stranou a nastupuje donucení. Buď přímé jako ve fašismu (forma socialismu) nebo pokoutné jako u nás v sociálním státu. Kapitál je generován bankvím oligopolem s glejtem od státu a velcí hráči jsou udržováni konkurenceschopní díky záplavě zákonů, certifikací apod. Bez armády právníků, účetních a lobistů nemáte šanci.

Kapitalismus je o svobodné souteži. Je potřeba mít co nejvíc konkurence, aby fungoval dobře. Což se samozřejmě kapitalistům vůbec nelíbí. Když už se etablují preferují socialismus a tím ochranu.

Kapitalismus je de facto dobrovolná směna zboží a služeb v rámci právního státu, který chrání soukromé vlastnictví (trestá podvody a krádeže, vymáhá uzavřené smlouvy). Ta naše mixed economy do toho hodila vidle a té svobodné soutěže je tam jen po skrovnu. Což je vidět na naprosto chabém růstu.

Že plundruje planetu? To socialismus daleko víc. Že vede ke konzumerismu, také není pravda. Jenom uspokojuje poptávku tj. psychologickou úchylku po uspokojování se povrchníma věcma. Když se lidé přestanou hnát za statusem, hadrárny a cetkárny krachnou nebo investují někam jinam dle poptávky.

P. Černý 9.6.2021 6:41

Podle mě to, co píšete o kapitalismu je už jen nostalgie. Kapitalismus rozhodně není jen svobodná výměna zboží. Je to taky konkurenční boj, což je mimo jiné i boj proti svobodě a svobodné výměně zboží. Ano, funguje to, ale jen dokud ten boj trvá. Dokud v něm někdo definitivně nezvítězí. A abyste takovým definitivním vítězstvím zabránil, potřebujete stát. A taky vládu byrokracie, která dříve či později začne žít svým vlastním životem a stane se novou šlechtou, nebo diktaturu. Jak toto pojmenujete, je na vás. Pak tu ještě můžeme mít jakýsi globální stát v pozadí, který ať se děje, co se děje, bude vždy tahat za nitky.

Vy jste Marxe nepochopil. Marx kapitalismus obdivoval. A v tom, že předvídal jeho konec, měl bohužel pravdu. A ani on vlastně neřekl, co bude pak. Jak bude vypadat společnost po kapitalismu.

D. Bowman 9.6.2021 21:02

Souhlas, je to nostalgie. Buhužel. A pokud se k ní nevrátíme, tak skončíme bídně.

Konkurenční boj je v pořádku. Pokud je civilizovaný na což má dohlížet stát, který to nedělá, protože sám hraje.

Konkurence je nejlepší lék na monopolizaci. A ta je dlouhodobě udržitelní jen za pomoci státu. Nebo pokud nabíází bezkonkurečí kvalitu za nej cenu - ale na ten typ monopolů si stěžují jen ostatní "kapitalisti" a lobbojů za rozbití (např. Standard Oil, který mj. zachránil velryby).

Trend k nabírání moci státu by snad šlo zabránit omezením volebního práva. Pokud mohou volit jen zodpovědní, tak nebude taková tendence pravomoci posilovat a bourat minimální stát.

Marxe si moc nevážím. Celé jeho dílo je postavené na zcestné 'teorii hodnoty práce' a jeho řešení vyžaduje přetvořit lidi na altruistický hmyz - bezduché klony jako v mraveništi nebo úlu. A stejně tam musíte mít královnu a kasty.

Já vidím ten zápas mezi Feudalismem, kam všechny ty státismy-socialismy spějí (viz USSR, KLDR, Čína, Great Reset WEF plán, vedené aristokracií aparátčíků)

a mezi maximalizací svobody a meritokracie. Ta tendence je samozřejmě, že si pár vyvolených snaží pojistit budoucnost svého sémě. Takže ten boj za Liberté a maximalizaci meritokracie je nikdy nekončící.

P. Černý 9.6.2021 22:35

Pokud není možný návrat v čase, těžko se ještě někdy vrátíme ke klasickému kapitalismu. Doufejme však, že se stejně tak nelze vrátit do feudalismu nebo dokonce do doby otrokářské. I když zcela vyloučit asi nelze nic.

V každém případě, vizi post kapitalistické společnosti dosud nikdo nenabídl. A je to asi dobře. Jedno je ale jisté. Nic co lidstvo čeká, nebude selanka, neobejde se to bez bojů, a hlavně, nebude to definitivní s výjimkou (snad) smrti a případného vymření.

D. Bowman 9.6.2021 23:30

To je dost lineární chápání historie, typická pro Marxistickou interpretaci.

Nejen že dezinterpretuje Kapitalismus (jako vykořisťování) ale navíc zapomíná, že většina dějů probíhá v kruhu. Ten váš zmiňovaný Uroboros. Kruh se možná kvalitativně mění, jak nabíráme zkušenosti ale to platí i negativně - udržet otroky/poddané v područí je dnes taky jednodušší než ve středověku.

Kapitalismus vznikne všude tam, kde panuje svoboda tj. dobrovolná interakce mezi lidmi. Která je podmíněna respektu k majetkovým právům resp. jejich nenarušováním a ochranou.

Do Feudalismu a otrokářství lze zklouznout velice jednoduše viz KLDR a i my tam vesele směřujeme. Stát bobtná, socialismu (státního donucení) přibývá - a ten stát je samozřejmě několik významných hráčů. Čínský model je obdivován....za chvíli nám bude vládnout nějaký výbor IMF, ze kterého se etabluje třeba těch cca 5 rodin jako v %Cíně, které fakticky vládnou a nakonec třeba vyhraje rodina jedna jako v KLDR.

Minarchie, kdy státní moc je silně omezena, je budoucnost, pokud se chceme vyhnout Feudalismu. Jinou cestu nevidím.

Socialismus byl krok špatným směrem, ne-li krokem zpět.

"Návrat" ke Kapitalismus neznamená návrat do dětské práce apod. to byla tenkrát nutnost díky ekonomickým okolnostem. A kapitalismus ji pohřbil (dříve taky makaly na polích apod.) díky rychlé inovaci technologií zvyšující efektivitu práce.

P. Černý 10.6.2021 9:53

No, s tím Marxem. Souhlasím, že svým pokusem postavit Hegela z hlavy na nohy vlastně popřel ne jen Hegela, ale i dialektiku jako takovou. Ale domnívám se, že vývoj po spirále jako takový vnímal. (On vlastně ani nebyl marxista. Pokus popsat společnost a její ekonomický systém po kapitalismu podle mě vzdal. Jeho podíl na Manifestu Komunistické strany bych z tohoto důvodu nepřeceňoval.) A Marxovu analýzu jevů, které povedou k zániku kapitalismu a k tendencím k zespolečenstění výrobních prostředků, bych na vašem místě nepodceňoval.

Vezměte si třeba filmy s tématikou Star trek. Vždyť je to doslova socialistická a multikulturní propaganda. A má to svou logiku. Dnes má soukromá firma potíže postavit jadernou elektrárnu. Představte si, jaká to bude firma, která staví na orbitě vesmírný koráb Enterprise. Ta firma se bude nejspíš jmenovat Společenství ...... (doplnit ideologii) států ..... (doplnit mistopisné označení).

Co se týče pojetí dějin, souhlasím s vámi. Budoucnost se už stala. A ́T už to vezmeme z jakéhokoli konce. Vše, co se kdy objevilo v té lidské polévce, je v ní stále. Nelze se toho nikdy zcela zbavit. Lidstvo prožilo desítky a možná stovky tisíc let ve společenstvích, která byla komunistická či otrokářská, a to často současně.

Kdokoli si může všimnout (a nemusí to být jenom Marx), že feudalismus je vývojová etapa otrokářství. A že totéž by se dalo říci i o kapitalismu. Stejně tak si můžeme všimnout, že v obou zmíněných systémech najdeme prvky socialismu. A naopak. Vždyť i ten náš reálný socialismus nebyl ve své ekonomické podstatě nic jiného než zestátněný kapitalismus s prvky feudalismu, pokud si například komunistickou byrokracii představíme jako novodobou šlechtu a generálního tajemníka partaje jako monarchu.

Svět nespočetněkrát zažil i období anarchie. A možná dokonce zažije i váš oblíbený (podle mě dystopický) anarchokapitalismus.

D. Bowman 10.6.2021 10:49

Marxovi předpovědi se nekonaly, protože vycházel z několika mylných předpokladů ekonomických (value of labor theory, shrinking markets) aj. např. že dělnická třída povstane. Což musel napravit už Lenin (povstala jen úzká skupinka intelektuálů/hrdlořezů) a Gramsci resp. Frankfurt School - kteří utlačované rozšířily na všechny aspekty společnosti.

Navíc, pro fungování socialismu potřebujete hmyz, ne lidi viz jiné SciFi - Starship Troopers od Heinleina.

Star Trek je zajímavá utopie. Když ji čtete pozorně, tak se odehrává po Eugenics Wars. Je to silně militaristická ale meritokratická společnost, kde dobrovolná výměna stále funguje tj. kapitalismus a hirearchie je přítomna. Ferengové mají velmi zkorumpovanou centrální vládu. A post-scarcity není tak úplně pravda - za deuterium/energii se pořád platí.

Jadernou elektrárnu postavit je problém, díky tuně předpisů, které zabetonovaly vlivné lobbisty. Dnes by bratři Wrightové nedostali povolení a Edison by taky nesplnil předpisy bezpečnosti práce. Elona Musk by taky nikdy nemohl šéfovat NASA bez konexí a dvaceti doktorátů.

S komunismem/socialismem se občas experimentovalo. Vždy to skončilo hladomorem (Plymouth Pilgrims v Americe) a rozhádanou společností (kdo si urve víc ze společné truhly) a tyranií (SSSR, Korea, Venezuela, Nacistické Německo).

Já nejsem anarcho-kapitalista. Jsem Minarchista. AnKap vyžaduje osvícenou populaci (která se nebojí a nekrade) nebo skončí v konfliktu, či v Plutokracii....tj. zase v tom Feudalismu/Aristokracii.

Pro úspěšné přežití života, považuji systém, který maximalizuje svobodu. Tj. ochrání proti excesům (krádež, vražda) ale jinak nebude arbitrárně dirigovat, vynucovat a přiživovat se na ostatních. Já pán, ty pán. O to se pokusili v USA 1776 ale podcenili korupční potenciál všeobecného volebního práva (bio-Leninismus).

P. Černý 10.6.2021 12:36

To už je moc doširoka. To bychom neskončili.

Jen ještě poznámka k tomu Marxovi. Pracovní teorie hodnoty je velká abstrakce a silné zjednodušení. Zrovna tak teorie nadhodnoty a s tím související teorie o zákonitosti krizí z nadvýroby. Ale to neznamená, že jde o omyly. Jsou to velmi dobré myšlenkové experimenty, které vysvětlují podstatné problémy a úzká místa dobové společnosti a jejího hospodářství.

Že nadhodnota nemusí nutně vést k nadvýrobe vysvětlovala už, tuším, jakási Rosa Luxemburgová. Ale z toho ještě neplyne, že tento problém neexistuje. Řekněme, že nadhodnotě by musela odpovídat nějaká nerealizovaná nadspotřeba. A že sociální stát v některých vyspělých zemích světa objevil, že tuto nadspotřebu je možné zaplatit nesplatitelnym dluhem. Jenže tím tento problém nezmizel. Naopak. Nafoukl se do obrovské bubliny. V jistém smyslu se dá říci, že světová ekonomika stojí a padá s důvěrou v tento nesplatitelny dluh.

Mimochodem, spojovat Marxe s Leninem, Frankfurtskou školou nebo dokonce s nacisty, to je hodně laciné klišé, které vás není hodno.

Díky za pokec.

D. Bowman 10.6.2021 13:21

Moula udělá z hodnotných jablek po deseti hodinách tvrdé dřiny nepoživatelnou fašírku, nulové hodnoty.

Dobrý pekař z nich za polovinu času a bez námahy udělá výborný štrudl.

Toť k teorii hodnoty práce, ze které Marx vychází a jenž byla vyvrácena (více vědecky než mnou prezentované) krátce po té , co to sepsal.

Marx, Lenin, Gramsci a Hitler měli společného jmenovatele - Socialismus. Každý to pojal jinak. Jeden chtěl ekvalizovat společnost třídně, druhý rasově (ikdyž Marx byl taky notný rasista). Jeden vynil buržoazii, druhý primárně Židy.

Všichni se navzájem nesnášeli (Komunistický puč té Rosy vs nástup Nacistů k moci jako reakce). Rovnítko mezi ně nedávám ale vycházejí ze stejné filosofie.

Šíté a Sunnité se také řežou a nemůžou si přijít na jméno.